Meillä on neljä lasta. Tuli tekstiviestimuistutus hammaslääkäriajasta, jossa ei lukenut lapsen nimeä. Kuka laitetaan hammaslääkäriin?
Kaikki neljä käyvät hammaslääkärissä ja aika usein käyvätkin. Hammaslääkäreistä annetaan sellaisia pahveja, joissa lukee seuraava hammaslääkärikäynti, eikä niissä ikinä lue nimeä. Nämä pahvit menevät iloisesti sekaisin keittiön pöydällä, jonne lapsoset ne lykkäävät, eivätkä lapset sitten enää muista kenen pahvi oli kyseessä. No, meiltä tulee onneksi hammaslääkäristä tekstiviestimuistutus edellisenä päivänä, jossa lukee lapsen nimi. Ei olla tästä syystä noihin pahveihin kiinnitetty enää huomiota, eikä merkattu edes kalentereihin menoja.
Tänään tuli tekstiviestimuistutus, mutta siinä ei ollut lapsen nimeä. Yritin soittaa hammaslääkäriin koko päivän noin tunnin välein, mutta sieltä ei vastattu, eikä takaisinsoittopalvelukaan nyt sitten toiminut.
Kuka lapsista lähetetään aamulla hammaslääkäriin? Vedetäänkö pitkää tikkua? Laitetaan se, jolla hampaat ovat eniten vinossa? Se, jonka edellisestä ajasta on kulunut pisin aika?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Kenenkän asia se olisi pitää kirjaa siitä kuka lapsi milloinkin on menossa hammaslääkäriin? Minusta hammaslääkäriajat voisi ilmoittaa opettajalle ja ope sitten huolehtisi siitä, että lapsi menee oikeaan aikaan paikalle.
Mitenkähän se opettaja käytännössä huolehtisi lapsen hammaslääkäriin pääsystä? Täällä syrjäkylillä kun saattaa koulusta hammashoitolaan olla parikymmentä kilometriä matkaa. Eikä ne kaupungissakaan aina ihan koulun vieressä sijaitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Näkyisikö noi tiedot jossain kunnan sähköisessä terveyspalvelussa tai omakannassa? Riippuu tietenkin lapsen iästä, näkyykö vanhempien tiedoissa..
Meillä esim. on kunnalla sähköinen ajanvaraus käytössä.Takaisinsoittopalveluviestissä kerrottiin, että ajanvaraukseen voi tehdä muutoksia sähköisessä ajanvarauksessa omakannassa. Siellä näkyi vain omat tietoni, ei lapsista mitään. Pitänee jotenkin liittää lapset tuohon omakantaan.
ap
Entä kunnan oma ajanvaraus? Meillä siis on näin:
http://www.espoo.fi/fi-FI/Asioi_verkossa/Terveys/Hammashoidon_ajanvarau…
Hammashoidon verkkoajanvarauksessa voit:
▪tarkistaa oman tai alle 14-vuotiaan lapsesi ajan
▪perua tai siirtää kiireettömiä hoitoaikoja. Muista peruuttaa aika viimeistään edellisenä päivänä klo 14 mennessä.
▪perua puolikiireellisiä aikoja (hoidon tarve arvioitu olevan kolmen viikon sisään)
▪varata ajan hammashoitajalle tai suuhygienistille suun terveystarkastukseen 1-, 3-, 5- ja 8-vuotiaalle lapselle, kun kotiin on tullut kutsukirje
▪täyttää varattuun aikaan liittyvän oman tai alle 14-vuotiaan lapsesi esitietolomakkeen, kun olet saanut asiasta tekstiviestin...Katsoin tuonkin, mutta ei olla näköjään täytetty sähköisen asioinnin lomakkeita lasten osalta. Palvelussa lukee "Huoltajalla on oikeus asioida alle 18-vuotiaan lapsensa puolesta sähköisessä asiointipalvelussa, mikäli valtuutus sähköiseen asiointiin on asetettu hammashoitolassa tai keskitetyn ajanvarauksen kautta". Hoidetaan heti huomenna.
ap
EIKÄ KUN LÖYTYI!! Kiitos! Se olikin piilossa, en osannut katsoa oikeasta paikasta.
Vauva-palsta ei petä koskaan. Siis miten voi olla mahdollista, että täällä osataan neuvoa, kenellä meidän lapsista on huomenna aamulla hammaslääkäri!
Ja kyllä, kuten meidän avuton pahvianalyysikin jo selvitti, niin nuorimmaisesta on kyse. Ja seuraava hammaslääkäri onkin vanhimmalla lapsella reilun viikon päästä.
KIITOS JA HYVÄÄ YÖTÄ! En enää ikinä soita mihinkään virastoon tai laitokseen, kun kaikki vastaukset kaikkiin kysymyksiin löytyy täältä :D
ap
Tästä olin sulle tulossa kirjoittamaan kun noin 5min sitten luin sun aloituksen. Joku ehti ensin eli av:llä on kyllä nopeaa toimintaa.. Sitä kyllä ihmettelen miksi et tommoisesta ole ennen tiennyt! Mulla lapset 5v 4v ja 1v ja esikoisen ekan hammaslääkäriajankin varasin netissä tuota kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Näkyisikö noi tiedot jossain kunnan sähköisessä terveyspalvelussa tai omakannassa? Riippuu tietenkin lapsen iästä, näkyykö vanhempien tiedoissa..
