Sinä, jolla on kova ammattitaito ja kielitaito, miksi ihmeessä asut vielä Suomessa?
Ymmärrän, että suurin osa ei osaa eikä heille ole ulkomailla mitään käyttöä, mutta meitä on monia, jotka voivat halutessaan asua muuallakin kuin Suomessa, missä kaikki on päin helvettiä eikä mikään äänestäminen tai vaikuttaminen muuta suuntaa ja silti pitää maksaa veroja mieletön määrä.
Kommentit (27)
Hiljaista on. Ennen vanhaan joku puolusteli tuota vielä suomalaisten koulujen erinomaisuudella ja lapsien saamisella sinne, mutta ne koulutkin taitaa olla nykyään täynnä toinen toistaan hämärämpää porukkaa.
- ohis ulkomailta -
Tästä olisi mukava kuulla lisää. Itse jos olisin kovaa valuuttaa ulkomailla, niin lähtisin.
Mikä tämä on tämä mystinen ulkomaa, jossa kaikki on paremmin?
En asukaan. Muutin tovi sitten Englantiin ja perustan perheen täällä. :)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko _kaikki_ paremmin, mutta kyllä Saksassa on jo paljon helpompi hengittää. Olen kyllä jo aikeissa käydä kokeilemassa jonkun mittaisen pätkän Aasiassa ihan vain vaihtelun vuoksi ja rahaakin on tarjottu niin törkeästi, että alkaa tuntua jo epäkohteliaalta kieltäytyä.
Miksi ihmeessä en asuisi? Ei "ulkomailla" ole minulle tarjota yhtään mitään. Suomessa olen syntynyt ja kasvanut ja täällä tulen asumaan niin kauan kuin minussa henki pihisee.
"Man gotta live what he know" - Omar Little
Tätä mäkin välillä kysyn itseltäni… Mutta mies ei halua lähteä, ja lisäksi multa puuttuu uskallusta. Britteihin lähtisin jos lähtisin, koska osaan kieltä ja siellä olisi enemmän töitä kuin täällä, mutta eikös sielläkin ole asenteet koventuneet, eikä muista EU-maista tulevia oteta enää niin iloisesti vastaan..
Olen tällä hetkellä komennuksella ulkomailla. Päällimmäisenä täällä tympii se, että suunnitelmat ei pidä ja kenenkään sanaan ei voi kunnolla luottaa. Jotain ehkä tapahtuu, tai sitten ei. Jos tapahtuu, niin armottomasti myöhässä aikataulusta.
Kokemusta vain jenkeissä asumisesta, mutta lapsen kanssa Suomessa on ainakin siihen verrattuna parempi asua. Palkka oli jenkeissä parempi, mutta päivähoito järkyttävän kallista, lomaa tuskin ollenkaan, vakuutusmaksut korkeita (jos työpaikka ei maksa, meillä onneksi maksoi). Ainoa, mitä kaipaan on ilmasto ja tietty elämisen mukavuus (isot talot, palveluita ostettavissa edullisesti, ravintolat ja kahvilat).
Eikä ne verotkaan siellä nyt niin alhaiset ole (ainakaan keskituloisella), kuin täällä annetaan ymmärtää. Itselläni veroprosentti oli lähes sama kuin täällä Suomessa.
Täällä lapsella turvallista liikkua yksin, peruskoulutus SATA kertaa parempaa, harrastukset edullisempia, vapaa-aikaa perheenä paljon enemmän (pitkät lomat + paljon lyhyemmät työpäivät). Suomessa on mahdollista molempien vanhempien tehdä kohtalaista työuraa aikalailla normaalin työajan puitteissa, jenkeissä ei.
Viihdyn tällä, viihdyn itsekseni ja tykkään talvesta. En tiedä olisinko kova ammattilainen...olisi ehkä pitänyt rakentaa uraa vähän toisin. Itseasiassa täyhilen pohjoisemmas täältä etelä-Suomen loskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko _kaikki_ paremmin, mutta kyllä Saksassa on jo paljon helpompi hengittää. Olen kyllä jo aikeissa käydä kokeilemassa jonkun mittaisen pätkän Aasiassa ihan vain vaihtelun vuoksi ja rahaakin on tarjottu niin törkeästi, että alkaa tuntua jo epäkohteliaalta kieltäytyä.
Mä taas en jaksa Saksassa yhtään :D Aina sama SIND SIE DÄNISCH/NIEDERLÄNDISCH? -utelu joka paikassa, ihmiset alkaa kadullakin jutteleen ja yleensä vielä ei mukavasti keskustelemaan vaan avautumaan jostain kuten että kun kävelen koiran kanssa tiellä, pyöräilijä saattaa joutua jarruttamaan. Kaljoittelevia hippejä joka paikassa, kaikki syö salaattia ja kammoksuu normaaleja asioita kuten armeijan käymistä, joka asia täytyy hoitaa viemällä paperi johonkin ja jonottamalla aivan helvetisti kun Suomessa hoituu netissä, koko ajan pitäis hymyillä melkein jenkkimeiningillä... Ei. Varsinkin ton töykeyden takia ei. Esim. Sveitsin saksankielisellä alueella on paljon mukavammat ihmiset mutta hitto se vanhoillisuus ja hintataso...
Vierailija kirjoitti:
Saksan suhteen minulla on ongelmana se, että palkkataso on matalampi ainakin minun alalla, joten merkittävää taloudellista hyötyä siitä en saisi. Niin paljon ei vielä Suomi ahdista.
Rahakkaat expat-sopimukset sinänsä kiinnostaa, mutta niitä ei enää ihan vanhaan malliin ole tarjolla. Itse expat-perheessä kasvaneena ja 4:ssä maassa asuneena kielitaitoisena ei sinänsä ajatus ulkomaille muutosta ole vieras, mutta toisaalta Suomen arvostus on myös ehkä eri tasolla kuin täällä ikänsä asuneilla. Toki kansainvälisissä töissä olen ja tuulettumaan pääsen säännöllisesti.
Olen asunut muuallakin (Briteissä, Ruotsissa, Australiassa), mutta joka paikassa on oman ongelmansa, jos on hyvätkin puolensa. Itse asiassa Suomessa on ihan hyvät oltavat - ainakin itselläni, siitä syystä, että mulla tosiaan ON kova ammattitaito, eli olen täälläkin haluttua tavaraa. Kohta oon tosin lähdössä vuodeksi tai pariksi Saksaan, mutta en mene mitään paratiisia sieltä etsimään enkä lähde sen takia, ettei Suomessakin olisi ihan ok, vaan oikeastaan ihan vain vaihtelun vuoksi.
Mun introverttiä luonnetta pidettäisiin tylynä ja ylimielisenä. Suomessa on helppo olla omissa oloissaan.
Muijalla koulu kesken. Valmistumisen jälkeen nostetaan kytkintä.
Täällä on rakkaat.
Suomi on hyvä maa ulkomailla asumisen jälkeen. Näin vanhempana uusi alku vieraan maan arjessa ei houkuta yhtään
Kaikki mulle tärkeät ihmiset ja asiat ovat Suomessa. Enkä ole vielä keksinyt, missä maassa mulla olisi parempi elämä kuin Suomessa.
Olen juuri hankkimassa sitä rautaista ammattitaitoa, jonka turvin voin häipyä tästä maasta. Kielitaitoa on jo. En todellakaan ymmärrä, mitä hienoa tässä maassa enää on. Onhan se helvetin surullista.
Lähtö olisi helppo.
Mutta vaikka se niin epämuodikasta nyt onkin, niin rakastan maatani ja haluan työskennellä sen hyväksi.
Olen kiitollinen kaikesta siitä mitä aikaisemmat sukupolvet ovat tehneet jotta olen saanut elää näin uskomattoman upeassa ja hienossa yhteiskunnassa.
Olen kokenut sen verran maailmaa, että tajuan miten uskomattoman upea Suomi on.
Olen käynyt ja asunutkin muissa länsimaissa ja en vaan jaksa sitä enää. Tykkään suomalaisista ja suomalaisten tapakulttuurista. Saan olla oma jurottava itseni valtaosan ajasta.