Vanhojenpäivien juhlinta - paljonko paloi rahaa?
Helsingin uutisissa joku rouva tietäväisenä väitti, että tyttöjen puvut maksavat tuhannesta eurosta ylöspäin ja ne eivät ole koskaan alennuksessa. Tosissaanko ihmiset maksavat tällaisia summia yhden päivän vuoksi?
Meillä tanssiaiset ovat jo takana ja ensi vuonna uusiksi. Mekko maksoi korjausompeluineen 300€ ja meikkeihin meni toiset 300€, opastus sisältyi hintaan. Samoilla meikeillä ja mekolla mennään myös ensi vuosi ja mahdollisesti muutamat killan vuosijuhlat ja muut akateemiset tilaisuudet. Varsin kohtuuhintaista minusta.
Kommentit (25)
samoilla meikeillä....? eikö kannattaisi naama kuitenkin pestä välissä...
Vuonna 1993 0 markkaa. Oli mummon vanha juhlapuku, täti teki kampauksen ja meikkasi.
Meidän koulussamme ei aikoinaan ollut moista perinnettä ollenkaan.
Meillä on ollut 1000€ budjetti kaikilla jos kelpuuttavat halvempaa saavat pitää loput. Tytöillä meni kaikki, pojalle jäi puolet itselle. Rahaa on kulunut mekkoon, kenkiin, koruihin, hiuksiin, kynsiin, meikkiin yms. Poika vuokras puvun vaan kengät osti omaksi. Sitten meni parturiin ja osti myös kellon.
Mitkä samat meikit? Ja 300€ meikit, nyt en tajua?
Vanhin ei tanssinut, keskimmäinen viime vuonna teki itse puvun, tarvikkeisiin meni ehkä 150€. Kengät oli ennestään samoin meikit. Kammattiin itse. Samaa pukua on käyttänyt cosplay-tapahtumissa.
Ei maksanut 300, vuokrapuku valkoisine hanskoineen namista aikanaan n 80 eu ja tanssit valkoisessa salissa .. Taxi ja illallinen ehkä päälle 80 eu
Ei yhtään kun jätin aikoinaan koko jutun väliin. Oli parempaakin käyttöä noille rahoille.
Tein itse itselleni kiharat, meikkasin myös itse. Pukukangas löytyi alennuksesta, mekon ompeli sukulainen ilmaiseksi. Kengät löytyi kirpparilta. Alle 100 euroa meni. Nykypäivänä tosin olisin varmaan liian rötväinen, käännytettäisiin jo ovelta tms. Mutta vielä 10 vuotta sitten kelpasi näinkin.
Tytöllä mekko mittatilaustyönä 380, meikki itse kun meikkaamisesta tykkää, hiukset teki serkku. Meikit piti saada uudet päivälle (kiinityssuihke, luomivärit jne), ja hiuskoruja jotain. Ehkä kaiken kaikkiaan 500 euroa meni.
Varmasn turha kertoa mitä maksoi 10-20 vuotta sitten. Kertokaa te kellä on ollut tanssit viiden vuoden sisällä.
200-300 ehkä. Mekko oli jotain satasen, kengät ostettiin jostain k-kengästä, ihan perus sandaalikorkkarit. Äidin kampaajatuttu teki meikin ja hiukset. Vanhojen ravintolaillallinen jotain n. 40€.
Nykyäänhän ne mekot on jotain morsiusliikkeen luksusiltapukuja... itse tanssin omani 2002.
Pari vuotta sitten mulla meni noin 160€ koko päivään. Mekko käytettynä ja sattui olemaan juuri oikeaa kokoa, kengät löysin alennuksesta. Lisäksi rahaa meni juhlalounaaseen sekä jatkojen lippuun ja juomiin. Pidän meikkaamisesta, joten itse tein meikin ja sisko laittoi hiukset.
Päivä oli ihana, mutta en ymmärrä sitä, että käytetään useita satoja euroja yhden päivän takia.
Ostin serkulta 50 eurolla mekon. Meikin tein itse ja kampaaja teki kampauksen 20 eurolla. Kengät maksoivat 80 euroa. Eli äkkiseltään laskettuna 150 euroa.
Viime vuonna tanssin. Ei oo välttämättömyys käyttää paljon rahaa, että näyttää hyvältä :)
Kyllä täällä meilläpäin mekot ostetaan ihan morsius/juhlapuku liikkeistä. Hintaa on 300-700€ kallistahan se on mutta ei täällä kellään mitään mummon vanhoja mekkoja ole niinku itsellä aikanaan.
Höpsistä vähintään tonnin puvut....Viime vuonna tyttäreni tanssi vanhat, liikkeestä hankittu teetetty mekko tykötarpeineen n. 400€, tanssikengät 50€, kampaaja ja meikki, korut, ruokailu, kuljetukset. Arvioin 600€.
Mutta ei titenkään tarvitse noin paljon rahaa laittaa. Edullisesti pääsee lainaamalla pukua tai ostamalla käytetyn tori.fi, tekee itse meikit ja kampaukset jne.
En muista ihan kunnolla, tanssin 2013. Mekko taisi olla n. 200e muokkauksineen ja pienennyksineen, kengät vanhat, meikit tein itse ja kampaukseen meni n. 50e ja sen teki tuttu joka olisi halunnut tehdä ilmaiseksi :D
Lisäksi taisin ostaa hiuksiin jotain pinnejä ja myös helmiä joita äiti ompeli mun mekkoon kun se oli muuten aika simppeli iltapukumallinen.
Herranjumala joillain on sairaita summia. Mulla ei mennyt edes hääpäivän lookkiin moisia summia. Mitä tuollanenkin nuorelle opettaa, kysyn vaan? Tonni johonkin vanhojentanssien päivään, ei hyvää päivää......
Vuonna 2006 minulla oli lainattu mekko, kampaus maksoi muistaakseni 25e tutulla kampaajalla, meikin tein itse, kengät oli vanhat (eihän ne edes näy sieltä mekon alta... ). Kynsilakatkin huiskin kynsiin ihan itse.
Minusta naurettavaa että pitää olla tonnin puku, hiukset värjätä/leikata, tehdä kampaus, ottaa pidennykset, laitattaa ripsipidennykset, käydä kosmetologilla, mennä meikkiin, ottaa tekokynnet, käydä solariumissa, vuokrata limusiini ja niin edespäin. Eikö ne teidän lapset ole kauniita ilman tuota kaikkea, kysyn vaan ????
Tarkoitatko vuonna 1992? Eipä varmaan kovin paljon, lainamekko.