Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheisten vähättelevä (?) suhtautuminen psyykkisiin vaikeuksiini

Vierailija
10.02.2017 |

Olen jo kuutisen vuotta sairastanut erästä mielenterveyshäiriötä, tosin tähän asti ilman diagnoosia kun en koskaan ole kunnolla saanut apua haettua. Aina olen halunnut läheisimmillekin ihmisille antaa vaikutelman että mulla on asiat loistavasti ja pärjään kyllä itse, jostain kumman syystä ahdistun jos alan kertomaan huolistani ja pahasta olosta vaikkapa perheenjäsenille. Tietoisesti olen siis pitänyt kaikkiin ihmisiin tietynlaisen etäisyyden.

Nyt kun olen viimeinkin saanut haettua apua tilanteen pahennuttua todella ja pääsen paykiatriselle osastolle, tuntuu että ne ihmiset jotka tästä tietävät pitävät minua vain huomionhakuisena ja ajattelevat että mulla ei mene "tarpeeksi huonosti" saadakseni laitoshoitoa. Heistä osalla kun on itsellään ollut päällepäin näkyviä 'suurempia' vaikeuksia aiemmin. Kukaan ei ole tästä mulle siis suoraan sanonut mutta puheista on vain jäänyt tällainen vaikutelma.

En tietenkään oleta ettei kukaan olisi yllättynyt tästä tilanteestani kun tieten tahtoen olen kaiken pahan olon ja oudon käytöksen piilottanut, mutta ei kai tosiaan ole niin tavatonta ettei mt-ongelmat näy päällepäin? Vai?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on lahjoja ja paljon annettavaa, ja kenties olet se suvun yksi vakauden perikuva, niin kyllähän suvulla vakaudentunne järkkyy, jos sinulla meneekin oikeasti huonosti. Vähättely saattaa olla hätääntyneiden rakkautta.

En osaa vastata varsinaisesti kysymykseesi. Ystäväpiirissäni kuitenkin on vakuuttavimpia ihmisinä ne, joilla on mt-ongelmia. Se antaa jotain sellaista syvyyttä heidän olemukseen, joka saa toiset ajattelemaan, että tuossapa viisas ihminen. Ja tavallaanhan he ovatkin.

Kyllähän meidän pitäisi luopua ajatuksesta, että hullu on hullu on hullu. Kun ei se tosiaan ihan niin mene.

Komppi tälle! En tiedä, onko se varsinaisesti rakkautta, mutta jos yksi, jolta on opittu odottamaan helppoutta ja muiden tukemista, alkaakin oireilla, reaktio on helposti sellainen "Älä nyt sinäkin ala!"

Vierailija
22/25 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhym ja minkähän sortin suuruushullu on tänään laskeutunut säälittävään seuraamme?

Yleensä osastohoitoja ei sovita tulevaisuuteen, resurssit ovat nykyään ympäri Suomen sellaiset, että paikkoja vaivoin riittää niille jotka akuutisti niitä tarvitsevat. Aivan liian paljon normaalielämään kykenemättömiä hoidetaan avohuollossa ja kuskataan lyhyille osastojaksoille ambulanssilla poliisisaattueen kanssa vähän väliä säästöjen nimissä. Ei sieltä luvata kuin maksimissaan samalle päivälle paikka, siiis niin että keräät kamppeesi ja tulet. Ei niin, että tulet sitten joku päivä kun sua sattuu huvittamaan.

Ja minkähän sortin päävika tekee pikaista tuhoa fyysisesti? Et vaikuta itsetuhoiselta, et ole kuvaillut mitään tarvetta vahingoittaa itseäsi. Olet pärjännyt jo vuosia yksin, ilman apua, mutta koet, ettei ongelmiasi ratkaise kuin ammattilaiset. Ainoa mikä tulee mieleen, on jonkin sortin päihderiippuvuus.

Sori, mutta kallistun myös tälle kannalle, että mahdatkohan oikeasti tarvita osastohoitoa. Avohoito riittäisi. Niinhän nekin pärjää ihan kotona jotka ovat viiltäneet kaulansa auki tappaakseen itsensä... Ei muuta kuin somaattinen hoito ja sitten kotiin. Kyllä sä pärjäät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhym ja minkähän sortin suuruushullu on tänään laskeutunut säälittävään seuraamme?

Yleensä osastohoitoja ei sovita tulevaisuuteen, resurssit ovat nykyään ympäri Suomen sellaiset, että paikkoja vaivoin riittää niille jotka akuutisti niitä tarvitsevat. Aivan liian paljon normaalielämään kykenemättömiä hoidetaan avohuollossa ja kuskataan lyhyille osastojaksoille ambulanssilla poliisisaattueen kanssa vähän väliä säästöjen nimissä. Ei sieltä luvata kuin maksimissaan samalle päivälle paikka, siiis niin että keräät kamppeesi ja tulet. Ei niin, että tulet sitten joku päivä kun sua sattuu huvittamaan.

Ja minkähän sortin päävika tekee pikaista tuhoa fyysisesti? Et vaikuta itsetuhoiselta, et ole kuvaillut mitään tarvetta vahingoittaa itseäsi. Olet pärjännyt jo vuosia yksin, ilman apua, mutta koet, ettei ongelmiasi ratkaise kuin ammattilaiset. Ainoa mikä tulee mieleen, on jonkin sortin päihderiippuvuus.

Sori, mutta kallistun myös tälle kannalle, että mahdatkohan oikeasti tarvita osastohoitoa. Avohoito riittäisi. Niinhän nekin pärjää ihan kotona jotka ovat viiltäneet kaulansa auki tappaakseen itsensä... Ei muuta kuin somaattinen hoito ja sitten kotiin. Kyllä sä pärjäät!

Hmm, näistä osastolle ottamisen käytännöistä mulla ei ole tietoa eikä aiempaa kokemusta. Kieltämättä itsekin yllätyin kuinka "helposti" sain apua. Kyllä minulla itsetuhoisuuttakin ajoittain esiintyy, ja jos olisin kykeneväinen ratkaisemaan ongelmani itse, en niistä olisi näin pitkään kärsinyt.

Ap

Vierailija
24/25 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta tästä kokemusta. Itsellä takana useita yliannostuksia, yli kymmenen vuotta itsensä vahingoittamista, psykoottisia oireita, päihdeongelma ja ahdistusta. Nykyisin raittiina mutta monet läheiseni eivät siltikään ota vakavasti, usein kommentoivat että kuvittelevat vaan, hyvin sulla menee ja olet jaksanut töissäkin käydä. No niin, olenhan mä töissäkin nähnyt harhoja :D Ja no shit, nimenomaan kuvittelen sillä kyse on mielen ongelmista.

Onneksi itse tietää itse miten asiat on ja on oppinut pärjäämään, mutta kyllä se ihmetyttää miten jotkut ihan tosissaan ovat sitä mieltä että sairaudet johtuvat tyyliin luonteen heikkoudesta tai on liian terveen näköinen jotta saisi apua. Itsellä takana sen luokan kokemuksia että koen olevani kamppailija kun olen näin pitkälle selvinnyt elämästä. :)

Vierailija
25/25 |
13.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset just tän sukulaisen hyväksyntää? Hän ei taida olla alan ammattilainen, eikä kovin empaattinen ihminen, joten jätä ne mielipiteet omaan arvoonsa.