En ymmärrä miten ihmisillä ei muka jää rahaa säästöön
Vanhemmat tienaavat yhteensä yli 8000e kuukaudessa, omistavat omakotitalon ja kalliin auton, ja silti ostavat esim. pirkkaa ja alennuksesta paljon tavaraa. Ostavat sitten kaikkea kivaa ja matkustelevat miten lystäävät. En ymmärrä miten esim. 2000e käteenjäävästä palkasta ei jäisi yhtään säästöön. Itse olen opiskelija ja rahaa jää 50e kuukaudessa säästöön, kesällä taas töihin ja 800e säästöön. Ehkä jotkut ei vaan hallitse raha-asioita
Kommentit (65)
Säästäppä itte vähän yli tonnin palkasta kun vuokra on 400 ja pitää vielä maksaa laskut ja auton kulut. Ilman autoa ei pääse edes sinne työpaikalle järkevästi. Julkisia kulkee mutta ei työpaikan suuntaan. Kaikki työpaikat kun ei ole julkisten varrella,eikä niiden vieressä ole asuntoja. Työmatka 150km/pv. Säästä siinä sitten kun rahat menee elämiseen.
Menepä ap muualle provoilemaan. Vaikka lenkille, siellä on kaunis sää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau, tuore huomio. Ei olekaan tullut mieleeni. Sellainen uudenlainen juttu kävi myös mielessä, että ehkä ihmiset ovat erilaisia ja erilaisissa elämäntilanteissa? Ehkä kaikki eivät, oooh, edes yritä säästää?
En tiedä, miten tyhmä elämänkoululainen pitää olla ettei säästä rahaa. Jos tulee jokin odottamaton meno niin se on sitten pois jostain muusta. Ööh ääh ööh?? Ja mikähän elämäntilanne pakottaa olemaan säästämättä?
Me ei esimerkiksi säästetä tällä hetkellä (eikä olla aktiivisesti koskaan säästetty), enkä keksi miksi säästettäisiin, itse asiassa eletään just nyt hitusen miinuksella. Tilillä on noin 20 000 e aikaisempia itsestään kertyneitä, asuntolainasta voi tarvittaessa ottaa lyhennysvapaata, auton voi vaihtaa halvempaan ja minä voin mennä töihin (olen nyt lasten kanssa kotona).
Trollihan tuo avaus oli ja räikeä sellainen, mutta rahaa ei jää säästöön, jos kulutus on suurempi kuin tulot, vaikka tulot olisivat 15 000 e/ kk. Itse saan helposti käytettyä rahaa 3 000 e/kk ja jos tulot jäävät sen alle, menee miinukselle ja jos tulee enemmän rahaa, jää säästöön. Aika yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau, tuore huomio. Ei olekaan tullut mieleeni. Sellainen uudenlainen juttu kävi myös mielessä, että ehkä ihmiset ovat erilaisia ja erilaisissa elämäntilanteissa? Ehkä kaikki eivät, oooh, edes yritä säästää?
En tiedä, miten tyhmä elämänkoululainen pitää olla ettei säästä rahaa. Jos tulee jokin odottamaton meno niin se on sitten pois jostain muusta. Ööh ääh ööh?? Ja mikähän elämäntilanne pakottaa olemaan säästämättä?
Me ei esimerkiksi säästetä tällä hetkellä (eikä olla aktiivisesti koskaan säästetty), enkä keksi miksi säästettäisiin, itse asiassa eletään just nyt hitusen miinuksella. Tilillä on noin 20 000 e aikaisempia itsestään kertyneitä, asuntolainasta voi tarvittaessa ottaa lyhennysvapaata, auton voi vaihtaa halvempaan ja minä voin mennä töihin (olen nyt lasten kanssa kotona).
Asuntolainan lyhentäminen on säästämistä, mikäli asunto on järkevästi realisoitavissa.
Veikkaisin, että tähän vaikuttaa esim. se, että missä päin asuu. Itse asun Helsingissä, jossa vuokrat on TODELLA suuret, sitten kun on pieni palkka josta menee yli puolet vuokraan+sähkö+vakuutus+ruoka+työmatkat+lääkkeet+muut kulut, niin hyvin vähän jää säästöön.
Otan kyllä säästövinkkejä vastaan kaikilta mahtisäästäjiltä. Tulot 750e/kk. Kuluina auto, okt:n sähköt, vakuutukset, ruoka, puhelin&netti, lääkkeet, koulujutut (opiskelen) ja satunnaisia ja pakollisia pieniä menoeriä, milloin mitäkin. Ei jää säästöön, mutta ei mene miinuksellekaan. Silmälasit on pakko uusia parin-kolmen vuoden välein ja siihen menee 800-1000e/laaki kaikkinensa silmävaivaiselta, eli jos jotain saa säästöön, eli kesätöistä, niin se nollautuu aina silloin.
Jos on pari päiväkoti-ikäistä lasta ja vanhemmat duunareita, perheelle sopivan kokoinen asunto joko kalliisti kaupungista/kaupungin laitamilta tai sitten syrjemmältä, jolloin tarvii 2 autoa... Niin EI, ei jää säästöön, voin kertoa! Kaikki menee elämiseen mitä tulee, joka sentti, hyvä jos riittää. Tämä vaikka ostaisi ruokatarpeet alennuksesta ja halvimpia sesonkituotteita, Pirkkaa jne. Lastenvaatteet osin käytettynä jne.
Silloin kun ei vielä ollut lapsia, silloin jäikin säästöön! Jopa tosiaan opiskelijana oli mahdollista säästää hieman kuukausittain. Töissä käyden oli mahdollista matkustella yms. Nyt kun lapset - kaikki menee mitä tulee!!!
Pienituloisen säästäminen on typeryyttä, paitsi jos säästää käteistä sukanvarteen. Pienituloinen voi nimittäin milloin tahansa (sairastumisen, työttömyyden, eron tai muun kovan kolhun vuoksi) horjahtaa toimeentulotukiasiakkaaksi. Tällöin on käytettävä säästöt ensin, sitten vasta saa rahaa elämiseen toimeentulotukena.
Kannattiko siis harjoittaa kieltäymystä ja kitkuttaa vuosia ja säästää pienistä tuloista, kun kaikki toivo menee hetkessä, kun kohtalo iskee kouransa sinuun?
Isoista tuloista säästäminen on sitten toisenlaista typeryyttä - kun voisi sijoittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi säästää, jos tarvitsee rahat käyttöön nyt? Minä en ainakaan säästä 2300 euron bruttopalkastani. Kaikki menee kulutukseen - Suomi nousuun!
No, ei se Suomi siitä kaadu, vaikka säästäisit vain 50 euroa kuukaudessa. Itsellesi kuitenkin parin tonnin puskuri saattaa olla todella todella tarpeeseen.
Ja toisekseen, pidemmän päälle et voi kuitenkaan elää yli tulojesi, joten jossain kulkee raja nytkin. Jos se raja on sen 50 euroa alempana, ei se tosiasiassa vaikuta elämänlaatuusi mitenkään. Mutta sen pienenkin puskurin olemassaolo saattaa säästää monelta murheelta.
Mä oon säästäny 12 tuhatta tuista. Tehny työy pimeenä koska mua rikkaammat, ne jotka aina vikisee mene töihin yms, mielellään maksaa pimeenä pikkuhommeleista.
Työttömyyskorvauksista 3v aikana tuon summan säästänyt. Asun kotona.
Suurimpia toisten rahoilla eläjiä on hyvätuloset rikkaat uskokaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lasten kanssa kotona, on sinänsä ymmärrettävää, että syötte enemmän kuin tienaatte, tietoisesti. Edellyttäen, että niitä aiempia säästöjä on. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että suurin osa ihmisistä ei vain voi käyttää enempää kuin tienaa, eli joutuu "säästämään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi säästää, jos tarvitsee rahat käyttöön nyt? Minä en ainakaan säästä 2300 euron bruttopalkastani. Kaikki menee kulutukseen - Suomi nousuun!
No, ei se Suomi siitä kaadu, vaikka säästäisit vain 50 euroa kuukaudessa. Itsellesi kuitenkin parin tonnin puskuri saattaa olla todella todella tarpeeseen.
Ja toisekseen, pidemmän päälle et voi kuitenkaan elää yli tulojesi, joten jossain kulkee raja nytkin. Jos se raja on sen 50 euroa alempana, ei se tosiasiassa vaikuta elämänlaatuusi mitenkään. Mutta sen pienenkin puskurin olemassaolo saattaa säästää monelta murheelta.
Konkretisoi hieman. Mikä olisi tuon puskurin suuruus lopulta - missä kohtaa voisi lopettaa 50 euron kuukausittaisen säästämisen? Ja mikä hätä olisi sitten sellainen, että puskurin saisi ottaa käyttöön?
Mitä ihmettä tarkoitat sillä, että "pidemmän päälle et voi kuitenkaan elää yli tulojesi"? Enhän minä edes nyt elä yli tulojeni, joten miten tekisin sen pidemmänkään päälle?
Me laitamme tänä vuonna matkusteluun noin 20 000€. Mieluummin kokemuksia kuin rahaa tilillä makaamassa.
No esimerkiks alkoholiongelma on se syy, miksi en pysty säästämään. Ja se, että sosiaalitoimisto tai nykyään Kela tarkistaa tiliotteista, ettei ole säästöjä. Ja sekin vaikuttaa, että vuokran ja laskujen jälkeen rahaa jää n. 200 euroa.
En minäkään tajua. Opiskeluajan satunnaisista töistä ja kesätöistä sain säästettyä sen verran, että sain hankittua aso-kämpän valmistumisen aikaan. Nyt voi asua halvalla ja säästöpossu lihoo silmin nähden joka kuukausi. Hieman olisi ahdistanut, jos olisi valmistunut 0€ tilillä :D
Me saamme kuussa 521 euroa molemmat ja toisen 521 laitamme aina säästöön, siistiä. Ei tarvi syödä kuin joka toinen päivä. Siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Olet ilmeisen nuori ja et- niin- älykäs.
Minulla tulot ovat niin pienet ( ansiosidonnaisesta menee 25,5% veroa, se on ihan laki), 2 teiniä ja vielä yh ( tahtomattani, kuten myös työtön).
Raha mikä tulee, menee täysin, eikä aina edes riitä.
Mistä muka voisin säästää? Emme matkustele, vaatteet ovat vanhoja, ruoka ostetaan tarjouksesta ja terveydenhoitomenot päälle. Enkä edes ole tämän maan huono-osaisimpia. Näin.
Kasva vähän.
Onko tilanteesi ollut aina noin huono? Tuskin. Minä ymmärrän ap:n tarkoittavan, että jos sinäkin olisit muun elämän ohella säästänyt säännöllisesti silloin kun vielä meni hyvin, ehkä nyt ei menisi niin huonosti.
Säästäminen on ennakointia huonompien aikojen varalle, huonoina aikoina ei enää ehdi säästää.
Ei se sitä sinun tyhmyyttä poista silti mihinkään.