Auttakaa!! Aloin tapailemaan suomenruotsalaista miestä, haittaakohan sitä että puhutaan aina suomea?
Niin? Ruotsinkieleni on aivan karmeaa. Onko miehestä epäreilua, että puhutaan aina hänelle vierasta kieltä ja mulle äidinkieltä. Mitä mieltä olette? Mies on tosi ihana, mutta ollaan vasta tapailun ensivaiheilla ja mua vaivaa etten osaa puhua hänen kieltään. :S
Kommentit (11)
Jos miesystäväsi kuuluu ruotsinkieliseen yläluokkaan, niin voit olla huoleti. Työväenluokkaan tai keskiluokkaan kuuluva suomenruotsalainen onkin sitten jo kokonaan toinen juttu.
Tuo on sinulla ihan puhdasverinen naisongelma. Kukaan mies ei pientä päätään vaivaisi sillä että puhutaan miehen äidinkieltä, eikä naisen. Mies puhuisi omaa kieltään ihan rauhassa, eikä mieleen juolahtaisikaan mikään mahdollinen epäreiluus. Suosittelen sulle samaa lähestymistapaa. Miksi olla aina niin patologisen huomaavainen? Ei miehetkään ole.
Sanot vaan ju det är jättekiva niin kukaan ei erota sua stadin suomenruotsalaisista
Sehän ois mahtava tilaisuus sullekin oppia.
Kysy mieheltä asiasta. Nythän sinulla olisi hyvä tilaisuus parantaa ruotsin kielen taitoasi.
No mulla myös. Oli ihan itsestäänselvää että puhutaan yhdessä suomea. Stadissa melkein kaikki ruotsinkieliset ovat käytännössä kaksikielisiä ja puhuvat automaattisesti suomenkielisille suomea. Osaan ihan hyvin ruotsia, mutta ei tästä ole koskaan edes keskusteltu. Oletan, että jos mieheni haluaisi mulle puhua ruotsia, niin hän sitten puhuisi.
Joillekin sukulaisilleen puhun kyllä ruotsia, varsinkin jos enemmistö paikallaolijoista on ruotsinkielisiä.
Alla svenska pojkar tycker om Matti.
...
-IISAK SONNI
Nyt on maha täynnä
Mun mies on suomenruotsalainen, mutta täysin kaksikielinen. Puhutaan sitä kieltä jota molemmat osaavat eli suomea. Suomenruotsalaiset yleensä kokevat outona puhua ruotsia ihmisille, joiden äidinkieli ei ole ruotsi. Poikkeuksia toki löytyy.
Onko tämä ihan oikea ongelma? En tapaa suomenruotsalaisia, koska asun Tampereella. Englantia puhuville tuskin tulisi mieleen, että pitää seurustella suomeksi. Suomenruotsalaiset kyllä ymmärtänee suomea paremmin kuin umpisuom. ruotsia.. Miten se seurustelu edes etenee, jos suomenkielinen vastaa joka kysymykseen vaan, että när går nästa buss till Slussen.
Opettele ainakin juomalauluja ruotsiksi. Miehelle tulee turvallinen olo, kun tarjoaa sinulle rapuja ja snapsia.