Sinä joka olet (ollut) pitkässä parisuhteessa
Puhutaan nyt vaikka 7 vuotta ja sitä pidemmistä parisuhteista. Mitä pidempi, sen parempi.
Tuliko jossain vaiheessa sellainen hetki, että kumppanista ei oppinut enää mitään uutta? Että hänestä tuntui tietävän kaiken, paljastuksia ei enää ollut, ei yllätyksiä?
Vai opitko edelleen/loppuun asti. Millaisia asioita? Kuinka usein?
Kommentit (16)
Hyvä kysymys... kyllä ihminen muuttuu koko ajan, ei 20 v ole sama kuin 30 v, eikä taas sama kuin 40 v.
Olin naimisissa 20 vuotta. Ei tullut mitään uutta, elämä oli rauhallista arkea ilman kummempaa. Sitten mies vaihtoi minut toiseen ja latasi täyslaidallisen, mitä elämältä haluaa. Silloin opin miehestä aivan älyttömästi uutta.
Nyt olen uudelleen naimisissa ja yksi kriteerini miehelle oli, että hän pitää olla aito, ei naamioita tai rooleja. Ja pitää puhua ja puhua ja puhua.
En tarkoittanut, että olisi pakko oppia uutta. Kunhan kysyin, että oppiiko vai ei.
Osittain mietin juuri tuota mitä kakkosvastaaja sanoi, että ihminenhän muuttuu iän myötä...
t. AP
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan nyt vaikka 7 vuotta ja sitä pidemmistä parisuhteista. Mitä pidempi, sen parempi.
Tuliko jossain vaiheessa sellainen hetki, että kumppanista ei oppinut enää mitään uutta? Että hänestä tuntui tietävän kaiken, paljastuksia ei enää ollut, ei yllätyksiä?
Vai opitko edelleen/loppuun asti. Millaisia asioita? Kuinka usein?
Olin ex-mieheni kanssa yhdessä 15 vuotta. Viimeiset viisi vuotta tuntui sille että mä tiedän tismalleen mitä se sanoo ja tekee seuraavaksi. Lisäksi hän ei ollut kiinnostunut kokeilemaan mitään uutta, ei lukenut edes päivän lehtiä.
Oppia uutta? Kunnioitan valtavasti, mikä on kaiken a ja o, mutta en ole ajatellut että pitäisi oppia uutta. T: 20v yhdessä
Tänä vuonna tulee 31 vuotta täyteen. Aina välillä mietin, kuka hemmetti toi on... Ja on ihan totta. Paljon tulee uutta kokoajan, lähinnä ajatusmaailmasta.
12v yhdessä. Juuri viikonloppuna kuulin, että mies rakastaa ananasta pizzassa. En ole ikinä nähnyt, että hän söisi ananasta pizzassa mutta kuulemma hän on aina rakastanut sitä!
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut, että olisi pakko oppia uutta. Kunhan kysyin, että oppiiko vai ei.
Osittain mietin juuri tuota mitä kakkosvastaaja sanoi, että ihminenhän muuttuu iän myötä...
t. AP
Niin muuttuu. Ois hirveetä jos oltais edelleen niitä samoja ihmisiä joita oltiin 22-vuotiaina kun alettiin seurustella!
Jotkut kasvaa erilleen, jotkut yhteen. Onneksi kuulumme noihin jälkimmäisiin;) Yhdessä ollaan oltu 19 vuotta joista naimisissa 16 vuotta.
Yhdessä 15 vuotta. Opin tänään taas uutta. Pikkuasia, mutta uutta silti. Kirjoitin miehellä töistä tauolla viestin. Viesti koski työasiaani, johon tulossa muutos, mies tietää siitä. Väitän, että koko muu lähipiirini olisi heittämällä ymmärtänyt viestin. Mies katsoi minua hölmistyneenä, kun tulin töistä, että mitä se viesti tarkoitti. Hän ei kuitenkaan vaivautunut vastaamaan viestiin edes että "täh?". Jätti vastaamatta kokonaan. No, kävimme asian läpi päivällispöydässä ja johan meni viesti perille. Uutta oli se, että vaikkei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa, ei edes kysy. Ja mieheni ei ole tyhmä, käytännön asioissa joskus vain vähän hmm...
Ei onneksi tule mitään yllätyksiä tai paljastuksia. Tuttu ja turvallinen ;)
Ja kun on tarpeeksi kauan yhdessä niin alkaa jopa muistuttaa toista. Joskus jopa täysin samat ajatukset ja puheet...se on oikeastaan pelottavaa :O
Ennen minä puhuin enemmän ja mies oli hiljaisempi. Nykyään mies puhuu jatkuvasti ja minä olen vastaavasti hiljaisempi ja rauhllisempi kuin nuorena.
Yhdessä 26 vuotta.
Oma parisuhde taitaa olla nyt 34 vuotta pitkä. Mies vitsailee, että meidän ei kohta tarvitse puhua, kun arvaamme toisen ajatukset. Silti välillä toisesta tulee esiin uusia asioita ja piirteitä. En nyt tarkoita mitään salaisuuksia, uskon, että kummallakin on asioita, joita ei toiselle kerro koskaan. Ollaan tässä vuosien varrella muututtu paljon alkuajoista, mutta meillä on edelleen mukava olla yhdessä.
Ei nyt mitään oppimista. Yhdessä elämistä lähinnä. 25v yhdessä.
Ei nyt välttämättä mitään uutta mutta aina jotain hauskaa! Joka päivä saa nauraa. Sillä pärjää pitkälle , nyt jo 21v
Omasta itsestäkin oppii aina jotakin uutta samoin ihmisestä joka kanssa on parisuhteessa. En voi sanoa että enää yllättyisin varsinaisesti mistään (ehkä pikemmin yllättyisin jos mitään huomaisin että mikään ei enää yllätä ja kaikki toisessa olisi itsestään selvää). Parisuhdetta takana yli kaksikymmentä vuotta.
Mies hurahtaa aina välillä uusiin juttuihin, opiskelee ja aloittaa uuden harrastuksen. Niiden kautta myös hänestä tulee uusia puolia esiin. Eli kyllä, opin hänestä uutta. Ollaan oltu yhdessä yli 30 vuotta.
Maailma muuttuu ympärillä....sitä on hyvä ihmetellä yhdessä.
17v yhdessä ja kyllä me aina jotain jutun juurta keksitään ettei tarvi hiljaa möllöttää kaiken aikaa.
Minä en ole koskaan ajatellut, että tässä pitäisi oppia uutta. Siis ihan noin selkeästi. Olen tykännyt olla tuon ihmisen kanssa, rakastan häntä ja pidän hänestä suurimman osan ajasta. Välillä ärsyttää ja tympäisee ja se on varmasti molemminpuolista. Mutta muuten saa pitää osan itsestään vaikka ihan salassakin minulta, ei minun tarvitse tietää kaikkea. :) 23 vuotta yhdessä.