Noro-kammo.... onko muita samanlaisia?
Hirvittää jokainen uutinen uudesta noro-kannasta ja tuadin leviämisestä. Järki sanoo että noro- tai muukaan mahatautivirus ei ole maailmanloppu eikä edes erityisen vakavaa mutta... tunnepuolelle inhon ja kammoan mahatautia yli kaiken. Oli se itsellä tai perheenjäsenillä :(
Teksisi mieli kieltää koululaisten kaverivierailut, uimahallikäynnit jne. mutta se voi iskeä silti.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joo paha norokammo. Hyi yök. Olen sairastanut noron ja jouduin melkein sairaalaan, pyörryin lattialle kotiin kun oksensin ja ripuloin putkeen 3 vkr ja tuli paha nestehukka. Olin oikeasti todella huonossa kunnossa enkä tajunnut ympäröivästä maailmasta oikein mitään.
Uskokaa ny.
Norosta oksentaa rajusti hetken.
Rota aiheuttaa tuon monipäiväisen taudin.
Nyt on liikkellä rotaa, ei noroa.
Onko ihan oikeasti näin?? :o
On, noro tulee ja menee.
Tää rota tulee ja aihettaa oksennuatautiripulikombon joka tuntuu paranevan ja tulee ripulina taas uudelleen. Noro ei tuollaista aiheuta.
Noro on hetkellinen raju tauti, rota kiduttaa päivätolkulla.
Muistakaa viedä sitten lapsenne sisarukset päivähoitoon. Erityisesti perhepäivähoitoon kun toinen on sairaana kotona.
Noro leviää tehokkaasti ennen oireita niin ihan turha vältellä.
Meillä kesti kyllä minista ihan noro sen 48+ tuntia per lärvi. 2v oli rokotettu sitäpaitsi rotaa vastaan ja sai sen, minusta se oli siis noro.
Kammo kans. Melkein pystyn näkemään kun taudin bakteerit lentelee ilmassa. Sit jos joku lähipiiristä sairastuu niin oon ihan hysteerinen. Selvittiin 5 vuotta ilman yhtäkään oksutautia ja nyt se sit tuli tossa pari viikkoa sitten. 1v, 4v ja 5v oksenteli ja ripuloi minne sattui. Luojan kiitos sairastuin itse vasta kun heillä oli olo jo parempi. Se tunne kun yöllä olet ihan väsähtänyt siihen oksentamiseen mutta pakko silti oksentaa, eikä mitään edes oikeastaan enää tule. Ja happi meinaa loppua kun se yökkäysrefleksi ei meinaa loppua.. :(
Minä taas oikein odotan että saisin sen. On ihanaa saada itsensä oikein tyhjäksi ja olla useampi päivä syömättä vaikeuksitta. Oksupaskataudin jälkeen on ihanan kevyt olo.
Vatuttaa kun on niin hyvä vastustuskyky että saan noita tauteja ehkä kerran viiteen vuoteen vaikka kuinka olisin pesemättä käsiä ja pyörisin sairaiden ihmisten lähellä :(
Täällä kans yks hysteerikko ja kammoinen. Ahdistaa joka samperin talvi. Pesen kädet niin että ne on ruvella ja keuhkoan kotona muille kun ne ei pese käsiään tarpeeksi.
Mies joka on tosi laiska pesemään käsiään, yleensä tuo ne taudit kotiin.
Tekis mieli kieltää lapselta menot superparkiin huomenna. Olen ihan satavarma että se tuo sen samperin taudin kotiin. Nyt ei ole edes mahdollisuutta pyhittää yksi vessa sairaalle kun on vain yksi vessa tässä evakkokämpässä.
Itse menen todella huonoon kuntoon jos se mulle iskee ja toipuminen kestää kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans yks hysteerikko ja kammoinen. Ahdistaa joka samperin talvi. Pesen kädet niin että ne on ruvella ja keuhkoan kotona muille kun ne ei pese käsiään tarpeeksi.
Mies joka on tosi laiska pesemään käsiään, yleensä tuo ne taudit kotiin.
Tekis mieli kieltää lapselta menot superparkiin huomenna. Olen ihan satavarma että se tuo sen samperin taudin kotiin. Nyt ei ole edes mahdollisuutta pyhittää yksi vessa sairaalle kun on vain yksi vessa tässä evakkokämpässä.
Itse menen todella huonoon kuntoon jos se mulle iskee ja toipuminen kestää kuukausia.
