E-pillerit ja lihoaminen/turvotus
Olen 24v nainen, ja aloin syömään Meliane pillereitä heinä/elokuussa. Olen niitä joskus nuorena syönyt aikaisemminkin, mutta en muista kuinka vaikuttivat minuun..
No kuitenkin.. Kesällä painoin 64-65kg ja tällä hetkellä aamupaino näyttää 72 kiloa. Onko tämä mahdollista, ja voiko johtua pillereistä? Tuntuu niin isolta painonnousulta yhtäkkiä..
Syksyllä olin hieman masentunut ja vietin paljon aikaa kotona nukkuen. En kuitenkaan syönyt överi määriä tai herkutellut hulluna. Pyrin syömään terveellisesti. Esimerkiksi leipää syön nykyään todella vähän, hedelmien määrää olen vähentänyt, jne.
Minulla on joka päivä sellainen turvonnut olo, kuin olisin syönyt jotain TODELLA suolaista. (Pahenee iltaa kohden) En viihdy enää vartalossani ja olen ihan "sekaisin" että mistä tämä johtuu ja teenkö itse jotain väärin. Nyt olen yrittänyt olla ekstra tarkkana syömisieni suhteen, mutta paino ei tunnu tulevan alas. Olo tuntuu turvonneelta.
Mitä ihmettä teen?! Olisiko joku muu ehkäisy parempi? Voiko painonnousu todellakin johtua pillereistä vai syytänkö turhaan niitä? Pitäisikö vain katsoa peiliin ja todeta että pakko olla itsessä ja syömisessä vika?
Miehen kanssa emme voi palata kortsuun, siitä ei tullut yhtään mitään.. erekrio lopahti aina. Lasta emme halua, mutta tuntuu että kaikki muutkin ehkäisyt toimivat hormoneilla..
Kommentit (5)
No on maininta, mutta kun en ole ruokailutottumuksia muuttanut niin radikaalisti että kiloja kuuluisi tulla lisää 8 kuukaudessa sen 7-8kg :0
Itse koin turvonneeni käytettäni dianenovaa. En ehkä kiloissa lihonnut mutta koin olevani turpea ja jotenkin täynnä nestettä :D Tuolloin kuitenkin vielä kilpaurheilin, joten elämäntavoissa ei muutoksia. Nykyään Yasmin ongelmitta käytössä. Hormoneilla toki vaikutus myös koko elimistöön ja mm. mielialaan, joillekkin pillerit ei vain sovi. Suosittelisin kokeilemaan hormonikierukkaa, sillä on vain paikallinen vaikutus, vaikka hormonaalibeb ehkäisy onkin.
Ap.. kirjoitti:
No on maininta, mutta kun en ole ruokailutottumuksia muuttanut niin radikaalisti että kiloja kuuluisi tulla lisää 8 kuukaudessa sen 7-8kg :0
Voihan se olla ettei kyseinen valmiste sovi sulle? E-pillereitä on monenmerkkisiä, voithan koittaa vaihtaa toiseen? Itse olen käyttänyt Gestinyliä pienimmällä hormonimäärällä jo vuosia. Ei minkäänlaisia haittavaikutuksia. Jollekin toiselle taas vois olla ettei se sopis ollenkaan. Kokeilemalla selviää, varsinkin jos asia sua kovasti ahdistaa, niin koita toista valmistetta.
Mulla tuli femodenista vastaava painonnousu. Lisäksi masentuineisuutta, paniikkia, mielialavaihteluita janautoimmuunisairauksia pillerivuosina ja migreenit pahenivat. Luin jostain, että pillerit vaikuttavat suolistoon niin, että joillain suoli ärtyy (myös tämä oire oli listallani) eikä suolisto tuota serotoniinia normaalisti. Joillain elimistö ei hajota saamaansa estrogeeniä yhtä tehokkaasti kuin toisilla ja elimistöön kertyy liikaa estregeeniä, mikä aiheuttaa juuri turpoamista ja mielen ongelmia.
En enää ikinä laita yhtäkään hormoniehkäisyvalmistetta itseeni ja vaihdevuosienkin korvaushoitoon suhtaudun skeptisesti.
Pillerit ei käsittääkseni suoraan nosta painoa, mutta ne voivat lisätä ruokahalua, jonka vuoksi sitten syökin vähän aiempaa enemän ja lihoo. Haittavaikutukset kerrotaan käyttöohjeissa. Oonko niissä mainintaa?