Aito avioliitto -porukka, jos OIKEASTI välitätte lapsista
Jos oikeasti välitätte lapsista, toimikaa käytännössä. Ensinnäkin huolehtikaa OMISTA avioliitoistanne ja siitä että lapsenne saavat kasvaa kunnon kodissa. Opettakaa lapsenne kohtelemaan reilusti myös niitä lapsia, joilla ei ole asiat yhtä hyvin. On tiedossa, että sateenkaariperheen lapsia kiusataan, ei kutsuta synttäreille jne. Aikuinen joka välittää lapsen oikeuksista, ei opeta omia lapsiaan kiusaamaan!
Aito avioliitto -kannattaja, juuri sinun lapsesi voi olla se lapsi, joka on myös sateenkaariperheessä elävän lapsen ystävä. Monessa muussa maassa on ollut pidempään sateenkaariperheitä ja tiedetään, etteivät kaikki tällaiset lapset aikuisina hyväksy tällaista perhemallia. Jos todella haluat vaikuttaa tällaisten lasten elämään, anna lastesi ystävystyä heidän kanssaan, kutsu heitä kotiisi. Tällä tavalla voi todella AUTTAA heitä.
Lapselle ei tarvitse sanoa että hänellä on "kaksi äitiä" tai "kaksi isää", mutta lapsen kuullen ei myöskään pidä haukkua näitä lapsen huoltajia. Jos lapsi itse alkaa puhumaan vaikka "kahdesta äidistä", niin lapselta voi kysellä asiasta, rauhallisesti kuunnella mitä hän itse ajattelee ja tuntee. Siis tyyliin: "Aijaa, sulla on kaksi äitiä eikä isää. Onko sun äiti kertonut sulle niin? Tuntuuko sinusta itsestäsi siltä, että se on totta?"
Parasta on ensinnäkin pitää omaa avioliittoa arvossaan, ei erota, ei pettää, ei juopotella jne. Samalla voi toimia esikuvana niillä lapsille, joilta normaali perheen malli puuttuu. Myös 18 vuotta täyttävä nuori voi tarvita apua, kun tahtoo muuttaa omilleen, selvittää isänsä henkilöllisyyden jne.
Netissä on helppoa kirjoittaa kansalaisaloitteita, toivon että moni viitsii myös käytännössä toimia lapsen etua ajatellen. Jos englannin kieli sujuu, niin netistä löytyy paljon tietoa esim. USA:sta sateenkaariperheissä kasvaneista, jotka aikuisina vastustavat sateenkaariperhemallia, homoliittoja jne. Kannattaa tutustua aiheeseen ja miettiä, jos itse pystyisi jotenkin auttamaan tällaisia nuoria. Suomessa valtaosa sateenkaariperheisiin syntyneistä on vielä lapsia, mutta pian hekin ovat aikuisia ja sitten asiaa käsitellään ehkä tästäkin näkökulmasta.
Kommentit (78)
Sanoin kyllä todella selvästi, että lapsen kuullen ei saa haukkua heidän huoltajiaan eikä tuputtaa väkisin mitään aatetta. Jos lapsen (ikä huomioon ottaen) kanssa juttelee rauhallisesti tyyliin "aijaa, noinko teillä kotona opetetaan, tuntuuko sinusta itsestäsi samalta?" tai jotain muuta sanamuotoa käyttäen, niin ei siinä ole kyse kiusaamisesta tai lässyttämisestä. On itse asiassa erittäin kunnioittavaa jutella nuoren kanssa kyselymuotoa käyttäen eikä väittämällä asioita. "Sulla on kaksi äitiä" tai "sulla ei ole kahta äitiä" ovat molemmat väitteitä. En kannusta käyttämään kumpaakaan muotoa lapsen tai nuoren kanssa.
ap
Mutta faktahan on, että lapsella on kaksi äitiä, tai kaksi isää sateenkaariperheessä. Ja miksi asiasta tarvitsee edes keskustella ellei lapsi sitä itse aloita. Mun biologinen isä lähti ennen mun syntymää, ja voin kerta että jokainen joka multa asiasta tuli utelemaan ei todellakaan saanut mitään vastauksia multa. Tyydytä sairas uteliaisuutesi jotenkin muuten kuin lapsilta kyselemällä. Jos et halua käyttää sanoja isä tai äiti niin sanot sitten että vanhemmat. Kysellessäsi tuollaisia tuot myös esille sen ettet hyväksy heidän perhettään koska kuka kyselee heteroperheiltä että tuntuuko siltä että heillä on yksi isä tai yksi äiti.
