Tiesitkö että jos satut paikalle niin, eetäjoku on eloton ja aloitat saman tien painallus - puhalluselvytyksen täydellisellä tekniikalla ja ambulanssi on ihan hetkessä paikalla
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Miten vitun idiootti pitää olla että luulee satunnaisten lehtijuttujen todistavan jotain. Suurin osa kuolee. Selvinneistä harvoista voidaan sitten tehdä noita kannustavia lehtijuttuja. =D
Niin että parempi kun se pieni pelastunut osa olisi vaan kuollut, pääasia on että ihmiset eivät ainakaan luule että sillä olisi mitään merkitystä. 900 kuollutta ja 100 pelastunutta on vielä huonompi kuin 1000 kuollutta.
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta ap:ltä kehottaa ihmisiä olemaan elvyttämättä.
Täh. Missähän minä niin olen kehoittanut? En yhtään missään! Pitääkö ihmisille valehdalla yleisen hyvän takia vai mitä vittua meinaat?
Kun on oikeasti satuttu paikalle, on hyvinkin elotonta elvytetty niin pitkään, että ambulanssihenkilöt ovat olleet paikalla ja todenneet kuolleeksi. Ei siinä mitään prosentteja lasketa vaan yritetään saada pysymään hengissä tuo yksi piittaamatta siitä, onko hän se kymmenes joka pelastuu vai joku niistä muista.
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vitun idiootti pitää olla että luulee satunnaisten lehtijuttujen todistavan jotain. Suurin osa kuolee. Selvinneistä harvoista voidaan sitten tehdä noita kannustavia lehtijuttuja. =D
Niin että parempi kun se pieni pelastunut osa olisi vaan kuollut, pääasia on että ihmiset eivät ainakaan luule että sillä olisi mitään merkitystä. 900 kuollutta ja 100 pelastunutta on vielä huonompi kuin 1000 kuollutta.
Tietysti. Olenko jossain väittänyt ettei pitäisi elvyttää? Kerroin vain että se elvytetty melkein varmasti kuolee kuitenkin. Mikä on fakta.
Minä sain pari vuotta sitten sydänpysähdyksen kadulla. Minulle on jälkikäteen kerrottu, että paikalle juoksi välittömästi 2 henkilöä. Toinen aloitti maallikkoelvytyksen ja toinen soitti ambulanssin. Koska sain nopeaa apua ja pääsin pian sairaalaan, olen vielä hengissä. Olen ikuisesti kiitollinen auttajilleni. Toivoisin, etä ihmiset uskaltaisivat auttaa rohkeammin. Et menetä mitään, jos autat vaan kaikki apu suurentaa uhrin mahdollisuuksia selvitä hengissä.
Ihan sama vaikka vain 1 tuhannesta selviytyisi, aina kannattaa yrittää.
Jos joka kymmenes selviää elvytyksen ansiosta, se on aivan riittävä syy aloittaa elvytys. Ei se nyt niin iso vaiva ole. Se kymmenes voi olla sinun lapsesi!
Vierailija kirjoitti:
Ei voida tietää, kuka elvytettävistä on se joka kymmenes joka toipuu ennalleen. Se voi olla juuri tämä sinun elvyttämäsi tyyppi, etenkin jos nähdään menevän elottomaksi jolloin viiveitä ei ole. Nykyään suositellaan etteivät maallikot todellakaan puhalluselvyttäisi, koska väärällä tekniikalla suurin osa ilmasta menee mahaan eikä keuhkoihin ja voi aiheuttaa oksennusrefleksin ja yrjöt menee keuhkoihin. Eli pelkkä painelu riittää, ja vähähappisenkin veren kierrättäminen aivoille paineluelvytyksellä riittää muutamaksi minuutiksi kunnes ambulanssi on paikalla.
Eli jos näet elottoman ihmisen, ei tarvitse puhaltaa suuhun vaan pelkästään painella. Tämä voi motivoida ihmisiä auttamaan kun ei tarvitse laittaa suuta tuntemattoman suuta vasten.
t.anestesialääkäri
Minä suoritin pari viikkoa sitten SPR:n ensiapukoulutus II:n, ja siellä kysyin ensiapukouluttajalta (Seppo Merimaa) että pitääkö tuo aloittelijan ei kannata puhaltaa-väite paikkansa, ja hän kertoi että ei pidä, jokaisen tulee sekä painella että puhaltaa. Siitä ei tule kuulemma mitään ongelmia verrattuna puhaltamattomuuteen. Saa kuulemma olla aika taikuri jos onnistuu väärin puhaltamaan.
Elvytyksen tarkoitus on että aivot saavat happea. Ilman sitä ihminen on vartissa kasvis.
Ammattiapu tarvitaan sitten starttaamaan sydän.
Sun pitää elvyttää kymmenen sydänpysähdyspotilasta että saat pelastettua yhden. Tosin parin kuukauden viiveellä se pelastettukin on liki varmasti kuollut. Kiistääkö anestesialääkäri tämän?
