Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teinit käyttäytyä ihan miten vaan?

Vierailija
09.02.2017 |

Minulla on seiskaluokkalainen ja alakoulussa olevia lapsia. Miesystävällä on kaksi yläkouluikäistä lasta. Olemme tapailleet kohta kaksi vuotta, mutta nähneet lasten kanssa vain silloin tällöin.

Miehen erosta on jo vuosikausia, lähemmäs kymmenen. Miehellä on sen jälkeen ollut pitkä suhde, jolloin asuivatkin yhdessä vuosia. Miehen äiti sanoo, että lopulta eron syynä olivat pitkälti miehen lapset, siis hänen lapsenlapsensa. Mies on viitannut itsekin joskus vähän varovaisesti siihen sekä eksäänsä.

Miehen eksä on dominoiva ja mahdollisesti hänen vanhemmuutensa perustuu kaveruuteen. Lapsilla on omissa huoneissaan telkkarit, pleikkarit, tietsikat, tabletit. He saavat olla huoneissaan aina,mitään kotitöitä ei tarvitse tehdä, eikä mitään tarvitse harrastaa. Lapset asuvat vanhemmilla vuoroviikkosysteemillä, eikä isä ole uskaltanut olla tiukka, koska on pelännyt, että sitten lapset katoavat äidille.

Minä olen ollut alusta lähtien huolissani. Lapset ovat hyvin negatiivisia, eivät puhu yhtäkään lausetta nätisti, eivät harrasta tai ole kiinnostuneita mistään, eivätkä osaa ottaa vastuuta mistään. Toisen pitäisi päättää tulevaisuudensuunnitelmistaan, mutta koska mikään ei kiinnosta, on se vaikeaa ja masentaa ja itkettääkin. Ihme se ei ole, koska ei ole koskaan mitään muuta tehnyt kuin ruutuaikaillut. Kavereita tosin jonkin verran on, mutta niidenkin kanssa vain pelataan. Nuorempi lapsista on tuntemisemme aikana lihonut 15kg oltuaan pyöreä aina. Olin huolissani jo heti alussa ja juttelin miehen kanssa "salavihkaisesta" ryhtiliikkeestä ravinnon ja liikkumisen suhteen, mutta ei ketään kiinnostanut. Lääkäriin kyllä mentiin hakemaan mahdollista diagnoosia kilpirauhasen vajaatoiminnasta lihomisen syynä, mutta kukaan ei katso peiliin, vaikka syödään mitä sattuu, eikä liikuntaa ole juuri lainkaan ikinä. Hän myös kirjaimellisesti on lintsannut koulusta, minkä lisäksi äidin luona saa jäädä kotiin aina, jos on kurkku tai pää kipeä. Poissaoloja onkin todella paljon, mutta koska koulu sujuu, ei siihen ole puututtu. Lapsikin sanoi, ettei ne sitä koulussa tuu huomaamaan, koska oppilaita on niin paljon.

Lueskelin MLL ohjeita ja niistä olin ymmärtävinäni, että teinit saavat tiuskia, olla ynseitä, suhtautua kaikkeen negatiivisesti, olla jopa ilkeitä, räjähdellä, olla tekemättä mitään ja aina vain pitäisi voida ymmärtää. Itse olen kuitenkin kasvattanut omat lapseni aivan toisin, ja minulle tulee käytöksestä aidosti paha mieli ja olo. Onko todella niin, että nuorilla on vain oikeuksia, eikä mitään velvollisuuksia? Onko todella niin, että heidän uhmaamisensa on vain testiä tai merkki siitä,että luottavat välittämiseen ja että suhde kyllä kestää kaiken? Meillä on esim.ollut aina sellainen sääntö, että edes vihaisena ei saa sanoa sellaista mitä ei tarkoita, koska kaikki sellainen voi jättää jäljet.

