Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä miehen tarvitsee vähintään tehdä kotona?

Vierailija
16.02.2017 |

Lähtötilanne on tämä: Meillä on aika vanhoillinen asetelma, mies käy töissä ja tuo rahaa kotiin ja minä olen tällä hetkellä kotona (aion kyllä mennä myöhemmin töihin). Mies tekee työnsä lisäksi kotona raskaat ulkotyöt, käytännössä tarkoittaa ehkä tuntia, kahta viikossa.
Mulle on ihan ok, että pesen pyykit, laitan ruuat, siivoan taloa jne. Mutta mua riepoo miehen asenne, ettei hänen tarvitse tehdä MITÄÄN kotona. Olen pyytänyt ystävällisesti monta kertaa ja perustellut asiaa, mutta ei. Miehen mielestä hän voi syötyään jättää pöytään ruoat, roskat ja likaiset astiat. Hän jättää illalla vaatteensa keskelle kulkureitin lattiaa tai pyykkikorin eteen lattialle. Hän jättää kaikki valot päälle ja ruokapöydän ääressä tuolin "levälleen" eli ei laita tuoliaan takaisin paikalleen. Lukee ruokapöydässä ja jättää kirjan siihen. Kulkee kahvimukin kanssa ympäri taloa ja jättää jälkeensä kahviroiskeita lattioille ja mukin pohjan kahvirenkaita kaikille tasoille. Vatsan kanssa hänellä on ongelmia, mutta ei puhdista vessan pöntöstä roiskeita. Jos portaat on lumessa, kävelee vaan ja linttaa lumen kiinni portaaseen, ei voi ottaa harjaa vierestä ja pyyhkäistä portaita puhtaiksi ennen kulkemista. Jättää lumiset kengät keskelle eteisen lattiaa kulkureitille sulamaan.

Nämä on kaikki pieniä asioita, niin pieniä, etten ymmärrä miksei hän voi tehdä niitä kunnolla tai oikein? Minun mielestäni hänen asenteensa osoittaa väheksyntää minua ja muuta perhettä kohtaan, hänen ei tarvitse välittää yhteisistä säännöistä. En odota että hän tekisi puolia kotitöistä, mutta hoitaisi edes omat jälkensä. Olen opettanut lapset huolehtimaan omista jälkensä ja pelkään, että isän asenne leviää heillekin.

Miehen mielestä nipotan ja ylireagoin. Oikeastikko?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä samasta aiheesta jankataan joka päivä monessa aloituksessa!?

Mies tekee kotona mitä mies tekee... toimivassa parisuhteessa ne tekemiset keskustellaan kahden kesken siellä kotona eikä ilman sitä toista osapuolta täällä palstalla.

Mutta mitä jos... parisuhde ei ole toimiva? Saako silloin tulla tänne keskustelemaan? Annatko luvan? Vai pitääkö heittää suhde romukoppaan saman tien?

Käsi ylös kenen parisuhde on pelastunut mammapalstan neuvoilla?

Minun nähdäkseni aloittajan parisuhde ei kaipaa pelastusta, vaan parannusta. Ei minuakaan palstan neuvot pelastaisi nälkäkuolemalta, mutta täältä saa kyllä neuvoja mitä tehdä jääkapissa olevasta jauhelihasta. Ja miksi te palstan haukkujat pyöritte täällä, jos olette niin paljon itseänne huonommassa seurassa?

Vierailija
22/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tekee kotona mitä mies tekee... toimivassa parisuhteessa ne tekemiset keskustellaan kahden kesken siellä kotona eikä ilman sitä toista osapuolta täällä palstalla.

Mutta mitä jos... parisuhde ei ole toimiva? Saako silloin tulla tänne keskustelemaan? Annatko luvan? Vai pitääkö heittää suhde romukoppaan saman tien?

Mutta miten tämä asia täällä paranee? AP tietää varmasti, että hänen miehen käytös on aivan naurettavaa. Ja kun mies on sanonut ap:n kommenttien olevan nipottamista, niin ap ei osaa itse nähdä tilanteen kieroutta, vaan tulee tänne tilittämään asiasta. 

Jos kerran antaa toisen käyttäytyä noin, niin aika turha tilanteesta on vinkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu täällä ei taida sitä parisudetta yhtään toimivammaksi tehdä. Siihen tarvitaan ennen kaikkea keskustelua parisuhteessa.