Vierailija kirjoitti:
Ei voida tietää, kuka elvytettävistä on se joka kymmenes joka toipuu ennalleen. Se voi olla juuri tämä sinun elvyttämäsi tyyppi, etenkin jos nähdään menevän elottomaksi jolloin viiveitä ei ole. Nykyään suositellaan etteivät maallikot todellakaan puhalluselvyttäisi, koska väärällä tekniikalla suurin osa ilmasta menee mahaan eikä keuhkoihin ja voi aiheuttaa oksennusrefleksin ja yrjöt menee keuhkoihin. Eli pelkkä painelu riittää, ja vähähappisenkin veren kierrättäminen aivoille paineluelvytyksellä riittää muutamaksi minuutiksi kunnes ambulanssi on paikalla.
Eli jos näet elottoman ihmisen, ei tarvitse puhaltaa suuhun vaan pelkästään painella. Tämä voi motivoida ihmisiä auttamaan kun ei tarvitse laittaa suuta tuntemattoman suuta vasten.
t.anestesialääkäri
Suosittelen teille auttamishaluttomille pessimistisille sontiaisille että luette tämän kommentin.
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Olenko jossain väittänyt ettei pitäisi elvyttää? Kerroin vain että se elvytetty melkein varmasti kuolee kuitenkin. Mikä on fakta.
Kuvittelitko että täällä olisi joku jota sitä ei olisi tiennyt tai osannut arvata?
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se, että ilman maallikkoelvytystä kuolleisuus on lähelle 100 %, elvytyksen kanssa huomattavasti vähemmän. 10 % on paljon!
Vierailija kirjoitti:
Minä sain pari vuotta sitten sydänpysähdyksen kadulla. Minulle on jälkikäteen kerrottu, että paikalle juoksi välittömästi 2 henkilöä. Toinen aloitti maallikkoelvytyksen ja toinen soitti ambulanssin. Koska sain nopeaa apua ja pääsin pian sairaalaan, olen vielä hengissä. Olen ikuisesti kiitollinen auttajilleni. Toivoisin, etä ihmiset uskaltaisivat auttaa rohkeammin. Et menetä mitään, jos autat vaan kaikki apu suurentaa uhrin mahdollisuuksia selvitä hengissä.
Lyön vaikka vetoa että tämä on vale. Miksi sait sydänpysäyksen? Niin ei noin vain tapahdu.
Yksi kymmenestä pelastuu - sehän on oikeastaan tosi paljon. Olen tavannut ihmisen muutama päivä sen jälkeen, kun hän olisi kuollut ilman ohikulkijoita. Ei hän osannut kuin ihmetellä, miten paikalle sattuneet olivat alkaneet elvyttää. Ei hän mitään tietysti muistanut, mutta oli kerrottu. Sattumalta ambulanssi pääsi paikalle alle kymmenessä minuutissa elottomuuden alkamisesta. Kyseisellä henkilöllä oli tässä vaiheessa kammiovärinä eli sydän ei enää pumppaa verta, sähköinen toiminta on kaoottista ja se viimeinenkin kipinä sammuu nopeasti. Yksinkertaisesti selitettynä maallikkoelvyttäjät onnistuivat sen verran painella rintakehää, että verta ja happea kiersi riittävästi ettei "sydämen virrat kytkeytyneet kokonaan pois päältä". Samalla happea kiersi riittävästi aivoille eikä hänestä tullut vihannes. Niinpä kiitos painelun, nopeasti tulleen ambulanssin ja defibrillaation ansiosta henkilö oli edelleen aviopuoliso, vanhempi, ansiotyössä jatkaja ja todennäköisesti pitkäikäinen uutukaisen sydäntahdistimen valvoessa rytmiä. Kiva jos siinä olisi tuumattu, että naah vain kymmenen prossa selviää, eipä jaksa polvistua ja jegginsejä kurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se, että ilman maallikkoelvytystä kuolleisuus on lähelle 100 %, elvytyksen kanssa huomattavasti vähemmän. 10 % on paljon!
totta kai, mutta idiooteilla ihmisillä joille valehdellaan on se kuva että jos vain tarpeeksi hyvin painelevat pystyvät melko varmasti pelastamaan. Mikä on täysi vale!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyön vaikka vetoa että tämä on vale. Miksi sait sydänpysäyksen? Niin ei noin vain tapahdu.
No sinun ei kannattaisi lyödä vetoa. Minut oli leikattu vähän aikaa sitten ja sain siitä johtuvan komplikaation. Harvinaista, mutta erittäin huonoa tuuria. En halua valottaa asiaa tarkemmin palstalla.
Ap: jos sinulla olisi 10 % mahdollisuus voittaa lotossa 10 miljonaa, jättäisitkö kupongin? Aika moni lottoaa nytkin, vaikka todennäköisyys on yhden suhde 18,6 miljoonaan.
Entä jos sairastaisit varmasti kuolemaan johtavaa syöpää ja tarjolla olisi vain yksi parantava hoito, jonka kustannukset olisivat 0 euroa ja käytännössä olemattomat sivuvaikutukset, mutta todennäköisyys parantua vain 10 %? Jättäisitkö ilmaisen hoidon kokeilematta?
t.anestesialääkäri