Saako lihavuutta esitellä positiivisessa valossa?
Amerikassa julkaistu Valentinen päivänä rouheita alastonkuvia lihavista pariskunnista. Onko eettisesti oikein "hyväksyä" lihavuus, kun se on kuitenkin selkeä terveysriski?
http://theadipositivityproject.zenfolio.com/all
Mitä mieltä olette?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esittelenpä sitten tässä lihavuutta positiivisessa valossa. Itse olen lihava. Minulla on yliopistokoulutus ja olen tutkinut ja työskennellyt, ja saanut jotain aikaiseksi, jopa jotain toisten elämää hyödyttävää ja helpottavaa. Tiedän samanlaisia lihavia, ja useat heistä ovat saaneet enemmänkin aikaiseksi. Mitä olis tapahtunut, jos oltais kaikki vaan aivottomasti käyty salilla ja keskitytty ruumiinpalvontaan...
Mitähän kettua taas. Hyvä ystäväni on tekniikan tohtori, eli on kouluja käyty ja on tehty erilaisia kehitysjuttuja ihmisten auttamiseksi. Mutta on myös erittäin kova urheilemaan. Käy salilla ja harrastaa erilaisia urheilulajeja.
Vai että aivottomasti. Tämä oli kyllä tähän mennessä paras tekosyy.
Ai meinaat, että se äly oikein pulppuaa siinä painoja nostellessa tai kyykkyliikkeitä tehdessä...
Ei, mutta kuten varmasti tiedät, niin uusia ajatuksia tulee helpoiten silloin, kun ongelma ei olekaan päällimmäisenä mielessä.
Ei pidä paikkaansa. Ei pitäis lukea niitä New Age -kirjoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esittelenpä sitten tässä lihavuutta positiivisessa valossa. Itse olen lihava. Minulla on yliopistokoulutus ja olen tutkinut ja työskennellyt, ja saanut jotain aikaiseksi, jopa jotain toisten elämää hyödyttävää ja helpottavaa. Tiedän samanlaisia lihavia, ja useat heistä ovat saaneet enemmänkin aikaiseksi. Mitä olis tapahtunut, jos oltais kaikki vaan aivottomasti käyty salilla ja keskitytty ruumiinpalvontaan...
Mitähän kettua taas. Hyvä ystäväni on tekniikan tohtori, eli on kouluja käyty ja on tehty erilaisia kehitysjuttuja ihmisten auttamiseksi. Mutta on myös erittäin kova urheilemaan. Käy salilla ja harrastaa erilaisia urheilulajeja.
Ai meinaat, että se äly oikein pulppuaa siinä painoja nostellessa tai kyykkyliikkeitä tehdessä...
Ei
snip
Mutta lähinnä minua nauratti tuo ylipainoisen ihmisen kommentti "aivottomasta" ruumiinpalvonnasta.
Ja kuitenkin tunnustat, että se salilla käynti on aika aivotonta ruumiinpalvontaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi ei kyllä esitelly lihavuutta mitenkään positiivisesti. Normipainoisena on myös lapsellisen helppo pysyä, ei tarvita mitään fitnessiä ja ruumiinpalvontaa. Kunhan ei lapa kaksin käsin suuhunsa ruokaa.
Olen eri mieltä tästä. Se ei ole kaikille helppoa.
Minulla ei ainakaan ole mitään itsehillintää, jos on nälkä tai haluan jotain herkkuja. En edes yritä hillitä. Jos tekee mieli suklaata, menen ja ostan suklaata. Minun vain ei tee mieli kovin usein, joten olen mahtunut S-kokoon aina. Mutta syön mitä huvittaa enkä tiedä miten pystyisin hillitä, jos jostain syystä pitäisi pudottaa 7-8 kiloa. Elämästä tulisi kurjaa. Ymmärrän kyllä ihmisiä, joiden myös tekee mieli herkkuja ja jostain syystä useammin kuin minulla. Ei hoikkuuteni ole saavutus jolla kehuskella. Epäilen, että se ei ole saavutus monelle niistäkään, jotka kehuskelevat. Se vain tulee heille helpommin kuin monille muille.
Ei ristus sentään tätä selittelyä.
Ihan murto-osalla ylipainoisista tilanne johtuu sairaudeta tms. Mutta valtaosalla asia vain johtuu saamattomuudesta, tai sitten vain tykkää olla iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei
snip
Mutta lähinnä minua nauratti tuo ylipainoisen ihmisen kommentti "aivottomasta" ruumiinpalvonnasta.
Ja kuitenkin tunnustat, että se salilla käynti on aika aivotonta ruumiinpalvontaa...
Ei, vaan se on kropan hyvinvoinnin ylläpitämistä. Ja kyllä hyvä kunto edesauttaa pääkopan toimintaa ja jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitäisi esitellä positiivisesti. Itse olen ylipainoinen, mutta toki tiedostan ylipainon vaarat eikä siihen missään nimessä pidä kannustaa
Ihanko oikeasti joku päättää ryhtyä lihavaksi, jos näkee, että lihavakin ihminen voi olla rakastettu?
