Uskaltaisitko syödä jauhelihaspagettikastiketta, joka unohtui yöksi huoneenlämpöön?
Kommentit (18)
ruokamyrkytysriski on tosi suuri
t: elintarvikealan ammattilainen
Tulee kaiken maailman " kasvustot" mieleen .... yäk .....
t. se jolla on jäänyt monesti ruuat yöksi hellalle...
ja olen syönyt. ja ei ole tullut ruokamyrkytyksiä.
Itse mietin, voinko syödä ruokaa, joka on unohtunut pariksi tunniksi huoneenlämpöön.
Itse en söisi, mutta tuskin mitään syömisestäkään tapahtuu...
saamiseksi. Meillä esimerkiksi pizza saattaa olla pöydällä koko päivän, eikä olla vielä kertaakaan saatu mitään myrkytystä.
Et uskokaan, kuinka paljon pöpöjä ruuastasi löytyisi, jos siitä näyte otettaisiin!
(työskentelen siis elintarvikelaboratoriossa ja tutkin ruokia päivittäin)
Kuinkakohan monella on elintarvikelakiolosuhteet kotona? Niiden mittapuun mukaan 99% suomalaisten kotiruuista ja eineksistä on pilaantunutta...
Siis kattilassa kiehuttaisin minuutteja.
Kertaalleen valmistettu jauheliha ei ole sen bakteerialttiimpaa kuin kokoliha tai kypsennetty kanakaan
koko päivän. Myös ne lihapasteijat, munariisipasteijat ja lihapiirakat...
Itäkeskuksen s-marketissa tai vaikka Pitäjänmäen s-marketissa... käytännössä jokaisessa kaupassa missä on leipomotuotteita, ne pasteijat ja muut on siellä huoneenlämmössä sämpylöiden ja viinerien kanssa
lihiksiä, pasteijoita tai riisipiirakoitaan, jotka tulevat leipomoilta tai omista paistopisteistä irtomyyntiin! Valmiiksipakatut ovat kyllä kylmässä, mutta irtomyyntituotteet eivät.
Siiis ne ruokatiskeillä myytävät joita saa ostaa sen kokoisina annoksina kuin haluaa. Eivätkä todellakaan ole kiehuvan kuumia eivätkä kylmässä vaan hautuvat siellä sen verran lämpiminä että melkein voi syödä lämmittämättä mutta ei ihan...
Olen ruokakaupassa töissä itse siis, ja on ihan normaalia ja yleistä että yllämainitsemani tuotteet ovat huoneenlämmössä myynnissä. En tiedä miksi, kyllähän se liha pilaantuu, jos kovin pitkän ovat lämpimässä, mutta noissa tuotteissa taita kierto olla niin nopea, että pidetään myynnissä huoneenlämmössä. Nuo tuotteet ovat niitä, joita ei kuulu olla myynnissä enää seuraavana päivänä, sitten ne heitetään yleensä roskiin. Eikä tuota tietääkseni ole missään laissa määrätty, että nuo yllämainitsemani pitäisi kylmästä myydä, varmasti myytäisiin jos laki tai terveysviranomaiset niin vaatisivat.
Että sen puolesta uskon kyllä etteivät pilaannu ihan niin herkästi, kuin mitä täällä luullaan. mutta tuohon yön yli unohtuneeseen kastikkeeseen en kyllä osaa sanoa, onko yön yli 8 tuntia vai 15? ( tuntia vielä saattaisi mennä jos kuumentaisi, mutta toi 15 saattais jäädä syömättä.
le