Saako lihavuutta esitellä positiivisessa valossa?
Amerikassa julkaistu Valentinen päivänä rouheita alastonkuvia lihavista pariskunnista. Onko eettisesti oikein "hyväksyä" lihavuus, kun se on kuitenkin selkeä terveysriski?
http://theadipositivityproject.zenfolio.com/all
Mitä mieltä olette?
Kommentit (83)
Ei lihavuuteen kannustaa tule, mutta läskivihassa on se ongelma, että se ei ainakaan kannusta ketään laihduttamaan. Murto-osa ihmisistä kokee esimerkiksi puolison piikittelyn motivoivana, aika moni sen sijaan lannistuu entisestään. Samoin monen tunnesyistä liikaa syövän ajatuksissa on jatkuva itsevihan mantra käynnissä.
Heille on ihan äärimmäisen tärkeää hyväksyä itsensä ensin, sellaisena kuin ovat juuri nyt, ennen kuin laihdutus voi onnistua. He ovat usein voimattomia tekemään muutosta itse ja tarvitsevat ulkopuolista apua kuten vaikka masentuneet. Heidän - kuten jokaisen - tulee voida lähteä kotoa hyvällä mielellä, eikä niin että häpeillen kuljetaan seinänvieriä ja pyydetään anteeksi olemassaoloa. Sitten he voivat tervehtyä ja samalla laihtua.
T. Hoikka, jolla on sama päänsisäinen ongelma, mutta mun kohdalla opittu itseinho ei johtanut liikasyömiseen vaan johonkin muuhun. Muuten olisin itsekin ylipainoinen.
Saa siinä kuin hassuja juoppojakin.
Saahan sen jokainen mielessään hyväksyä, mutta mielestäni on ihan turha yrittää muuttaa koko maailman yleistä mielipidettä positiivisemmaksi lihavuutta kohtaan. Läski ei ole koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan kaunista tai tervettä. Eli turhia tuollaiset läskipositiivisuuskampanjat.
Vierailija kirjoitti:
Esittelenpä sitten tässä lihavuutta positiivisessa valossa. Itse olen lihava. Minulla on yliopistokoulutus ja olen tutkinut ja työskennellyt, ja saanut jotain aikaiseksi, jopa jotain toisten elämää hyödyttävää ja helpottavaa. Tiedän samanlaisia lihavia, ja useat heistä ovat saaneet enemmänkin aikaiseksi. Mitä olis tapahtunut, jos oltais kaikki vaan aivottomasti käyty salilla ja keskitytty ruumiinpalvontaan...
Minun mielestäni ihmisten erottelu ja lajittelu on typerää ulkonäön takia. Parempi vaihtoehto olisi minusta opettaa ihmiset hyväksymään erilaisuuden, hyvien ja huonojen puolien kanssa. Olipas sitten iso, pieni, leveä tai laiha, sopusuhtainen tai sporttinen tai muuten poikkeuksellisine vartaloineen ja kasvoineen. Minua jotenkin ärsyttää stereotyyppisointi. Kaikki eivät osaa ajatella että on sairauksia joiden takia ihmisen ulkonäkö on mitä on. Vaikka osa kävisi salilla, lenkillä tai muuten urheilisi ahkerasti ei se välttämättä noin vain näy heti ulkonäössä. Toiset taas saattavat olla laihoja, mutta omaavat sairauden jonka takia salillakäyminen on välttämätöntä. Sitten on asioita joita ei voi korjata kuin ehkä kirurgisesti jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Esittelenpä sitten tässä lihavuutta positiivisessa valossa. Itse olen lihava. Minulla on yliopistokoulutus ja olen tutkinut ja työskennellyt, ja saanut jotain aikaiseksi, jopa jotain toisten elämää hyödyttävää ja helpottavaa. Tiedän samanlaisia lihavia, ja useat heistä ovat saaneet enemmänkin aikaiseksi. Mitä olis tapahtunut, jos oltais kaikki vaan aivottomasti käyty salilla ja keskitytty ruumiinpalvontaan...
Ei se, että käy salilla ja pitää huolta kehostaan tarkoita, että se olisi pois ajattelutyöstä. Asia on lähinnä päinvastoin. Keho on kokonaisuus, jonka kaikista osista kannattaa pitää huolta. Lihavuus tutkitusti heikentää mm. kognitiivisia kykyjä, joten nämä lihavat tutkijatkin saisivat todennäköisesti vielä enemmän aikaiseksi pienemmällä rasvaprosentilla. Yliopistoissa muuten tutkijat ja proffat on yleensä melko sutjakassa kunnossa ja monet kovia urheilumiehiä/-naisia. Lihavia on paljon vähemmän kuin keskimäärin väestössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ihmisten erottelu ja lajittelu on typerää ulkonäön takia. Parempi vaihtoehto olisi minusta opettaa ihmiset hyväksymään erilaisuuden, hyvien ja huonojen puolien kanssa. Olipas sitten iso, pieni, leveä tai laiha, sopusuhtainen tai sporttinen tai muuten poikkeuksellisine vartaloineen ja kasvoineen. Minua jotenkin ärsyttää stereotyyppisointi. Kaikki eivät osaa ajatella että on sairauksia joiden takia ihmisen ulkonäkö on mitä on. Vaikka osa kävisi salilla, lenkillä tai muuten urheilisi ahkerasti ei se välttämättä noin vain näy heti ulkonäössä. Toiset taas saattavat olla laihoja, mutta omaavat sairauden jonka takia salillakäyminen on välttämätöntä. Sitten on asioita joita ei voi korjata kuin ehkä kirurgisesti jos silloinkaan.
Jostain syystä näet, että kirjoittamasi on luonteva vastaus tuolle lainaamallesi kohdalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se, että käy salilla ja pitää huolta kehostaan tarkoita, että se olisi pois ajattelutyöstä. Asia on lähinnä päinvastoin.
Totta kai se on poissa ajattelutyöstä! Se aika menee kyykkyliikkeisiin, eikä ajattelutyöhön tai esmes nussimiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus tutkitusti heikentää mm. kognitiivisia kykyjä
Lähteitä, kitoooos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoissa muuten tutkijat ja proffat on yleensä melko sutjakassa kunnossa ja monet kovia urheilumiehiä/-naisia. Lihavia on paljon vähemmän kuin keskimäärin väestössä.
Jaha. Minun tietämistäni urheilun/liikunnan harrastus on lähinnä 0 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Entäs tupakointia tai ryyppäämistä? Samalla tapaa ei myöskään lihavuutta saisi mainostaa positiivisin mielikuvin nuorille ja lapsille.
Päihteiden käyttö on teko, se on jotain mitä ihminen tekee. Niissä ihmisissä nähdään muitakin ulottuvuuksia kuin se päihteiden käyttö. Sitä valintaa käyttää päihdettä ei tarvitse tukea, ei kannustaa eikä hyväksyä.
Ylipainoinen ihminen _on_ ihminen, hän ansaitsee hyväksynnän sellaisena kuin on. Kenelläkään ei ole oikeutta tuomita häntä siksi että hän on mitä on. Ylipainoinen ihminen valitettavasti usein määritellään yksiuloitteisesti vain sen ylipainon kautta, ja sen kautta kun tuomitset ylipainon tuomitset koko ihmisen. Mutta mielestäni ylipainoisia ihmisiä kuten muitakin ihmisiä saa kannustaa kohti terveyttä ylläpitäviä, hyvinvointia lisääviä elämäntapoja.
Tunnen ja tiedän useita normaalipainoisia ihmisiä joilla on epäterveellisemmät elämäntavat ja heikompi itsetuntemus kuin joillain tuntemillani ylipainoisilla ihmisillä. Mutta arvatkaapa, kumpien oletetaan elävän terveellisesti ja tehdään muitakin oletuksia heidän tietotasostaan ja jopa älykkyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus tutkitusti heikentää mm. kognitiivisia kykyjä
Lähteitä, kitoooos!
Lapsilla ja nuorilla:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4456183/
Mekanismeista, miksi näin tapahtuu:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4456183/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237034/
Tällaiset löysin nopeasti. Näissä viitataan aikaisempiin tutkimuksiin, missä yhteys on todettu ja selvitelty, miksi näin tapahtuu. Kyseessä on ilmeisesti ihan kausaliteetti, eikä pelkästään korrelaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi ei kyllä esitelly lihavuutta mitenkään positiivisesti. Normipainoisena on myös lapsellisen helppo pysyä, ei tarvita mitään fitnessiä ja ruumiinpalvontaa. Kunhan ei lapa kaksin käsin suuhunsa ruokaa.
