Nilkkamurtumasta toipuneet
Miten kauan kipsin poiston jälkeen olitte täysin toipuneet? Kauanko jouduitte käyttämään kävelykeppiä?
Kommentit (36)
Viikon päästä pääsen kipsistä eroon ja pitää suunnitella paluuta normaaliin arkeen.
Oliko paha murtuma? Mulla nilkka säpäleinä vaati leikkauksen ja titaania reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Oliko paha murtuma? Mulla nilkka säpäleinä vaati leikkauksen ja titaania reilusti.
Kuulostaa tutulta. Minullakin leikattiin ja laitettiin ne levyt.
Miten olet pärjännyt kipsin kanssa? Pääseekö tällä kulkemaan kuinka pian muuallekin kuin sohvalle?
Vierailija kirjoitti:
Miten nilkan saa säpäleiksi ?!
Kaatumalla liukkailla. Lääkäri luonnehti nilkan räjähtäneen.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet pärjännyt kipsin kanssa? Pääseekö tällä kulkemaan kuinka pian muuallekin kuin sohvalle?
Pääsee kunhan jalka ehtii paranemaan hiukan. Silloin asunnossa liikkuu vaikka yhdellä jalalla hyppien.
Keppi pos heti. Kävelylenkkiä makaroonijalalla ahkerasti, kyllä se menetetty voima palaa ja lihas kasvaa ennalleen. Kipulääkettä iltaisin. Turvotukseen kohoasento ja jääpussi. Puolen vuoden päästä helpottaa nilkuttaminen iltaa kohti ja vuoden päästä alkaa tuntua jo paremmalta. Toipuminen on pitkäaikaista, äläodota tuloksia liian pian. Mulla oli pelkkä kipsi mutta murtumaa oli useassa kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsee kunhan jalka ehtii paranemaan hiukan. Silloin asunnossa liikkuu vaikka yhdellä jalalla hyppien.
Kiitos tsempistä. Sitä odotellessa.
Älä ainakaan nilkat paljaana liiku ulkona.
Entä nilkkatuki? Sellaiset muovilevyt mitkä tulee nilkan molemmille puolille?
Missä nastakengät sinä jolla nilkka räjähti?
Vierailija kirjoitti:
Keppi pos heti. Kävelylenkkiä makaroonijalalla ahkerasti, kyllä se menetetty voima palaa ja lihas kasvaa ennalleen. Kipulääkettä iltaisin. Turvotukseen kohoasento ja jääpussi. Puolen vuoden päästä helpottaa nilkuttaminen iltaa kohti ja vuoden päästä alkaa tuntua jo paremmalta. Toipuminen on pitkäaikaista, äläodota tuloksia liian pian. Mulla oli pelkkä kipsi mutta murtumaa oli useassa kohtaa.
Minä en ainakaan heti pysynyt pystyssä ilman keppiä. Turposi ainakin puolen vuoden ajan, kipuja ei ollut. Kävelin paljon ja pikkuhiljaa lihakset palautuivat. Kyllä siinä se vuosi meni, ennen kuin oli suurinpiirtein ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan heti pysynyt pystyssä ilman keppiä. Turposi ainakin puolen vuoden ajan, kipuja ei ollut. Kävelin paljon ja pikkuhiljaa lihakset palautuivat. Kyllä siinä se vuosi meni, ennen kuin oli suurinpiirtein ennallaan.
Saako sairaalasta oikean kävelykepin vai onko pakko käyttää noita sauvoja?
Mulla oli aika pieni murtuma luukehräsessä (kehräsluussa?) kipsi oli kuuden viikon ajan. Jalka parani hyvin, mutta lievää kipua oli useiden vuosien ajan varsinkin korkokenkiä käyttäessä. Nyt kymmenen vuotta kulunut ja ei enää mitään.
20vuotta, on korjattu ja yritetty kuntouttaa. Uutta siitä ei tienkää saa. Edessä tekonivelleikkaus.
Nilkka on entinen ja vaikea tottua ajatukseen että tuokin "pieni" vaiva muutti koko elämän ja sen että täytyy kouluttautua uuteen ammattiin. Kivut ja säryt läsnä 24/7
365 V
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Minullakin leikattiin ja laitettiin ne levyt.
Miss leikattiin?
Minun nilkkani "repesi" kaksi vuotta sitten. Vieläkin muistuttelee itsestään jos rasitan sitä liikaa tai unohdan venytellä sitä säännöllisesti.
Minun nilkkani ei edes murtunut!!, mutta jalalla ei astuttu yli viikkoon, nivelsiteet poksahti molemmin puolin, jotain hermovaurioita ja akilles kiukutteli kauan. Turposi tennispallon kokoiseksi onnttomuudessa, ja turpoaa välillä vieläkin kovassa rasituksessa. Noin 2 kk sairauslomaa siitä tuli ja senkin jälkeen linkutin.
Pointti tais olla että paranemisajat on yksilöllisiä. Ensin lepoa, sitten sopivassa suhteessa rasitusta (rasitus ei saa sattua liikaa). Minua auttoi fysioterapia ja pehmeä varovainen vesijumppa. Nyt jälkikäteen tuntuu, että jätin kepit liian nopeasti pois ja rasiitin liikaa jalkaa> paraneminen hidastui.
Minua kiinnostaa myös. 9 viikkoa kipsiä vielä tosin jäljellä. Miten sulla ap?