Miksi lapsille niin paljon kotitöitä?
12-vuotias tyttömme ei ole koskaan joutunut tekemään kotitöitä, tähän en laske oman huoneen siivoamista. Hän kertoo usein, kuinka kaverinsa joutuvat kuulemma joka päivä tiskaamaan, viemään roskia ym. Miksi? Mitä lapsi saa siitä, että joka päivä joutuu tekemään niin paljon kotitöitä? Ei se opeta vastuuta, vaan saa lapset inhoamaan arkiaskareita. Meidän tyttöä kun ei koskaan ole pakotettu niihin, ei hän myöskään ole oppinut niiden olevan tylsä arkiaskare. Päinvastoin: nykyään hän täysin vapaaehtoisesti esim. hoitaa kotimme lajittelun. Sanoo sen olevan hauskaa puuhaa.
Kommentit (23)
Minua eivät vanhemmat pahemmin pistäneet kotitöihin ja se on kostautunut aikuisiällä. Meni aika pitkään oppia huolehtimaan oman kodin siisteydestä ja parisuhteissa olin monta vuotta aika hirveä kumppani, mieheni joutuivat aina siivoamaan ja tekemään ruokaa puolestani. Lähinnä pyykinpesu minulta sujui.
Mieheni täytyi lapsena tehdä aina kotityöt veljensä kanssa, ennen kuin pääsi ulos leikkimään. Hän on ahkera ja työteliäs. Sellaisen mallin haluan opettaa meidän lapsillemmekin. (Plus olen itse edelleen sen verran laiska, että koti muuttuu sikolätiksi, jossei jokainen tee osuuttaan)
Kuulun myös niihin joita vanhemmat eivät opettaneet siivoamaan tai laittamaan ruokaa (tai käyttämään rahaa, kodin remppajuttuja, auton renkaan vaihtoa tai oikeastaan mitään). Jälkikäteen olen tästä vähän katkera, monen asian olen joutunut oppimaan kantapään kautta. Ruuanlaitossa luovuus ei vieläkään kuki, toisaalta en ole yhtään nirso kun olen tottunut syömään samoja tylsiä ruokia päivät pitkät. En osaa samaistua lounasravintoloiden tarjonnasta valittaviin ihmisiin :D
Suurin osa lapsista kuitenkin joutuu ne tekemään yksin, toisin kuin ennen, jolloin vanhemmat opettivat kädestä pitäen monet taidot, jolloin perinteet ja osaaminen siirtyi sukupolvelta toiselle.
Samalla juteltiin asioista, kuulumisista, ongelmista jne..
Nykylapset ovat kotitöineen niin yksin ja omassa yksinäisyydessään ja monet vanhemmat eivät ole edes läsnä, vaikka saattavat olla samassa tilassa.