Keskustelu, toisen huomioon ottaminen puolison arvostaminen ja ajatusten tekemisten tietynlainen kunnioittaminen on asioita joita molempien on parisuhteessa mielestäni vähintään tehtävä.

Vierailija
24/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjale kirjoitti:

Seuraan. Täsmälleen sama tilanne :(. 13 vuoden jälkeen olen jo luovuttanut ja teen itse kaiken.

No sitten on ihan turha syyttää miestä. Itse olet tilanteen mahdollistanut ja siihen soustunut. Miehelle tuollainen varmasti sopii. 

Turhaa se voi olla syyttää, mutta kyllä syy miehessä on. En minä kehtaisi siipeillä. Jotkut kehtaavat. Mutta ei se tarkoita, että he olisivat oikeassa. -eri

Vierailija
25/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten tämä asia täällä paranee? AP tietää varmasti, että hänen miehen käytös on aivan naurettavaa. Ja kun mies on sanonut ap:n kommenttien olevan nipottamista, niin ap ei osaa itse nähdä tilanteen kieroutta, vaan tulee tänne tilittämään asiasta. 

Jos kerran antaa toisen käyttäytyä noin, niin aika turha tilanteesta on vinkua.

Nyt tähän kommenttiini alettiin tykittää niin paljon vastauksia, että en jaksa kaikille erikseen vastata. Tuolla ylempänä vastasin, se sopii näihinkin.

Vierailija
26/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se pointti on siinä, että parisuhteita on erilaisia, niin kuin ihmisiäkin. Ja kahden ihmisen käsitys asiasta voi olla hyvin erilainen. Silloin kun se keskustelu parisuhteessa ei etene, niin voi olla ihan hyvä kuulla muidenkin kommentteja, jotta osaa suhteuttaa omat käsityksensä. Eli kannattaako pitää kiinni omista mielipiteistä vai olisiko joustamisen ja uudelleen harkinnan paikka.

Vierailija
27/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies siivoaa enemmän kuin minä, vaikka olen kotona :D koska hänellä on jonkinlainen pakkomielle siihen. Patistin äsken lapsen kanssa ulos, että saan tehdä suursiivon ennen miehen töihin lähtöä.

Vierailija
28/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä pihalle tuollainen hyväksikäyttäjä. Mulla on sairas mies, joka ei huonoina aikoina ihan oikeasti pysty lähtemään kotoa tai jaksa hoitaa kuin itsensä, mutta saa silloinkin silti vietyä tiskit koneeseen, roskat roskiin ja pyykit pyykkikoriin.

Vierailija
29/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on.. Ei kotona eletä kuin pellossa! Exä jätti sukkia ja kalsareita pitkin lattioita...siihen asti, kunnes aloin heittämään niitä kylmästi roskiin  :D Ei mennyt kauaa, ennenkun ne löysivät tiensä suoraan koriin tai koneeseen. Ja molemmat oltiin silloin työelämässä.

Noin muuten niin ei ole ollut ongelmia. Nykyinen mies imurio, koska mulla ei kestä selkä varsinkaan nyt raskaana ollessa. Muuten aika tasajako.  Tietysti, kun jään kotiin vauvan kanssa, niin hoidan pääasiallisesti pyykit ja tiskit, mutta ei se tarkoita sitä, että mies voi jättää kaikki jälkensä korjaamatta. Kyllä meidän 2 vuotiaskin korjaa omat leikkinsä (ja "auttaa" pyykkien kanssa ja tiskikoneen tyhjennyksessä), miksi mies ei korjaisi omia jälkiään?

Oma periaate on siis se, että minulla on jo lapsi ja kohta kaksi. Täysikäistä lasta en enää hoida. Jos ylimääräistä passausta kaipaa, niin voi muuttaa takaisin oman äidin luokse :D

Pakko vielä sanoa, että kumpikaan meistä ei ole siisteysfriikki, vaan imuroidaan kun sille on tarve ja ollaan muutenkin kotona aika rennosti. Vessan pesu on mun heiniä, se on ainoa, mihin suhtaudun hieman pakkomielteisesti ja silloin se mielestäni on minun homma (enkä jaksaisi koskaan vahtia miehen selän takana, että jynssää kaiken "niinkun pitää" ). 

Vierailija
30/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se sunkin työpäivä siellä kotona päättyy johonkin aikaan, eikä kestä klo 6-24 tai kellon ympäri!!??  Eli illalla molemmat tekee yhdessä kotitöitä (pöydän siivous, vaatteet pyykkikoriin..), päivällä sinä teet yksin, koska se on työsi nyt.

