Voinko hakea tässä tilanteessa elatusmaksuun korotusta?
Lapsi 1v menee päiväkotiin ensi kuussa. Itse menen töihin. En mitnekään hyvin palkattuun.
Isä maksaa elareita 150€.
Nyt summa kattaa suurinpiirtein puolet lapsen tarpeista.
Asumistuki kuitenkin loppuu kun menen töihin ja vuokramme on suht suuri. 580€.
Tulee siis enemmän kustannuksia kun tulee vielä päivähoitomaksukin.
Voinko siis mennä pyytämään isompaa elatusmaksua, vai pääseekö isä näin vähällä?
Kommentit (10)
Tai ainahan voi pyytää, mutta et saa.
Ensinnäkin, sun elarisi on jo nyt hyvä. Toiseksi, sitä alennetaan tai nostetaan elatusvelvollisen tulojen mukaan. Ainoastaan jos lapsen kulut nousisivat rajusti jostain syystä, voisi ajatella nostoa. Mutta sekin olisi vain joitain kymppejä. Tässähän eivät lapsen kulut nouse, vaan muutos on sinusta lähtöisin.
Ja niin, tarjoitus on että elari kattaa n. yhden kolmasosan lapsen menoista. Sinä hoidat sitten toisen kolmasosan ja lapsilisä loput. Sulla on siis asiat ihan kunnossa.
että isällä olisi oikeus vaatia elareihin PIENENNYSTÄ, koska tulot nousevat. Tulojen 20 %:n nousu tai lasku on peruste, jolla elariin voi hakea muutosta.
Oikeuministeriön nettisivuilta löytyy lastenvalvojien käyttämä laskukaava. Siinä huomioidaan myös lapsen osuus asumiskuluista. Tsekkaa, miten asumistuen muutos ja päivähoitomaksu vaikuttavat tukeen. En kuitenkaan usko, että elatusmaksu suurenisi... Tarkoitushan ei ole, että isä ja lapsilisä riittävät kaikkiin maksuihin. Sinä katat lapsen kuluista oman osuutesi!
åpopåodaåspdosåodåfodåof
Tai ainahan voi pyytää, mutta et saa.
Ensinnäkin, sun elarisi on jo nyt hyvä. Toiseksi, sitä alennetaan tai nostetaan elatusvelvollisen tulojen mukaan. Ainoastaan jos lapsen kulut nousisivat rajusti jostain syystä, voisi ajatella nostoa. Mutta sekin olisi vain joitain kymppejä. Tässähän eivät lapsen kulut nouse, vaan muutos on sinusta lähtöisin.
Ja niin, tarjoitus on että elari kattaa n. yhden kolmasosan lapsen menoista. Sinä hoidat sitten toisen kolmasosan ja lapsilisä loput. Sulla on siis asiat ihan kunnossa.
Minä saan 220e/lapsi. Ainakin meidän tapauksessa summa laskettiin molempien vanhempien tulojen suhteen perusteella. Isommat menotkin laskettiin mukaan, esim päivähoitomaksu ja lainat. Kannattaa tosiaan laskea mikä voisi olla sopiva summa teidän tapauksessa.
Isä maksaa jo oman osuutensa. Maksa sinäkin omasi.
Jos miehen osuus on 150€, niin on myös sinun osuutesi. Tähän päälle lapsilisä, eli lapsen menoihin pitäisi olla "varattuna" 400€ .
Isä maksaa elareita 150€.
Nyt summa kattaa suurinpiirtein puolet lapsen tarpeista.
Meinaan vaan jos olet pienituloinen yh...
Lapsenelatus menee elatuskyvyn mukaan, ei puoliksi. Mielestäni tuo elatusmaksu on naurettavan pieni. Eikö kunnan maksamakin ole jo enemmän?
Minä saan 350€/lapsi elatusmaksua, tosin lapset ovat jo yläasteikäisiä eli menotkin ovat suuremmat kun 1v:lla.
Lapsenelatus menee elatuskyvyn mukaan, ei puoliksi. Mielestäni tuo elatusmaksu on naurettavan pieni. Eikö kunnan maksamakin ole jo enemmän?
Minä saan 350€/lapsi elatusmaksua, tosin lapset ovat jo yläasteikäisiä eli menotkin ovat suuremmat kun 1v:lla.
Itseasiassa vähemmän. 128€ ja joitakin senttejä päälle. Keskimäärin elatusmaksu on 120-200€, joten sulla elarit on tosi isot!
Saisit kotihoidontukea 3v asti ja lapsi sais olla kotona.