Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukraloosi Coca-Cola lightin makeutusaineena

18.03.2006 |

Onko kenelläkään tietoa onko tuon makeutusaineen käyttö sallittua raskausaikana ja kuinkakohan paljon esim. Coca-Cola lightia saa juoda päivässä?

Netistä en paljoa löytänyt:

Sukraloosi on kevytmakeuttajista uusin ja noin 600 kertaa sokeria makeampaa. Maultaan sukraloosi muistuttaa paljon sokeria.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistunpa tähän ketjuun, kun on tullut perehdyttyä noihin makeutusaineisiin ja myös juomiin tietysti :-)

Ainakin meilläpäin kauppoihin on just tullu uudenmakuinen Coca-Cola light, aiemmin se on makeutettu aspartaamilla mut nyt on uusi makeutusaine sukraloosi. Sukraloosia on tutkittu tosi kauan jo, yli 20 vuotta ja 1000 tutkimusta, ja on todettu TÄYSIN turvalliseksi, ja hyväksytty kaikissa EU-maissa ja Jenkeissä (esim. EFSA Euroopan ruuan turvallisuudesta vastaava viranomainen). Suomessa on hyväksytty viime vuoden tammikuussa. Mainitaan elintarvikeviraston lisäaineoppaassakin: http://www.palvelu.fi/evi/files/55_519_355.pdf

Sukraloosi sopii tutkimusten mukaan diabeetikoillekin, ei nosta verensokeritasoja. Ja aspartaamista vielä ¿ elintarvikeviraston sivuilla sanotaan tosiaan, että 60-kiloinen henkilö voi juoda huoletta 4 litraa aspartaamilla makeutettua kevytlimppaa päivässä. Siinä saa jo lipittää! Lapsille tietysti vähempi. Mutta nykyään lihavuus on niin suuri ongelma jo ihmisten terveyttä ajatellen, että itse aion totuttaa lapseni kyllä mieluummin kevytjuomiin kuin sokerijuomiin, kohtuudella tietysti...

Suosittelen muuten maistaan uutta laitti-cokista, nami, entistä enempi oikean kokiksen makuinen mut ei kaloreita! Sukraloosi valmistetaan oikeasta sokerista, se kai selittää paremman maunkin.

Naminami74

Vierailija
2/24 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärsin Je-Ni:n kirjoituksen niin, että on " koukussa" KOLAjuomiin, ei makeutusaineeseen.

Mutta se siitä. Koettakaa kuitenkin muistaa, että täällä on niin helppo TULKITA toisten kirjoittamaa pahaan tai hyvään suuntaan, riippuen siitä, millä mielellä LUKIJA itse on. Tällainen sivustalukija, jolla ei ole fanaattista kantaa kumpaankaan suuntaan ei ole nähnyt alkupään kirjoituksissa mitään ilkeää kummankaan ajatussuunnan kannattajien teksteissä, vain kannaottoja puoleen ja toiseen. Siis ennen kuin Töhnö sai haukut niskaansa. Mutta voihan olla, että tulkitsin itse ne haukuiksi, vaikkei ollutkaan tarkoitus? Voinhan itse olla fanaatikko juuri siinä, miten toisille puhutaan (kirjoitetaan)???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa kirjoitit! Pistää aina korvaan kommentit tyyliin " terveen lapsen sain, vaikka söin homejuustoa joka päivä" . Riskit ovat kaikkien tiedossa ja miksi siis riskeerata turhaan. Mun mielestä olisi hyvä pyrkiä syömään mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa ja tinkiä sitten määrästä. Ihan sellaista perinteistä maalaisjärkilinjaa noudattaen ja mun maalaisjärki ainakin sanoo, että prosessoidut jogurtit ja limut on terveydelle haitallisempia kuin tuotteet, joissa käytetty rehellistä rasvaa ja sokeria.

Vierailija
4/24 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Ainahan niitä ihmisiä on jotka eivät makeutusaineita syystä tai toisesta halua käyttää...

Tuosta sukraloosista, olisipa mukava tietää mistä tämä yksi kirjoittaja oli saanut tiedon että olisi kielletty Eu:ssa? Sitähän se ei siis todellakaan ole, sukraloosia on tutkittu yli 10 vuotta ja se on ihan hyväksytty makeutusaine. Pohjoismaissa se ei vaan aikaisemmin ainakaan ole ollut kovinkaan suuressa suosiossa, nyt sitä Suomessa käytetään. Ainoa, mihin EU on mitään sanonut on sen annostelu, eli kun siitä on annettu ohje kuinka paljon ihminen voi sitä käyttää per painkilo, EU ei ole asiasta ihan samaa mieltä vaan ajattelee määrän pienemmäksi. Se, paljonko tuo uusi cola nyt sitten tätä tavaraa sisältää ei minulle surffaamalla kyllä selvinnyt, mutta tuskinpa nyt kovinkaan suurta määrää kun sitä kerran kaupassakin saa myydä:D No joo no, myydänhän täällä viinaa ja tupakkaakin...

