Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen lapsen kanssa, joka haluaa olla vaan tabletilla?

Vierailija
18.02.2017 |

Aamulla ekana haluaa mennä tabletille tai puhelimelle ja aina muutenkin, jos en erikseen kiellä. Sisällä ei tykkää leikkiä, puuhata tai piirrellä itsekseen, jos en siis erikseen istu seurana koko ajan. Olen yh. Mulla on vielä liikuntarajoitteita ja olen tk-eläkkeellä, minkä vuoksi sitä liikkumatonta kotiaikaa on aika paljon. Toki lapsi on jo 8 ja ulkoilee itsekseenkin, mutta loskasäällä ja kun kaverit ei pääse...tuntuu että en jaksa riittävästi rajoittaa sitä ruutuaikaa, kun vaihtoehto sille on se että lapsi roikkuu lahkeessa kyllästyneenä! En mä voi koko ajan viihdyttää ja olla seurana pelaten jotain afrikan tähteä, kun on myös kotitöitä, ja haluan myös itse olla ilman aktiivista seuraa aina välillä, esim. lueskella. Onko ideoita? Älkää haukkuko,yritän parantaa tapamme mutta en tiedä miten.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat tabletin pariksi viikoksi kokonaan pois.

Vierailija
2/10 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistätte laitteet lepoon yhdessä tietyksi aikaa päivästä, ja yöksi tietty. Tästä tulee normi, ei vain kerta rääpäisy. Vaihtoehtoja on. Menette kirjastoon. Valitsette yhdessä luettavaa, yhdessä js erikseen lukemiseen, molemmille siis.

Otatte leivonta/ ruosnlsittovuoron vaikka kerran viikossa lapselle. Hän saa pohtia etukäteen ruuan. Hänellä voi olla omana jokin lapselle sopiva keittokirja (hyvä lahjaidea), jossa on kuvin selitetty vaiheet. Ostoslistan hän voi tehdä edellisenä päivänä ennen kokkivuoroaan. Keittiössä äiti voi toki tarvittaessa auttaa esim uunin kanssa.

Käsitöille voi tehdä saman. Siihen voi lainata kirjastosta lastenpuolustajien jonkin tekniikoita ja töitä esittelevän kirjan js käsitöitä/ askarteluja voi tehdä jonain päivinä viikossa. Näissä kannattas toki käyttää myös omaa luovuutta. Esim. Tuttavien muistamisia kortti on hyviä pieniä askarteluja.

Sitten voi olla palikapäivä, jolloin leikitään legoilla tai muilla palikoilla, junarata tms. Mukaanlykien.

Ulkoilemasnkun kannattaa toki kannustaa. Esim laskemaan mäkeä tms. Uimahalliin voi mennä luikuntarajoitteinenkn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lapsen luontainen mielikuvitus herää kyllä eloon kun sitä ei turruteta älylaitteilla. Sadut oikeista kirjoista.

Vierailija
4/10 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sen tabletin pois ja alat rajoittaa ruutuaikaa. Vaikeaa se varmasti on, mutta mitä pidempään sitä lykkäät, sen vaikeampaa siitä tulee. Viikossa tai parissa varmasti helpottaa.

Vierailija
5/10 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lapselta paljonko hänen mielestään on sopiva ruutuaika päivässä. Ja sitten mietitte yhdessä mitä hyvää ja huonoa on ruudun tuijottamisessa (onko sillä väliä lukeeko akuja tabletilta tai paperilta jne). Pelata voi oppimispelejä ja sosiaalisia pelejä muiden kanssa. Onko siinä isoa eroa pelaako afrikan tähteä vai jotain hyppelypeliä kaverin kanssa. Huonoa on jos pelaa väkivaltapelejä, peleihin jää täysin koukuun, katsoo ikäiselleen sopimatonta materiaalia jne.

Meillä lapset pelasi koko aamun. Kysyin lapsilta montako tuntia tapaavat olla ruuudlla päivässä. Isoin vastasi että 4. Kysyin montako tuntia ovat olleet jo nyt aamusta ja aikovatko vielä käyttää tänään ruutuaikaa. Vauhdilla lähti kolmikko ulos ilman vikinöitä. Eli koeta saada lapsi itse ymmärtämään että muutakin elämää on ja innostumaan muistakin asioista. Pelkillä kielloilla ilman perusteluja kumpikin vaan kiukkuaa.

Meillä lapset leikkii legoilla, tekee legoukoilla filmejä, rakentelvat sähkölaitteita (pattereihin yhdistelevät lamppuja, moottoreita jen). Ulkona juoksevat kavereiden kanssa hippaa ym. Sisällä auttavat myös paljon kotitöissä. Innostuisiko lapsesi leipomisesta, kokkaamisesta, käsitöistä ym. Joskus vaan leivotte jotain herkullista yhdessä. Seuraavalla kerralla kun lapsi haluaa samaa herkkua kannustat leipomaan itse ja neuvot vaan vierestä. Meillä on tuossa iässä tehty esim suklaatryffeleitä joita ei tarvi edes paistaa. Eli aloittakaa jostain helposta niin se kannustaa jatkossakin tekemään.

Vierailija
6/10 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lasta kiinnostaa? Jos lapsi ei tykkää piirtää, tykkäisikö lukea onko tarjolla hänen itsensä valitsemia kirjoja tai lehtiä. Tykkäisikö maalata, koota pienoismalleja, tehdä palapelejä (itse valitsemiaan). Lapsi mukaan kotihommiin, ja lupa olla tabletilla sen ajan kun sinäkin teet mitä haluat.

Vierailija
7/10 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliset vastaukset ovat hyviä. Lisäisin vielä sen, että kun lapsi SAA sitten olla tabletilla niin siihen voisi hankkia kehittäviä pelejä joilla opetella esim kelloaikoja, murtolukuja tai mitä nyt sitten haluaakaan/on tarpeen. Meillä on niistä tykätty kovasti.

Vierailija
8/10 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...teiltä molemmilta...

Vierailija
9/10 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sen kahdeksanvuotiaan mukaan tekemään niitä kotitöitä. Jos olet kotona kaiket päivät yksin, mihin tarvitset yksinoloa vielä illallakin? Mikset saa tehtyä kotitöitä lapsen ollessa koulussa? En tässä yritä moittia, kunhan ihmettelen.

Vierailija
10/10 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä teet sen kanssa, mutta pointti on juuri se lapsen kanssa oleminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi