Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mut pahoinpideltiin vuonna 2008

Vierailija
15.02.2017 |

Tilanteesta pois päästyäni soitin poliisit. Kävivät asunnossa ja näkivät verta lattialla ym. Kävin lääkärissä seuraavana päivänä ja lääkäri totesi kuristusjälkiä ja mustelmia.
Kun menin poliisille tekemään ilmoitusta, hän sanoi ettei tekijä luultavasti saa mitään rangaistusta kun vammat olivat vähäiset tai jotain. Tein kai sitten rikosilmoituksen mutta en hakenut mitään rangaistusta kun hän sanoi näin. Kyseessä ei ollut mikään tappelu vaan yritin vain suojata itseäni ja raskausvatsaani ja lopulta pääsin harhauttamaan pahoinpitelijää ja juoksemaan asunnosta pois.
Menikö jotain väärin? Oliko poliisi vaan nihkeä henkilö, ja mun olisi kannattanut sitä rangaistusta vaatia silti? Eikö vammat ja veri lattialla riitä todisteeksi, lisäksi tekstiviestejä tekijältä? Vai toimitaanko Suomessa ihan yleisesti näin, että rikoksen uhria hyssytellään ja vähätellään? Omalla kohdallani tietysti ei enää mitään voi, mutta onkohan asia muuttunut miksikään kymmenessä vuodessa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla!

Minut pahoinpideltiin 2015. Olin niin järkyttynyt että osasin vasta seuraavana päivänä mennä lääkäriin. Lääkäri kertoi että rikosilmoitus pitää tehdä itse. Soitin poliisiasemalle ja puhelimeen vastannut poliisi tuntui myös nihkeältä. Hän painotti että JOS haluan tehdä ilmoituksen. Siis totta kai haluan, siksi soitinkin! Tein lopulta ilmoituksen netissä n. kaksi kuukautta myöhemmin.

Tekijä sai ehdonalaista, mutta olen tyytyväinen koska nyt hänellä on rikosrekisteri ja jos hän tekee saman toiselle ihmiselle, on tuomio kovempi.

Jos et ole vielä hakenut terapiaan niin hae nyt. Minulle on ollut suuri apu psykiatrisella sairaanhoitajalla käymisestä. Ei maksa mitään.

Vierailija
2/6 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että en hakenut rangaistusta silloin. Onneksi sinä pysyit kannassasi, 2. Ehkä tällaisia on jotenkin vaikea selvitellä varsinkin tapauksissa joissa silminnäkijöitä ei välttämättä ole ja siksi ei viitsittäisi ruveta. Ikävää, jos asenne väkivaltaa kohtaan on yhä sallivaa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa, että en hakenut rangaistusta silloin. Onneksi sinä pysyit kannassasi, 2. Ehkä tällaisia on jotenkin vaikea selvitellä varsinkin tapauksissa joissa silminnäkijöitä ei välttämättä ole ja siksi ei viitsittäisi ruveta. Ikävää, jos asenne väkivaltaa kohtaan on yhä sallivaa. Ap

Katsoin muuten rikosuhripäivystyksen sivuilta, että jos sinun pahoinpitelysi luokiteltaisiin törkeäksi, niin se ei ole vanhentunut vielä. Voit edelleen tehdä rikosilmoituksen, jos lääkäriltä on lausunto vammoista ja poliisilla raportti käynnistä. Suosittelen oikeastaan että soitat tuonne rikosuhripäivystyksen numeroon ja kysyt neuvoa. 

Minä uskon, että selvittely ei ole niin vaikeaa jos tekijä on tiedossa. Lääkäri tutkii kyllä tarkkaan vammat, ja jos antamasi kertomus tapahtumista täsmää vammoihin, on kertomuksesi uskottava.

Omalla kohdallani ei ollut poliisikäyntiä tapahtumapaikalla, mutta vammat täsmäsivät kertomukseeni ja tekijä tunnusti poliisikuulusteluissa osan tapahtumista. Loput oikeus katsoi tapahtuneen minun kertomani mukaan, koska syytetyn kertomus ei selittänyt kaikkia saamiani vammoja. 

Ymmärrän täysin että sinua harmittaa. Prosessi oli minulle raskas, ja jouduin tavallaan elämään sen pahoinpitelyn uudelleen monta kertaa, mutta koen saaneeni jonkinlaista oikeutta tässä. Suurin toiveeni on, että tekijä ei uusi rikostaan, tai jos uusii, niin joutuu kunnolla vastuuseen.

Vierailija
4/6 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisist ovat niin kyllästänyitä parisuhdeväkivaltaan, koska useinmiten niissä käy niin että viimehetkellä asianomistaja ei enää haluakkaan tekijälle rangaistusta.

Vierailija
5/6 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on trolli

Vierailija
6/6 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisist ovat niin kyllästänyitä parisuhdeväkivaltaan, koska useinmiten niissä käy niin että viimehetkellä asianomistaja ei enää haluakkaan tekijälle rangaistusta.

Useimmiten joku kuolee tai loukkaantuu vakavasti jos asiat jatkuu ilman että niihin puututaan. Tässä keskustelussa on nyt ollut kaksi ihmistä, jotka nimenomaan halusivat oikeutta. En ihmettele jos uhreilla on iso kynnys tehdä ilmoitus, kun jo ensireaktio hengenvaarassa olleelle ja ehkä vieläkin olevalle vähätellään rikosta ym. Ajatelkaa jos kolaripaikalla tulisi poliisi ja ambulanssikuski mussuttamaan autossa kiinni olevalle, että ootko nyt ihan varma että haluat apua...

Minusta sekin on jo jotain että syyllinen joutuu kuulusteltavaksi ym., vaikka viime hetkellä uhri peruisikin ilmoituksen. 

Minusta kommenttisi on hieman asiaton tällaiseen ketjuun jossa puhutaan ihan oikeista tapahtumista. Jos sinulla ei ole mitään asiakommenttia aiheeseen, niin mene mutuilemaan jonnekin muualle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä