Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesitkö, että sinulla on oikeus päästä lääkäriin eikä hoitaja voi sitä estää?

Vierailija
11.02.2017 |

"Hoitotakuuvelvoitteita koskevilla kansanterveyslain säännöksillä ei ollut tarkoitus estää potilaita pääsemästä lääkärin vastaanotolle. Hallituksen esityksessä todetaan asiasta seuraavaa: "Potilas voi saada hoidon tarpeestaan lääkärin arvion jo nykyisin voimassa olevan lainsäädännön kautta. Potilaslain 6 §:ssä on säännös siitä, että potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Tähän sisältyy myös se, että potilas voi saada myös lääkärin arvion hoidon tarpeestaan"." 3.10.2012, Dnro 2634/4/11, Ratkaisija: Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen päässyt aina lääkärille kun haluan. Sitä ei hoitajat estä. Pari pykälää kun kertoo heti kättelyssä, muuttuu tyyli kummasti.

Vierailija
2/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset lääkärille, jos siihen on aihetta. Jos ei ole, et pääse. Hyvin yksinkertaista. Lopeta nyt jo tämä mankuminen, jooko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta se jono sinne terveyskeskuslääkärille on Helsingissä pari kuukautta. Mä soitin heti joulun sulun jälkeen ajanvaraukseen kun kuukautiset oli siinä vaiheessa jatkunut 3 viikkoa tauotta ja normaalisti mulla on ollut ihan säännölliset menkat jotka kestää alle viikon. Sain lääkärin ajan 7 viikon päähän. Tosi ystävällinen hoitaja kehotti syömään rautatabletteja ja ymmärrän ettei hän voi ajoiksi muuttua kun niitä ei vain ole.

Vierailija
4/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta se jono sinne terveyskeskuslääkärille on Helsingissä pari kuukautta. Mä soitin heti joulun sulun jälkeen ajanvaraukseen kun kuukautiset oli siinä vaiheessa jatkunut 3 viikkoa tauotta ja normaalisti mulla on ollut ihan säännölliset menkat jotka kestää alle viikon. Sain lääkärin ajan 7 viikon päähän. Tosi ystävällinen hoitaja kehotti syömään rautatabletteja ja ymmärrän ettei hän voi ajoiksi muuttua kun niitä ei vain ole.

Miten voi olla mahdollista? :O olenko mä syntynyt jonnekin palvelutaivaaseen, kun olen aina saanut ajan samalle päivälle. Niin Pirkkalassa, Tampereella kuin Jyväskylässä. Luulisi siellä Helsingissä olevan paljon enemmän terveyskeskuksia. Hoitajalle olen yleensä mennyt, joskus laitettu suoraan lääkärille. Mulla tosin on perussairaus, joka vaikuttaa kaikkeen ja kaikki siihen, niin siinä kohtaa kun respahoitaja tms näkee mun tiedoissa merkinnän 1-diabeteksesta niin joku aika löytyy.

Vierailija
5/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On toi 7 viikkoa aika pitkä aika. Tiesitkö että vuodon tyrehdyttämiseen on myös lääkettä? Se ei tietenkään poista syytä.

Vierailija
6/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina mennyt lääkärille kulkematta hoitajan huoneen kautta. En edes tiennyt, että hoitajalle pitäisi mennä ensin. Akuuteissa asioissa päivystykseen ja vähemmän akuuteissa ajanvaraus. Molemmissa hoidon antaa lääkäri. Aika ollut aina saatavilla 3 päivän sisällä soitosta. Ehkä minäkin sitten elän numeon 4 kanssa siellä palvelutaivaassa.

Vierailija
7/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin tuossa tilanteessa yksityiselle hakemaan keltarauhashormonikuurin viivytyksettä. Verenvuotoa hillitsee ibuprofeeni.

Vierailija
8/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin mullakin. Valitettavasti sairauteni ehti pahentua merkittävästi, lääkäriajasta meni vielä useita kuukausia erikoissairaanhoidon piiriin, koska laboratoriokokeet piti odotella ja vielä käydä uusi kierros tk-lääkärillä kokeiden valmistumisen jälkeen, josta sitten eteenpäin toiseen paikkaan ja sieltä edelleen kolmanteen, jossa viimein sain avun. Oireiden alkamisesta meni 7 kk aika tarkalleen siihen, että sain hoidon.

Vierailija
9/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin mullakin. Valitettavasti sairauteni ehti pahentua merkittävästi, lääkäriajasta meni vielä useita kuukausia erikoissairaanhoidon piiriin, koska laboratoriokokeet piti odotella ja vielä käydä uusi kierros tk-lääkärillä kokeiden valmistumisen jälkeen, josta sitten eteenpäin toiseen paikkaan ja sieltä edelleen kolmanteen, jossa viimein sain avun. Oireiden alkamisesta meni 7 kk aika tarkalleen siihen, että sain hoidon.

Siis eri sairaus, mutta ensimmäisen lääkäriajan sain minäkin 7 viikon päähän.

Vierailija
10/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla että nämä kuukausien jonot julkisella isoilta osin johtuisivat siitä, että joka jumalan näppylää ja sitä iän kaiken kulunutta polvea ja räkätautia, joka "meni keuhkoihin" (=on yskää) tai "meni poskionteloihin (=on nuha) on PAKKO päästä näyttämään lääkärille. Ihan vaan koska Minulla On Oikeus.

Vierailija
11/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sille hoitajalle voi muistuttaa, että mikäli menen yksityiselle lääkärille, joka toteaa välittömän hoidontarpeen, niin yhteskunta maksaa kuluni. Perusteluna se, että lääkäriin on päästävä, oli aikoja tai ei. Valitettavasti siihen "hoitottomuusvalitukseen" tulee myös sen hoitajan nimi, joka tekemisillään saattaa terveyteni vaaraan.

Vierailija
12/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko olla että nämä kuukausien jonot julkisella isoilta osin johtuisivat siitä, että joka jumalan näppylää ja sitä iän kaiken kulunutta polvea ja räkätautia, joka "meni keuhkoihin" (=on yskää) tai "meni poskionteloihin (=on nuha) on PAKKO päästä näyttämään lääkärille. Ihan vaan koska Minulla On Oikeus.

Ainakin Helsingissä johtuu ihan siitä, että hoidettavana on paljon juuri terveydenhuollon piiriin tulleita, joten heillä hoidettavaa riittää.

Vierailija
13/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sille hoitajalle voi muistuttaa, että mikäli menen yksityiselle lääkärille, joka toteaa välittömän hoidontarpeen, niin yhteskunta maksaa kuluni. Perusteluna se, että lääkäriin on päästävä, oli aikoja tai ei. Valitettavasti siihen "hoitottomuusvalitukseen" tulee myös sen hoitajan nimi, joka tekemisillään saattaa terveyteni vaaraan.

Siitä vain. Ajoiksi kun en voi muuttua kun niitä ei ole.

Vierailija
14/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin..tästä saa sen kuvan, että hoitajat kaikin keinoin estävät ihmisiä pääsemästä hoitoon. Sitä vartenhan sitä vuosia kestävä koulutus käydään, vai?

Vierailija
15/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pakko avautua, että muutaman kerran olen saanut hoitajilta riittävän ja paremman hoidon kuin itse lääkäriltä. Lekuri vaan jankannut tupakanpoltosta, mitä en ole koskaan aktiivisesti tehnyt, ja sydämen tsekkauksesta, kun puhuin murtuneesta kylkiluusta.

Paras oli hoitsu, joka katsoi käsivarressani ollutta haavaa ja kysyi haluanko odottaa lääkärin aikaa kolmisen tuntia. Hoitsu soitti lääkärille ja varmisti mikä lääke auttaa, ja kas, olin vartissa hakenut ko. lääkkeen ja matkalla kotiin.

Luotan jatkossakin hoitsujen arvioon, surffatkoon lekurit netissä kaikessa rauhassa, peace, I'm out.

Vierailija
16/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö... Itse olisin mennyt päivystykseen tuossa ap:n tilanteessa.

Toki nää systeemit on nykyään niin pyllystä, että olisin itse vielä päivystyksessä valittanut (valehdellut) esim. kovaa alavatsakipua päästäkseni lääkäriin. Karu totuus kun on, että jos et vaikuta tarpeeksi kärsivältä tai naama norsunvitulla oleva hoitaja kyselee esitietosi, niin kotia mars.

Itseni käännytettiin kotiin, koska "pystyin kävelemän ja kuumetta ei ole." Kotoa lähtiessä kuumetta oli 37,9 ja pystyin kyllä kävelemään, KYYRYSSÄ. No, 4 tuntia tämän jälkeen lanssilla sairaalaan. Oksensin verta ja kivut olivat kovat. Mahalaukun ja ruokatorven välinen osa oli pahasti tulehtunut (mulla siis refluksitauti.)