Mitäs mieltä? Itse haluaisin vain väistellä ja surullinen olen. Hölmönä ajattelen, että kaverivanhemmuus on lapsille karhunpalvelus. Heillä on mieletön yltäkylläisyys, mutta negatiivisuuden määrä on käsittämätöntä. Mitään eivät arvosta, enkä tosiaan yhtenäkään päivänä ole heitä iloisena nähnyt. Mies sanoo, että mihinkään juttelemaan ei lapsia ja äitiä saa, koska kuulema äidin luona ovat ihan "normaaleita". Lapset ovat kuitenkin sanoneet, että äidin luona saavat olla rauhassa omissa huoneissaan eikä tarvitse mitään aikuisten tyhmiä juttuja edes kuunnella.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää juttu on taas niin ihmeellinen, että ei pysty sanomaan mitään. Kovin hyvin olet perillä vaikka ette paljon tekemisissä ole. Ja ilkeitä ex vaimoja ja ilkeitä ex naisystäviä?

Mikä ihmeen juttu tää on???

Ei, minun mielestäni eksänaisystävä ei ole ollut ilkeä, vaan on kuulostanut siltä, että hän välitti lasten hyvinvoinnista, olisi halunnut käyttää rajoja ja rakkautta, mutta rajoja ei saa olla. 

Mies kertoo, minkälaista heillä on. Minä ja lapseni olemme nähneet minkälaista elämä siellä on ja se on linjassa siihen, mitä mieskin on sanonut.

Mutta ihmettelen itsekin, että mikä ihmeen juttu tää on?? Miten lapset voivat olla niin lopen kyllästyneitä ja negatiivisia, vaikka heillä on kaikkea ja kaikki päällisin puolin hyvin.

Ehkä niitä lapsia nyppii se, ettei isä saa mitään kuria aikaiseksi, vaan ottaa siihen hommaan aina jonkun ulkopuolisen (naisystävän). Lapsille on ihan luontaista, että perheen ulkopuoliseen ihmiseen suhtaudutaan aluksi varauksella ja jopa negatiivisesti, ja voin kuvitella millaiset reaktiot on, jos tuo ulkopuolinen alkaa muuttaa perheen sääntöjä ja toimintatapoja sen oman vanhemman toimiessa vain peesaajana touhussa. Se pitäisi olla tässä tapauksessa isän tehtävä päättää mikä meininki siellä hänen kodissaan on, olisi pitänyt päättää jo aikaa sitten ennen mitään uusia kumppaneita. Lapset olisivat varmasti sopeutuneet siihen mainiosti, jos kerran asuvat säännöllisesti ja noin paljon siellä isänsä luona.

Näin ajattelen minäkin. Mies kertoo, että hänen luonaan on ollut tiukempaa, mutta sitten äiti on soitellut jatkuvasti perään ja haukkunut heidän toimiaan. Yhteinen linja on sitten se, että ei saa vaatia. Tälle yksi konkreettinen, ilman vaaleanpunaisia rillejä tehty havainto on, että poissaoloja koulusta on aivan eri tavalla äiti- kuin isäviikkoina. Isä ei hyväksy "mulla on kurkku kipee"-selityksiä. Äiti hyväksyi myös poissaolon leirikoulusta, kun ei huvittanut ja vaikka oli äitiviikko, soittivat koulusta isälle ja kyselivät, missä lapsi on. 

Mies myöntää, että hän on orjaillut ja pelännyt, että lapset siirtyvät äidille jos hän on liian tiukka. Hän toisaalta myös hyväksyy, että nuoret ovat angstisia, eikä niiden niin tarvitse osata käyttäytyä. Hän on silmin nähden onnellinen, jos teini sanoo lauseenkin. Hymyjä ei tule oikeastaan koskaan. Jos sellainen tapahtuu saan siitä kyllä viestin ja muistaa viitata siihen useinkin, koska on niin tosi onnellinen sellaisesta.

Kai se joku vastaus "antaa olla" on paras tässä tilanteessa, kun monen mielestä ylipäätään olen seko, kun olen aidosti huolissani lapsista, enkä oikein tiedä mitä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi