Millä perusteella vuokralaiset valitaan?
Jos rahasumma sama, kuin millä päätetään vuokrata X:lle eikä Y:lle?
Kertokaa!
Kommentit (22)
Kun vuokraan yksityistä asuntoani kriteerit ovat: luottotiedot kunnossa, töissä, suomalainen, fiksun ja kunnollisen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Kun vuokraan yksityistä asuntoani kriteerit ovat: luottotiedot kunnossa, töissä, suomalainen, fiksun ja kunnollisen oloinen.
Miksi töissä? Olen 25-vuotias suomalainen maisterinpaperit suorittanut fiksu ja kunnollinen nainen ja luottotiedot on kunnossa. En harrasta kotibileitä tai muutenkaan päihteitä eikä mulla ole edes lemmikkiä, mutta työllisyystilanteen ollessa mikä on, en ole vain saanut töitä. Mutta saan vuokran maksettua työmarkkinatuen ja asumistuen voimin ja 3kk takuuvuokrankin pystyn maksamaan (panttaussitoumuksella erilliselle tilille), joten en ymmärrä mikä ongelma tässä on kun maksan vuokran joka tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki, SATO, VVO, yksityinen vai kuka vuokraa?
Yksityinen.
Oli tullut paljon yhteudenotoja ja kisasta tulee kova. Kun raha ei ole se ratkaisevin tekijä vaan kaikille sama, niin millä erottaudun?
Joten mitä ovat suurimmassa osassa
ne keskeiset hyi/vau reaktioiden auheuttajat?
Ihmiset joilla on lemmikkejä ovat aika häntäpäässä. Voinette kuvitella miten kuumottavaa on etsiä asuntoa kahden kanin kanssa :D
Mulle on se ja sama onko suomalainen tai pakistanilainen kunhan on maksukykyä ja työpaikka jatkossakin. Koulutus auttaa. Toivon osattavan asua siististi ja mahdollisimman vähän minua häiriten.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset joilla on lemmikkejä ovat aika häntäpäässä. Voinette kuvitella miten kuumottavaa on etsiä asuntoa kahden kanin kanssa :D
Minä voisin ottaa tuollaisen huonokuntoiseen asuntoon jos minulla olisi sellainen vapaana, koska hän ei varmaankaan kovin pian muuttaisi pois, koska hänen on vaikea löytää asuntoa.
Me haetaan vuokralainen aina Vuokraturvan kautta. Raportoivat sitten potentiaaliset asukkaat joista valitaan. Luottotiedottomia, manneja, mamuja yms epämääräisiä eivät tietenkään suosittele. Pitää olla luottotiedot kunnossa, vakituinen työpaikka, ei tupakoi eikä lemmikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen näin, mutta muuttaisin kohdan "töissä" muotoon "töissä tai opiskelee" ja lisäisin listaan kohdat tupakoimaton ja ei lemmikkejä.
Lemmikit on kivoja eikä mitään niitä vastaan, mutta kyllähän kissat ja koirat on aina pieni riski asunnon kunnolle (ne ketjussa mainitut kanit myös 😃). Tupakoitsijoista helposti pinttyy vähän hajua asuntoon, vaikka tupakointi tapahtuisikin asunnon ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Nämä, mutta voi olla myös ruotsalainen, saksalainen jne. Lemmikitön mieluummin kuin lemmikkien omistaja. Aikuinen, siisti, yksinelävä nainen paras.
Useampi mainitsi työsuhteet. Halutaanko vielä ettei ihmiset ovat vakituisissa työsuhteissa vai miten esimerkiksi yrittäjuuden tapaus vaikuttaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin ottaa tuollaisen huonokuntoiseen asuntoon jos minulla olisi sellainen vapaana, koska hän ei varmaankaan kovin pian muuttaisi pois, koska hänen on vaikea löytää asuntoa.
