Tissimaidosta...
Pari ongelmaa liittyen imetykseen. Kuinka kauan kestää syömäni ravinnon imeytyä äidinmaitoon? Eli jos siis syön jotain vauvaa allergisoivaa, kuinka kauan kestää ennen kuin oireet hänelle ilmenee? Kuinka paljon kerralla pitäisi 6 vkon ikäisen vauvan syödä? Kiitos taas jo etukäteen ja viikonloppua!
Kommentit (2)
kertoi mun terkkari. Eli mietin itse ihan samaa noiden ruokien suhteen, kun vauvan ollessa kuukauden, kahden, tuntui moni ruoka ärsyttävän pientä mahaa.
Eli esim. kahvin huomasin käyvän heti myös vauvaan, jos join kupin, kaksi maitoa ennen imetystä, niin vauvasta tuli tosi virkeä. Taas jotkut ruuat, kuten sipuli (meillä erityisesti raaka) ja ruisleipä aiheuttivat oireita noin 4-8 tuntia ruuan jälkeen. Meillä esim. suklaa teki puklun 6 tuntia oman syöntini jälkeen. Aloinkin tehdä niin, että jos olin syönyt jotakin sellaista, jonka tiesin ärsyttävän, niin saatoin lypsää maidot pois ja imettää vasta myöhemmin.
Ja terkkari selitti, että jos lapsi olisi ihan allerginen jollekin äidin syömälle ruoka-aineelle, niin siihen reagoimisaika riippuisi siitä, millaisesta allergisesta reaktiosta on kyse. Eli jos on allerginen suoraan ruuan aineosalle, niin reaktio tulee nopeammin, jos taas allerginen ruuan kehittämälle vasta-aineelle, niin reaktio voi tulla viiveellä, esim. vasta seuraavana päivänä. Mekanismi kuitenkin tällainen. Muistinkohan oikein tuon vasta-aine-jutun, paremmin tietävät korjatkoot.
Meidän vauvalle on annettu alusta saakka myös pullosta omaa maitoa. Muistaakseni tuossa iässä vauva söi vaihtelevasti 80-150 milliin kerralla. Määrä siis vaihteli hirveästi, keskimäärin meni ehkä 120ml.
Mutta nämä ovat tosi yksilöllisiä määriä.
Siihen en osaa vastata että kuinka nopeasti syömäsi ruoka imeytyy maitoon, mutta kyllä vauva itse osaa annostella syömänsä ruuan, eli kyllä aivan varmasti syö juuri niin paljon että tulee kylläiseksi, ja ikäänkuin itse lopettaa sitten imemisen tai päästää rinnan pois suusta kun ei halua enää syödä. Mutta jos on itkuinen tai kiukkuinen tai ikäänkuin hamuaa rintaa niin silloin pienellä on vielä nälkä. Ei ole olemassa mitään tiettyjä määriä mitä tuon ikäisen kuuluisi syödä. Meidän tyttö on sairaalasta päästyämme syönyt aina niin paljon että varmasti on massu tullut täyteen ja on kuulemma aivan ihanteellinen painon nousu neuvolantädinkin mukaan. t. Rianna