Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä alalta töitä löytyy jo kandidaatin tutkinnolla?

Vierailija
16.02.2017 |

Hei!

Pohdinnassa on nyt varavaihtoehdoksi jokin ala, mistä olisi mahdollisesti jo jonkinlaiset työllisyysmahdollisuudet kandidaatin tutkinnon jälkeen. Tietojenkäsittelytiede tulee varmasti monelle mieleen, mutta juuri tietojenkäsittelytieteestä olen vaihtamassa pois, siitä en tutkintoa saa kasaan. Olen pärjännyt ihan hyvin matematiikan opinnoissa ja tietojenkäsittelytieteen perusopinnotkin sain suoritettua ok arvosanoin, mutta kiinnostus alaa kohtaan on olematonta, johonkin muualle on suunnattava.

Olen hakemassa opiskelemaan psykologiaa, mutta pienten todennäköisesti en tänä vuonna sinne pääse, joten jotain muuta pitäisi keksiä varalle. :)

Tuleeko kenellekään mitään mieleen?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastotiede.

Vierailija
22/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Tällä hetkellä luen täyspäiväisesti, muut opinnot ovat tauolla. Mahdollisuuteni ovat ihan hyvät, mutta en lainkaan ihmettelisi, jos en pääsisi ekalla sisään... Toki myös välivuosi töitä tehden ja rahaa säästäen on myös mahdollinen, mutta mieluummin opiskelisin.

Joku kommentoi, ettei psykalle kannata siirtyä muun alan kandilla. Ne psykan syventävät opinnot eivät ole niin ihmeelliset, ettei niitä ilman voisi maisterivaiheeseen siirtyä. :) Enkä todennäköisesti tule suuntaamaan kliiniseen työhön.

Tilastotiedettä olen miettinyt. Siihen saisin hyväksiluettua ison osan opinnoistani ja ala sinänsä kiinnostaa. Ongelma on lähinnä se, että olen käsittänyt tilastotieteen vaikeutuvan todella reippaasti perusopintojen jälkeen. En haluaisia vaihtaa mat-lun sisällä toiselle alalle, vain todetakseni, ettei siitäkään tule mitään!

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 jatkaa, että voit tehdä siitä psykasta sivuaineen tilastotieteen kandiin. Tilastotieteen kandina voit saada mm. tutkimusassarina tai vastaavana, tai analysointihommaa jostain yrityksestä. Ja tilastotieteen osiohan niissä psykan pääsykokeissakin on useimmissa.

Vierailija
24/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Tällä hetkellä luen täyspäiväisesti, muut opinnot ovat tauolla. Mahdollisuuteni ovat ihan hyvät, mutta en lainkaan ihmettelisi, jos en pääsisi ekalla sisään... Toki myös välivuosi töitä tehden ja rahaa säästäen on myös mahdollinen, mutta mieluummin opiskelisin.

Joku kommentoi, ettei psykalle kannata siirtyä muun alan kandilla. Ne psykan syventävät opinnot eivät ole niin ihmeelliset, ettei niitä ilman voisi maisterivaiheeseen siirtyä. :) Enkä todennäköisesti tule suuntaamaan kliiniseen työhön.

Tilastotiedettä olen miettinyt. Siihen saisin hyväksiluettua ison osan opinnoistani ja ala sinänsä kiinnostaa. Ongelma on lähinnä se, että olen käsittänyt tilastotieteen vaikeutuvan todella reippaasti perusopintojen jälkeen. En haluaisia vaihtaa mat-lun sisällä toiselle alalle, vain todetakseni, ettei siitäkään tule mitään!

-ap

No oma mielipiteeni on tuohon vaikeutumiseen, että matematiikka kannattaa olla hanskassa tai enemmänkin sitä ei saisi pelätä. Pitkästä matikasta on varmaankin hyötyä. Sitähän pääsykokeessakin tuonne alalle kysytään. Haluan kuitenkin ajatella, että jos sisään pääsee ja kiinnostusta ja motivaatiota on niin periaatteessa pitäisi pystyä selvitymään, jos kaikki menee muuten hyvin.

Vierailija
25/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat töitä kandina, niin menet tietysti ammattikorkeaan. Tuo sun kuvio ei nyt vain ole millään tavalla järkevä. Keinottelua suorastaan.

