Miksi teette juhliin vain epäterveellistä ja syömäkelvotonta mättöä?
Taas sai juhlista liueta paikalta hyvissä ajoin, kun alkoi tulla nälkä. Mikä siinä on niin vaikea käsittää, että kaikki eivät halua turmella terveyttä ja kroppaansa rasvaisilla ja sokerisilla vehnämössöillä, joita juhlapöydät notkuvat? Lupailtu salaattikin oli majoneesissa lilluvia vaaleita makaroneja, marinoituja kanapaloja ja vähän hurjaa väriä tuomassa herne-maissi-paprikat! Juu-u, jäi sekin "salaatti" syömättä. Kannattaisikohan oikeasti panostaa vieraiden viihtyvyyteen, jos kerran on pakko juhlat järjestää?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Juhlista on vaikea nauttia, jos puoli tuntia syömisen jälkeen haluaa mennä vain sikiöasentoon sänkyyn tai ripuloimaan vessaan. En ole ap, mutta minulla on omat eväät mukana. Olisi kiva jos vaikka salaatin voisi koota aineista itse niin ei tarvitsisi omaa rasiaa kantaa mukana - sekin kun on hirveän ärsyttävää muille ihmisille.
Minä laitan salaatin yleensä niin, että isoon kulhoon se perussalaatti (salaatti, kurkku, tomaatti) ja sitten lisähärpäkkeitä (oliveja, fetaa, paistettua halloumia, paistettua kanaa, aurinkokuivattuja tomaatteja) pikkukulhoihin, joista jokainen voi sitten ottaa oman maun mukaan ja säätää salaattinsa itselle sopivaksi.
Yleensäkin tuntuu, että ihmiset syö juhlissa enemmän suolaista kuin makeaa. Niitä makeita tarjottavia ei tarvitse olla kauhean monta eri sorttia, niin kuin ennen vanhaan oli tapana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pakko olla tarkka ruokavalio allergiasyistä. Sen takia kysyn ennakkoon että mitä on kyläpaikassa tarjolla ja sanon että voin ottaa omia eväitä tai käydä etukäteen syömässä tms että minun takia ei tarvitse vaivautua tekemään erikoisannosta. Ja aina vakuutellaan että ei saa ottaa omia eväitä kun kyläpaikassa on juurikin huomioitu varta vasten minun ruokavalio ja varattu minua varten siihen sopivaa syötävää. Sitten uskon mitä sanotaan, enkä ota omia eväitä. Mutta kun saapuu paikalle niin käy ilmi että ei todellakaan ole huomioitu vaan kaikkeen on työnnetty jotain vehnäjuttua (en saa syödä vehnää). Arvatkaa vaan harmittaako. Ja pahimmillaan loukkaannutaan kun en voi ottaa mitä on tarjolla. Ja kamala nälkä kylässä kun ei voikaan syödä. Ja ei ole niitä omia eväitä kun kiellettiin ottamasta.
Et ole sitten informoinut isäntäväkeä riittävästi, vai ovatko vajaakykyisiä. Nythän sulle ressukalle ei sitten jäänyt juhlista muuta, kuin tuo makea marttyyriys.
Tekstisi perusteella on mahdollista, että olet sairastunut syömishäiriöön. Sen oireena on mm. että sosiaaliset tilanteet, joihin liittyy ruoka, ahdistavat. Suosittelen pohtimaan omaa ruokasuhdetta ja sitä, miksi epäterveelliseksi luokittelemasi ruoan syöminen ahdistaa sinua. Vika ei ole muissa vaan omassa mielessäsi. Hanki apua tarvittaessa.
Ai että! Riisikakkuja hummuksella! Siinä se on oikein gurmeeherkku juhliin!
Not. Sama kuin styroxia söisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko AP:lla jokin ahmimishäiriö, jos pelkät juhlatarjoilut tuhoavat terveyden, vai etkö ole kuullut kohtuudesta? Joku yksi kakkupala nyt ei hetkauta terveydentilaa mihinkään (jos ei ole vakavampia sairauksia taustalla).
Juhlista on vaikea nauttia, jos puoli tuntia syömisen jälkeen haluaa mennä vain sikiöasentoon sänkyyn tai ripuloimaan vessaan. En ole ap, mutta minulla on omat eväät mukana. Olisi kiva jos vaikka salaatin voisi koota aineista itse niin ei tarvitsisi omaa rasiaa kantaa mukana - sekin kun on hirveän ärsyttävää muille ihmisille.
Niin? Allergiat, keliakia, tietyistä ruoka-aineista oireileva ärtynyt suoli jne. nyt ovat ihan eri asia, eikä niistä ollut aloitusviestin perusteella millään tavalla kyse. AP nyt vaan näkyy olevan näitä täysin omaehtoisia "ruokavammaisia" joille milligrammakin rasvaa tai vehnää on IIK YÄK EN SYÖ.
Ellei ole allerginen tai sairasta jotakin ruokavaliota rajoittavaa sairautta, voi syödä juhlissa mitä vaan. Aniharvalla on juhlia niin usein, että ne terveyteen vaikuttavat. Mites toi alkoholi, ap ja muut terveysintoilijat? Ei ole kukaan muistanut mainita, oliko sitä juhlissa tarjolla ja joitko. Minä ainakin absolutistina suutun, jos juhlissa tarjoillaan alkoholia. Ei sen vertaa huomioida minun mieltymystäni! (tai sitten vain olen juomatta ja nautin juhlista omalla tavallani, suosittelen valittajille samaa)
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule. Jos käyt juhlissa, kuten normaali ihminen, ei huolta. Mä oon töissä alalla, jossa juhlaruokaa on syötävä päivittäin. Mä voisin valittaa. Mut ymmärrän, että ongelma koskee mua, eikä juhlavieraita. Siksi en valita.
Millä alalla saa juhlaruokaa päivittäin? Kuulostaa mun unelma-alalta :)
Minulla on pakko olla tarkka ruokavalio allergiasyistä. Sen takia kysyn ennakkoon että mitä on kyläpaikassa tarjolla ja sanon että voin ottaa omia eväitä tai käydä etukäteen syömässä tms että minun takia ei tarvitse vaivautua tekemään erikoisannosta. Ja aina vakuutellaan että ei saa ottaa omia eväitä kun kyläpaikassa on juurikin huomioitu varta vasten minun ruokavalio ja varattu minua varten siihen sopivaa syötävää. Sitten uskon mitä sanotaan, enkä ota omia eväitä. Mutta kun saapuu paikalle niin käy ilmi että ei todellakaan ole huomioitu vaan kaikkeen on työnnetty jotain vehnäjuttua (en saa syödä vehnää). Arvatkaa vaan harmittaako. Ja pahimmillaan loukkaannutaan kun en voi ottaa mitä on tarjolla. Ja kamala nälkä kylässä kun ei voikaan syödä. Ja ei ole niitä omia eväitä kun kiellettiin ottamasta.