Mites sitten yh:t, pitäiskö niidenkin lapsilta kysellä et mites tuntuuko siltä että hänen perheessään ei ole isää ja miltä se tuntuu vai annetaanko heidän kenties olla rauhassa?
Mä en ole uskovainen, eikä mua kiinnosta mitä muut touhuaa, mutta minusta tämä jatkuva homorummutus on täysin käsittämätöntä. Pieni, marginaalinen ryhmä ihmisiä saa koko maailman täysin sekaisin. Köyrikööt ketä köyrii, mutta turha siitä on tehdä mitään "uutta normaalia". Homoja on ollut varmasti yhtä kauan kuin on ihmisiäkin, mutta en usko että homoja on koskaan Suomessa tapettu, hakattu henkihieveriin tai syrjitty missään niin, että tällainen jatkuva jauhaminen homojen tasa-arvoisesta kohtelusta heteroihin nähden olisi missään määrin tarpeellista. Tämä kääntyy nimittäin nyt homoja itseään vastaan, se on ihan varma.
Uskisten lapset on kyllä yleensä niin kusipäisiä että en usko että niillä on muita kavereita kuin toisia samanlaisiksi kasvatettuja, eli ei tarvi pelätä että nämä pääsisivät aivopesemään ketään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole uskovainen, eikä mua kiinnosta mitä muut touhuaa, mutta minusta tämä jatkuva homorummutus on täysin käsittämätöntä. Pieni, marginaalinen ryhmä ihmisiä saa koko maailman täysin sekaisin. Köyrikööt ketä köyrii, mutta turha siitä on tehdä mitään "uutta normaalia". Homoja on ollut varmasti yhtä kauan kuin on ihmisiäkin, mutta en usko että homoja on koskaan Suomessa tapettu, hakattu henkihieveriin tai syrjitty missään niin, että tällainen jatkuva jauhaminen homojen tasa-arvoisesta kohtelusta heteroihin nähden olisi missään määrin tarpeellista. Tämä kääntyy nimittäin nyt homoja itseään vastaan, se on ihan varma.
Tämä avioliittojuttu olisi ollut selvä jo aikoja sitten eikä jauhaminen olisi ollut tarpeellista jos nämä tietyt tyypit ei olisi tuonut sitä uudestaan esille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi keskittyä enemmän siihen, että yksinhuoltajilta annettaisiin lapset perheisiin jossa on sekä isä että äiti, koska näitä on paljon enemmän kuin homo- ja lesboperheitä. Miksi tämä asia unohdetaan kun nämä lapset ovat aivan yhtä huonossa asemassa kuin sateenkaariperheessä kun toinen sukupuoliesimerkki puuttuu! Ehdotankin, että näitä lapsia aletaan kasaamaan päättäjille ja kristityille jotka vastustavat homojen avioliittoa tiedostaen nimenomaan tämän ongelman.
Tiedän kyllä lapsia, jotka elävät yksinhuoltajavanhemman kanssa, mutta tämähän ei tarkoita sitä että isä ja äiti puuttuisi. Omassa lähipiirissäni on ollut parin vuoden sisällä kaksi eroa, ja molemmissa tapauksissa isä ja äiti ovat jääneet asumaan samalla asuinalueelle ja lapset näkevät viikottain molempia vanhempiaan.
Avioeroihin pitäisi suhtautua nykyistä vakavammin ja sitä tarkoitinkin sillä kun sanoin, että ensisijaisesti heteroiden pitäisi pitää huolta omista avioliitoistaan ja parhaimmillaan toimia esikuvina muille. Avioero ei siltikään ole sama asia kuin se, että lapsi saa alkunsa luovutetulla spermalla eikä saa tietää isänsä henkilöllisyyttä ennen kuin 18-vuotiaana.
ap
Aviomieheni ja minä emme pysty saamaan yhteisiä lapsia. Meillä on luovutetuista siittiöistä keinohedelmöityksellä hankittu poika. Alkaisitko jutella myös meidän pojallemme, että isä ei ole oikea isä ja että se ei ole yhtään sama?
Vierailija kirjoitti:
Ei tapahtunut Suomessa etkä tiedä yksityiskohtia JUST!
En tiedä yksityiskohtia siitä, millä perusteella alle 18-vuotiaan muutto toiseen perheeseen oli mahdollista eli oliko huoltajan lupa tms. Tiedän tästä nyt jo aikuisesta nuoresta kuitenkin sen, että muutti pois sateenkaariperheestä ja kampanjoi nykyään homoliittoja vastaan. Mutta haluaa kuitenkin olla edelleen väleissä sateenkaarivanhempiensa kanssa ja rukoilee heidän puolestaan.
Sellainen pappi kuin Caleb Kaltenbach on muuten kirjoittanut kirjankin siitä millaista on ollut elää sateenkaariperheessä, käydä Pride-marsseilla lapsena ym. ja sitten aikuisena tulla uskoon ja ryhtyä papiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pitäisi keskittyä enemmän siihen, että yksinhuoltajilta annettaisiin lapset perheisiin jossa on sekä isä että äiti, koska näitä on paljon enemmän kuin homo- ja lesboperheitä. Miksi tämä asia unohdetaan kun nämä lapset ovat aivan yhtä huonossa asemassa kuin sateenkaariperheessä kun toinen sukupuoliesimerkki puuttuu! Ehdotankin, että näitä lapsia aletaan kasaamaan päättäjille ja kristityille jotka vastustavat homojen avioliittoa tiedostaen nimenomaan tämän ongelman.
Tiedän kyllä lapsia, jotka elävät yksinhuoltajavanhemman kanssa, mutta tämähän ei tarkoita sitä että isä ja äiti puuttuisi. Omassa lähipiirissäni on ollut parin vuoden sisällä kaksi eroa, ja molemmissa tapauksissa isä ja äiti ovat jääneet asumaan samalla asuinalueelle ja lapset näkevät viikottain molempia vanhempiaan.
Avioeroihin pitäisi suhtautua nykyistä vakavammin ja sitä tarkoitinkin sillä kun sanoin, että ensisijaisesti heteroiden pitäisi pitää huolta omista avioliitoistaan ja parhaimmillaan toimia esikuvina muille. Avioero ei siltikään ole sama asia kuin se, että lapsi saa alkunsa luovutetulla spermalla eikä saa tietää isänsä henkilöllisyyttä ennen kuin 18-vuotiaana.
ap
Pitääkö heteroiden auttaa myös luovutetuilla sukusoluilla alkunsa saaneiden heteropariskuntien lapsia? Näitähän on nykyisin aika paljon lapsettomuuden yleistyessä. Pitääkö näitäkin lapsia auttaa, koska he eivät myöskään tiedä biologista äitiään/isäänsä ennen kuin 18v.
Vai onko tää eri asia kun kasvattajana on heteropariskunta? Silloin ei huolta tarvi kantaa.
Varmaan ihan tarpeen mukaan, niin kuin sateenkaariperheiden lasten kanssakin. Esimerkiksi Australiassa on viime vuosina ollut paljon ongelmia liittyen hedelmöityshoitoihin, kun aikuistuneet lapset ovat halunneet saada selville biologisen isänsä. Koskee myös heterosuhteissa tai yksin hankittuja lapsia. Jos valtio tai lasten huoltaja/huoltajat eivät ole lapsen puolella tässä asiassa, niin ei todellakaan ole väärin, jos joku muu aikuinen on. Varsinkin jos lapsi on täyttänyt 18 vuotta, niin hänellä on täysi oikeus vaikka laittaa välit poikki huoltajiinsa, jos tilanne menee niin pahaksi. Toivottavasti ei mene, koska lapsen edun mukaista on se, että hänet kasvattaneet ihmiset pysyvät hänen elämässään, mutta he eivät myöskään saa estää tai vähätellä lapsensa tuntemuksia.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2015/aug/18/anonymous-sperm-d…
Ap:n aloitus nyt oli täyttä paskaa.