Toinen oli lievempi tapaus: oli pakko lähteä hakemaan päivystyksestä antibioottikuuri virtsatietulehdukseen. Sanoin että tietty lääke aiheuttaa niin vaikean pahoinvoinnin, että se on sitten poissuljettu vaihtoehto. Kerroin myös että n. 10 antibioottikuuria syönyt elämäni aikana samaan vaivaan, ja aina tietty sama lääke auttanut. No eikö mulle määrätty juuri se lääke, jota en voi syödä. Seuraavana aamuna yksityiselle, josta sain avun. 

Hyvinvointivaltio.

Vierailija
17/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tää nyt ei ollut varmaan kovin akuutti sitten. Nm vuoden putkeen valunut ja lääkärit vaan käski odottaa (kierrukka)

Vierailija
18/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista? :O olenko mä syntynyt jonnekin palvelutaivaaseen, kun olen aina saanut ajan samalle päivälle. Niin Pirkkalassa, Tampereella kuin Jyväskylässä. Luulisi siellä Helsingissä olevan paljon enemmän terveyskeskuksia. Hoitajalle olen yleensä mennyt, joskus laitettu suoraan lääkärille. Mulla tosin on perussairaus, joka vaikuttaa kaikkeen ja kaikki siihen, niin siinä kohtaa kun respahoitaja tms näkee mun tiedoissa merkinnän 1-diabeteksesta niin joku aika löytyy.

Heh, kanta-Hämeessä ei ainakaan ole väliä onko perussurauksia vai ei. Olen itsekkin 1-tyypin diabeetikko lääkäriin pääsee kyllä samana päivänä jos asia on päivystysluontoinen tai vaatii töihin todistuksen ja soitat klo 8.15 mennessä (aikoja ei enää ole jos myöhemmin soitat :) ). Muuten soittelet seuraavana päivänä uudestaan, menet sairaalan päivystykseen tai saat ajan jotka on 5 viikon päästä. Valittelin useista turvonneista imusolmukkeista, korkeista verensokereista (20 kieppeillä) ja sain ajan 5 viikon päähän. Sokereita käski soittamaan tarvittaessa diabeteshoitajalle. No sitten kun pääsin sinne lääkäriin, odotin 2 viikko kaulan ultraa ja tulehtunut kilpirauhanenhan se siellä.

Vierailija
19/27 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, kanta-Hämeessä ei ainakaan ole väliä onko perussurauksia vai ei. Olen itsekkin 1-tyypin diabeetikko lääkäriin pääsee kyllä samana päivänä jos asia on päivystysluontoinen tai vaatii töihin todistuksen ja soitat klo 8.15 mennessä (aikoja ei enää ole jos myöhemmin soitat :) ). Muuten soittelet seuraavana päivänä uudestaan, menet sairaalan päivystykseen tai saat ajan jotka on 5 viikon päästä. Valittelin useista turvonneista imusolmukkeista, korkeista verensokereista (20 kieppeillä) ja sain ajan 5 viikon päähän. Sokereita käski soittamaan tarvittaessa diabeteshoitajalle. No sitten kun pääsin sinne lääkäriin, odotin 2 viikko kaulan ultraa ja tulehtunut kilpirauhanenhan se siellä.

Niin ja sanoohan nuo, jos sattuu tulemaan aika sisätautien polille ennen lääkäriaikaa niin kysy sieltä mikä voisi olla ja peruuta annettu lääkäri aika... Sitten mulle myös määrättiin lääkkeitä, joiden takia sokerit pyörinyt 15-HI välillä. Ja diabeteslääkäri moittii vaan että pitää saada alas. Mitään labroja ei silti oo otettu pariin vuoteen, ei vaikka oon pyytäny ja kukaan ei viittiny mainita tästä, että tän lääkkeen sivuvaikutuksena voi sitten sokerit pamahtaa ylös. Kielsivät lääkkeen lopetuksen ja käskivät lisääkin hakemaan.(syöny 3 viikkoa) :DD Lopetin sen 2pv sitten kesken kun iski oksennustauti ja kappas kun sokerit laski jo nyt tuonne 4-14 välille... Täällä ei siis ole mitään väliä vaikka olis mikä! :)

Vierailija
20/27 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Jos lääkäriin pääsysi tyssää portinvartijana toimivaan hoitajaan, tiedät mitä tehdä. Kantelu oikeusasiamiehelle. Muista tallentaa puhelu tai hoitajan vastaanottohuoneessa käyty keskustelu.