Naapurin hienostokakaroille kelpaa vain entrècôté ja crème brûlée!
Mokomat pilalle hemmotellut kakarat olivat meillä tänään kylässä ja nyrpistelivät naamaansa tekemälleni lihakeitolle ja jälkiruokana olleelle vadelmakiisselille. No, ei ole omena kauas puusta pudonnut, ja arvaa kyllä keneltä tuollainen käytös on opittu. Muistan vanhempiensa joskus kehuskelleen ettei heillä kovin usein syödä normaalia suomalaista perusruokaa, vaan heidän keittiössään painopiste on erilaisissa etnisissä herkuissa ja vieraissa ruokakulttuureissa eri puolilta maailmaa.
Mikähän siinä on että joillekin ihmisille kaikki suomalainen tuntuu olevan kovin vastenmielistä - tai vaihtoehtoisesti aivan liian rahvaanomaista? Kaikkea ulkomailta tulevaa ja kaikenlaisia vieraita vaikutteita kyllä sitten arvostetaan senkin edestä. Seurauksena sitten kasvaa lapsia, joille kelpaavat vain sellaiset ruokalajit joilla on ranskankielinen nimi, ja mielellään nimessä on vieläpä oltava vähintään kolme aksenttimerkkiä, jotta nämä hienostopennut suostuisivat kyseistä ruokaa edes maistamaan!
Kommentit (51)
Kiisselit ovat jotain ihan järkyttävän kamalaa.Tulee mieleen laitosruoka, sori vaan.Pula-ajan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen _arkiruoka_ on aika tylsää, sitä olen koulussa syönyt öööh 12 vuotta ainakin koulussa (+ korkeakoulussa välillä) ja myös lapsuudenkodissa.
Meitä kaikkia ei vaan kiinnosta suolalla ja pippurilla maustettu jauheliha sitä tätä tai makkara mikä lie kera makaroonin tai perunan.
Suomalainen normaali arkiruoka on syytön siihen, että sinä ja äitisi ette osaa kokata.
Suomalaisessa ruoassa ja normaalissa arkiruoassa ei ole mitään vikaa, ehkä ainoa miinus on se että se on pitänyt sinunkin kaltaisesi nillittäjät hengissä.
Ei siinä vikaa ole, mutta en minä koko ikääni jaksa suomalaista ruokaa syödä! Nykyihmisellä on mahdollisuus tutustua vaikka indonesialaiseen ruokaan maanantaina ja seuraavana päivänä kokata meksikolaista chalupaa (mitä ikinä se onkaan).
Mutta toki voit ihan rauhassa syödä kaalia ja poroa koko elämäsi, anna mennä.
Vierailija kirjoitti:
Kiisselit ovat jotain ihan järkyttävän kamalaa.Tulee mieleen laitosruoka, sori vaan.Pula-ajan ruokaa.
Haha just 5 minuuttia sitten yritin hollantilaiselle miekkosellini tehdä kiisseliä. En tainnut onnistua, mutta katsotaan mitä sanoo. Itse en hilloista ja kiisseleistä ym. välitä.
Niin Westendin kun Jakomäen päiväkoti lapset syö samaa ruokaa.
Miksi vitussa noita aksentteja on pakko väen vängällä tunkea joka kohtaan aivan VÄÄRIN? EI se niin mee että valkataan sattumanvaraisesti vaan joku kivoimman näköinen aksentti kuhunkin kohtaan. Mieluummin ilman aksentteja kuin aksentit päin helvettiä.
t. suomalaisranskalainen
Väärin oli kirjoitettu. Oikein kirjoitus on kaiken a ja o.
Sinkkumies
Shuomalainen bérüna on muchos bueno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen _arkiruoka_ on aika tylsää, sitä olen koulussa syönyt öööh 12 vuotta ainakin koulussa (+ korkeakoulussa välillä) ja myös lapsuudenkodissa.
Meitä kaikkia ei vaan kiinnosta suolalla ja pippurilla maustettu jauheliha sitä tätä tai makkara mikä lie kera makaroonin tai perunan.
Suomalainen normaali arkiruoka on syytön siihen, että sinä ja äitisi ette osaa kokata.
Suomalaisessa ruoassa ja normaalissa arkiruoassa ei ole mitään vikaa, ehkä ainoa miinus on se että se on pitänyt sinunkin kaltaisesi nillittäjät hengissä.
Huoh! Karjalanpaisti ja riistaruuat eivät ainakaan Helsingissä ole _arkiruokaa_. Sitä on makaroonilaatikko, nakki/jauhiskastike, kinkkukiusaus, lihapullat, uunimakkara ehkä, liha/makkarakeitto, kanasoosi.
Olen ollut kassalla töissä ja ei ne mammat mitään riistaa osta 😂
Jos wt-mammat ostaa siellä lähisiwassasi niitä valmisruokia, niin et sä voi sen perusteella suomalaista ruokakulttuuria leimata paskaksi. Got it?
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Olet kyllä superärsyttävä, simppeli ja huumorintajuton, joka ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä ei syödä tyyliin makaroonilaatikkoa tai nakkikastiketta, koska tykkään kokata ja syödä ruokaa, jossa on kasviksia. Ei se lisukesalaatti ole sama asia, vaikka toki sitäkin on.
Kasvikset ei ole ruokaa. Kasvit ovat sitä mitä ruoka syö.
Ihmiset ovat sekäsyöjiä.
Kyllä. Syödään sekä lihaa että kalaa.
Niih. Kummasti itse syön kalaa tai lihaa ehkä kerran viikossa ja hyvin pyyhkii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh! Karjalanpaisti ja riistaruuat eivät ainakaan Helsingissä ole _arkiruokaa_. Sitä on makaroonilaatikko, nakki/jauhiskastike, kinkkukiusaus, lihapullat, uunimakkara ehkä, liha/makkarakeitto, kanasoosi.
Jos wt-mammat ostaa siellä lähisiwassasi niitä valmisruokia, niin et sä voi sen perusteella suomalaista ruokakulttuuria leimata paskaksi. Got it?
Lähisiwa? 😂
Oon tehnyt vuoroja lähemmäs 30 eri K-marketissa ja K-supermarketissa pk-seudulla.
Ullanlinnassa jää einekset hyllyyn perheillä ja toki vähän vaihtelua pienemmän Jakomäen kaupan ja ison lähellä Vantaan omakotitaloa lähellä olevan kaupan välillä.
Mutta kerro toki mistä sun kokemus kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Olet kyllä superärsyttävä, simppeli ja huumorintajuton, joka ketjussa.
Äläs nyt ilkeä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja en minä mitään valmisruuista sanonut! Osaatko lukea?
Makkarakeittoon tarttee makkaraa ja ne kasvikset jne jne. ei se valmisruokaa ole. Mutta riistaa ei kyllä oikeasti kukaan osta. Tiskit täynnä nautaa ym.
Huono provo. Koulussa/tarhassa ihan perusruokaa syövät kuitenkin.
Itse tein köyhänä,( olen yh, ) makaronilaatikkoa ja salaattia. Ketsuppipullo oli pöydässä. Lapseni ystävä ei voinut syödä,sanoi että äiti ei anna koskaan syödä ketsuppia eikä makaronia. Ei ollut muuta tarjota. Lapsi lähti syömättä parempien ruokien pariin.
Mun veli on just sellainen, että jos kerron tehneeni vaikkapa sitä lihakeittoa, niin veljen on pakko päästä mainitsemaan jotain juustotarjottimista ym. :)
Vierailija kirjoitti:
Mun veli on just sellainen, että jos kerron tehneeni vaikkapa sitä lihakeittoa, niin veljen on pakko päästä mainitsemaan jotain juustotarjottimista ym. :)
Hahaaa, mitä se syö/kokkailee?
Vierailija kirjoitti:
Omani elää pakastepitsoilla, meitä on näköjään moneen junaan.
Kyllä. Syödään sekä lihaa että kalaa.