Mutta siitä tuli mieleen, että mun mielestä totuus on tärkeä lapsillekin. Mun mielestä adoptoidulle tulee kertoa että hän on adoptoitu ja lahjoitussiittiöillä tai -munasolulla syntyneen tulee saada tietää taustansa. Ihan vanhempien seksuaalisuudesta riippumatta. Tosin olenkin olettanut, että nykypäivinä nämä asiat kyllä kerrotaankin avoimesti lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Mutta siitä tuli mieleen, että mun mielestä totuus on tärkeä lapsillekin. Mun mielestä adoptoidulle tulee kertoa että hän on adoptoitu ja lahjoitussiittiöillä tai -munasolulla syntyneen tulee saada tietää taustansa. Ihan vanhempien seksuaalisuudesta riippumatta. Tosin olenkin olettanut, että nykypäivinä nämä asiat kyllä kerrotaankin avoimesti lapsille?
Kyllä, mutta se ei ole ap:n tehtävä kertoa siitä noille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloite meni persiilleen niin suunniteltaan lasten manipulointia ja käännytystä vanhempiaan vastaan. Olette oksettavia.
Pelastetaan edes lapset. Sitä et pysty estämään.
Niitä lapsia on satoja tuhansia, on ollut vuosikymmeniä ja tulee aina olemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aviomieheni ja minä emme pysty saamaan yhteisiä lapsia. Meillä on luovutetuista siittiöistä keinohedelmöityksellä hankittu poika. Alkaisitko jutella myös meidän pojallemme, että isä ei ole oikea isä ja että se ei ole yhtään sama?
En alkaisi kyllä sateenkaariperheessäkään kasvavan lapsen kanssa jutella, että "äitisi ei ole oikea äiti".
Jos poikasi tietää asiasta ja sanoisi minun kuulleen, ettei tiedä kuka hänen isänsä on niin voisin varovasti kysyä, että miksei hän tiedä, tai haluaisiko hän tietää, tai miltä asia hänestä itsestään tuntuu. Jos itse ottaa puheeksi, että "mulla on kaksi äitiä" tai "en tiedä kuka on isäni" tms. niin mahdollisesti lapsella on tarve puhua asiasta.
Itse en tällaisessa tilanteessa aio valehdella lapselle. Tietysti pääsisi helpommalla, jos sanoo vain, että kaikki mitä vanhempasi sanovat on totta, älä kyseenalaista. Mutta entä jos se lapsi täysi-ikäisenä tulee vastaan ja sanoo, että olisin vain tahtonut että joku aikuinen olisi uskaltanut olla rehellinen eikä vain moderni ja suvaitsevainen...
Erityisen ikävää olisi olla niiden liberaalien ev. lut. sateenkaaripappien nahoissa, jotka vuosien päästä joutuvat kohtaamaan näitä juurettomia sateenkaariperhelapsia, joiden juurettomuutta he ovat itse olleet edesauttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä avioliittojuttu olisi ollut selvä jo aikoja sitten eikä jauhaminen olisi ollut tarpeellista jos nämä tietyt tyypit ei olisi tuonut sitä uudestaan esille...
Eikös se ole selvä ollutkin? Vai luulitko oikesti että tuo aloite menee läpi? Edes minä, joka kävin allekirjoittamassa sen, tiesin ettei se ikinä tule menemään läpi, vaikka sen allekirjoittaisi koko Suomi. Homot on nyt in ja heterot out.
AP ja muut hihhulit voisi ihan oikeasti pakata laukkunsa ja painua kirkkoineen vittuun tästä maasta, ja maanosasta ihan kokonaan. Jossain Syyriassa tai Saudi-Arabiassa voisitte uskonveljinenne ja -siskoinne polkea niitä hinureita maanrakoon ihan niin paljon kuin sielu sietää, kunhan vaan maltatte sen aikaa että kaikki niin haluavat saavat muuttaa teidän tilallenne tänne homostelemaan oikein urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En alkaisi kyllä sateenkaariperheessäkään kasvavan lapsen kanssa jutella, että "äitisi ei ole oikea äiti".