Vierailija
31/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MiäsHenkilö kirjoitti:

Kuka maksaa laskut? Kuka tuo enemmän leipää pöytään?

Oletko sä oikeasti sitä mieltä, että jos yhteisestä sopimuksesta tehdään lapsia, ja vaimo jää kotiin hoitamaan niitä, mies saa aivan holtittomasti sikailla ja sotkea, ja vaimo on velvollinen siivoamaan jäljet?

En minä niin kirjoittanut.

Vierailija
32/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paha tilanne....kunta antoi määräyksen siivota piha. Se on täynnä roinaa. Ulkosaunaan ei pääse sisäle, talossa lattiaa ei näy sisällä kuin keittiössä ja olkkarissa.

Mies kantaa ja kerää tavartoita rakennuksilta, missä töissä.

Kylppäriin ilmaantuu heti siivoukseni perään vaikka roikka, kaivonvesipumppu, pari lämpöpuhallinta, itserakennettu peltihäkkyrtä ym.

Minä en jaksa enää raivata rojuja. Jaksan juuri ja juuri hoitaa vauvan ja yksivuotiaan. Apua en saa.

Vierailija
33/35 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on paha tilanne....kunta antoi määräyksen siivota piha. Se on täynnä roinaa. Ulkosaunaan ei pääse sisäle, talossa lattiaa ei näy sisällä kuin keittiössä ja olkkarissa.

Mies kantaa ja kerää tavartoita rakennuksilta, missä töissä.

Kylppäriin ilmaantuu heti siivoukseni perään vaikka roikka, kaivonvesipumppu, pari lämpöpuhallinta, itserakennettu peltihäkkyrtä ym.

Minä en jaksa enää raivata rojuja. Jaksan juuri ja juuri hoitaa vauvan ja yksivuotiaan. Apua en saa.

Suosittelen tekemään äkkiä lisää tenavia, ettei hyvä putki katkea.

Vierailija
34/35 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asetelma, että mies käy palkkatuetussa työssä, minä opiskelen. Nyt teen työssäoppimista. Mun pitää nousta 5:00-5:30, koska työt alkaa 7:30 ja mies nousee 7:00.  Sillä alkaa työt 10:30. Silti minä teen melkein kaikki kotityöt. Olen kotona aikaisemmin, luonnollisesti. Mulle jää siis ruuanlaitto ja kotityöt. Tiskaamisen jätän miehelle, yhteisestä sopimuksesta. Mutta se huoltuu yleensä vasta viikonloppuna. Ollaan puhuttu, että mieshän ehtisi hyvin tiskata aamuisin ennen kuin lähtee töihin ja mies on ollut oikein mukana, mutta sepä jäi siihen yhteen kertaan. Olen kuitenkin pyytänyt, että olisi kiva, että astiat olisi puhtaita, kun mun asia on laittaa ruoka. Teen siis työssäoppimisessa ihan tarpeeksi pilkkomista ja tiskiä (opiskelen kokiksi), että tätä en enää kotona niin tarttisi...

Vierailija
35/35 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään mies ei siivonnut (eikä oikein osannutkaan), kun muutettiin yhteen. Oltiin siis nuoria ja muutettiin yhteen miehen armeijan jälkeen. Sitä ennen mies oli asunut isänsä kanssa, joka oli todella siisti ja ei vaatinut aikuista poikaansa siivoamaan juuri yhtään. Minä olin taas asunut jo omillani aikaisemmin. 

Joten mies jätti takkinsa lattialle, tyhjät maitopurkit jne pöydälle, likaset vaatteet ympäri kämppää, likaset astiat pöydille jne. Vaikka sanoin likasista astiosta ja vaatteista, jätti ne silti lojumaan. Joten aloin opettamaan miestä siivoamaan ja korjaamaan jälkensä. Joka kerta kun astia jäi pöydälle, patistin hänet viemään sen tiskiin. Joka kerta kun bokserit jäi keskelle olohuoneen lattiaa, patistin hänet viemään ne pyykkiin. Lopulta ei enää jaksanut kuunnella mun valitusta, niin oppi viemään ne pyykkiin. Nykyään osaa siivota ihan oma-aloitteisesti jälkensä ja muutakin kämppää. Meillä sopimus, että mies siivoaa keittiön ja imuroi ja minä hoidan muut hommat (autetaan toki toisiamme, jos toinen pyytää). Toimii meillä ja mieskin tykkää, kun on siistiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi