Jani Toivola pitkälle sairaslomalle, mitä mieltä?
Syynä masennus ja uupumus. Ikävää, että on noin masentunut. Herää kuitenkin kysymys, että miksi piti hakea eduskuntaan, kun on vielä yh ja tiukilla oman kertomansa mukaan valmiiksikin...Vapaaehtoisesti kun siihen yksinhuoltajuuteenkin on lähdetty. Ehkä ei kannata uudelle kaudelle ainakaan hakea, vaan hommata säännöllisempi helppo päivätyö.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyisin yritetä ennemmin keventää työtehtäviä, kun jättää ihminen kokonaan sairauslomalle kotiin makaamaan. Osa-aikainen sairausloma jne. onko tuttu käsite?
Ja eikö sitä ole perinteisesti tehty lasu, jos yksinhuoltaja masentuu?
Sairausloma ei aina tarkoita vain kotona makaamista. Varsinkin psyykkisten sairauksien kohdalla on tärkeää tehdä muutakin. Se muu ei ole sitä palkkatyötä, joka useimmiten on jopa sen sairauden laukaisija. Se muu voi olla erilaisia terapioita, tavallisen arjen ylläpitoa jne. Yksilökohtaisesi, mikä kenellekin on sopivaa. Osa-aikainen sairausloma sopii paremmin lieviin fyysisiin sairauksiin, jotka eivät liity varsinaiseen työhön. Esimerkiksi murtuneella jalalla voi käydä tekemässä kevyttä istumatyötä muutaman tunnin tms. Psyykkisissä sairauksissa sairaus usein vaikuttaa keskittymiskykyyn ja tiedon vastaanottamiseen yms. Sellaisten heikentynyt taso on useimmilla työpaikoilla vähintään hidaste ellei jopa ihan turvallisuusriski. Ei todellakaan suositeltavaa mennä silloin edes osa-aikaisesti töihin. Varsinkin, kun työnteko vain todennäköisesti pahentaisi sairautta, kun pitäisi ponnistella äärirajoilla suoriutuakseen edes perustehtävistä.
Toinen kysymyksesi: Ei tehdä lasua automaattisesti. Sairaus ei ole syy lasulle, jos siitä ei seuraa lapselle haittaa. Ei seuraa, jos lapselle on järjestetty turvallinen hoito esimerkiksi läheisten tai ihan vaikka palkatun avun muodossa. Kun Jani on kerran sairauslomaa saanut, hänen lapsensakin tilanne on varmasti kartoitettu, joten siitä ei tarvitse olla huolissaan. Lapsi ei automaattisesti jää heitteille jos vanhempi sairastuu.
Onneksi perhe saa Helsingissä lapselle päivähoitopaikan, kotiin isälle arjen kotitöissä avustajan ja viikonloppuina lapsi pääsee kätevästi tukiperheen luokse. Toivottavasti Toivola toipuu niin paljon, että jaksaa naistenlehdissä hämmästellä, miten vähän lapsiperheet saavat tukea.
Sain saman diagnoosin tammikuun puolessa välissä, keskivaikea masennus.Sain sairauslomaa viisi viikkoa. Kansanedustajat käy niiden omalla työterveyslääkärillä joten sloman saaminen on siis helppoa. Jani nostaa täyttä palkkaa työstään, minä taas odotan päätöstä sairauspäivärahasta.Kelassa kaikkien hakemusten käsittely on ruuhkautunut, aiemman 3 viikon käsittelyn sijaan menee kuulemma 5/6 viikkoa, Minulla on kalliit lääkkeet ostamatta jotka minulle määrättiin. Kun on vielä tämä omavastuu 50 € vuoden alusta.Jani on mielestäni onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako muutkin vuoden sairasloman jos sanoo että masentaa.
Kyllä, jos lääkäri katsoo sen tarpeelliseksi. t. läheisen masennusta viereltä seurannut
Ja eduskunnan lääkärihän katsoo jos edustaja sitä pyytää. Oleellista on että Toivola ei näytä niin masentuneelta ettei voisi tehdä töitä. Vallankin kun hänen työnsä ei vaadi mitään. Ei tarvi kuin käydä työpaikalla.
Näetkö häntä useinkin muualla kuin lehtien palstoilla? Meinaan vaan, että jos et näe, väitteelläsi ei oikein ole perustetta. Katsos kun masennus on psyykkinen sairaus, se ei aiheuta aina ulkoisia oireita.
Toinen kysymys: Onko sinulla pitkäkin kokemus kansedustajan työstä? Niin, ei ole minullakaan, joten en voi työn vaativuutta arvioida.
Oletko tyhmä? Kansanedustajan työ on tasan niin vaativaa tai vaatimatonta mihin itse laittaa riman. Saa vaikka istua neljä vuotta snomatta sanaakaan jos niin haluaa. Eli miksi mies ei käy töissä edes istumassa?
Öö? Miksi olisi muka parempi käydä työpaikalla näyttäytymässä tekemättä mitään mielekästä kuin olla rehellisesti sairauslomalla?
Koska siitä maksetaan palkkaa ett äkäy työssä. Miksi nostaa palkkaa jos ei käy edes työpaikalla? Voisi Voisi käydä siellä juttelemassa työkavereille ja auttaisi pikkuasioissa mitä voi tehdä. Varmasti voisi tehdä paljonkin kun kerran pystyy juokseen erilaisissa tilaisuuksissa kuten mainostamassa omaa kirjaansa.
Tulen kysymään tuota sinulta sitten kun olet seuraavan kerran sairauslomalla esimerkiksi vatsataudin vuoksi. Tai jopa masennuksen vuoksi.
Jos on vakavasti masentunu ei voi viettää aikaa kahviloissa eikä kirjanjulkkareissa.
Onko sinulla laajakin kokemus masennuksesta? Vastauksistasi päätellen ei, koska et tiedä siihen usein kuuluvan erilaisia vaiheita. Joskus jaksaa paremmin, joskus huonommin. Suosittelen perehtymään sairauteen ennen kuin tulee kertomaan siitä näkemyksiään.
Kirjanjulkkarit pitä äsopia etukäteen eli ei voi tietää voiko juuri silloin hyvin. Paitsi jos ei ole vakavasti masentunut ja tietää että voi joka päivä ihan hyvin.
Esim tämä. Miten on voinut lyödä päivämäärän lukkoon kuukauden ennen jos elää päivän kerrallaan?
https://fi-fi.facebook.com/events/1721672184829767/?acontext=%7B%22ref%…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minullakin ollut vakava masennus ( psykiatrin diagnosoima), olen käynyt terapiat yms, vuosikausien lääkitykset. Mutta aina oli pakko käydä töissä, huvitti tai ei. Ja normi-ihmiselle ei todellakaan anneta heti jotain puolen vuoden sairaslomaa, jos et ole psykoosissa. Ei se masennus myöskään välttämättä työntekoa estä; sitä on niin erilaista sitäkin. Työuupumukseen vois auttaa ihan työpaikan vaihto.
En taida sitten olla normi-ihminen, kun lääkäri pamautti minulle "keskivaikea masennus" -diagnoosilla heti tasan vuoden sairaslomaa. Olin siinä vaiheessa opiskelijana
Itse olen sairastanut psykiatrin diagnosoimaa keskivaikeaa masennusta ja lisäksi ahdistushäiriötä viimeiset kolme vuotta. Arvaa montako sairaslomapäivää sairauden takia? Pyöreät nolla, koska en aio jäädä sängynpohjalle tekemääm olostani vielä surkeamman. Pitkä töistä poissaolo voi sysätä pois työmarkkinoilta ja vaikeuttaa työnsaantia joka taas syventää ongelmia. En aio ottaa sitä riskiä.
Tuo on sinun valintasi ja hienoa jos tuohon kykenet. Ethän kuitenkaan syyllistä niitä, jotka eivät siihen kykene. Psyykkiset sairaudet ovat aina yksilöllisiä niin kuin varmasti tiedät. Yksi tapa toimii yhdellä, toinen toisella. Sinä pärjäät noin, toinen tarvitsee vuoden sairausloman. Tärkeintä, että kukin saa toipua itselleen sopivalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset sairastaa eri tavoin masennusta. Itselleni ehdotettiin jopa sairaalahoitoa, mutta silti pystyin käymään töissä. Minua itseäni ei olisi auttanut yksin kotona oleminen, siihen aikaan ei ollut perhettä. Minulla oli toimintakykyä sen verran, että pystyin töihin. Olin järjettömän tuskainen ja ahdistunut, mutta lääkityksen turvin pystyin menemään töihin hyvin nopeasti, vaikka minut luokiteltiin ns. vakavaksi tapaukseksi sairaskertomusten perusteella ja pääsin mm. kelan terapiaan. Mutta tuo on yksilöllistä. Itselläni on suuri velvollisuudentunto ja en jää töistä pois vaikka olisi ehkä aihettakin. Ehkä sekin on osa masennukseen taipuvaa luonnettani. En siis jää pois töistä, koska tulee todella huono omatunto. Itselläni on asiasta kokemusta ja on kyllä vara epäillä sitä, että ainakin ns. kroonisissa masennuksissa se kotona oleminen ei välttämättä mitenkään paranna tilannetta ns. akuuttivaiheen jälkeen. Masennus ja työuupumus taas eivät ole sama asia. Tuo Jani vaikuttaa jotenkin uupuneelta, ainakin naistenlehtien mukaan enemmän valittanut uupumustaan...
Olen samanlainen, että tulee huono omatunto sairaslomalla, vaikka olisin kauheassa oksennustaudissa tai kuumeessa. Kirjoitin tuolla aiemmin, että KELA esti työntekoni masennusaikana vaikka lääkäri kirjoitti lausunnon, jossa työntekoa pidettiin kuntouttavana. Olin siis päätoiminen opiskelija ja olin osa-aikatöissä. En pystynyt enää opiskelemaan, sillä se vaati aivotoimintaa (toisin kuin työni) ja luennot meni itkun pidättämiseen. Töissä olisin kyllä halunnut käydä, sillä pelkäsin jäädä kotiin vain "märehtimään". Totuuden nimissä pitää kyllä myöntää, että pelkäsin myös pomoani, joka ei koskaan ollut pitänyt minusta ja vihasi saikuttelua (mitä minulla ei monen vuode aikana kyllä ollut montaa päivää!!). Loppujen lopuksi tekemättömyys varmasti pahensi oloani ja pitkitti toipumista. Jouduin myös lähtemään töistäni, sillä en kestänyt pomon jatkuvaa pommittelua ja haukkumista (kyllä suoraa haukkumista päin naamaa) sairaspoissaolojen vuoksi. Nyt olen työtön, eikä työtä ole helppoa saada. Lieneekö syynä juuri pitkään ollut tauko työssä, joka saa rekryjen karvat pystyyn..?
Eiköhän tuo jää eläkkeelle eduskunnasta heti kun pystyy.Taattu kuukausiansio eteenpäin.
Tämähän on siis jo ainakin kolmas kerta. Keväällä viimeksi, ja sitä ennen ekalla kaudella. Ei enää näin raskasta työtä yksinhuoltajalle.
Vierailija kirjoitti:
Sain saman diagnoosin tammikuun puolessa välissä, keskivaikea masennus.Sain sairauslomaa viisi viikkoa. Kansanedustajat käy niiden omalla työterveyslääkärillä joten sloman saaminen on siis helppoa. Jani nostaa täyttä palkkaa työstään, minä taas odotan päätöstä sairauspäivärahasta.Kelassa kaikkien hakemusten käsittely on ruuhkautunut, aiemman 3 viikon käsittelyn sijaan menee kuulemma 5/6 viikkoa, Minulla on kalliit lääkkeet ostamatta jotka minulle määrättiin. Kun on vielä tämä omavastuu 50 € vuoden alusta.Jani on mielestäni onnekas.
Minäkin olen käynyt läpi keskivaikean. En nää mitään syytä olla kateellinen kenellekään samassa tilanteessa olevalle. Vaikeaa nähdä mitä onnekasta tässä sairaudess on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minullakin ollut vakava masennus ( psykiatrin diagnosoima), olen käynyt terapiat yms, vuosikausien lääkitykset. Mutta aina oli pakko käydä töissä, huvitti tai ei. Ja normi-ihmiselle ei todellakaan anneta heti jotain puolen vuoden sairaslomaa, jos et ole psykoosissa. Ei se masennus myöskään välttämättä työntekoa estä; sitä on niin erilaista sitäkin. Työuupumukseen vois auttaa ihan työpaikan vaihto.
. Toisaalta tuskin olisin töissä pystynytkään olemaan (itkuisuus hävetti, kuukausiin en päässyt ylös sängystä yms normisettiä).
Kakkasitko ja pissasitko sänkyyn? Söitkö lakanoita vai millä elit? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Mites tuo juomapuoli? Ihminen ei kai kauhean pitkään selviä ilman juotavaa?
Oletko idiootti? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä toisen sairaslomasta? Onpa outo kysymys. Ihmisellä on oikeus sairauslomaan, jos on sairas. Ei siitä voi olla mitään erityistä mieltä. Uupumus ja masennus voivat iskeä yllättäenkin, joten ei niihin voi varautua. Jani ei tätä palstaaa (toivottavasti) lue, mutta pikaista paranemista hänelle täältä toivotan.
Tuskin se niin uupunut on ettei jaksa mennä työpaikalle. Varsinkin kun jaksaa kaupungilla hengailla
Hyvä, että jaksaa mennä kaupungille. Onneksi on siinä kunnossa, ettei joudu vain makaamaan. Ulkoilu, ystävien tapaaminen, itsensä aktiivina pitäminen tekevät hyvää masentuneelle. Saa virikkeitä ja ehkä auttaa masennukseen usein liittyvään näköalattomuuteen ja toivottomuuteen. Jani on selvästi taistelija!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Toisaalta tuskin olisin töissä pystynytkään olemaan (itkuisuus hävetti, kuukausiin en päässyt ylös sängystä yms normisettiä).
Kakkasitko ja pissasitko sänkyyn? Söitkö lakanoita vai millä elit? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Mites tuo juomapuoli? Ihminen ei kai kauhean pitkään selviä ilman juotavaa?
Mies hoiti kaupassakäynnin tai mentiin yhdessä. Vettä tulee hanasta. Plus kertonee Sinusta kovin paljon tuollainen länkyttäminen sänkyyn pissaamisesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä toisen sairaslomasta? Onpa outo kysymys. Ihmisellä on oikeus sairauslomaan, jos on sairas. Ei siitä voi olla mitään erityistä mieltä. Uupumus ja masennus voivat iskeä yllättäenkin, joten ei niihin voi varautua. Jani ei tätä palstaaa (toivottavasti) lue, mutta pikaista paranemista hänelle täältä toivotan.
Toivola on riviedustaja, ei mitään vastuuta, ei mitään tulosvaatimuksia. Ei kertakaikkiaan voi uupua siitä työmäärästä mitä teki.
Sinähän sitä et voi tietää, mitä kaikkea toisen ihmisen elämässä tapahtuu.
Näkee, että eniten ovat äänessä ne, jotka eivät tiedä ko. sairaudesta, sairauslomista tai mistään muustakaan mitään.
Suurin ongelma on selvästikin kansanedustajan tehtävä, puoluekanta ja sukupuolinen suuntaus ja sekös palstailijoita vituttaa ja aina kun vituttaa niin pitää nälviä kaikkein törkeimmillä heitoilla mitä pieneen mieleen tulee.
Joku työn sankari tekee masentuneena duunia ja vihjaa, että kyllä sillloin pystyy kaikki muutkin tekemään. Joku ei ole saanut vuoden sairauslomaa ja vituttaa, vituttaa niin paljon ja se on Toivolan syy saatana!
Persujen Tony Halmeella oli tuomioita kansanedustajana ja pitkiä sairauslomia itse aiheutetusta syystä, mutta eihän sitä toki voi verrata Toivolaan, eijei. Tony oli isäm maan asijalla. Tonya pitää muistaa hattu päästä ottaen.
Toimi Kankaanniemi jäi sairauslomalle seksiviestien takia. Mutta hän onkin persu eli homma on okei.
Olli Immosella on selittämättömiä poissaoloja vaikka kuinka paljon (syy: "muu poissaolo") mutta eihän häntä saa kritisoida kun on oikea puolue. Ollilla on ollut muutenkin vaikeaa henkisesti kun kiusaavat julkisuudessa.
Menkää lukemaan eduskunnan pöytäkirjoja niin saatte lisää riekkumisen aiheita.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi jokainen sairastua. Harvalle kuitenkaan sopii tuo työ ja se mitä se vaatii. Jos kovin mieltään pahottaa kaikesta, niin ei ole ehkä paras työpaikka. Tuossa työssä joutuu jatkuvasti sen eteen, että joku ei tykkää ja tulee herjaavia viestejä yms. Oli sitten homo tai hetero, musta tai valkonen.
Minkä takia luulet, että työ on juuri se joka on syynä sairastumiseen? Toki voi olla yksi osatekijä, mutta usein taustalla voi olla useampia eri syitä, jotka johtavat uupumukseen ja masennukseen. Antoisa työ voi myös auttaa jaksamaan ja taistelemaan masennusta vastaan. Antaa motivaatiota ja toivoa paremmasta kun on työ, jonka kokee mielekkääksi ja jossa voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Homon ei kannata haluta lasta ja yksinhuoltajuutta. Polla ei kestä.
Liekö edellisellä masennuslomallaan kirjoittanut kirjansa. Tämähän ei ole ensimmäinen masennuslomansa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702082200067473_uu.shtml
Olen sitä mieltä ettei masentuneena kirjoitella kirjoja.
On tässä pitänyt jaksaa olla totaali yh ja hoitaa useampi lapsi ja käydä töissä. Ei ole aikaa olla masentunut.
Toivola on uikuttava homo."Hei mut kun mä haluun lapsen"
Umpihulluhan sinä olet katkeruutesi keskellä. Käy ihmeessä hakemassa saikkua, luulen, että tulee eläkepaperit saman tien, kun alat vähän avautua mieltäsi vaivaavista asioista. Lapsetkin kärsii, kun äiti on tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Homon ei kannata haluta lasta ja yksinhuoltajuutta. Polla ei kestä.
Liekö edellisellä masennuslomallaan kirjoittanut kirjansa. Tämähän ei ole ensimmäinen masennuslomansa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702082200067473_uu.shtml
Olen sitä mieltä ettei masentuneena kirjoitella kirjoja.
On tässä pitänyt jaksaa olla totaali yh ja hoitaa useampi lapsi ja käydä töissä. Ei ole aikaa olla masentunut.
Toivola on uikuttava homo."Hei mut kun mä haluun lapsen"
Esim kirja Keskivaikea vuosi on kirjoitettu masentuneena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies hoiti kaupassakäynnin tai mentiin yhdessä. Vettä tulee hanasta. Plus kertonee Sinusta kovin paljon tuollainen länkyttäminen sänkyyn pissaamisesta...
No, kirjoitit, ettet noussut kuukausiin sängystä. Eli taisit hieman liioitella ja valehdella vai?
Kannattaa käydä testauttamassa oletko autisti. he ottavat asiat usein kirjaimellisesti, eivät ymmärrä vertauskuvia, ironiaa, huumoria jne.
Vierailija kirjoitti:
Näkee, että eniten ovat äänessä ne, jotka eivät tiedä ko. sairaudesta, sairauslomista tai mistään muustakaan mitään.
Suurin ongelma on selvästikin kansanedustajan tehtävä, puoluekanta ja sukupuolinen suuntaus ja sekös palstailijoita vituttaa ja aina kun vituttaa niin pitää nälviä kaikkein törkeimmillä heitoilla mitä pieneen mieleen tulee.
Joku työn sankari tekee masentuneena duunia ja vihjaa, että kyllä sillloin pystyy kaikki muutkin tekemään. Joku ei ole saanut vuoden sairauslomaa ja vituttaa, vituttaa niin paljon ja se on Toivolan syy saatana!
Persujen Tony Halmeella oli tuomioita kansanedustajana ja pitkiä sairauslomia itse aiheutetusta syystä, mutta eihän sitä toki voi verrata Toivolaan, eijei. Tony oli isäm maan asijalla. Tonya pitää muistaa hattu päästä ottaen.
Toimi Kankaanniemi jäi sairauslomalle seksiviestien takia. Mutta hän onkin persu eli homma on okei.
Olli Immosella on selittämättömiä poissaoloja vaikka kuinka paljon (syy: "muu poissaolo") mutta eihän häntä saa kritisoida kun on oikea puolue. Ollilla on ollut muutenkin vaikeaa henkisesti kun kiusaavat julkisuudessa.
Menkää lukemaan eduskunnan pöytäkirjoja niin saatte lisää riekkumisen aiheita.
Olen keskivaikeasti masentunut ja tiedän kyllä sairaslomakäytännöistä eli että minulle ei myönnetä 6 kuukauden sairaslomaa kuten Toivolalle. Sama juttu Immosen kohdalle. Miksi eivät suoraan luovu kansanedustajan paikasta jos se ei heitä kiinnosta tai eivät siihen kykene?
Ihmiset sairastaa eri tavoin masennusta. Itselleni ehdotettiin jopa sairaalahoitoa, mutta silti pystyin käymään töissä. Minua itseäni ei olisi auttanut yksin kotona oleminen, siihen aikaan ei ollut perhettä. Minulla oli toimintakykyä sen verran, että pystyin töihin. Olin järjettömän tuskainen ja ahdistunut, mutta lääkityksen turvin pystyin menemään töihin hyvin nopeasti, vaikka minut luokiteltiin ns. vakavaksi tapaukseksi sairaskertomusten perusteella ja pääsin mm. kelan terapiaan. Mutta tuo on yksilöllistä. Itselläni on suuri velvollisuudentunto ja en jää töistä pois vaikka olisi ehkä aihettakin. Ehkä sekin on osa masennukseen taipuvaa luonnettani. En siis jää pois töistä, koska tulee todella huono omatunto. Itselläni on asiasta kokemusta ja on kyllä vara epäillä sitä, että ainakin ns. kroonisissa masennuksissa se kotona oleminen ei välttämättä mitenkään paranna tilannetta ns. akuuttivaiheen jälkeen. Masennus ja työuupumus taas eivät ole sama asia. Tuo Jani vaikuttaa jotenkin uupuneelta, ainakin naistenlehtien mukaan enemmän valittanut uupumustaan...