Meillä esim. on kunnalla sähköinen ajanvaraus käytössä.Takaisinsoittopalveluviestissä kerrottiin, että ajanvaraukseen voi tehdä muutoksia sähköisessä ajanvarauksessa omakannassa. Siellä näkyi vain omat tietoni, ei lapsista mitään. Pitänee jotenkin liittää lapset tuohon omakantaan.
ap
Entä kunnan oma ajanvaraus? Meillä siis on näin:
http://www.espoo.fi/fi-FI/Asioi_verkossa/Terveys/Hammashoidon_ajanvarau…
Hammashoidon verkkoajanvarauksessa voit:
▪tarkistaa oman tai alle 14-vuotiaan lapsesi ajan
▪perua tai siirtää kiireettömiä hoitoaikoja. Muista peruuttaa aika viimeistään edellisenä päivänä klo 14 mennessä.
▪perua puolikiireellisiä aikoja (hoidon tarve arvioitu olevan kolmen viikon sisään)
▪varata ajan hammashoitajalle tai suuhygienistille suun terveystarkastukseen 1-, 3-, 5- ja 8-vuotiaalle lapselle, kun kotiin on tullut kutsukirje
▪täyttää varattuun aikaan liittyvän oman tai alle 14-vuotiaan lapsesi esitietolomakkeen, kun olet saanut asiasta tekstiviestin...Katsoin tuonkin, mutta ei olla näköjään täytetty sähköisen asioinnin lomakkeita lasten osalta. Palvelussa lukee "Huoltajalla on oikeus asioida alle 18-vuotiaan lapsensa puolesta sähköisessä asiointipalvelussa, mikäli valtuutus sähköiseen asiointiin on asetettu hammashoitolassa tai keskitetyn ajanvarauksen kautta". Hoidetaan heti huomenna.
ap
EIKÄ KUN LÖYTYI!! Kiitos! Se olikin piilossa, en osannut katsoa oikeasta paikasta.
Vauva-palsta ei petä koskaan. Siis miten voi olla mahdollista, että täällä osataan neuvoa, kenellä meidän lapsista on huomenna aamulla hammaslääkäri!
Ja kyllä, kuten meidän avuton pahvianalyysikin jo selvitti, niin nuorimmaisesta on kyse. Ja seuraava hammaslääkäri onkin vanhimmalla lapsella reilun viikon päästä.
KIITOS JA HYVÄÄ YÖTÄ! En enää ikinä soita mihinkään virastoon tai laitokseen, kun kaikki vastaukset kaikkiin kysymyksiin löytyy täältä :D
ap
Tästä olin sulle tulossa kirjoittamaan kun noin 5min sitten luin sun aloituksen. Joku ehti ensin eli av:llä on kyllä nopeaa toimintaa.. Sitä kyllä ihmettelen miksi et tommoisesta ole ennen tiennyt! Mulla lapset 5v 4v ja 1v ja esikoisen ekan hammaslääkäriajankin varasin netissä tuota kautta.
Meillä lapset noin 10 vuotta vanhempia, eikä silloin käytetty internetiä tällaisiin asioihin koskaan. Kaikki lapset ovat syntyneet ennen Facebook-aikaa. Pienten lasten vanhemmille on varmaan jo peruskauraa kaikki sähköiset ajanvaraukset, meille nämä ovat tulleet käyttöön vasta myöhemmin. Minulla ei ollut edes sähköpostiosoitetta esikoisen syntymän aikaan :)
ap
Uskomatonta. Vain tällä palstalla voi joku random äiti kysyä kenellä sen lapsista on huomenna hammaslääkäri ja joku random tyyppi jossain päin Suomea tietää.
Mitähän tällä palstalla EI tiedetä :D
Vierailija kirjoitti:
AP, kerro yksikin järkevä syy tähän aloitukseen. Eikö nämä arkielämän haasteet kuulu miettiä ennen suurperhettä? Enpä olisi uskonut lähteväni tähän kelkkaan, ikinä..
Yksi järkevä syy: huumorin tavoin kertoa ison lapsiperheen arkisista kommelluksista.
Toinen järkevä syy: saattaa ilmoille se tieto, ettei tällaisiin sähköisiin muistutusviesteihin kannata sokeasti luottaa, vaan kaikki kampaajat, hammaslääkärit ja kirjastojen eräpäivät kannattaa merkitä ihan vanhanaikaisesti kalenteriin itse.
