Onko kukaan joutunut käyttämään melatoniinia nukahtamisen apuna? Kokemuksia?
Itse olen aina ollut huono nukahtamaan. Vaikea rauhoittua illalla, kun kaikki ajatukset ja seuraava päivä pyörii mielessä.
Ajattelin, että voisiko melatoniinista olla apua, jos se vähän lyhentäisi tuota nukahtamisaikaa. Yölläkin tulee herättyä monta kertaa ja joka kerta pitää tarkistaa, että kauanko on vielä aikaa nukkua. Ei kauhean virkistävää.
Onko minkälaisia kokemuksia melatoniinista? Hyviä ja huonoja saa laittaa...
Kommentit (14)
Ei tule tokkuraista oloa seuraavana päivänä. Kannattaa ottaa hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Eikä välttämättä auta heti ekana, tokana tai kolmantenakaan yönä. Eli ei toimi niinkuin perinteinen nukahtamislääke...
Hae lääkäriltä reseptillä mielummin vähän vahvempia. Tulee halvemmaksi kuin ne apteekin 1 ja 1,5mg:t.
Olen käyttänyt monta vuotta enkä pärjää enää ilman. Auttaa nukahtamaan, tulee sellainen luonnollisen tuntuinen väsymys että tekee mieli alkaa nukkumaan. Unilääkkeistä tulee vain ällöttävä pöhnä ja epämääräinen olo. Nukahdan melatoniinin avulla helpommin ja koko yön unen laatu on parempi. Jos käyn vessassa niin uni tulee helposti sen jälkeen.
Mulla toimii hyvin. Ei todellakaan tee melatoniini mitään nuijanukutusta mutta on auttanut lyhentämään sitä aikaa mikä menee että nukahtaa. Mä olen siis sellainen että voin mennä klo 22 sänkyyn peiton alle ja valvoa sitten pimeässä huoneessa 2-3h kun ei vain uni tule.
Mitään haittaa en ole huomannut ja vedän sitä kevyintä kamaa mitä marketista saa. :D
Ok. Tuota seeuraavan päivän tokkuraisuuttakin juuri mietin, että miten tokkurassa sitten seuraavana päivänä on ja hetääkö sitten herätyskellon soittoon jos on laittanut aamuksi herätyksen...
Kiitos, pitääkin kokeilla. Katsoin juuri, että kuukauden annospaketti meidän lähikaupassa maksaa alle 7€. Ei paha hinta mun mielestä. Pitääkin käydä hakemassa ja kokeilla. Ap
Minulla toiminut hyvin, käytän 1 - 2 krt viikossa
Olen kokeillut magnesiumia ja meditaatiota. Melatoniiniin en koska koska sen epäillään lisäävän 2-tyypin db-riskiä
On myös olemassa riski, että jos ottaa melatoniinia tablettina, se saattaa heikentää elimistön omaa melatoniinintuotantoa. Tätä ei ole vielä kai tutkittu paljoakaan.
Joskus harvoin käytän kun en saa nukuttua ja ajatukset pöyrii päässä. Auttaa nukahtamaan.
Aamulla herää ihan normaalisti ja ei ole tokkurainen vaan levännyt olo.
Aloitin hiljattain käytön ja otin ekan kerran liian ison annoksen, 1,5 mg - nukahdin kyllä, mutta heräilin vähän väliä läpi yön. Pienemmällä annoksella en heräile, mutta joskus tulee lääkkeestä aamulla lievästi huono olo. Käytän siis lyhytvaikutteista ja lääkkeen oton jälkeen pitää mennä aika pian nukkumaan, tai muuten vaikutus hälvenee.
Otan satunnaisesti 1,5 g. Toiminut hyvin, en ole huomannut mitään sivuvaikutuksia.
Käytössäni on myös lääkärin määräämä Stilnoct-nukahtamislääke, jos on pakko herätä aikaisin, eikä uni tule jostain syystä.
Se on myös hyvä, kunhan käyttö on satunnaista.
Mulla on huonoja kokemuksia melatoniinista. Yleensä se ei auta ollenkaan, ja sitten kun nukun, näen kamalia painajaisia, hikoilen ja pyöriskelen.
Kokeile nukahtamisäänitaustaa, etsi youtubesta delta waves sleep -musiikkia. Se auttaa aivoja siirtymään päiväasennosta uniasentoon synkkaamalla aivoaallot oikealle tajuudelle.
Mulla toimii tosi hyvin. Auttaa nukahtamaan nopeammin ja ei tule yöheräilyjä, tai jos pitää nousta vessaan niin nukahdan pian uudestaan sen jälkeen. Mulla ekstravahva melatoniini -imeskelytabletteja.