Totta kyllä tuokin, asunto missä nyt asutaan jäniksien kanssa ei ole mikään priimakuntoinen ja muuten ollaan ihan moitteettomia vuokralaisia.
On kyllä niitäkin ihmisiä jotka kuvittelevat että kanit istuvat häkissä 24/7, en yleensä erikseen mainosta että mun kanit on aina vapaana kun olen kotona :)
Eli ei mitään toivoa nuorella miehellä, jolla on kani? Tekee töitä, työajat ei säännölliset (ravintola). Ei tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Me haetaan vuokralainen aina Vuokraturvan kautta. Raportoivat sitten potentiaaliset asukkaat joista valitaan. Luottotiedottomia, manneja, mamuja yms epämääräisiä eivät tietenkään suosittele. Pitää olla luottotiedot kunnossa, vakituinen työpaikka, ei tupakoi eikä lemmikkejä.
Ai, en tiennyt että tuota oikeasti käytetään.
Mutta tuo vaikutuinen työpaikka on outoa. Esimerkiksi oikeusjuristit ja yliopistojen proffat roikkuvat vuosikymmeniä pätkissä. Sakmoin kuin monet jullkisen puolen lääkärit varsinkin erikoistuessaan.
Entä sitten yrittäjät ja omien yritystensä jottavat, jotta eivät ole palkka-asemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä, mutta voi olla myös ruotsalainen, saksalainen jne. Lemmikitön mieluummin kuin lemmikkien omistaja. Aikuinen, siisti, yksinelävä nainen paras.
Miksi nainen eikä mies?
No miettikää nyt itse: jos kämpästä on kiinnostunut usea ihminen, niin kyllä vaan otetaan se _paras_ vaihtoehto.. Joka usein on työssäkäyvä/opiskelija, luottotiedot ok, ei lemmikkejä, ei tupakoi jne.. Jos tämmönen on tarjolla, niin miksi ottaisin jonkun muun?
Olen muuten aina ihmetellyt, mistä tiedetään ettei ihminen tupakoi.
Vuokranantajani valitsi minut siksi, että olin ainoa vakituisesti työssäkäyvä hakija, muut olivat opiskelijoita. Vuokravuosien varrella tässä asunnossa olen sittemmin ollut työtön, määräaikaisessa työsuhteessa ja opiskelija. Luottotiedotkin ovat menneet matkan varrella, mutta vuokran olen aina maksanut säntillisesti. Ja tulen maksamaan. Joten ei se aina riipu vuokralaisen senhetkisestä statuksesta, tuleeko hänestä pitkäaikainen ja luotettava vuokranmaksaja.
Jos on useampi ehdokas joilla taustat kunnossa, kyllä se henkilökohtainen kemia ratkaisee. Valitsen sen mukavan ja rehdin oloisen.
Opiskelija on samalla viivalla työssäkäyvien kanssa. Työtön on ok, jos on näyttää että on oikeasti opiskeltu ja tehty töitä aikaisemmin , eikä pyöritty Intiassa gurua etsimässä.
Mä hyväksyn lemmikitkin.
Erittäin suuri plussa, jos olisi esittää suositus edelliseltä vuokranantajalta.
Minulla on ollut hyvä vuokralainen nyt jo kolme vuotta. Joskus maksu myöhästyy muutaman päivän, mutta hän soittaa siitä jo etukäteen ja kaikki on sujunut hienosti.
Minulla on seuraavat kriteerit (vuokraan lähinnä yksiöitä):
+ luottotiedot kunnossa
+ työ- /opiskelupaikka
+ edellisen vuokranantajan suositus
+ siisti olemus
+ nuorella opiskelijalla plussaa, jos asiallisen oloiset vanhemmat mukana näytöllä / muuten tulee kypsä vaikutelma hakijasta
+ ei haise tupakalta/viinalta
+ on näytöllä kohtelias ja uskaltaa esittää kysymyksiä
Kaupunki, SATO, VVO, yksityinen vai kuka vuokraa?