Mistä johtuu kamala lihan himo?
Olen ollut vegaani vajaan vuoden. Minulla on usean kuukauden ajan kuitenkin tehnyt kovasti mieli syödä jauhelihaa, broileria ja lohta. Mistä se voi johtua, onkohan minulla esim. jonkin vitamiinin puute? Onko muilla ollut tällaista?
Kommentit (9)
Varmaan B-12-vitamiinin puute. Sitä saa purkista, bakteereilla tuotettua.
Proteiinin ennenkaikkea ja b-vitamiinin
Olen ollut vegaani pari vuotta, ja lihan haju ällöttää. Lihaa en ole syönyt noin 10 vuoteen, että voi olla siitäkin tuo vastenmielisyys. En siis muista koskaan himoinneeni lihaa. Kaikki muut vitamiinit saa kasvisruoasta, paitsi B12, veikkaisin myös sen puutosta. Kannattaa huolehtia sen saannista! Kasvijuomista tai purkista. Ja toki kaikki lihaa muistuttavat korvikkeet vois auttaa? Niitähän on kaiken näkösiä leikkeleitä, makkaroita ja hyvin paljon esim. kanaa muistuttavia kasviproteiinituotteita.
Minä saan B12-vitamiinin piikkinä, se ei imeydy suolistosta. Uuden piikin ajan tietää siitä, kun syö lehtipihvejä kuin voileipiä; sellaisenaan, kylmänä suoraan jääkaapista, noin 5 kpl kerrallaan 😁
Kannattaa ottaa tarkkaan selvää minkä aineiden saantiin täytyy kiinnittää huomiota jos jättää eläinperäiset tuotteet pois ruokavaliosta, tai vaikutukset terveyteen voivat olla vakavat.
Sulla on jonkin aineen puutos. Veikkaan jotain B-ryhmän vitamiinia tai rautaa. Kuuntele kroppaasi.