Asuntolainan korkosi ja milloin otettu ja monta vuotta jäljellä?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Ei mene korkoa (3kk euribor), pankin ottama marginaali "huimat" 0,34.
Eli aika hyvä tilanne😁. Laina otettu 2003 ja n.7v jäljellä, + - 3v.
Todellakin on hyvä tilanne. Meneekö tuo marginaali kuitenkin tavallaan korkona lainasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli aika hyvä tilanne😁. Laina otettu 2003 ja n.7v jäljellä, + - 3v.Todellakin on hyvä tilanne. Meneekö tuo marginaali kuitenkin tavallaan korkona lainasta?
Tuohon aikaan lainoja vielä myönnettiin niin että miinuksilla oleva euribor vähentää tuota pankin marginaalia, eli tuossa tapauksessa korkoa ei käytännössä tällä hetkellä ole.
Nykyään uusien lainojan negatiivista euriboria ei enää vähennetä marginaalista. Pankit viisastuneet.
Ohis
2005, 0,43% (marginaali 0,4%), kolmisen vuotta jäljellä.
2017 sijoitusasuntolaina 0,9% (vain marginaali)... laina-aikaa on vaikka kuinka (=pieni erä), mutta maksanen 6-7 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli aika hyvä tilanne😁. Laina otettu 2003 ja n.7v jäljellä, + - 3v.Todellakin on hyvä tilanne. Meneekö tuo marginaali kuitenkin tavallaan korkona lainasta?
Tuohon aikaan lainoja vielä myönnettiin niin että miinuksilla oleva euribor vähentää tuota pankin marginaalia, eli tuossa tapauksessa korkoa ei käytännössä tällä hetkellä ole.
Nykyään uusien lainojan negatiivista euriboria ei enää vähennetä marginaalista. Pankit viisastuneet.
Ohis
Tuossa kuitenkin korko kuitataan tuolla euriporilla ja sen jalkeen lukee että pankin ottama marginaali. Tuo hiukan kielii siitä, että marginaali menisi, en ole toki varma kun ei ole oma laina. Jonkin verran noissa varmaan vaihtelua aikajakson sisälläkin.
Laina otettu 2010.
Pankin marginaali 0.7%
3kk euribor (tänään -0.328%)
= kokonaiskorko 0.372% (28€/kk)
Annuiteetti, tällä hetkellä jäljellä 15.v. Tosin elän kotiäiti vuosia joten lyhennyserät pieniä.
2008 otettu, kokonaiskorko -0,25%, jäljellä 4-5vuotta.
8v ollut lyhennysvapaalla
Otettu 2011. Korko nyt 0,7%. Jäljellä vielä 15 vuotta.
2007, kahdessa osassa 12kk euribor+0.35 ja 3kk euribor+0.35, 10 vuotta jäljellä. Miinuseuriborit näkyvät nyt koroissa.
Pitäs vaan saada nopeasti töitä että pystyisi maksamaan pois lainaa, vaikka vielä kaksi vuotta olisi joustoja edessä...ja kyllähän toisenkin palkalla noista lainoista selviää, mutta sitten täytyy tikistellä aika paljon muusta.
150k lainaa otettu 2010, marginaali 0,677 ja 3kk euribor joka tällä hetkellä syö marginaalista. Viime vuonna maksoin korkoja huimat 400€
18v maksuaikaa, mutta aion maksaa nopeammin pois
Vierailija kirjoitti:
150k lainaa otettu 2010, marginaali 0,677 ja 3kk euribor joka tällä hetkellä syö marginaalista. Viime vuonna maksoin korkoja huimat 400€
Miksi ihmeessä maksaa nopeammin pois jos korko on noin pieni. Minä ainakin pidän maksut minimissa ja sijoitan säästyneen summan.
Jo nyt minun osingot ovat isommat kuin korkokulut lainassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä maksaa nopeammin pois jos korko on noin pieni. Minä ainakin pidän maksut minimissa ja sijoitan säästyneen summan.
Oon vähän samoilla linjoilla. Jollei halua osakkeisiin sijoittaa, voi ainakin rakentaa pienen hätävarasäästön yllättävien tilanteiden varalle. Silloin ei joudu pankin armoille lainaehdoissa joita ne voi ehdottaa jos lyhennyssuunnitelmaan haetaan muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, tällä hetkellä laitan rahastoihin ylimääräiset rahat just alhaisen koron takia, mutta jossain vaiheessa korot tulee nousemaan. Eli varmaan 5v kuluttua rupean lyhentää lainaa vähän ripeämmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, tällä hetkellä laitan rahastoihin ylimääräiset rahat just alhaisen koron takia, mutta jossain vaiheessa korot tulee nousemaan. Eli varmaan 5v kuluttua rupean lyhentää lainaa vähän ripeämmin
Korot nousee vain jos inflaatio lähtee nousuun. Mitä isompi on inflaatio sitä enemmän arvokkaampi euro on tänään kuin se on huomenna. Mut hyvältä kuulostaa kuitenkin.
Eli aika hyvä tilanne😁. Laina otettu 2003 ja n.7v jäljellä, + - 3v.