Sama täällä! Koko ajan paasaamassa miehelle että ne kädet on pestävä. Mulla vaan on toi oksennusfobia niin järkyttävän paha, saan paniikkikohtauksen lähes joka kerta ja se yhdistettynä oksentamiseen on jotsin mitä en toivo kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kesti kyllä minista ihan noro sen 48+ tuntia per lärvi. 2v oli rokotettu sitäpaitsi rotaa vastaan ja sai sen, minusta se oli siis noro.
Ei se vauvana suun kautta saatu rotarokote suojaa kuule enää 2 veetä.
Ja joo, on noro jos kestää sen hetken. Rotaa jos tuota liikkellä olevaa tautia, eli oksennustautia ja ripulia useampi päivä.
Emetofobia on kyllä ihan hirveä fobia, tosi rajoittava :( Se paniikki mikä alkaa heti kun kuulee että jollain jossain on ollut tautia... Ihan järjetöntä mutta en voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vauvana suun kautta saatu rotarokote suojaa kuule enää 2 veetä.
Suojaahan loppuelämän
Kuinka pitkään rotavirusrokote antaa suojaa?
Rokotteen antama suoja on parhaimmillaan rokotussarjan jälkeen, ja alkaa sen jälkeen hiljalleen heikentyä. Kun rokotettujen suojaa on tutkittu runsas 3 vuotta viimeisestä annoksesta, suoja on vielä ollut erinomainen. Tieto pitkäaikaisesta rokotesuojasta karttuu vähitellen käytön myötä.
Kammoan, koska sairastin taudin viime vuonna. Jos se olisi alkanut kesken työpäivän, olisin jumittanut duunipaikan vessassa monta tuntia. Heräsin pahaan oloon keskellä yötä ja olo eskaloitui minuuteissa.
Olenko ainoa, kun minusta viime vuosina influenssat ja norot ym ovat lisääntyneet, pahentuneet ja pitkittyneet valtavasti? Olen aina ennen ollut ylpeä siitä, kun en koskaan sairastele (talvella max kerran joku flunssa) ja nykyään sairastelun talvella useammin ja taudit ovat pitkäkestoisempia? Ja sairastelu alkaa siis jo syksyllä! Onko tämä vain lapsiperheiden ongelma vai onko virukset valloittamassa maailmaa..🤔?
Minulla oli noro muutama vuosi sitten. Alkoi ihan vesiripulilla ja siitä sitten 2 tuntia eteenpäin niin tavaraa tuli yläpäästä ja alapäästä vessaan menin kontalleni oksentamaan vessanpönttöön niin samalla sitten ulostin onneksi tajusin sen jälkeen istua pöntölle ja pitää ämpäriä sylissä.
Kuume kohosi 40 ja hieman yli samalla kun olo heikkeni ja edes vesi ei pysynyt sisällä, joit niin siitä minutti niin kaikki tuli ulos. Tätä hauskuutta jatkui vuorokauden ajan ja sitten alkoi tavara pysymään sisällä sekä kuume laskemaan.
Painoa tippui n. 6 kiloa yhdessä vuorokaudessa! Joten jos minun noro olisi kestänyt 3 vrk. olisin menettänyt 18 kg. painostani!
No nopeasti sitten paino tuli takaisin olo kohentui. MUTTA EI EI enään ikinä noroa minulle!
En osaa kammota, kun viimeksi olen ollut mahataudissa ala-asteella... olen 34-vuotias. Toivottavasti ei tule tänäkään vuonna, rajulta taudilta kuulostaa.
Minua myös ahdistaa ja pelottaa, emetofobia minullakin.
Eipä paljoa lohduttanut kun luin jossain norouutisessa lääkärin sanoneen, että kyllähän sitä voi yrittää torjua käsienpesulla, mutta kyllä hän melkein kädet pystyyn nostaisi. Mua alkoi ihan suututtaa, ai että tuollainen sitkeä viruksen paskiainen, joka vähät välittää käsienpesusta?!
Mä en vaan tajua mitä luonnonoikkuja on oksentamista aiheuttavat virukset, miksi sellaisia pitää olla olemassa? Ja miksi juuri ne on niin pirun tarttuvia?!
Mäkin pelkään oksentamista ihan kamalasti. Mikä siinä onkin! Jotenkin ihan paniikkiin vetää aina. Ja tää viruksella pelottelu tekee elämästä vieläkin kurjempaa. Toivon että säästyttäisiin. Please...!!!
Onko ihan oikeasti näin?? :o