Saako 17-vuotias muuttaa omilleen?
Jos ei ole pakko opintojen takia. Puuttuuko lastensuojelu jotenkin esim? Meillä tyttö haluaisi asunnon läheltä kotoa.
Kommentit (17)
Saa. Minä ja myös 2 sisartani ovat muuttaneet 17 vuotiaina omaan asuntoon :)
Kyllä,täytettyään 18,edellyttäen että tähän on varaa ja uskallusta
Tietenkin saa. Itse muutin 16-vuotiaana jo, ei vaan mahduttu äidin kanssa saman katon alle.
Miksi ihmeessä lastensuojelu puuttuisi? Meillä myös on järjestetty etukäteen, että 17-vuotias muuttaa omaan kämppään kirjoitusten jälkeen. Asuu nyt lukion asuntolassa ja sitten kirjoitusten jälkeen muuttaa omaan asuntoon, joka on kyllä samalla paikkakunnalla mutta ei kovin lähellä meidän vanhempien asuntoa. Kyllä me huolehdimme, että lapsella on kaikki tarvittava, joten en usko että lastensuojeluviranomaisilla olisi siinä mitään moitittavaa.
No saa. Oma 16v tyttöni asuu 400km päästä kotoa, opiskelemassa tosin.
Ei ole kirjoillakaan enää samassa kaupungissa kuin me. Ei ole sossut toistaiseksi huostaanottaneet =))
Kenellä on varaa rahoittaa lapselle oma asunto samalle paikkakunnalle? Siis uskomatonta hyväosaisten perseilyä. Alle 18 vuotiaan asuminen yksin on perusteltua vain silloin jos esimerkiksi opintojen takia on välttämätön pakko muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Edes korkeakouluopiskelijan ei olisi mikään tarve asua omassa asunnossa jos vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla. Jostain syystä mm. tukijärjestelmä kannustaa tähän ja nyt tulevien muutosten jälkeen vielä mitä suuremmissa määrin kun yksin asuvan opiskelijan asumistuen määrä lisääntyy huomattavasti.
Minua ärsyttää sellaiset nuoret itsekseen muuttajat, joilla ei ole itsellään rahaa elämiseen ja vuokraan.
Voisi olla sääntö, että riittävätuloiset vanhemmat huolehtivat jälkeläisensä elatuksesta vaikka 22-vuotiaaksi, mikäli tällä ei ole omaa tuloa riittävästi.
Miksi yhteiskunnan rahaa käytetään sellaisten nuorten. itsekseen muuttoihin, joilla ei ole siihen rahaa.
Itse olen köyhä, mutta serkkuni ovat menestyneet elämissään. He ostavat Helsingistä lapsilleen omat asunnot, kun ne valmistuvat lukiosta.
Vanhemmat voivat,halutessaan,estää alle 18 vuotiaan muutot. 18,jollei ole holhouksen alainen tai köyhä,voi mennä minne mielii
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää sellaiset nuoret itsekseen muuttajat, joilla ei ole itsellään rahaa elämiseen ja vuokraan.
Voisi olla sääntö, että riittävätuloiset vanhemmat huolehtivat jälkeläisensä elatuksesta vaikka 22-vuotiaaksi, mikäli tällä ei ole omaa tuloa riittävästi.
Miksi yhteiskunnan rahaa käytetään sellaisten nuorten. itsekseen muuttoihin, joilla ei ole siihen rahaa.
Koska he eivät ole enää lapsia. Heillä on omat aivot käytössä. Onko väliä, kustantaako valtio 17 vai 52-vuotiasta, jos ei 52lla ole halua ottaa vastuuta omasta elämästään? Johonkin se ikäraja on vedettävä ja yleensä silloin, kun lapsi aikuistuu.
Muutin kanssa 16 vuotiaana. Muistaakseni opintotuki+asumistuki riitti juuri ja juuri vuokraan. 100mk jäi aina kuukaudeksi rahaa ja siitä maksoin puhelinlaskun. Söin koulussa ja välillä vanhemmillani:)
Periaatteessa saa muuttaa vaikka suoraan kehdosta, lastensuojeluhan tulee vasta kun joku raportoi, mutta täysi ikäisen tarvii tekeen sopparit!
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on varaa rahoittaa lapselle oma asunto samalle paikkakunnalle? Siis uskomatonta hyväosaisten perseilyä. Alle 18 vuotiaan asuminen yksin on perusteltua vain silloin jos esimerkiksi opintojen takia on välttämätön pakko muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Edes korkeakouluopiskelijan ei olisi mikään tarve asua omassa asunnossa jos vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla. Jostain syystä mm. tukijärjestelmä kannustaa tähän ja nyt tulevien muutosten jälkeen vielä mitä suuremmissa määrin kun yksin asuvan opiskelijan asumistuen määrä lisääntyy huomattavasti.
No katsos kun kotona asuva 18-vuotias korkeakouluopiskelija ei ole oikeutettu edes opintorahaan, jos vanhemmilla on vähänkään tuloja. Ei tässä jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ostaa lapselle asunto, jonka hän ostaa sitten meiltä täytettyään 18. Näin hän saa opintorahaa ja asumistukea heti alusta asti.
Mitähän tukia 17-vuotias saa omaan asuntoon?
Meillä tilanne, että mieheni ei ole hänen isänsä, ottaako ne miehen tulot kuitenkin kelassa huomioon?
Vai jääkö asunto ja eläminen vanhempien maksettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tukia 17-vuotias saa omaan asuntoon?
Meillä tilanne, että mieheni ei ole hänen isänsä, ottaako ne miehen tulot kuitenkin kelassa huomioon?
Vai jääkö asunto ja eläminen vanhempien maksettavaksi?
Kannattaa kysyä sieltä Kelan Kysy verkossa -palvelusta. Eivät vastaa kovin nopeasti, mutta sitä kautta saa helposti tiedon näihin erikoistapauksiin liittyviin kysymyksiin.
Kappas ...ystävämme onko liian nuori on taas palanut trollaamaan.
No saa. Mä muutin 16-vuotiaana ilman mitään pakottavaa syytä.