Makeutusaineista muutoin raskausaikana. Minulle sanottiin neuvolassa että voi turvallisin mielin käyttää. Taitaa olla ihan terveydenhoitajan omasta innosta kiinni mitä alkavat kieltämään. Ihan niinkuin meillä palstailijoillakin, heilläkin on omat mielipiteensä ihan joka asiasta. Joltain oli kielletty kynsilakan ja tukkavärienkin käyttö, meillä niistä ei ole sanottu mitään. Itse en usko, että ihminen pystyisi juomaan makeutettuja juomia niin paljon että niistä olisi haittaa itselle tai sikiölle. Enkä kyllä koskaan ole törmänyt tutkimukseen missä tätä asiaa on tutkittu, siis makeutusaineiden vaikutusta sikiöön. Mitä ne haittavaikutukset sitten ovat?

Moni syö raskausaikana mm. " kiellettyjä" juustoja, toiset maksaa ja toiset kaloja. Joku juo colaa ja joku liikaa kahvia. Jokaisella on oma tapansa asiaan suhtautua.

Itse uskon, että nykytietämyksen varjolla makeutusaineet joita elintarvikkeissa käytetään eivät ole vaarallisia. Tosin raskausaikana olen silti itse vaihatanut sokerilimppareihin(vaikka neuvolassa ylipainon takia nimenomaan suositeltiin lightejä), ihan vaan huomattavsti paremman maun takia:) Ja tällä linjalla varmaan jatkan raskauden jälkeenkin:)

Täytyy muuten todeta vielä tuosta uudesta kolasta, että vaikka se paremmalta maistui kuin aspartaamilla makeutettu, sillä ei kyllä janoa pois saa. Suuhun jäi niin kauhea makeus ja sokerinmaku että huh.

Ai niin, makeutusaineista vielä sen verran, että kuinka paljon ihmiset mahtavat limppareitten tuoteselosteita lukea? Esim olvin classic limpparit ja VIPin solo limut sisältävät makeutusaineita(ja sen kyllä maustakin huomaa), mutta olen törmännyt todella moneen ihmiseen jotka ovat niitä juoneet luullen juovansa tavallista limpparia...

Br1t ja Mercedes 34+3

Vierailija
5/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään makeutusaine ei ole ihmiselle kovinkaan terveellistä. Ja vielä vähemmän ne ovat kasvavalle sikiölle. Makutusaineita ei saa antaa lapsille, joten miksi haluaisit antaa sitä masuvauvalle? Mielestäni vähän turhan riskaabelia. Mikä vika on sokerikokiksessa? Ei limppareita muutenkaan kannata litratolkulla juoda, joten se sokerimäärä minkä saat siitä tavallisesta kokiksesta ei painokäyriä pahemmin heilauttele.

Itse olen ylipäätäänkin kaikkia makeutusaineita vastaan, joten ehkä mun mielipiteeni on vähän kärkäs, mutta ne muutamat tutkimukset joita cocacola comp ym ei ole saaneet rahalla haudattua, ovat ehdottomasti makeutusaineita vastaan. Juon kyllä itsekin limppareita, päivittäinkin tällä hetkellä, kun jaffa maistuu ihmeen hyvältä (kuten appelsiinit ym kylmät ja raikkaat ;) ), mutten pistäisi makeutettuja suuhuni lainkaan. Sen vuoksi en esim osta Olvin limppareita, vaikka haluaisin kannattaa kotimaista, mutta niissä kun on kaikissa makeutusaineita, vaikkei Lightejä olekaan.. Ja Light - juomat ym on mun mielestä ihmisten huijausta. Vai onko kaikki Light - juomien juojat hoikkia kuin heinäseipäät. Yleensä tuntuu olevan juuri päin vastoin.. kummallista - eikö totta?

Vierailija
6/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt neljäs lapsi tulossa ja hyvällä omalla tunnolla juon ..

Mutta tuosta mainitsemastasi en tiedä.

Vierailija
7/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töhnö:

Makutusaineita ei saa antaa lapsille, joten miksi haluaisit antaa sitä masuvauvalle? Mielestäni vähän turhan riskaabelia. Mikä vika on sokerikokiksessa? Ei limppareita muutenkaan kannata litratolkulla juoda, joten se sokerimäärä minkä saat siitä tavallisesta kokiksesta ei painokäyriä pahemmin heilauttele.

Juon kyllä itsekin limppareita, päivittäinkin tällä hetkellä, kun jaffa maistuu ihmeen hyvältä (kuten appelsiinit ym kylmät ja raikkaat ;) ), mutten pistäisi makeutettuja suuhuni lainkaan. Sen vuoksi en esim osta Olvin limppareita, vaikka haluaisin kannattaa kotimaista, mutta niissä kun on kaikissa makeutusaineita, vaikkei Lightejä olekaan.. Ja Light - juomat ym on mun mielestä ihmisten huijausta. Vai onko kaikki Light - juomien juojat hoikkia kuin heinäseipäät. Yleensä tuntuu olevan juuri päin vastoin.. kummallista - eikö totta?

Ehkä noita ei nyt pelkästään PAINON vuoksi juoda, oletko tietoinen kansansairaudesta nimeltä DIABETES?? Ei siinä paljon kannata vetää sokerikiposta sokeria, saati tavallisia limsoja.

Makeutusaineista löytyy paljon tutkittuja tietoja, joten kannattaa hakea netistä- ei niitä kovin syvälle ole haudattu.

Itse olen kaksi lasta (tervettä) synnyttänyt, ja kumpaisenkin aikana olen jo sairauteni puolesta ( en siis painon takia) juonut light- juomia.

Sain aikoinani lääkäriltä tiedon, että se määrä mikä ihmiseen vaikuttaa, on jo niin suuri, ettei kukaan sellaisia määriä päivässä pysty juomaan...Tuskin niitä litratolkulla vedetään.

Toki näitä hysteerikkoja löytyy, mutta miten sitten heillä on yleensä kevyempien tuotteiden laita..eihän niidenkään käyttämisestä ole vielä kovinkaan paljon tutkimuksia. Mite ne tekee suonille jne....että elämä on.

Vierailija
8/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulle on myös kerrottu, että päivittäisesti sallitut määrät makeutusaineita (paitsi sakariini ja syklamaatti) ovat niin suuria, ettei kukaan niin paljoa käytä. Ja ite join ihan hulluna edellisessä raskaudessa cokis light, ihan terve mukelo syntyi:)

Vierailija
9/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko sekin paikkakuntakohtaista? Mulla ainakin neuvolassa otettiin heti ekalla kerralla esille, että ethän käytä makeutusaineita. Ja se ei ole mikään tuulesta temmattu juttu, että asesulfaami K ym on kielletty lapsilta.

Vierailija
11/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä mun on turvallisempi käyttää keinomakeuttajaa jos pakko, kuin tavallista sokeria...Että ehkä neuvolantäti ei ihan ole ollut asialla. Kyllä pystyy käyttämään, mutta kohtuu kaikessa. Mutta tuskin tosiaan sellaisia määriä pystyy käyttämään, että vahinkoa tulisi.

Vierailija
12/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut jo pitkään sokerinvastaisella linjalla ja välttänyt sitä kaikin keinoin: kahviin makeutusainetta(aspartaamia), light-limsoja, makeutusaineella makeutettuja vähärasvaisia jugurtteja jne..jne..jne..

Nyt sitten kysäsin neuvolassa terkkarilta, että miten niihin pitäisi suhtautua ja vastaus oli " En suosittele, mutta ei syytä hysteriaan!" Hän suositteli valitsemaan jugurtteja, joita ei ole makeutettu makeutusaineilla..ja olenkin niitä ihan kivasti löytänyt sellaisia missä rasvan määrä on 0, jotain ja kuitenkin makeutettu sokerilla. Light limsat (ja limsat yleensäkin) jätin totaalisesti pois ja aamukahviin laitan rehellistä sokeria sen teelusikallisen :))

Mulle on aivan sama saanko muutaman ylimääräisen kalorin tuosta sokerimäärästä sillä tärkeintä on kuitenkin tämä masussa kasvava pieni ihmisenalku, jonka hyvinvoinnin eteen seison vaikka päälläni ;)

Mutta lukiessani noita oppaita, joita sain neuvolasta, siellä kyllä tuota aspartaamia " suositellaan" käytettäväksi???!!

No, itsellä käyttö olisi kuitenkin sen verran pientä, etten näe mitään syytä lähteä niitä käyttämään vaan käytän sokeria sen minkä käytän ja kun minulla ei ole siihen mitään terveydellistäkään(esim.diabetes) syytä:)

Tällaisia ajatuksia täällä!!

Lauantaipäivän jatkoja kaikille toivottelee:

Je_Ni rv 10+6

13/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta huolimatta se on luonnontuote toisin kuin nuo keinotekoiset makeutusaineet, tietysti diabetes on asia erikseen, silloin valinta on pakko tehdä toisin. Sitten ei-raskaana ja ei-imettävänä voin syödä/juoda lightejakin, mutta raskaana ollessa mieluiten en.

Vierailija
14/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin luotettavien tutkimuksien mukaan saa käyttää makeutusaineista ainakin aspartaamia ja asesulfaami K:ta. Light-kola sisältää juuri näitä. Yhden lähteen mukaan limpparia saa juoda 4 litraa päivässä, että siitä olisi jotain haittaa. Mut toisella makeutusaineella (en muista nimeä) makeutettuja 1,5 litraa. Eli itse pidän ehkä tuota 1,5 litraa maksimina.

Aina on vastustajia ja kannattajia. Oikeesti ihmiset, pitäis olla tekemättä ja syömättä tyyliin mitään jos kaikkia lähteitä uskoisi. Huomatkaa! Ei saa syödä suklaata, wiinereitä ym. mitään rasvaista + tietysti kaiken maailman kielletyt aineet. Lisäksi PITÄÄ SYÖDÄ puoli kiloa viittä eriä väriä kasviksia päivässä, 4 - 5 lasia maitoa, kaksi kertaa viikossa kalaa, kuitupitoista ruokaa ym ym. Kuka teistä oikeasti noudattaa näitä kaikkea? Jos sanoo, että turha on riskeerata mitään, niin turha on sitten kyllä juoda tavallistakaan limua. Siinä on pelkkiä lisäaineita, se ei kuulu terveelliseen ruokavalioon.

Raskauden aikana ei tarvitse olla neurootikko. Eiköhän näillä perusasioiden välttämisellä, esim. alkoholin, tupakan, huumeiden (ehkä maksa, pastöroimaton maito) pääse aika pitkälle. Ei kukaan nauti raskaudesta jos vahtii syömisiään ihan neuroottisena.

En edes ymmärrä miksi vastasin tähän. Pitäisi vaan jättää neurootikkojen kommentit omaan arvoonsa ja tehdä omat päätökset. Mutta halusin sanoa, että ei kannata olla niin neuroottinen.

Vierailija
15/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eilen ostamassani Coca-Cola light pullossa luki, että makeutettu Sukraloosilla ja etiketissä lukee pienellä uusi makeutusaine sukraloosi eli ilmeisesti se on sallittua EU:ssa - laitoin kyselyn koffin asiakaspalveluun - saa nähdä vastaavatko he.

Ja virvoitusjuomien / makeutusainella makeutettujen käyttö on sallittua raskausaikana näin minulle on 2 eri neuvolasta sanottu sekä lääkäri ystäväni myöskin on näin sanonut. Mielestäni hyvä nyrkkisääntö on kohtuus kaikessa. Mutta kukin tyylillään ja omantuntonsa mukaan muita tuomitsematta :)

_____

kummitäti:

Sukraloosia ei ole vielä sallittu EU:ssa elintarvikekäyttöön.

http://www.elintarvikevirasto.fi/kuluttajalle/index.html?page=3426

Vierailija
16/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asesulfaami K on usein käytetty yhdessä aspartaamin kanssa. Asesulfaami K voi olla jopa 200 kertaa makeampi kuin sokeri. Se ei hajoa ihmisen elimistössä. Tätä makeutusainetta saa käyttää esim. virvoitusjuomassa korkeintaan 350 mg/litra. Asesulfaami K:ta käytetään paljon juuri virvoitusjuomissa, siidereissä ja mehuissa.

Aspartaami (E951) on 100-200 kertaa makeampaa kuin sokeri. Aspartaami hajoaa suolistossa aminohapoiksi ja ihminen käyttää sen hyväkseen samalla tavalla kuin muidenkin proteenien aminohappoja.

Jotkut Amerikkalaiset tutkijat tutkivat aiheuttaako aspartaami keskushermostohäiriöitä, niinkun väitetään. Aspartaamia saa käyttää 600 mg/litra.

SAKARIINI JA SYKLAMAATTI

Sakariini (E954) on vanhin makeutusaine. Sen makeusarvo on 300-500 kertaa vahvempi kuin sokerin.

Syklamaati (E952) on noin 30 kertaa makeampi kuin sokeri.

Kumpaakaan makeutusainetta ei suositella raskaana oleville naisille eikä lapsille jatkuvaan käyttöön

Ainakin tällaista tietoa saa JOS haluaa tietää ihan oikeasti...

Vierailija
17/24 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokussa?????siis kyllä. Nyt oli aika hyvä veto. Ei niihin jää koukkuun. Ne eivät ole huumausaineita, eikä niitä pidä tälläkään palstalla niihin sekoittaa. Herran jestas!! Meni vähän yli ehkä?

Meneekö nyt oikeesti jollain muullakin yli??!!! Pyydän syvästi anteeksi sitä, etten huomannut laittaa tuota KOUKUSSA sanaa lainausmerkkeihin!!!

Huumausaineita??!! Voi hyvät hyssykät sentään...Rupee jo naurattamaan kyllä :D :D

Tarvii täst edes valita sanansa paremmin, ettei keltään mene yöunet ;)

Terkuin: Je_Ni rv 11 tasan..jee :)

Vierailija
18/24 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöunia vaikeuttanut, eiköhän kaikki nuku huonosti jo muista syistä =)

Mutta olen kyllä samaa mieltä Haltijapiparin kanssa, että kun kirjoitit kyllä että jos olisit koukussa.. Kun näihin ei voi jäädä koukkuun, Cokiseen kylläkin, oli kevyttä tai ei. Ehkä oli vitsi, mutta tosin kun lukee aiempia kommentteja, niin ehkä ei. Olitte kyllä aika vastaan näitä " myrkkyjä" .

Raskausajan neurootikkoja löytyy aina. Jotkut välttää kaikkea mitä vaan voi välttää- useimmiten myös normaalielämässään. Jotkut miettii uskaltaako hiuksiaankaan värjätä kun raskaana?! Eli nämä on asioita joita jokainen saa kantaa sisällään- jokainen kun taplaa tyylillään. Itse en kuulu näihin jotka miettii kaiken vaikutusta kaikkeen. Ja juon niitä kevytjuomiakin ;) En näe että kuitenkaan normaalielämisellä saisi pilattua normaaliraskauden. Eri asia on sitten toki riskiraskaudet. Tai jos lääkäri sanoo että nyt kuules pitää tehdä näin, niin totta kai teen. Mutta siihen asti maalaisjärjen käyttö on sallittua!

Mutta kaikille kuitenkin onnea odotukseen, teki sen niin tai näin, toivotaan että lopulta käy parhain päin!

Vierailija
19/24 |
19.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kai parempi olla mitään kirjoittamatta mihinkään...Kun aina tulee joko yliampujia tai muuta =)

Eli en tosissaan kyllä menettänyt yöunia---et pysty siihen edes koukuttamalla minut makeutusaineisiin.--heh! Eli pahoitteluni kärkevästä kommentistani, mutta vaikka pistät asian lainausmerkkeihin, tällä palstalla kun ei voi tietää onko joku tosissaan vai ei. Joku voi pian luulla että näihin jää koukkuun--kun palstalta niin luki! Ja tuota tietoa näistä on saatavilla kyllä netistä- joten jokaista jota asia vaivaa, kanattaa vaikka googlettaa. Kyllä tietoa saa, jos sitä haluaa hakea. Lohdutuksena niille jotka kuitenkin käytää näitä, voin kertoa, että terveitä lapsia nuo meidän omat on, vaikkakin vähän välistä hermon päälle käyviä =D. Joka tuskin johtuu makeutuksesta, lähinnä geenimiksauksesta...

No hard fellings!! Eli jatketaan keskustelua jostain muusta- eiköstä vaan =)

Vierailija
20/24 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuroottisuudella vain lisää stressihormonia-mikä sekään ei hyvä vauvalle ;). Kyllä niitä terveitä lapsia syntyy ilman ruokavalion totaalista muokkausta.

Aspartaamia suositellaan kyllä makeutusaineena käytettäväksi, mielummin kuin näitä s:llä alkavia. Joten nou hätä. Et saa vahinkoa aikaiseksi juomalla light-limsoja. Toki toiset tykkää makeasta toiset ei käytä mitään makeuttajaa.

Kyllä tässä maailmassa huolta riittää jos niitä haluaa.

Maksa muuten oli vielä 70-luvulla ihan suositeltava elintarvike...raskaanakin.