Viena, Vaula, Louna, Lauha, Silvia?
Mitä mieltä olet nimistä Viena, Vaula, Louna, Lauha ja Silvia? Millaisia mielleyhtymiä ne herättävät?
Kommentit (9)
Noin peräkkäin lueteltuina kaunis rimpsu, mutta kaikki eivät kuitenkaan kuulu omiin suosikkeihini.
Viena: kauniin kuuloinen, toisaalta mieleen tulee Karjala (näkökulmasta riippuu, pitääkö sitä kauniina vai vanhempia Karjala takaisin -aktivisteina, jotka haluavat lapsilleen poliittiset nimet). Mieleen tulee myös vieno, ja en oikein pidä nimistä, jotka jotenkin etukäteen sanelevat lapsen luonnetta (Taisto, Uljas jne.)
Vaula: omaan makuuni vähän " valju" nimi.
Louna: omia ihan ykkössuosikkeja, tosin joku koiranleuka vääntää tästä " lounas" ... Omaan makuuni kuitenkin jotenkin raikas ja merellinen (myös kokonaisuus Louna Tuulia kaunis).
Lauha: tämä on mielestäni taas niitä luonnetta liikaa sanelevia nimiä... Tulee mieleen lempeä, lauhkea ihminen, mutta toisaalta myös sellainen kevättalven päivä, jolloin räystäät tippuvat ja talitintit laulavat.
Silvia: kaunis nimi, mutta minulle ensisijaisesti Ruotsin kuningatar. Ei mielestäni estä antamasta kuitenkaan. Oma suosikkini on muoto Silva.
Lauha nimestä en pidä, koska se on niin " lauha" ..eli vaisu.
Viena on superkaunis ja iiihana nimi!
Silvia tulee heti kakkosena.
Viena - Kaunis nimi, mutta tosiaan tulee ekana mieleen Vienan Karjala.
Vaula - Jotenkin mun suussa maistuu oudolta. Kaunis sana, mutta en oikein miellä nimeksi.
Louna - Helposti tulee mieleen lounas. Vähän samaa sarjaa kuin Vaula; kaunis sanana mutten miellä nimeksi.
Lauha - Kaunein näistä, vaikkakin selvästi tarkoituksellinen nimi. Ristiriita jos lapsi onkin kaikkea muuta kuin lempeä ja rauhallinen.
Silvia - Mielleyhtymä heti Ruotsin kuningattareen, jonka vuoksi en tykkää. (vie mielestäni liiaksi huomion itse lapsesta pois) Mutta Sylvia mielestäni kaunis.
glemei
Vienasta tulee mieleen Vienan Karjala. Vaulasta tulee mieleen Paula ja se, etten ensin tiennyt, onko se tytön vai pojan nimi. Lounasta tulee mieleen lounatuuli ja lauha ilma. Se kuulostaa kauniilta ja mielikuvat ovat myönteisiä. Lauhasta tulee mieleen suojasää ja adjektiivi lauhkea. Silviasta tulee mieleen Ruotsin kuningatar.
Varsinkin neljä ensimmäistä ovat minusta kauniita ja niissä kiinnittyy ensimmäiseksi huomio siihen kuinka kaunis ääntämys niissä on. Muistaakseni vaula tarkoittaa jotakin (esinettä tai esineen osaa?) mutta en muista mitä... Lauhasta tulee mielikuva tyveneen ja lauhaan säähän ja kauniisiin luontomaisemiin. Minusta ei haittaa, vaikkei sen nimen kantaja olisi luonteeltaan aina lauhkea. Noista neljästä tulee myös mieleen äänneasultaan samantapainen Valma. Silvia ei ole niin paljon minun makuuni, mutta sekin on kyllä ihan nätti.
Viena = ensivaikutelma kiva, sitten mieleen tulee vienankarjala ja valitettavasti myös viina... :-/ Verna olisi saman tyyppinen, mutta kauniimpi minusta. Tai Vilna?
Vaula = en oikein pidä, jotenkin kovasti ponneton nimi...
Lauha = jonkinlainen talvinen säätila? Tulee mieleen loskaa ja räntää (en ole talvi-ihmisiä ollenkaan, nämä ovat vain mielikuviani).
Louna = lämmin lounatuuli. En pidä luontonimistä yleensä, mutta tämä on ihan kiva :o) Tosin helposti tulee kirjoitettua lounas, kai ovat sormet tottuneemmat siihen sanaan... Ranskassa lukevat tämän ' luna' .
Silvia = listan ylivoimainen kuningatar :o) Tykkään tosi paljon! Silvia on selvästi tytön nimi, naisellinen ja soinnikas, kansainvälinenkin. Helppo Suomessakin kun kaikki osannevat kirjoittaa oikein. Ei tule mitään ikävää mieleen, vaikka etsisin.
Aika samoja ajatuksia tulee mieleen kuin muillakin, enkä niitä viitsi toistaa, joten sanon lyhyesti.
Viena ja Louna ovat kauniita, mutta Silvia on silti ylivoimainen suosikki!
Lauha kuulostaa Lauralta ärrävikaisen sanomana.
Vaulasta ei tule mitään muuta mieleen kuin Paula, vaikka kuinka miettisin.
Viena, Vaula, Louna, Lauha, Silvia?
Harvinaisemmin vastaantulevissa nimissä on se juttu monella (muullakin kuin minulla), että ensimmäinen mielkikuva nimestä on joku samantyyppinen sana kuin kyseinen harvinaisempi nimi. Aika usein ne mielikuvat vieläpä ovat negatiivisia jostakin syystä, vaikka nimi itse olisi kaunis soinnillisesti ja varsin käyttökelpoinen!
Siksipä mielestäni on turhaa _liikaa_ takertua joihinkin mielkikuviin. Jos nimi on sopiva, kyllä nimen kantaja aikanaan sitten luo monien mieleen positiivisemman kuvan :) Vaikka tässäkin on muutama nimi, joista en pidä ollenkaan, olen aivan varma, että nimenä pikkuisella tytöllä jos näkisin, olisin aivan myyty hetkessä!
Viena ---Vienan Karjala, Vieno, viuna (lempinimi viinalle teini-iässä). Tykkään nimen lausumisesta, kuulostaa napakalta. Tulee mieleen topakka lettipää.
Vaula ---Kaula ja väylä=kaulaväylä...verisuoni kaulassa ;D Jotenkin velton ja väljän kuuloinen nimi.
Louna ---Lounas. Louna-tuuli. Ei paha, samaa sarjaa Vienan kanssa.
Lauha ---Lauha ilma, löperö ja veltto. Väritön.
Silvia ---Silpoa (saksilla). Pidän kirjaimista tässä nimessä, kuulostaa kauniilta. Suosikkini!
äärettömän viehättävältä kuulostaa. Positiivinen fiilis tulee. Sellaisia raikkaita, lempeitä nimiä. :)
Viena-Vaula Louna-Lauha Silvia ;D
Yksittäin:
Viena: Vieno, Vienan Karjala
Vaula: Kaunis nimi. :) Hakkaa Venlat, Veerat ja Wilmat mennen tullen. Lemppareitani.
Louna: Lounaistuuli, Lounatuulen laulu
Lauha: Lauha sää, Lempeä, lauhkea, kevyt, leuto, lämmin..
Silvia: Kuninkaallinen. Puhdas, raikas, ihana. Metsäinenkin (merkitys). Nimien kermaa on tämä.
:)