Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäreitä paikalla? Voiko vetäytyneille ikenille tehdä enää mitään? Pitkän masennus- ja ahdistuskierteen tulos

Vierailija
16.02.2017 |

Minulla on ollut useita vakavia elämänkriisejä yhtä aikaa ja tämä vaikea jakso on jatkunut monta vuotta. Olen vaikeasti masentunut tänä aikana enkä ole jaksanut mm. hoitaa hampaitani, ja suu on muutenkin tuntunut pitkään kuivalta ja happamalta, vaikka olen yrittänyt juoda riittävästi jne. Totesin sitten tänään, että ikeneni ovat selvästi ohentuneet ja vetäytyneet.

Voinko tehdä mitään tilanteen korjaamiseksi? Kiitos asiallisista vastauksista. Olen liian nuori näyttämään eläkeikäiseltä hymyillessäni. :(

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi varata aika hammaslääkäriltä tai suuhygienistiltä. Näin saat paremmin tieto ja opastusta hampaiden hoitoon. Hyvä, että olet kiinnostunut asiasta.

Vierailija
2/3 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaisi varata aika hammaslääkäriltä tai suuhygienistiltä. Näin saat paremmin tieto ja opastusta hampaiden hoitoon. Hyvä, että olet kiinnostunut asiasta.

Teen sen heti, kun taloudellinen tilanne antaa myöden. Voiko näille ikenille sillä välin tehdä itse mitään?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen hammasharja käytössä? Valitse ehdottomasti pehmeä harja ja tarkasta harjausotteesi ettet vain paina harjatessa liian kovaa. Kovalla harjalla saa aikaan vaurioita jopa hammaskiilteessä.

Tupakoitko? Lopeta tai ainakin vähen. Tupakointi heikentää ienkudoksen verenkiertoa ja vaikeuttaa tulehduksen paranemista.

Vihlooko hammaskauloja? Ota käyttöön vihloville hampaille tarkoitettu hammastahna.

Varaa aika hammaslääkärille. Kunnallisella puolella maksut eivät päätä huimaa ja niihinkin on neuvoteltavissa maksuaikaa tarvittaessa. Kannattaa kartoittaa pikimmiten miten paha vaurio on, sillä paljastuneet hammaskaulat reikiintyvät helposti kun niissä ei ole suojaavaa kiillekerrosta päällä.

Muista myös että ienten pieniasteinen vetäytyminen on osa ikääntymistä. Toisilla se on luonnostaan voimakkaampaa kuin toisilla, mutta ei siltikään tarkoita että mitään olisi vialla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän