En ymmärrä miten ihmisillä ei muka jää rahaa säästöön
Vanhemmat tienaavat yhteensä yli 8000e kuukaudessa, omistavat omakotitalon ja kalliin auton, ja silti ostavat esim. pirkkaa ja alennuksesta paljon tavaraa. Ostavat sitten kaikkea kivaa ja matkustelevat miten lystäävät. En ymmärrä miten esim. 2000e käteenjäävästä palkasta ei jäisi yhtään säästöön. Itse olen opiskelija ja rahaa jää 50e kuukaudessa säästöön, kesällä taas töihin ja 800e säästöön. Ehkä jotkut ei vaan hallitse raha-asioita
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Me laitamme tänä vuonna matkusteluun noin 20 000€. Mieluummin kokemuksia kuin rahaa tilillä makaamassa.
Miksei molempia? Minusta nuo eivät sulje toisiaan pois. Paitsi että jos tilillä makuuttamisen sijaan sijoittaa säästetyt rahat, tienaa lisää rahaa joko siihen matkusteluun, tai sijoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin säästän joka kuukausi ja se tuli tarpeeseen, kun yhtäkkiä iski kolmen tonnin pakollinen, tärkeä meno. Sain maksettua viiden sadan osissa helposti. Ystäväpiirissäni on niitä joilla raha polttaa taskua ja kaikki mikä tulee on pakko laittaa myös menemään. Jos jää satanen, säästämisen sijaan ostetaan heti jotain mitä ei edes tarvitse koska sitä rahaa nyt kerta on. Ja sitten yllättävien menojen iskiessä ollaan pulassa ja panikoidaan ja kerjätään kavereilta avustuksia. Itselleni tuo kädestä suuhun-elintyyli on ihan sairasta. Stressaisin itseni kuoliaaksi siitä että mitä jos vaikka tietokone tai kännykkä hajoaisi ja rahaa olisi tilillä nolla euroa.
Jos tietokone tai kännykkä hajoaa, voi ostaa uuden osamaksulla, ne kun ei maksa kuitekaan montaa satasta. Aika harvoin tulee kellekään monen tonnin yllättäviä menoja, ja silloinkin voi ottaa jostain velkaa ja maksaa osissa.
Kun tätäkin ketjua lukee, tajuaa miksi niin suuri osa suomalaisista on köyhiä. Surullista.
Noh, nettopalkka n. 1600€, mistä 800€ vuokraan, 500€ ruokaan/vaatteisiin/muihin juokseviin kuluihin, 250€ lääkkeisiin, lääkärikäynteihin ja laskuihin, niin jäljelle jää 50€. Jos jotain saan säästettyä, niin käyn kerran vuodessa reissussa. En saa mitään tukia. Asun yksin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Olet ilmeisen nuori ja et- niin- älykäs.
Minulla tulot ovat niin pienet ( ansiosidonnaisesta menee 25,5% veroa, se on ihan laki), 2 teiniä ja vielä yh ( tahtomattani, kuten myös työtön).
Raha mikä tulee, menee täysin, eikä aina edes riitä.
Mistä muka voisin säästää? Emme matkustele, vaatteet ovat vanhoja, ruoka ostetaan tarjouksesta ja terveydenhoitomenot päälle. Enkä edes ole tämän maan huono-osaisimpia. Näin.
Kasva vähän.
Niin mikä laki velvoittaa 25,5% veroon? Jokaisella on oma veroprosenttinsa, ja se että kaikilta otettiin tuista vähintään 20% prosenttia on ainakin 15 vuotta vanha juttu. Nykyään haetaan netistä verokortti etuutta varten, se voi olla työttömällä vaikka 14,5% kuten minulla oli kun olin työttömänä, nyt olen töissä ja prosentti on 8,5.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi säästää, jos tarvitsee rahat käyttöön nyt? Minä en ainakaan säästä 2300 euron bruttopalkastani. Kaikki menee kulutukseen - Suomi nousuun!
Eli saat 1650 euroa NETTONA. Nettopalkka menee kulutukseen, se on se mikä merkkaa eikä brutto.
Takas koulun penkille siitä.
Mielenkiintoinen aloitus. Itse olen lapseton sinkku, joka onnekseen nauttii kohtuullisesta tulotasosta. Kaikkien about vakiokokoisten menojen (vuokra, ruoka, vaatteet, auto, vakuutukset) jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 1000€.
Osan rahoista säästän, asp-tili ja osakkeet on eräitä kohteita. Käytän kuitenkin mielelläni säästöjäni elintason nostoon. Minulle tämä tarkoittaa suomalaista ruokaa, kampaamokäyntejä, pt-palvelun käyttöä, design huonekaluja. Laatu ja kotimaisuus on minulle todella tärkeitä asioita. Näihin käytän mielelläni ne rahat tai osan niistä, mitkä voisin säästää valitsemalla toisin.
Tällaisessa kuplassa elää moni sellainen, jolla ei ole mitään käsitystä toisten ihmisten elämästä.
Kaikki nuoret eivät saa kotoa lähtiessään kultalusikkakokoelmaa mukaan
vaan perinteisen 100 metriä etumatkaa. Kun niillä eväillä aloitetaan oma elämä, joutuu ottamaan velkaa jo ensimmäisiin koulukirjoihin peruskoulun jälkeen. Miten säästät, kun joudut maksamaan velkoja, joita olet joutunut ottamaan heti kun se on ollut mahdollista?
Kaikki meistä eivät nimittäin muuta lapsuuskodistaan tai laitoksesta sosiaalitoimiston sisustamaan asuntoon, vaan ihan itse joudutaan ostamaan jokainen astia, huonekalu, lakana, pyyhe ... ai niin, minulle joku osti pyyhkeen lahjaksi kun lähdin opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulot ovat niin pienet ( ansiosidonnaisesta menee 25,5% veroa, se on ihan laki), 2 teiniä ja vielä yh ( tahtomattani, kuten myös työtön).
Mistä muka voisin säästää? Emme matkustele, vaatteet ovat vanhoja, ruoka ostetaan tarjouksesta ja terveydenhoitomenot päälle. Enkä edes ole tämän maan huono-osaisimpia. Näin.
Kasva vähän.Niin mikä laki velvoittaa 25,5% veroon? Jokaisella on oma veroprosenttinsa, ja se että kaikilta otettiin tuista vähintään 20% prosenttia on ainakin 15 vuotta vanha juttu. Nykyään haetaan netistä verokortti etuutta varten, se voi olla työttömällä vaikka 14,5% kuten minulla oli kun olin työttömänä, nyt olen töissä ja prosentti on 8,5.
Luitko edes viestiä, mihin vastasit?
A-n-s-i-o-s-i-d-o-n-n-a-i-n-e-n
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasva vähän.Niin mikä laki velvoittaa 25,5% veroon? Jokaisella on oma veroprosenttinsa, ja se että kaikilta otettiin tuista vähintään 20% prosenttia on ainakin 15 vuotta vanha juttu. Nykyään haetaan netistä verokortti etuutta varten, se voi olla työttömällä vaikka 14,5% kuten minulla oli kun olin työttömänä, nyt olen töissä ja prosentti on 8,5.
Luitko edes viestiä, mihin vastasit?
A-n-s-i-o-s-i-d-o-n-n-a-i-n-e-n
Eri
Kyllä luin. Minäkin olen ollut a-n-s-i-o-s-i-d-o-n-n-a-i-s-e-l-l-a, eikä veroprosentti ole koskaan ollut 25,5%.
Anna kun arvaan niin vanhemmat antavat sinulle rahaa ja ovat ostaneet suurimman osan "omaisuudestasi"? Synttärilahjatkin ovat vähintään 3 numeroisia summia ja pitäähän sitä nyt toisen nimen nimipäivänäkin vähintään sata euroa tilille siirtää ettei vaan tarvi lapsen nälkää nähdä. Mites onko pihalla isin/äidin ostama bemari?
Mulla jää 1600 euron palkasta joka kuukausi 600 e säästöön. Tosin tuhlaan kaikki säästöni matkusteluun... jos en matkustelisi, olisin rikas.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa kuplassa elää moni sellainen, jolla ei ole mitään käsitystä toisten ihmisten elämästä.
Kaikki nuoret eivät saa kotoa lähtiessään kultalusikkakokoelmaa mukaan
vaan perinteisen 100 metriä etumatkaa. Kun niillä eväillä aloitetaan oma elämä, joutuu ottamaan velkaa jo ensimmäisiin koulukirjoihin peruskoulun jälkeen. Miten säästät, kun joudut maksamaan velkoja, joita olet joutunut ottamaan heti kun se on ollut mahdollista?
Kaikki meistä eivät nimittäin muuta lapsuuskodistaan tai laitoksesta sosiaalitoimiston sisustamaan asuntoon, vaan ihan itse joudutaan ostamaan jokainen astia, huonekalu, lakana, pyyhe ... ai niin, minulle joku osti pyyhkeen lahjaksi kun lähdin opiskelemaan.
Niihin pyyhkeisiinkin olisi voinut alkaa säästää jo 15 veenä ekoista kesätyörahoista. Mutta eeiii kivempi ne on pistää haisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan niin vanhemmat antavat sinulle rahaa ja ovat ostaneet suurimman osan "omaisuudestasi"? Synttärilahjatkin ovat vähintään 3 numeroisia summia ja pitäähän sitä nyt toisen nimen nimipäivänäkin vähintään sata euroa tilille siirtää ettei vaan tarvi lapsen nälkää nähdä. Mites onko pihalla isin/äidin ostama bemari?
Onko sinulle oikeasti ihan mahdoton ajatus että joku osaa ja pystyy huolehtimaan itsestään?
Ihmiset eivät pysty säästämään sillä aina jokaisen palkkatason kohdalla nostetaan elämäntasoa. Elämän tason ylläpitämissä taas muodostuu illuusio, että mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, eikä huomata niitä mukavuuksia ympärillä mihin toisilla ei ole varaa. Toisin sanoen vanhempasi sä elävät kuin ylempi keskiluokkaiset, mutta jos he "tyytyisivät" keskiluokkaisen elämään niin rahaa säästyisi yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Kasva vähän.
Kenelle sinä yrität valehdella, aloittajalleko?
Ei mene läpi, sillä täällä on monta itsekin ansiosidonnaisella olevaa, jotka tasan tarkkaan tietävät, että 600 euron ansiosidonnaisesta menee vain 20% ja 2600 euron ansiosidonnaisesta voi mennä enemmänkin.
En sanoisi sinua hyvin pienituloiseksi, jos veroakin menee 25,5%. Saat kuitenkin kuukaudessa ainakin kaksi kertaa sen mitä työmarkkinatuella oleva+lapsilisät ja elatustuet.
Selvähän se, että et sinäkään voi säästää, sillä tärkeämpää on säilyttää jonkinlainen elintaso lasten teinivuosina, jotta hekin eivät vielä syrjäydy ja köyhdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle oikeasti ihan mahdoton ajatus että joku osaa ja pystyy huolehtimaan itsestään?
Ei, mutta ap:stä en usko moiseen olevan.
Itsekin säästän joka kuukausi ja se tuli tarpeeseen, kun yhtäkkiä iski kolmen tonnin pakollinen, tärkeä meno. Sain maksettua viiden sadan osissa helposti. Ystäväpiirissäni on niitä joilla raha polttaa taskua ja kaikki mikä tulee on pakko laittaa myös menemään. Jos jää satanen, säästämisen sijaan ostetaan heti jotain mitä ei edes tarvitse koska sitä rahaa nyt kerta on. Ja sitten yllättävien menojen iskiessä ollaan pulassa ja panikoidaan ja kerjätään kavereilta avustuksia. Itselleni tuo kädestä suuhun-elintyyli on ihan sairasta. Stressaisin itseni kuoliaaksi siitä että mitä jos vaikka tietokone tai kännykkä hajoaisi ja rahaa olisi tilillä nolla euroa.