Tee nyt hommat ihan oikein, ja lue alusta loppuun samaa ainetta.

Vierailija
26/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

No oma mielipiteeni on tuohon vaikeutumiseen, että matematiikka kannattaa olla hanskassa tai enemmänkin sitä ei saisi pelätä. Pitkästä matikasta on varmaankin hyötyä. Sitähän pääsykokeessakin tuonne alalle kysytään. Haluan kuitenkin ajatella, että jos sisään pääsee ja kiinnostusta ja motivaatiota on niin periaatteessa pitäisi pystyä selvitymään, jos kaikki menee muuten hyvin.

Tosiaan pitkän matikan kävin lukiossa ja nyt yliopistossa on suoritettuna myös matikan opintoja, jotka ovat sujuneet ihan hyvin. En kuitenkaan koe olevani erityisen lahjakas matikassa, vaikka tähän asti olenkin pärjännyt. Tuntuu, että seinä tulee todennäköisesti vastaan pian. Voi tosin olla, että vaihdan nykyisen opinto-oikeuteni tilastolle joka tapauksessa. Siitä on sentään edes jonkunlainen mahdollisuus saada opinnot kasaan, toisin kuin tietojenkäsittelytieteestä. Siltikin joku muu ala voisi olla parempi vaihtoehto. Koko matemaattis-luonnontieteellinen on tuntunut alusta asti väärältä valinnalta.

Vierailija
27/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.helsinki.fi/psykologia/opiskelu/Psykologian_valinnat_2016.htm

Tuo on nyt viime vuodelta, mutta siellä sanotaan että tilastoteteestä saisi lisäpisteitä psykologiaan. Mutta tosiaan jos matlu tuntuu jo ennästään väärältä valinnalta, en tiedä onko tällainen "keinottelu" kuten joku ilmaisi, sitten edes kovin kannattavaa, jos suunnitelmat vaikka muuttuisivatkin.

Vierailija
28/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastotiede ei vaikeudu perusopintojen jälkeen, sanoisin että aine- ja syventävät opinnot ovat kuitenkin ihan eri asiaa kuin perusopinnot. Olet jo yliopistossa sisällä, mikset kokeilisi tehdä tilastotiedosta sivuainetta? Se on psykaa ajatellen todella tärkeä aine.

Itsekään en suosittele nyt mitään farmasiaa tai muuta ihan erilaista. Jatkat matikalla, tilastotiedolla ja tietojenkäsittelyllä jos et pääse psykaan. Napsit kursseja noista kaikista, ne näyttävät hyödyllisemmiltä sitten CVssä. Ja mitä tulee tietojenkäsittelyyn, niin neuvoisin antamaan sille vielä mahdollisuuden. Todella työllistävä ja siitä on hyötyä jokaisessa työssä.

Minulla on matikka pääaineena ja itsekin meinasin antaa periksi 3-4. vuonna, koska syventävistä tuli joko hylättyjä tai arvosana 1 ihan säälistä muutamalta luennoitsijalta. Minulla kesti vähän totutella vaikeampiin kursseihin. Onneksi löysin yhden luennoitsijan joka piti melko helppoja syventäviä kursseja, luin niitä vuoden ja seuraavana vuonna aloin saamaan muidenkin luennoitsijoiden kursseista 4-5, jopa niistä joista en ollut ennen päässyt läpi. Onko sinulla ketään kurssikavereita, joiden kanssa tehtäviä voisi tehdä ja voisivat vinkata sinulle ns. helpompia kursseja? Ja sitten tietysti voit käydä puhumassa uraohjaajalla.

Vierailija
29/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyrsimenkäytönkandidaatti! On töitä, joo!

Vierailija
30/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MiäsHenkilö kirjoitti:

Jos haluat töitä kandina, niin menet tietysti ammattikorkeaan. Tuo sun kuvio ei nyt vain ole millään tavalla järkevä. Keinottelua suorastaan.

Vai että keinottelua! :D Miten pihalla ihmiset oikein ovat alanvaihdoista yliopistoissa...

Vierailija
31/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastotiede ei vaikeudu perusopintojen jälkeen, sanoisin että aine- ja syventävät opinnot ovat kuitenkin ihan eri asiaa kuin perusopinnot. Olet jo yliopistossa sisällä, mikset kokeilisi tehdä tilastotiedosta sivuainetta? Se on psykaa ajatellen todella tärkeä aine.