Minusta tuo on upea kampanja ja erittäin tarpeellinen nykyisen läskirasismin vastapainoksi.
t Nainen, lihava, rakastettu ja täysin terve
Koska tuo lihavuuden syy ymmärretään. Itse ja varmasti moni muu ( en sano että kaikki) syövät elämänsä tyhjyyteen, siihen kun on niin paha olla. Ja kyllä on kokeiltu terapiat yms mutta elämä ei vaan paremmaksi muutu. Eikö silloin minun ja kaltaisteni ole parempi syödä ja kuolla lihavuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei
snip
Ei, vaan se on kropan hyvinvoinnin ylläpitämistä. Ja kyllä hyvä kunto edesauttaa pääkopan toimintaa ja jaksamista.
Olet ihan ensimmäinen ihminen, joka kertoo saavansa älyllisiä oivalluksia painoja nostellessa. Tässä olis nyt aihetta tieteelliselle artikkelille tai monelle! Otapa yhteyttä ... ainakin psykologian laitokseen lähiyliopistossasi. Odotetaan innolla tuloksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitäisi esitellä positiivisesti. Itse olen ylipainoinen, mutta toki tiedostan ylipainon vaarat eikä siihen missään nimessä pidä kannustaa
Ihanko oikeasti joku päättää ryhtyä lihavaksi, jos näkee, että lihavakin ihminen voi olla rakastettu?
Minusta tuo on upea kampanja ja erittäin tarpeellinen nykyisen läskirasismin vastapainoksi.
Ylipaino on terveysriski ja en ymmärrä miksi sitä pitäisi erikseen hehkuttaa. Tietenkään ei ole oikein haukkuakaan ketään, mutta epäterveellisiä elämäntapoja ei pitäisi korostaa.
Vanhempani ovat polttaneet tupakkaa koko ikänsä. Vielä ovat olleet terveitä, mutta en minä silti hehkuta heidän tapaansa polttaa tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on terveysriski ja en ymmärrä miksi sitä pitäisi erikseen hehkuttaa. Tietenkään ei ole oikein haukkuakaan ketään, mutta epäterveellisiä elämäntapoja ei pitäisi korostaa.
Vanhempani ovat polttaneet tupakkaa koko ikänsä. Vielä ovat olleet terveitä, mutta en minä silti hehkuta heidän tapaansa polttaa tupakkaa.
Juuri sen takia, että vihapuhe ylipainoisia kohtaan on tullut (jopa tällä palstalla!) sallituksi, tarvitaan tuon kaltaisia kampanjoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi ei kyllä esitelly lihavuutta mitenkään positiivisesti. Normipainoisena on myös lapsellisen helppo pysyä, ei tarvita mitään fitnessiä ja ruumiinpalvontaa. Kunhan ei lapa kaksin käsin suuhunsa ruokaa.
Minulla ei ainakaan ole mitään itsehillintää, jos on nälkä tai haluan jotain herkkuja. En edes yritä hillitä. Jos tekee mieli suklaata, menen ja ostan suklaata. Minun vain ei tee mieli kovin usein, joten olen mahtunut S-kokoon aina. Mutta syön mitä huvittaa enkä tiedä miten pystyisin hillitä, jos jostain syystä pitäisi pudottaa 7-8 kiloa. Elämästä tulisi kurjaa. Ymmärrän kyllä ihmisiä, joiden myös tekee mieli herkkuja ja jostain syystä useammin kuin minulla. Ei hoikkuuteni ole saavutus jolla kehuskella. Epäilen, että se ei ole saavutus monelle niistäkään, jotka kehuskelevat. Se vain tulee heille helpommin kuin monille muille.
Ihan murto-osalla ylipainoisista tilanne johtuu sairaudeta tms. Mutta valtaosalla asia vain johtuu saamattomuudesta, tai sitten vain tykkää olla iso.
Ja sitten niitä lähdeviitteitä! Kitoooos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos yrität vastata jotenkin kommenttiini liittyen tai sitten kirjoitat lainaamatta kenenkään tekstiä. Et lukenut tuota *LIHAVOIMAASI* lausetta enempää, ennen kuin aloit räyhätä. Miten joku viitsii keskustella noin?
Noissa kuvissa lihavuus on kuin fetissi, sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä, toisinaan kuin kontrastina langanlaihan kumppani. Minusta olisi hyvä erottaa ylipaino ja sairaalloinen ylipaino. Kaikkien ei tarvitse olla samankokoisia, mutta sairastuttava ylipaino ei varmasti ole kenellekään hyvä, ja siksi minusta sitä ei kannata hehkuttaa. Ihmisen ei tarvitse olla laiha voidakseen hyvin ja ollakseen hyvässä kunnossa, hieman ylipainoinen voi olla erittäin hyväkuntoinen. Sairaalloisen lihava ei ole koskaan hyväkuntoinen ja omaa aina terveysriskejä. Tuohon salin ja älyn vastakkainasetteluun: kuulepa akateeminen, älä noin kategorisesti tuomitse, jos hieman mietit lukion historiaa ja kreikkalaisia, eiköhän tuolla älyllisyys ja ruumiin kunto yhdistynyt useamman filosofin opetuksissa? Sama myös nykyään, kaikki tiukimmin työtä tekevät, myös yliopiston professorit, pyrkivät pitämään kunnostaan huolta, ei sen ulkoisen olemuksen vuoksi vaan jaksamisensa.
Itse en näe lihavuutta mitenkään positiivisena asiana entisenä läskinä, nykyisenä normaalipainoisena. Terveysriskihän se on, ei sitä kiistäminen, joten miksi lihavuutta sinänsä pitäsii edes korostaa positiivisena asiana? Sitä puolestaan kannatan, että ihmiset olisivat tyytyväisiä vartaloonsa ja sitä kautta kokonaisvaltaisesti itseensä, olipa se millainen tahansa, joten body positive -ajattelu sopii myös lihaville. Vähän ristiriitaista?
Entäs tupakointia tai ryyppäämistä? Samalla tapaa ei myöskään lihavuutta saisi mainostaa positiivisin mielikuvin nuorille ja lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Kun jotkut ihmiset puhuvat ylipainoisista, äänessä ei kuulu huoli terveydestä vaan ihan aito viha. Se on vastenmielistä.
Kyllä se yleensä menee niin, että pullukoilla on huono omatunto ja ovat yliherkkiä ylipainoasioissa.
Huonoon suuntaan on menossa yhteiskuntamme, kun lihavuuteen suorastaan pyritään kannustamaan "positiivisuuskampanjoilla". Sen myötä liikalihavuusongelma tulee varmasti räjähtämään käsiin tulevina vuosina. Jo nyt eesimerkiksi 12-vuotiaat ovat huonommassa kondiksessa kuin koskaan. Ja nyt heitä mammat kannustavat tyyliin "kulta sinä olet hyvä sellaisena kuin olet"
Bottom line: lihavuus on tutkitusti _terveydellinen_ ongelma. Ja iso sellainen, paitsi kantajalleen myös yhteiskunnalle. Tämän tulee olla lähtökohta tarkasteltaessa asiaa. Suvaitsevaisuuskysymys tämä ei ole, vaan yksinomaan terveydellinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Entäs tupakointia tai ryyppäämistä? Samalla tapaa ei myöskään lihavuutta saisi mainostaa positiivisin mielikuvin nuorille ja lapsille.
Juuri näin.
Pitäisi myös ryhtyä puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä: etenkin sairaalloisen lihava on ruokaHOLISTI. On pahasti koukuttunut ruokaan, aivan samalla tavoin kuin alkoholisti viinaan.
Mielestäni pitäisi hyväksyä se, että kaikki eivät ole saman kokoisia vaan joukkoomme mahtuu ja meidän pitäisi hyväksyä kaiken painoiset ihmiset. Joillekin laihdutus ei vain yrityksistä huolimatta onnistu ja monet lihovat entisiin mittoihinsa laihdutettuaan. Ylipaino ei aina välttämättä edes johda sairauksiin. Monet sairaudet johtuvat perintötekijöistä ja elämäntavoista (esim. tupakointi) ja niihin sairastuu olipa minkä painoinen tahansa. Mummoni eli yli 90 vuotiaaksi vaikka oli koko ikänsä ylipainoinen ja hän asui loppuun asti toimintakykyisenä kotona sukulaisten avustamana ja kuoli lopulta flunssan jälkitautina keuhkokuumeeseen. Toinen mummoni oli koko ikänsä normaalipainoinen ja kuoli 66 vuotiaana syöpään. Ylipainoinen voi siis elää pitkän, hyvän elämän ja normaalipainoinen tai hoikka voi kuolla ennenaikaisesti. Miten selitätte sen, että ylipaino ja ihmisten elinikä kasvavat samaan tahtiin. Joissakin tutkimuksissa pieni ylipaino varsinkin vanhemmalla iällä on jopa hyväksi.
Mielestäni nuo kuvat ovat ennemmin neutraaleja kuin erityisen positiivisia.
On se ihme, että jos läski keksii parannuksen syöpään, niin sillä ei ole niin mitään merkitystä. Läski mikä läski! Väärin sammutettu!
Ei, mutta kuten varmasti tiedät, niin uusia ajatuksia tulee helpoiten silloin, kun ongelma ei olekaan päällimmäisenä mielessä.
Mutta lähinnä minua nauratti tuo ylipainoisen ihmisen kommentti "aivottomasta" ruumiinpalvonnasta. Ylipainoiset suuttuvat kun asiaa käsitellään, mutta ihan samalla tavalla he hyökkäävät normaalipainoisten tai urheilullisten ihmisten kimppuun.