Onko sinulla matala hb? Lukema? Mistä johtuu(jos ei raskaana)
Kommentit (15)
Mutta imetysaikoina hb on ollut vähän päälle 100, vaikka olisin rautaakin syönyt. Imetys on vienyt rautavarastoni aika loppuun, mutta onneksi se korjaantuu aina lisäraudalla, viimeistään imetyksen loputtua. Viimeksi olikin jo ihan huippulukemat, 133.
Joku täällä kertoi, että hb on ollut 65. Meidän yhdellä vauvalla, jolla oli hemolyyttinen anemia, oli hb 65 ennen verensiirtoja, ja minun silmiini hänen verensä näytti verikoetta otettaessa ihan oranssilta ja vetiseltä. Lapsi oli tosi valkoinen, hyvä kun lakanasta erotti.
Lisäksi luovutan verta säännöllisesti.
minua kiellettiin imettämästä kun hb laski alle 95 kahden ensimmäisen lapsen kanssa. Kolmas syntyi, hb oli 125, imetin viikon kaksi, laski lähelle sataa, pidin kuukauden tauon (lypsin jonku verran), nousi 110, jatkoin imetystä, laski heti. Ja olo oli aivan hirveä, huimasi, paleli, päätä särki, väsytti niin jumalattomasti etten mitään jaksanu. Neljäs syntyy toukokuussa, enkä aio imettää.. Ennen raskauksia, raskauden aikana hb ollut aina hyvä. Repikää siitä sitten te " kyllä-kaikki-voi-imettää" -tyypit. PISTE.
Raudanpuute on vain yksi monista anemian eli matalan Hb:n syistä, muutkaan eivät ole ollenkaan harvinaisia. On todella idioottimaista olettaa, että anemia on aina raudan puutteesta johtuvaa.
Mulla Hb on semmoista 90:n luokkaa talassemian vuoksi. Mummollani laski 70:een B12-vitamiinin puutteen vuoksi (pernisiöösi anemia). Kaverini asui kaksi vuotta ulkomailla ja söi vissiin lähinnä leipää, mistä anemia foolihapon puutteen seurauksena. Kenelläkään meistä ei ole ongelmia raudan kanssa, rautaa ei ole syöty pilleriäkään.
Imetin muuten vuoden, sinä aikana Hb nousi 70:stä 120:een. Ei ole käynyt mielessäkään jättää imetystä seuravalla kerralla väliin, vaikken fanaatikko olekaan.
Vierailija:
Imetin muuten vuoden, sinä aikana Hb nousi 70:stä 120:een. Ei ole käynyt mielessäkään jättää imetystä seuravalla kerralla väliin, vaikken fanaatikko olekaan.
No jos se nousi niin miksi pitäiskään?
Elin lähinnä teellä ja paahtoleivällä :)
En tiedä mistä johtuu, teini-iästä asti se on sellainen ollut. Niin on äidillänikin.
ollut aina alle 100 - raskauden aikana 128 korkeimmillaan. Sektion jälkeen 70...
vaikka lihaa ja kasviksia syön ja paljon. alimmillaan ollut 78,kun olin sairaana. raskausaikana siinä 116
90. rautavalmisteet ei oikein käy, joten yritettävä luontaistuotteilla ym. enkä siis raskaana. Mutta on kait perinnöllistä, mummolla ja äidillä myös alhaiset Hb:t. Raskausajat olleet varsin vaikeat anemian takia, jossain raskaudessa Hb ollut 70 luokkaa...
Voi olla merkki anemiasta, jos lukema alle 110. Hb:n saa nousemaan ruuista joissa on rautaa. Liha, parsakaali ym. ym. Tai rauta tableteilla.
Myöskin jos luovutat verta se laskee tasaisesti hemoglobiinia. Tai joku anemia, mihin ei käy rautatabletit, silloin voi joutua verisolutankkaukseen...
mutta oli vuosikaudet juuri ja juuri kolminumeroinen luku. Syytä on etsitty, mutta ei löydetty. Ainoa, mitä ovat havainneet on punasolujen liian suuri koko.
Itse rupesin syömään b-vitamiini valmistetta, niin Hb on pysynyt hyvänä.
Suosittelen!
Itselläni on puolestaan hyvinkin korkea Hb n. 145-150. Jos se laskee johonkin 130 tuntumaan en jaksaisi sängystäni enää nousta.
Pahinta tässä on se, että lääketieteellisesti olen aivan kunnossa, jopa hyvässä sellaisessa, joten aina lähdetään etsimään syitä kaikkialta muualta. 3 raskauteni aikana en saanut lisärautaa kertaakaan. Jopa 3. lapsen synnytyken jälkeen menetettyäni lähes 1l verta, oltiin sitä mieltä, että lisärautaa ei tarvitse!