Itsekään en suosittele nyt mitään farmasiaa tai muuta ihan erilaista. Jatkat matikalla, tilastotiedolla ja tietojenkäsittelyllä jos et pääse psykaan. Napsit kursseja noista kaikista, ne näyttävät hyödyllisemmiltä sitten CVssä. Ja mitä tulee tietojenkäsittelyyn, niin neuvoisin antamaan sille vielä mahdollisuuden. Todella työllistävä ja siitä on hyötyä jokaisessa työssä.

Minulla on matikka pääaineena ja itsekin meinasin antaa periksi 3-4. vuonna, koska syventävistä tuli joko hylättyjä tai arvosana 1 ihan säälistä muutamalta luennoitsijalta. Minulla kesti vähän totutella vaikeampiin kursseihin. Onneksi löysin yhden luennoitsijan joka piti melko helppoja syventäviä kursseja, luin niitä vuoden ja seuraavana vuonna aloin saamaan muidenkin luennoitsijoiden kursseista 4-5, jopa niistä joista en ollut ennen päässyt läpi. Onko sinulla ketään kurssikavereita, joiden kanssa tehtäviä voisi tehdä ja voisivat vinkata sinulle ns. helpompia kursseja? Ja sitten tietysti voit käydä puhumassa uraohjaajalla.

Olen siis suorittanut tilastotieteestä jo perusopinnot ja se on yksi vaihtoehdoistani ensi vuodeksi, jos ei ovet aukea psykalle. Tietojenkäsittelytiedettä olen alun perin lähtenyt opiskelemaan hyvän työllisyystilanteen vuoksi. Opinnot ovat kuitenkin olleet todellista tuskaa, ohjelmointikurssit vielä jaksoin, mutta muuten motivaatiota ei vain ole. Tilastotieteen perusopinnot, sekä jopa matematiikan kurssit sen sijaan ovat tuntuneet sopivimmilta. Siltikään en tiedä selviäsinkö opinnoista kandiin asti.

Se farmasia nyt joka tapauksessa jää pois, en millään ehdi opiskelemaan kemiaa valintakoetta varten.

-ap

Vierailija
32/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.helsinki.fi/psykologia/opiskelu/Psykologian_valinnat_2016.htm

Tuo on nyt viime vuodelta, mutta siellä sanotaan että tilastoteteestä saisi lisäpisteitä psykologiaan. Mutta tosiaan jos matlu tuntuu jo ennästään väärältä valinnalta, en tiedä onko tällainen "keinottelu" kuten joku ilmaisi, sitten edes kovin kannattavaa, jos suunnitelmat vaikka muuttuisivatkin.

Valitettavasti tänä vuonna näitä lisäpisteitä ei enää saa.

Vierailija
33/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MiäsHenkilö kirjoitti:

Vai että keinottelua! :D Miten pihalla ihmiset oikein ovat alanvaihdoista yliopistoissa...

On aivan eri asia olla pihalla kuin eri mieltä.

Vierailija
34/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lukenut kasvatustieteitä ja kandin papereilla päässyt lastentarhanopen sijasiseksi.

Vierailija
35/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittelytieteen kandi ja maisteri ei todellakaan ole mitään läpihuutojuttuja. Lopettamisprosentti on  korkea. Työllistyminen on käytännössä 100% varmaa tutkinnon suorittamisen jälkeen. Opelinjalta saa helpommin tutkinnon ulos kun ei ole niin paljon pakollisia ohjelmointiin ja algoritmeihin liittyviä kursseja, mutta työllisyysstilanne ei sitten ole läheskään yhtä hyvä.

Vierailija
36/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta keinotteluasiasta vielä, niin toisaalta jos teet kandin aineesta x, yliopisto saa siitä rahaa. Jos taas luet maisterin aineesta y, valmistut työelämään ja alat maksaa veroja. Voit jatkossa hyödyntää osaamistasi aineesta x, y, tai yhdistää ne molemmat. Jossain määrin olen ymmärtänyt, että tällaiseen monitieteisyyteen kannustetaankin.

Missä kohti tämä on väärin?

Vierailija
37/37 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketiede

valmiit lääkärit on lissuja eli lisensiaatti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi