Etätyö ihmisille vierasta?
Oon törmännyt ihmeelliseen ilmiöön; monet tuntuvat kuvittelevan, että etätyöpäivä = vapaapäivä. Aina jos mainitsen olevani etänä, tulee semmoinen ihmeellinen naurahdus ja viekas "vai etänä, hehheh".
Teen n. puolet töistä kotoota käsin, vähän fiiliksen mukaan vaihdellen. Mieheni tekee pelkästään etätöitä. Meillä molemmilla kaikki työmateriaali on läppärillä, eikä fyysisiä palavereita juuri ole. Skypellä hoituu ne vähätkin mitä on. Itse tykkään välillä käydä toimistolla. Mutta joillekin tämä tuntuu olevan ihan käsittämätön systeemi, eikä suostuta millään uskomaan, että kyllä me molemmat täällä töitä tehdään ja usein myös pidempää päivää kuin toimistolla. Molemmat tekee laskutettavaa asiakastyötä, joten ei silloin oikein ole mahiksia loikoilla sängyssä harrastamassa päiväseksiä ja siemailemassa skumppaa.
En muutenkaan ymmärrä miksei etätyö ole sen yleisempää. Siinä voittaa kaikki; säästyy työmatka-aikaa, ja sitä myöten saa esim. enemmän unta tai vaikka enemmän aikaa lasten kanssa.
Ainoa miinus on sairausloma. On vaikea olla täysin saikulla, kun aina voisi vähän jotain tehdä. Mutta toisaalta se on myös plussa. Jos on esim. vähän flunssanen, ettei halua mennä toimistolle, mutta on kuitenkin suht työkykyinen, niin voi sitten tehdä kotoota käsin.
En vois kuvitella enää duunia, missä pitäisi oikeesti olla 5 päivää viikossa toimistolla.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Meidän firma on sulkenut paljon toimistoja ja siirtänyt ihmisiä kokonaan etätyölaisiksi. Minäkin teen nyt siis 100% etätyötä. Yleensä ihmiset suhtautuu nykyään ihan fiksusti asiaan, mutta aina on joku, joka ei voi ymmärtää, etten minä voi lähteä kesken päivää vaikka shoppailemaan "kun kerran olen kotona". Olen juu kotona, mutta mulla on ihan kiinteä työaika.
Meillä on porukkaa, jotka lähtevät talveksi Espanjaan ja tekevät etätöitä siellä.
Pata kattilaa soimaa kirjoitti:
Sinä olet tasan yhtä typerä kuin se kaupan kassa, joka ei ymmärrä etätyötä. Sinä et ymmärrä, ettei läheskään kaikissa ammateissa voi tehdä etätyötä.
Minä teen noin puolet työstäni etänä. Ja silloin voi kyllä hoitaa päiväpanotkin siinä raportin kirjoittamisen lomassa.
Ja sinä ohitit aloituksen pointin täysin.
ap
Voi kunpa saisin joskus tehdäkin etätöitä. Luvattu on, mutta aloittaminen siirtyy aina toimistopäällikön lupailusta huolimatta hamaan tulevaisuuteen. Muut meillä kyllä tekevät etätöitä, mutta määräaikasia viimeks tulleita pitää aina vähän pompottaa. Muutenhan ne vois vaikka tykätä työstänsä 😯
Saisinpa etätyön. Olen paljon tehokkaampi kotona kuin toimiston hälyssä, ja täällä on ergonomisempi työpistekin. Tykkään myös viestiä mieluummin kirjallisesti. Puhe tuppaa menemään korvasta sisään ja toisesta ulos, matkallaan jälkiä jättämättä.
Ei sitä työntekoa tosiaan siellä toimistolla seurata yhtään sen paremmin. Kun tulee tilaus, on se saatava ajallaan valmiiksi ja lähtemään asiakkaalle. Olisi ihan sama, tapahtuuko suunnittelutyö etänä vai työpaikalla. Vain koneen kokoamisen ja testaamisen aikana pitää jonkun suunnittelijoista olla läsnä. Mutta on ihan järjetöntä tuhrata suunnitteluaikaa toimistossa istumiseen. Siellä kuluu aikaa työkavereiden kanssa juoruiluun - vaikket itse juoruaisi, joku tulee aina lätisemään jotain. Myös häly häiritsee keskittymistä. Kahvitauot ovat vähintään 20min. Jne...
Vierailija kirjoitti:
Saisinpa minäkin etätyön ilman, että pitäisi olla it-alalla.
Saisinpa minäkin etätyön, it-alalta... Ihan parasta. Tänään olen huvikseni koodaillut kotona.
Mulla on osa-aikainen tuntisoppari ja teen töitä (osto- ja myyntireskontraa) pääasiassa kotoa käsin. Työpaikalla fyysisesti ollessani olen työpaikalla fyysisesti sen täydet 7.5h, josta aamupalalla menee noin 30min, lounastauolla noin 45min ja iltapäiväkahvilla ainakin se 15-30min. Taukojen välissä teen välillä töitä ja välillä hoidan omia asioita.
Etäpäivänä teen samat työtehtävät noin 3-4h.
Ja en mäkään ole it-alalla, on paljon muidenkin alojen asiantuntijatöitä, jotka voi hoitaa etänä, jos johto on halukas ajamaan asiaa.
Ap
En lukenut ketjua läpi, lähinnä vaan aloittajan kommentin.
Itse olen ollut 100%:sti etätyössä 3 vuotta ja ymmärrän toisaalta työnantajia, jota jarruttelevat etätyö asiaa.
Minulle paras etätyö paketti olisi sellainen, että halutessani voisin käydä tekemässä työt toimistolla, jossa aina olisi työyhteisö minua odottamassa. Mieluiten niin, että ne muut olisivat pysyvästi toimistolla, eikä niin että menisin tyhjään toimistoon vaihtamaan työhön ja muuhunkin liittyviä ajatuksia. Kuulostaa itsekkäältä, eikö vain?
Eli etätyö poistaa vuorovaikutuksen ja kommunikaatio, hiljaisen tiedon siirto ja sosiaalisuus muuttuu. Kyse ei siis pelkästään ole siitä, että esimies kuvittelee työntekijän laiskottelevan kotonaan.
Itse olen työnantajalla, joka laittaa ihmiset etätyöhön ensimmäisestä työpäivästä alkaen. Sielä sitten käyt läpi itsekseen toimintaohjeita ja selvittelet ongelmia. Perehdytys on sitä että luet monikansallisen työnantajasi toiminta-ohjeita ja rastitat ymmärtävästi kaiken. Jos It ongelmia, soitat Intiaan Helpdeskiin.
Jos tarvitset tukea johonkin muuhun asiaan, niin ulkomailla oleva esimiehesi ei osaa yhtään mitään. Pyytää lukemaan ohjeita, jota on vaikea löytää koska niitä on tuhansia.
Olkaa ihmiset iloisia, jos vielä olette
tavallisessa työpaikassa.
On niin paljon sellaisia ammatteja ja sellaisia töitä, joita ei etänä voi tehdä lainkaan, joten on täysin ymmärrettävää, ettei kaikki etätyöasiat ole kaikille ihmisille selvillä.