Koirasta luopuminen?
Onko palstalla koiraihmisiä? Kaipaisin ajatustenvaihtoa.
Meillä on 2 koiraa, 10- ja 6-vuotiaat. Ongelmana on tämä vanhempi. Se on pennusta asti ollut hyvin vilkas ja energinen, erittäin älykäs koira. Miinuspuolena jonkin verran rauhaton hermorakenne, eli sille on aina ollut aika vaikeaa rauhoittua jne. No, elämä on sujunut ongelmitta, on harrastettu ahkerasti ja koira on hyvin koulutettu.
Nyt kun ikää on jo 10, alkaa pieniä nivel-ym. kremppoja olla. Mutta pää ei ole hidastunut yhtään. Koiran kroppa ei luonnollisesti kestä enää kovempaa treeniä mutta nuppi kaipaa sitä. On koetettu keksiä aivojumppaa ym. korvaavaa tekemistä mutta ei auta. Koiralla on kaikki stressioireet nykyään: se tuhoaa kotia, nuolee itseään jatkuvasti, tuijottaa maanisesti minua toivoen tekemistä, lähättää, rapsuttaa itseään paljon.
Realiteetit on kuitenkin, että töissä on käytävä. Koirien on oltava ainakin muutama tunti keskenään kotona. Tämä vanhempi nyt repii ja rikkoo kaiken mihin ylettyy. Nuorempana ei siis näin tehnyt. Päivittäin lenkkeillään ihan kunnolla, saavat olla vapaina. Lisäksi on oma aidattu piha missä saavat olla mutta nykyään koira haukkuu pihassa ihan kaikelle pikkulinnuista naapureihin, eli ylireagoi aivan kaikkeen.
Vaihtelevasti sitten "muistellaan vanhoja" eli tehdään aivojumppaa ja tottelevaisuutta. Mikään ei vaan tunnu riittävän kun fyysinen rasitus on keventynyt. Tuntuu että ne hermorakenteen puutteet nyt ajan kuluessa vain korostuvat.
Olen alkanut harkita koirasta luopumista :-( Se tuntuu todella pahalta, koska koira on ikäisekseen varsin terve, fyysisesti. Henkisesti se voi huonosti, enkä tiedä mitä vielä voisimme tehdä. Ei ole realistista viihdyttää yhtä koiraa koko hereilläoloaikaa. Jos taas lisää fyysistä rasitusta nykyisestä, se alkaa ontua. Myös jatkuva tuhoaminen ottaa välillä päähän, vaikka eihän se itselleen mitään voi.
Ajatuksia, vinkkejä?
Joka tapauksessa vuosia ei enää montaa varmasti ole ja eläimeni olen aina hoitanut kunnialla loppuun asti. Tämä tilanne on vaan nyt kovin hankala ja ristiriitainen.
Otan osaa. Aika usein aikuisen koiran muuttuneelle käytökselle valitettasvasti löytyy syyksi kivut ja sairaudet, joista moni on vakavia. Esim. itselläni lähes vuosikymmen sitten koira tuli yhtäkkiä hulluksi. Syyksi paljastui aivokasvain.