Harry Potter -kirjat: kuinka pienelle lapselle sopivat ääneen luettaviksi?
Kommentit (13)
Riippuu lapsesta. Meillä aloitettiin 6 v ja saatiin loppuun 9-10 vanhana. Ystävä aloitti 9 vuotiaan kanssa ja joutui lopettamaan 4:teen kirjaan, kun oli liian pelottava. Kun saatiin kirjat luettua, huipennus oli matka Orlandoon ja Tylypahkaan. 😊
Voisiko joku viedä mutkin Tylypahkaan?
Heti, kun haluat perehdyttää lapsesi noituuteen. Kirjat on kirjoitettu harmittoman kuuloisesti, mutta ovat täynnä okkultiikkaa.
Ystävien 6-vuotias luki niitä itse. Azkabanin vanki oli sitten hänelle liikaa ja jätti kesken.
Meillä aloitettiib ykkösluokan keväällä lukemaan vuorotellen ääneen. Aika pian ahmi jo kaikki itsekseen (7 vuotiaana). En haöunnut kieltää ajattelin että lopettaa kyllä kun tulee liian pelottavaa.
Tarinan vuoksi (kouluun liittyvä) on mielestäni turha lukea alle kouluiässä. Harry on 10 vee ekassa kirjassa, joten sen ikäiselle. Ovat myös tosi pitkiä lukea kokonaan ääneen. Meilläkin poika luki aina pari lukua itsekseen välissä.
Luin nuo kaikki lapsille, kun olivat alaluokilla. Ensin kirjat, päälle katsottiin leffat. On ne aika pelottavia.
Taisin juurikin olla neljän tai viiden kun niitä aloitettiin lukemaan
olin vissiin 6, kun äiti luki ekan ääneen. sen jälkeen luinkin sitten 1&2 ennen kuin täytin seitsemän ja 3&4 ennen kuin menin kouluun. sitten pitikin odotella muita osia..
Viisasten kivi ja Salaisuuksien kammio ovat aikas lepsuja, joten ne voi mun mielest lukea. Noin nuorelle ne ei kyl välttämättä sovi, koska Harry on kuitenkin ekas kirjas 11-vuotias.
Azkabanin vangista eteenpäin tunnelma ja tarina muuttuu moniulotteisemmaksi ja "aikuisemmaksi" (kuolemia, murrosikäisten ajatuksia,pahuuden katselemista..), minkä johdost ne sopii paljon vanhemmille.
Loistava kirjasarja, suosittelen kaikille :)
Vierailija kirjoitti:
Heti, kun haluat perehdyttää lapsesi noituuteen. Kirjat on kirjoitettu harmittoman kuuloisesti, mutta ovat täynnä okkultiikkaa.
Alapeukuttajille:
Jos sinä tai minä kirjoittaisimme tarina lapsinoidasta ja noituudesta nyt tältä istumalta niin se olisi todennäköisesti aika harmiton noitakirja, jossa olisi jotain noitakliseitä.
Sen sijaan tässä sarjassa on käytetty aitoa symboliikkaa, loitsuja, demoneiden nimiä jne. Siihen hommaan on perehdytty ihan tosissaan ja sitten se tulee syötettyä puoli huolimattomasti lapsillemme viihteen nimissä.
Annat kirjan käteen, sitten kun lapsi osaa itse lukea sujuvasti. Sitä ennen luet ääneen vaikka Aku Ankkoja.
Sopivat lapselle, joka jaksaa lukea ne itse, ja muutenkin hyvä houkutin lukemiseen. Ei ääneen luettavaksi.
No en varmaan lukisi vielä 4-vuotiaalle. Meillä 8-vuotias yritti lukea noita itsekseen iltalukemisina, mutta jätti kesken, koska oli liian pelottavaa, kirjan tapahtumat tulivat uniin. Eikä muuten vieläkään ole yrittänyt uudestaan, vaikka on jo 12...