Jos poikasi tietää asiasta ja sanoisi minun kuulleen, ettei tiedä kuka hänen isänsä on niin voisin varovasti kysyä, että miksei hän tiedä, tai haluaisiko hän tietää, tai miltä asia hänestä itsestään tuntuu. Jos itse ottaa puheeksi, että "mulla on kaksi äitiä" tai "en tiedä kuka on isäni" tms. niin mahdollisesti lapsella on tarve puhua asiasta.
Itse en tällaisessa tilanteessa aio valehdella lapselle. Tietysti pääsisi helpommalla, jos sanoo vain, että kaikki mitä vanhempasi sanovat on totta, älä kyseenalaista. Mutta entä jos se lapsi täysi-ikäisenä tulee vastaan ja sanoo, että olisin vain tahtonut että joku aikuinen olisi uskaltanut olla rehellinen eikä vain moderni ja suvaitsevainen...
Erityisen ikävää olisi olla niiden liberaalien ev. lut. sateenkaaripappien nahoissa, jotka vuosien päästä joutuvat kohtaamaan näitä juurettomia sateenkaariperhelapsia, joiden juurettomuutta he ovat itse olleet edesauttamassa.
No, hänellähän ON kaksi äitiä, mahdollisesti ihan juridisestikin, jos toinenkin äiti on adoptoinut lapsensa. Nainen, joka on omaa lasta toivonut, hänet saanut ja hänet hoitanut, kasvattanut ja rakastanut, kuka muukaan hän on kuin äiti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole selvä ollutkin? Vai luulitko oikesti että tuo aloite menee läpi? Edes minä, joka kävin allekirjoittamassa sen, tiesin ettei se ikinä tule menemään läpi, vaikka sen allekirjoittaisi koko Suomi. Homot on nyt in ja heterot out.
Olihan se selvä mutta aloite piti silti käsitellä ja asiasta jankuttaa mediassa. Turha valittaa että asiasta jauhetaan liikaa kun itse toitte sen aina uudestaan esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä minä olen kertomassa kyseisille lapsille? En voi kertoa kenellekään, kuka hänen isänsä on. Ei minulla ole sellaista tietoa. Ja eiköhän lapset ja nuoret ihan itse tiedä, että jos vanhempina on kaksi naista, niin toinen heistä ei voi olla hänen biologinen vanhempansa. Ainakaan toistaiseksi koulun biologian opetukseenkaan ei ole tehty LGBT-myönnytyksiä tässä asiassa.
Näitä kommentteja lukiessa alkaa tuntua siltä, että pelkkä kysymys lapselle tyyliin "miltä susta itsestäsi tämä asia tuntuu?" koetaan todella pelottavana. Ihan kuin koko sateenkaariperhe romahtaisi kuin korttitalo, jos lapsi vähänkään alkaa miettiä, miltä hänestä oikeasti tuntuu ja mikä on totta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä minä olen kertomassa kyseisille lapsille? En voi kertoa kenellekään, kuka hänen isänsä on. Ei minulla ole sellaista tietoa. Ja eiköhän lapset ja nuoret ihan itse tiedä, että jos vanhempina on kaksi naista, niin toinen heistä ei voi olla hänen biologinen vanhempansa. Ainakaan toistaiseksi koulun biologian opetukseenkaan ei ole tehty LGBT-myönnytyksiä tässä asiassa.
Näitä kommentteja lukiessa alkaa tuntua siltä, että pelkkä kysymys lapselle tyyliin "miltä susta itsestäsi tämä asia tuntuu?" koetaan todella pelottavana. Ihan kuin koko sateenkaariperhe romahtaisi kuin korttitalo, jos lapsi vähänkään alkaa miettiä, miltä hänestä oikeasti tuntuu ja mikä on totta.
ap
Toivon että saat syövän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tämä on teille uskovaisille niin tyypillistä että kun teidän paskamaista ja manipuloivaa käytöstä kritisoidaan, teidän mielestä se todistaa että te olette oikeassa. Raamatussakin kaikkiin näihin tilanteisiin hyvät perustelut. Kun teistä pöyristytään elämme lopun aikoja ja näin on Raamatussa ennustettu. Ja se hyvät uskovaiset, on mekanismi joka hävittää uskonnon tästä maasta. Mutta eipä tarvi uskovaisen katsoa peiliin, koskaan.
Pelastetaan edes lapset. Sitä et pysty estämään.