Olen eri mieltä tästä. Se ei ole kaikille helppoa.
Minulla ei ainakaan ole mitään itsehillintää, jos on nälkä tai haluan jotain herkkuja. En edes yritä hillitä. Jos tekee mieli suklaata, menen ja ostan suklaata. Minun vain ei tee mieli kovin usein, joten olen mahtunut S-kokoon aina. Mutta syön mitä huvittaa enkä tiedä miten pystyisin hillitä, jos jostain syystä pitäisi pudottaa 7-8 kiloa. Elämästä tulisi kurjaa. Ymmärrän kyllä ihmisiä, joiden myös tekee mieli herkkuja ja jostain syystä useammin kuin minulla. Ei hoikkuuteni ole saavutus jolla kehuskella. Epäilen, että se ei ole saavutus monelle niistäkään, jotka kehuskelevat. Se vain tulee heille helpommin kuin monille muille.
Ei ristus sentään tätä selittelyä.
Ihan murto-osalla ylipainoisista tilanne johtuu sairaudeta tms. Mutta valtaosalla asia vain johtuu saamattomuudesta, tai sitten vain tykkää olla iso.
Mitä jos yrität vastata jotenkin kommenttiini liittyen tai sitten kirjoitat lainaamatta kenenkään tekstiä. Et lukenut tuota *LIHAVOIMAASI* lausetta enempää, ennen kuin aloit räyhätä. Miten joku viitsii keskustella noin?
Mitä sinä nyt taas lässytät. Muu osa viestistä oli ympäripyöreää lätinää. Se lihavoitu osuus on se minkä nostin tuosta kommentista esiin.
Miten joku jaksaa vinkua tuollaisesta.
En ole koskaan ymmärtänyt lihavuuden hehkuttamista ja kaunistelua ("suurenmoinen nainen"). Olen lihava, enkä koe lihavuuden olevan "minä" tai millään tavalla identiteettiäni. Jos joku ei hyväksy lihavuutta, se ei tarkoita, ettenkö minä olisi hyväksytty. Lihavuus on vaarallista, eikä sitä pidä esitellä minään muuna kuin terveyshaittana. (Vrt. syövän esittely positiivisessa valossa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs tupakointia tai ryyppäämistä? Samalla tapaa ei myöskään lihavuutta saisi mainostaa positiivisin mielikuvin nuorille ja lapsille.
Päihteiden käyttö on teko, se on jotain mitä ihminen tekee. Niissä ihmisissä nähdään muitakin ulottuvuuksia kuin se päihteiden käyttö. Sitä valintaa käyttää päihdettä ei tarvitse tukea, ei kannustaa eikä hyväksyä.
Ylipainoinen ihminen _on_ ihminen, hän ansaitsee hyväksynnän sellaisena kuin on. Kenelläkään ei ole oikeutta tuomita häntä siksi että hän on mitä on. Ylipainoinen ihminen valitettavasti usein määritellään yksiuloitteisesti vain sen ylipainon kautta, ja sen kautta kun tuomitset ylipainon tuomitset koko ihmisen. Mutta mielestäni ylipainoisia ihmisiä kuten muitakin ihmisiä saa kannustaa kohti terveyttä ylläpitäviä, hyvinvointia lisääviä elämäntapoja.
Tunnen ja tiedän useita normaalipainoisia ihmisiä joilla on epäterveellisemmät elämäntavat ja heikompi itsetuntemus kuin joillain tuntemillani ylipainoisilla ihmisillä. Mutta arvatkaapa, kumpien oletetaan elävän terveellisesti ja tehdään muitakin oletuksia heidän tietotasostaan ja jopa älykkyydestä?
Sinun mielestä tupakoiva ihminen ei ole ihminen? Miksi hän ei ansaitse muiden hyväksyntää?
Ylipainoiseksi tuleminen on oma valinta. Ja useinhan täälläkin on valituksia, kuinka ylipainoiset eivät siedä mitään vihjeitä tai edes lääkärien kommentteja painostaan, koska se hän ei nyt voi vaikuttaa mihinkään ihmisen terveydessä.
Ihmiset ovat erilaisia. Tunsin erittäin liikunnallisen raittiin ihmisen, joka kuoli yhtäkkiä aivoverenvuotoon keski-ikäisenä. Sukulaiseni oli maanviljelijä, joka joi paljon kossu ja poltti vähintää askin päivässä. Hän puolestaan eli yli ysikymppiseksi.
Mutta miksi ihmeessä pitäisi ihannoida huonoja elintapoja. Röökaaminen, ryyppääminen, ylipaino, liikunnan vähäisyys, jne. ovat kaikki huonoja asioita terveyden kannalta. Ja mitään näistä ei pitäisi korostaa millään tavalla.
Tuon AP:n linkin takaa löytyy kuvia sairaalloisen ylipainoisista ihmisistä. Miksi nämä pitäisi nyt nostaa jalusalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se, että käy salilla ja pitää huolta kehostaan tarkoita, että se olisi pois ajattelutyöstä. Asia on lähinnä päinvastoin.
Totta kai se on poissa ajattelutyöstä! Se aika menee kyykkyliikkeisiin, eikä ajattelutyöhön tai esmes nussimiseen!
Samalla tavalla kuin se, että lihava ihminen käyttää puolet valveillaoloajastaan ruoan mässäämiseen, on pois ajattelutyöstä. Mieluummin käyttää sen ajan sitten aivottomaan kunnon parantamiseen kuin aivottomaan mässäilyyn :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestä tupakoiva ihminen ei ole ihminen? Miksi hän ei ansaitse muiden hyväksyntää?
Ylipainoiseksi tuleminen on oma valinta. Ja useinhan täälläkin on valituksia, kuinka ylipainoiset eivät siedä mitään vihjeitä tai edes lääkärien kommentteja painostaan, koska se hän ei nyt voi vaikuttaa mihinkään ihmisen terveydessä.
Ihmiset ovat erilaisia. Tunsin erittäin liikunnallisen raittiin ihmisen, joka kuoli yhtäkkiä aivoverenvuotoon keski-ikäisenä. Sukulaiseni oli maanviljelijä, joka joi paljon kossu ja poltti vähintää askin päivässä. Hän puolestaan eli yli ysikymppiseksi.
Mutta miksi ihmeessä pitäisi ihannoida huonoja elintapoja. Röökaaminen, ryyppääminen, ylipaino, liikunnan vähäisyys, jne. ovat kaikki huonoja asioita terveyden kannalta. Ja mitään näistä ei pitäisi korostaa millään tavalla.
Tuon AP:n linkin takaa löytyy kuvia sairaalloisen ylipainoisista ihmisistä. Miksi nämä pitäisi nyt nostaa jalusalle?
Luithan tekstin jonka lainasit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi ei kyllä esitelly lihavuutta mitenkään positiivisesti. Normipainoisena on myös lapsellisen helppo pysyä, ei tarvita mitään fitnessiä ja ruumiinpalvontaa. Kunhan ei lapa kaksin käsin suuhunsa ruokaa.
Olen eri mieltä tästä. Se ei ole kaikille helppoa.
Minulla ei ainakaan ole mitään itsehillintää, jos on nälkä tai haluan jotain herkkuja. En edes yritä hillitä. Jos tekee mieli suklaata, menen ja ostan suklaata. Minun vain ei tee mieli kovin usein, joten olen mahtunut S-kokoon aina. Mutta syön mitä huvittaa enkä tiedä miten pystyisin hillitä, jos jostain syystä pitäisi pudottaa 7-8 kiloa. Elämästä tulisi kurjaa. Ymmärrän kyllä ihmisiä, joiden myös tekee mieli herkkuja ja jostain syystä useammin kuin minulla. Ei hoikkuuteni ole saavutus jolla kehuskella. Epäilen, että se ei ole saavutus monelle niistäkään, jotka kehuskelevat. Se vain tulee heille helpommin kuin monille muille.
Ei ristus sentään tätä selittelyä.
Ihan murto-osalla ylipainoisista tilanne johtuu sairaudeta tms. Mutta valtaosalla asia vain johtuu saamattomuudesta, tai sitten vain tykkää olla iso.
Mitä jos yrität vastata jotenkin kommenttiini liittyen tai sitten kirjoitat lainaamatta kenenkään tekstiä. Et lukenut tuota *LIHAVOIMAASI* lausetta enempää, ennen kuin aloit räyhätä. Miten joku viitsii keskustella noin?
Samaa siinä koko viestissä hoettiin. "En pysty ottamaan itseäni niskasta kiinni". No se on jokaisen oma valinta. Mutta en ymmärrä tätä, kun sitten selitellään, kuinka toisilla on niin helppo ja blaa blaa.
Ihan sama kun roskalehdissä hehkutetaan näitä paljon painoa pudottaneita. Ihan hyvä suoritus toki, mutta miksi niitä ei hehkuteta, jotka ovat onnistuneet pysymään normaalipainoisina koko elämänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kettua taas. Hyvä ystäväni on tekniikan tohtori, eli on kouluja käyty ja on tehty erilaisia kehitysjuttuja ihmisten auttamiseksi. Mutta on myös erittäin kova urheilemaan. Käy salilla ja harrastaa erilaisia urheilulajeja.
Vai että aivottomasti. Tämä oli kyllä tähän mennessä paras tekosyy.
Ai meinaat, että se äly oikein pulppuaa siinä painoja nostellessa tai kyykkyliikkeitä tehdessä...
Ei
snip
Mutta lähinnä minua nauratti tuo ylipainoisen ihmisen kommentti "aivottomasta" ruumiinpalvonnasta.
Ja kuitenkin tunnustat, että se salilla käynti on aika aivotonta ruumiinpalvontaa...
Ei, vaan se on kropan hyvinvoinnin ylläpitämistä. Ja kyllä hyvä kunto edesauttaa pääkopan toimintaa ja jaksamista.
Olet ihan ensimmäinen ihminen, joka kertoo saavansa älyllisiä oivalluksia painoja nostellessa. Tässä olis nyt aihetta tieteelliselle artikkelille tai monelle! Otapa yhteyttä ... ainakin psykologian laitokseen lähiyliopistossasi. Odotetaan innolla tuloksia!
No, itse läskidenialistina taidat uskoa, että neroutesi nousee huippulukemiin istuessasi sohvalla TV:tä tapittaen ja sipsiä mussuttaen, röyhtäilyn ja pierujen säestämänä. Kun maha on kasvanut taas uudet 10cm, saat varmaan jonkun elämää suuremman älynväläyksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luithan tekstin jonka lainasit?
Joo. Siinä todettiin, että ylipainoiset pitää hyväksyä, mutta esimerkiksi röökaajia ei.
Eikä normaalipainoinen ole välttämättä mitenkään terveempi kuin ylipainoinen, mutta miksi tästä ylipainoisuudesta nyt pitää näin vouhkata ja hehkuttaa asiaa? Miksi ylipainon pitäisi olla ihan ok?
En ole koskaan mennyt neuvomaan muita ihmisiä valinnoissaan. Ei kuulu minulle. Jos joku haluaa polttaa röökiä, niin polttakoon. Tai jos joku on ylipainoinen, niin se on hänen valinta.
Mun mielestä ylipainoa ei pidä ihannoida eikä ihmisiä kannustaa siihen mutten myöskään näe mitään syytä lakaista ongelmaa maton alle ja teeskennellä ettei ylipainoisia ihmisiä olisi olemassa. Harva ihminen on ulkoisesti "täydellinen" - monella on painoa huomattavasti liikaa tai liian vähän; joillain huonosta kunnosta johtuva lysyasento; toisella synnynnäinen ulkoinen vamma. Jos on kyse mistä tahansa kampanjasta missä halutaan esitellä normaaleja ihmisiä ja normaalia elämää, on vain hyvä jos kuvattavana on koko kirjosta porukkaa. Ihminen voi olla onnellinen vaikka olisi lihava, ruma, sairas tai vanha. Mainoksien ei pitäisi kuvata pelkästään 50-luvun ihanneperheitä jossa on malli-isä, malli-äiti ja muutama malli-lapsi siistissä edustuskodissa.