Olen niin pettynyt äitiini...
En saanut edes mopokorttia, mutta vanhempani kyllä ravasivat elokuvissa ja oopperoissa. Äitini osti vähintään kerran viikossa uudet satojen eurojen kengät. Mutta minulle ei voitu ostaa 500 euron skootteria.
Kommentit (18)
Jos äitisi käy ahkerasti hintavissa riennoissa, hänellä on selvästikin siihen varaa.
Vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta hankkia ajokortteja ja moottoriajoneuvoja lapsilleen. Ilmeisesti olet kuitenkin saanut ylläpidon, vaatteet jne..
Ehkäpä äitisi ei ole halunnut sinulle kultalusikkaa suuhun, vaikka siihen varaa olisikin ollut. Voi hyvinkin olla että asia kääntyy omaksi hyödyksesi, eli hyväpalkkaisen ammatin hankkimalla voit kustantaa omat hupisi ja tarvikkeesi. Hallitset rahankäytön paremmin kun joka penni on itse työllä tienattua, sen sijasta että se olisi jonkun toisen taskusta jonkun toisen työllä hankkimaa.
Suomessa kukaan ei ole köyhä ellei ole itse tyhmyyttään sössinyt asioitaan. Itse olen kaupan kassalla töissä ja alla on hyvä 8-vuotta vanha pikkuauto. Talona 2009 valmistunut älvsby.
Mopoautot eivät mielestäni kuulu kyllä perustarvikkeisiin. Muutenkin aivan älytön hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kukaan ei ole köyhä ellei ole itse tyhmyyttään sössinyt asioitaan. Itse olen kaupan kassalla töissä ja alla on hyvä 8-vuotta vanha pikkuauto. Talona 2009 valmistunut älvsby.
Huoh. 8 VUOTTA, 8-VUOTIAS.
No siis vanhemmat eivät ole velvollisia ostamaan sinulle mitään mopokortteja tai skootteria. Tietysti jos taustalla on muka rahapula niin sitten kyllä ymmärrän tuskasi.
Vierailija kirjoitti:
No siis vanhemmat eivät ole velvollisia ostamaan sinulle mitään mopokortteja tai skootteria. Tietysti jos taustalla on muka rahapula niin sitten kyllä ymmärrän tuskasi.
No kyllä on täysin olemattomat ja paskat vanhemmat jos eivät edes sitä muutaman satasen mopokorttia saa teinille maksetuksi.
Suomessa kaikki on aikalailla hajallaan siellä täällä että kyllä mopokortti ja mopo/skootteri on nuorelle tärkeä jos haluaa nähdä kavereita tai käydä kesätöissä, harrastuksissa jne. Muutoin pitäisi vanhempien kuskata kavereille, töihin ja harrastuksiin mutta sitten taas valitettaisiin ettei kerkiä töiltään tai omilta harrastuksiltaan ja nuori masentuu huoneeseensa.
99% jotka valittavat köyhyyttään eivätkä kustanna lapsilleen mitään, työntävät kumminkin vähät roposensa näihin asioihin: Koira-hullut, Alkoholi, Tupakka, Tatuoinnit, Marimekon ylihintainen krääsä, yms yms... En ole suomessa tavannut vielä yhtäkään köyhää jonka köyhyys olisi kenenkään muun aiheuttamaa kuin oman peilikuvansa.
Ehkä ajattelevat pidemmälle kuin edes tajuat, itse en saanut nuorena mopoa, ja ymmärrän hyvin miksi, vanhempien tuttava perheen lapsi sai....vuosien kinuamisen jälkeen....ja perheen pahin pelko toteutui...tyttö jäi auton alle ja kuoli :(
En minäkään osta. Syynä ei ole niinkään raha, vaan se että koen skootterin olevan turvaton kaupunkiliikenteessä. Julkinen liikenne sekä polkupyörä toimivat, joten miksi ihmeessä skootteri? En tahdo vaarantaa lapseni henkeä.
Mulla oli teininä mopo.
Sain sen, kun säästin itse puolet rahoista.
Tein kesätöitä ja viikonloppu hommia.
Vuoden ehdin siitä nauttia, sit se varastettiin :-(
Vierailija kirjoitti:
99% jotka valittavat köyhyyttään eivätkä kustanna lapsilleen mitään, työntävät kumminkin vähät roposensa näihin asioihin: Koira-hullut, Alkoholi, Tupakka, Tatuoinnit, Marimekon ylihintainen krääsä, yms yms... En ole suomessa tavannut vielä yhtäkään köyhää jonka köyhyys olisi kenenkään muun aiheuttamaa kuin oman peilikuvansa.
Juurikin näin
En ostaisi minäkään sen paremmin skootteria kuin mopoautoa, sillä molemmat ovat liikenteessä turvallisuusriski. Rahasta se ei olisi kiinni.
En todellakaan osta teineille mopoja jne. Kaikki perustarpeet on hoidettu, hyvät harrastukset, matkailua, ulkona syömistä, kohtuudella käyttörahaa, elektroniikkaa jne ovat saaneet. Autokoulun maksan, jos työpaikka säilyy.
Mutta jossain menee raja, ja kyllä vanhemman kuuluu saada itseensäkin panostaa. Lapseen saa upotettua ihan niin paljon kuin jaksaa laittaa, ja siltikin jää jostain "paitsi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin
Mitä ihmettä? :D Vieläkö joku luulee, että köyhyys on aina oma vika ja hyvä toimeentulo aina omaa ansiota? Näin ajatteleva ei ole varmaan ikinä ollut sen ihmisen saappaissa, joka esimerkiksi:
1) Sairastuu
2) Valmistuu "piti olla työllistävä ala" -koulutuksestaan lama-aikana tilanteeseen, jossa töitä ei enää ole
3) Ei ole saanut kotoaan sellaista tukea, että opinnot ja työllistyminen menisi putkeen
Itse asiassa ei tarvitse edes itse kokea näitä ymmärtääkseen, että kaikilla ei ole elämässä samanlaisia lähtökohtia ja yhtä hyvää tuuria. Riittää kun katsoo vähän ympärilleen ja on tekemisissä ihmisten kanssa.
Jos et ole valmis mitään moposi eteen tekemään, niin sitten et saa sitä.
Meillä on ollut sellainen köytäntö, että puolet voin maksaa moposta/ajokortista mutta puolet tultava lapselta.
Rahat joko kesätöistä tai sitten pihan raivausta, auton pesua, huushollin siivousta yms. En halua olla sellainen äiti joks sntaa kaiken mitä lapsi tahtoo. Tasan yhdet puhelimet olen ostanut ja jos haluavat uuden ennenkuin vanha on rikki, saavat ostaa sen itse. Vaikka rahaa on, on lasten opeteltava rahan käyttöä.
Eli vinkki: Kysy äidiltäsi, voitko tehdä jotain moposi eteen. Ja sitten jos äitisi antaa työmäärän, joka täytyy suorittaa niin teet sen.
Oletko ap varma että eivät halua kustantaa sinulle mopoa rahan vuoksi? Syynä voi hyvinkin olla että pelkäävät sinun kolaroivan. Liikenteessä ei koskaan voi tietää kuka siellä vastaan tulee. Vaikka itse olisi maailman taitavin ja varovaisin kuski, niin se ei paljoa auta jos joku vastaantulija menettää yhtäkkiä ajoneuvonsa hallinnan. Scootterilla autojen seassa on aika suojaton.
Meillä kylläkään ei niuhoteta mistään lapsien hankinnoista, vaan saavat mitä ikinä haluavat. Senhän vuoksi olen yritykseni perustanut ja tehnyt kovasti töitä että lapset saavat nauttia elämästä. Itse en tarvitse mitään kummallista ja kuluni ovat kohtuullisen pienet(en käytä alkoholia enkä tupakoi) Molemmille lapsille ostan myös tarvittavat mopoautot, autot ja opiskeluasunnot.
"Kouluttakaa" ja rääkätkää te vain lapsianne oman köyhyytenne takia jos joutuvat lompakosta kolikoita varastamaan karkkeihinsa. Lapset vaan usein alkavat vanhentuessaan antamaan teille samalla mitalla takaisin.
T. M33