Miksei ravintolan henkilökunta muka saa käyttää työaikana puhelinta?
Olettaen että työt ei jää tekemättä sen ansiosta. Ketä se oikeasti muka haittaisi jos työntekijä vaikka katsoo bussin aikatauluja tai viestittelee kaverin kanssa siinä samalla?
Kommentit (68)
Nykyinen nuoriso ei kykene enää kontrolloimaan Some ja muuta viestittelyä niin että se ei häiritsisi asiaksapalvelua. Siksi pitää kieltää oman puhelimen käyttö kokonaan, että rajanveto ja sääntö olisi riittävän selkeä.
Ne bussiaikataulut voi katsoa taukojen aikana. Tarjoilijalle maksetaan palkkaa asiakkaiden palvelemisesta ja muista tarjoilijan töihin kuuluvista asioista, ei kavereiden kanssa viestittelystä. Näin muuten kaikilla muillakin aloilla.
Se haittaa ennen kaikkea periaatesyistä. TYÖaika on TYÖaikaa, ei siihen kuulu oman puhelimen näprääminen. Sitä paitsi ravintolassa takuulla löytyy ihan töitäkin tehtäväksi. Niistä sinulle siellä maksetaan, ei viestittelystä.
Maksavaa asiakasta se haittaa.
Nykyään luulisi olevan tarjolla paljon sellaisia työntekijöitä, jotka eivät näpelöi puhelintaan kaiken aikaa. Vaan omapa on työnantajan moka, jos harjoittaa ikärasismia.
Kyllä meillä saa. Tosin ei asiakkaiden nähden ja jos on hanskat, ne pitää vaihtaa puhelimeen koskemisen jälkeen.
Haittaa esimiestä. Hänen tehtävänsä ei ole maksaa palkkaa henkilökunnan puhelimen käytöstä. Työpuhelin on työasioita varten, oma puhelin vapaa-ajan asioita varten. Mikä siinä on vaikea ymmärtää, ap (ja muut vastaavat)?
Jos minä olisin esimiesasemassa, oman puhelimen käyttö työajalla aiheuttaisi aina suullisen varoituksen. Kolmas varoitus ja seuraisi irtisanominen. Niin kuin tuossa joku totesikin, on myös työntekijöitä, jotka osaavat erottaa työ- ja vapaa-ajanasiat toisistaan. Jopa ilman, että heille tarvitsee niistä erikseen paasata.
Useimmissa paikoissa ei oman puhelimen käyttö ole työaikana sallittua. Tauot ovat asia erikseen ja jos pitää soittaa joku "asiapuhelu" johonkin tiettyyn aikaan, niin se toki onnistuu siitä ilmoittamalla (esim. mun pitää varata aika lääkäriin ja ajanvaraus soittoaika alkaa kello 9. Sitten käy soittamassa.)
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi hygianiasyyt. Tiedätkö, millainen bakteeripesä puhelin on? Työnantajalal on myös oikeus ilman ns. asiallista syytä kieltää omien puhelinten käyttö työaikana.
Käteni ei ole missään vaiheessa kosketuksissa asiakkaan astioihin, saati ruokiin. Aina vain hanskat, nekin vain astioihin. Puhelinta käytän ilman hanskoja.
Siihen puhelimeen voidaan soittaa esim.päiväkodista, että lapsi on sairas tai lääkäri soittaa puhelinajalla tms.
Olen ollut töissä ravintolassa aikana, jolloin kännykkä ei kuulunut jokaisen eikä edes joka kymmenennen varustukseen. Miten ihmeessä pärjäsin työajan ilman puhelinta?
Tarvitsen älypuhelinta työntekoon. Työntekijöille ilmoitetaan viesteillä esim. pyynnöt ekstra työvuoroihin, sairaslomasijaisuuksiin, vuoromuutoksiin ym. Se on myös tiedotuskanava. Joudun tekemään tämän suorittavan työn ohessa. Huomaan kyllä joskus, että asiakkaat mulkaisevat pahasti jos olen kännykkä kädessä, mikä on ikävää, koska toimin aina asiakkaat edellä. Huvittavaa sinänsä, et työpaikan lankapuhelimeen puhuminen ei aiheuta samanlaista mulkoilua, vain kännykän käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Se haittaa ennen kaikkea periaatesyistä. TYÖaika on TYÖaikaa, ei siihen kuulu oman puhelimen näprääminen. Sitä paitsi ravintolassa takuulla löytyy ihan töitäkin tehtäväksi. Niistä sinulle siellä maksetaan, ei viestittelystä.
En tiedä skippasitko aloitusviestin, mutta puhuttiin siitä että puhelin ei häiritse työtä, siis yleensä silloin kun ei ole muuta tekemistä, esim kun odotan jotain. Pitäisikö ihan periaatteesta seisoa paikoillaan?
Vierailija kirjoitti:
Siihen puhelimeen voidaan soittaa esim.päiväkodista, että lapsi on sairas tai lääkäri soittaa puhelinajalla tms.
Sinne päiväkotiin ilmoitetaan työnumero, johon voi soittaa tuollaisissa tapauksissa. Tai sinne päiväkotiin voi soittaa takaisin esim. tauon aikana. Ei se lapsi sieltä karkaa, vaikka heti ei pääsekään hakemaan. Vai lähteekö esim. sairaanhoitaja kesken näytteenoton lasta hakemaan?
Lääkärin soittoaika taas on etukäteen tiedossa, joten sen voi ilmoittaa työnantajalle ja sopia, että silloin on ok vastata omaan puhelimeen. Järjestetään vaikka tauko siihen kohtaan tms.
Ravintoloissa riittää aina pöytien/lattian puunausta ja puhdistusta. Tai sitten muuta järjestelyä. Jos ei asiakkaita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se haittaa ennen kaikkea periaatesyistä. TYÖaika on TYÖaikaa, ei siihen kuulu oman puhelimen näprääminen. Sitä paitsi ravintolassa takuulla löytyy ihan töitäkin tehtäväksi. Niistä sinulle siellä maksetaan, ei viestittelystä.
En tiedä skippasitko aloitusviestin, mutta puhuttiin siitä että puhelin ei häiritse työtä, siis yleensä silloin kun ei ole muuta tekemistä, esim kun odotan jotain. Pitäisikö ihan periaatteesta seisoa paikoillaan?
Luin kyllä aloitusviestin ja siksi vastasinkin, että ensisijaisesti periaatteessa haittaa. Samasta syystä sinun pitäisi odottaa ilman omaa puhelinta, koska se odottelukin on TYÖaikaa. Jos ei kykene työvuoron vertaa olemaan erossa puhelimestaan, on myös syytä hakeutua hoitoon. Sitä kutsutaan jo riippuvuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi hygianiasyyt. Tiedätkö, millainen bakteeripesä puhelin on? Työnantajalal on myös oikeus ilman ns. asiallista syytä kieltää omien puhelinten käyttö työaikana.
Käteni ei ole missään vaiheessa kosketuksissa asiakkaan astioihin, saati ruokiin. Aina vain hanskat, nekin vain astioihin. Puhelinta käytän ilman hanskoja.
Olet siis ilmeisesti joku patongintäyttäjä? Oikeissa ravintoloissa on sitten vähän eri meininki.
Vierailija kirjoitti:
Haittaa esimiestä. Hänen tehtävänsä ei ole maksaa palkkaa henkilökunnan puhelimen käytöstä. Työpuhelin on työasioita varten, oma puhelin vapaa-ajan asioita varten. Mikä siinä on vaikea ymmärtää, ap (ja muut vastaavat)?
Jos minä olisin esimiesasemassa, oman puhelimen käyttö työajalla aiheuttaisi aina suullisen varoituksen. Kolmas varoitus ja seuraisi irtisanominen. Niin kuin tuossa joku totesikin, on myös työntekijöitä, jotka osaavat erottaa työ- ja vapaa-ajanasiat toisistaan. Jopa ilman, että heille tarvitsee niistä erikseen paasata.
Valitettavasti oma elämäni ei lakkaa olemasta työaikana. Sinne puhelimeen tulee juurikin esim. työvuoroasiat ja esim. koulun sähköpostit.
Onneksi työnantajalle tämä on ihan okei.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen älypuhelinta työntekoon. Työntekijöille ilmoitetaan viesteillä esim. pyynnöt ekstra työvuoroihin, sairaslomasijaisuuksiin, vuoromuutoksiin ym. Se on myös tiedotuskanava. Joudun tekemään tämän suorittavan työn ohessa. Huomaan kyllä joskus, että asiakkaat mulkaisevat pahasti jos olen kännykkä kädessä, mikä on ikävää, koska toimin aina asiakkaat edellä. Huvittavaa sinänsä, et työpaikan lankapuhelimeen puhuminen ei aiheuta samanlaista mulkoilua, vain kännykän käyttö.
Mainitsemassasi tapauksessa kyse on TYÖpuhelimesta ja TYÖasioista. Niitä onkin ok tehdä TYÖajalla. Ap ei esimerkeistään päätellen tarkoittanut tuollaista puhelimen käyttöä. Asiakkaasikin luulevat, että näperöit siellä omaa puhelintasi ja siksi katsovat pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen älypuhelinta työntekoon. Työntekijöille ilmoitetaan viesteillä esim. pyynnöt ekstra työvuoroihin, sairaslomasijaisuuksiin, vuoromuutoksiin ym. Se on myös tiedotuskanava. Joudun tekemään tämän suorittavan työn ohessa. Huomaan kyllä joskus, että asiakkaat mulkaisevat pahasti jos olen kännykkä kädessä, mikä on ikävää, koska toimin aina asiakkaat edellä. Huvittavaa sinänsä, et työpaikan lankapuhelimeen puhuminen ei aiheuta samanlaista mulkoilua, vain kännykän käyttö.
Jos olet työvuorossa, et tee sillä hetkellä noilla tiedoilla mitään.
Jos olet esimies, hoidat nuo asiat takavasemmalla, et asiakkaiden nähden.
Esimerkiksi hygianiasyyt. Tiedätkö, millainen bakteeripesä puhelin on? Työnantajalal on myös oikeus ilman ns. asiallista syytä kieltää omien puhelinten käyttö työaikana.