Kolmas järkevä syy: tunnustaa anonyymisti hoitaneensa asiat huonosti, kun ei omalla nimellä julkisesti sitä viitsi kenellekään kertoa.
ap
Kaiken huippu tässä (onnellisesti päättyneessä keskustelussa) oli kyllä tuo jonkun neropatin ehdotus ulkoistaa tämä(kin) asia opettajalle... Voin sanoa, että niiden 30 oppilaan opettaminen ja jatkuvasti vaihtuvien luokkatilanteiden hallinta on suht intensiivistä hommaa, joten ihan päällimmäisenä mielessä ei välttämättä olisi ohjeistaa ekaluokkalaista Jennicaa kilometrin päässä sijaitsevalle hammasasemalle klo 10.25, vaikka vanhemmat viikkoa aikaisemmin olisivatkin asiasta Wilma-viestin laittaneet. Vois jäädä vähän useampikin aika vahingossa väliin.
Vierailija kirjoitti:
AP, kerro yksikin järkevä syy tähän aloitukseen. Eikö nämä arkielämän haasteet kuulu miettiä ennen suurperhettä? Enpä olisi uskonut lähteväni tähän kelkkaan, ikinä..
Hohhoijaa. Luuletko, että kaikki yksilapsisten perheiden vanhemmat muistavat kaikki sen yhden lapsen kaikki menot, eivätkä ikinä unohda mitään tai hoida asioita huonosti?
Minä tunnen suurperheitä, joissa arki rullaa kuin saksalaisessa tehtaassa ja yksilapsisia perheitä, joissa ei saada edes sitä yhtä lasta ikinä ajoissa kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu tässä (onnellisesti päättyneessä keskustelussa) oli kyllä tuo jonkun neropatin ehdotus ulkoistaa tämä(kin) asia opettajalle... Voin sanoa, että niiden 30 oppilaan opettaminen ja jatkuvasti vaihtuvien luokkatilanteiden hallinta on suht intensiivistä hommaa, joten ihan päällimmäisenä mielessä ei välttämättä olisi ohjeistaa ekaluokkalaista Jennicaa kilometrin päässä sijaitsevalle hammasasemalle klo 10.25, vaikka vanhemmat viikkoa aikaisemmin olisivatkin asiasta Wilma-viestin laittaneet. Vois jäädä vähän useampikin aika vahingossa väliin.
Puhumattakaan, kun todistetusti neljänkin kanssa voi tehdä tiukkaa. XD
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko tunnustaa, että olen laittanut ekaluokkalaisen poikani opelle viestiä pojan hammaslääkäreistä :( Siis tottakai poika tietää itse, että on hammaslääkäri ja tietää milloin pitää lähteä, mutta silti opelle viestiä. Eihän se ole sen tehtävä ja viesti onkin lähinnä tiedoksi poissaolosta, mutta nyt mietin, että olenko sen open mielessä nyt se urpo, joka luulee, että lähettäminen hammaslääkäriin on sen tehtävä..
Meil on vaan kolme lasta ja niistä koululaiset on opetettu itse kirjoittamaan papereihinsa oma nimi. Eskarissa ovat jo oppineet nimensä kirjoittamaan ja sitä on nyt sitten hyväksikäytetty näitten lippujen kanssa. Eli mikään lappu ei tule minun hallintaani ennen kuin siinä on asianosaisen nimi. Mä olen niin hatarapää, että sekoittaisin ne laput omiini ja menisin sitten lapsen vuorolla itse hammaslääkäriin tms.
Kirjastosta tuli viesti: aineistonumero: 359810782628, laina-aika umpeutumassa (päivämäärä)
Lisäpäivitys: hammaslääkäristä soitettiin äsken, eli 2 tuntia hammaslääkäriajan jälkeen ja kysyttiin, mitä asiaa oli kun olin eilen soitellut. Sanoin vain, että asia hoitui, mutta olisi tehnyt mieli kertoa koko show :)
ap
Voi jumalauta, SOITA ja KYSY! Miten vitun avutonta porukkaa sitä onkin, ja pitänyt vielä runsain mitoin lisääntyä!
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta, SOITA ja KYSY! Miten vitun avutonta porukkaa sitä onkin, ja pitänyt vielä runsain mitoin lisääntyä!
Niinpä! Käynti peilin edessä varmaan auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko tunnustaa, että olen laittanut ekaluokkalaisen poikani opelle viestiä pojan hammaslääkäreistä :( Siis tottakai poika tietää itse, että on hammaslääkäri ja tietää milloin pitää lähteä, mutta silti opelle viestiä. Eihän se ole sen tehtävä ja viesti onkin lähinnä tiedoksi poissaolosta, mutta nyt mietin, että olenko sen open mielessä nyt se urpo, joka luulee, että lähettäminen hammaslääkäriin on sen tehtävä..
Öö? No niin olen minäkin ja pitikin laittaa, koska lapsen piti lähteä varttia ennen tunnin loppumista pois tunnilta. Ei ekaluokkalainen toisekseen vielä osaa itse hahmottaa/muistaa niin hyvin vaikka kelloa jo tunteekin.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Vain tällä palstalla voi joku random äiti kysyä kenellä sen lapsista on huomenna hammaslääkäri ja joku random tyyppi jossain päin Suomea tietää.
Mitähän tällä palstalla EI tiedetä :D
No eihän se nyt sitä tiennyt, tiesi vaan mistä kannattaisi katsoa.
Et sä voi olla noi huumorintajuton?