Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö ihmisille vierasta?

Vierailija
08.02.2017 |

Oon törmännyt ihmeelliseen ilmiöön; monet tuntuvat kuvittelevan, että etätyöpäivä = vapaapäivä. Aina jos mainitsen olevani etänä, tulee semmoinen ihmeellinen naurahdus ja viekas "vai etänä, hehheh".

Teen n. puolet töistä kotoota käsin, vähän fiiliksen mukaan vaihdellen. Mieheni tekee pelkästään etätöitä. Meillä molemmilla kaikki työmateriaali on läppärillä, eikä fyysisiä palavereita juuri ole. Skypellä hoituu ne vähätkin mitä on. Itse tykkään välillä käydä toimistolla. Mutta joillekin tämä tuntuu olevan ihan käsittämätön systeemi, eikä suostuta millään uskomaan, että kyllä me molemmat täällä töitä tehdään ja usein myös pidempää päivää kuin toimistolla. Molemmat tekee laskutettavaa asiakastyötä, joten ei silloin oikein ole mahiksia loikoilla sängyssä harrastamassa päiväseksiä ja siemailemassa skumppaa.

En muutenkaan ymmärrä miksei etätyö ole sen yleisempää. Siinä voittaa kaikki; säästyy työmatka-aikaa, ja sitä myöten saa esim. enemmän unta tai vaikka enemmän aikaa lasten kanssa.

Ainoa miinus on sairausloma. On vaikea olla täysin saikulla, kun aina voisi vähän jotain tehdä. Mutta toisaalta se on myös plussa. Jos on esim. vähän flunssanen, ettei halua mennä toimistolle, mutta on kuitenkin suht työkykyinen, niin voi sitten tehdä kotoota käsin.

En vois kuvitella enää duunia, missä pitäisi oikeesti olla 5 päivää viikossa toimistolla.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, kotona saisi keskityttyä paremmin. Toimistolla on aina hälinää ja vaikea keskittyä. - edellinen

Vierailija
22/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen it-alalla ja teen myös noin puolet töistä etätyötä. Etäpäivinä työteho on yli tuplasti parempi kuin hälyisellä avokonttorilla jossa en pysty oikein keskittymään. Meidän työpaikalla onneksi etätyötä suositaan eikä vieroksuta. Ainoa sääntö on että maanantai ja perjantai eivät voi olla etäpäiviä paitsi erityisen etätyösopimuksen tehneillä jotka saavat tehdä täysin etätyötä  - pelkäävät ilmeisesti että osalla voisi mennä juhlinnat viikonlopppuisin pitkikis muuten.

Meilläkin ennen noin, mutta tuli iso asiakasprojekti jossa asiakas vaatii käytettävän Scrum-metodologiaa, ja sehän tarkoittaa että kaikkien on klo 9 tönötettävä konttorilla palaverissa selittelemässä mitä teki eilen, mitä aikoo tehdä tänään ja onko työnteon esteitä. Todella surullista että Scrum yleistyy ja syö ihmisiltä etätyömahdollisuuksia :(

Meillä on ollut Scrum käytössä jo vuosia ja silti osa tekee pelkästään etätöitä. Päivittäiset "stand upit"  ja viikottaiset Scrum-palaverit onnistuu oikein hyvin Skypen kautta. 

Meillä valitettavasti asiakkaat on sitä mieltä, että etätyö ei istu scrumiin, että täytyy fyysisesti olla paikalla siirtelemässä niitä saakelin lippulappusia ilmoitustaululla. Ja muutenkin "ihanasti" kaikkien siinä samassa tilassa koko ajan. Asiakkaille se varmaan onkin ihan mukavaa, kun ne eivät joudu koodaamaan tätä vaan speksaamaan ja johtamaan, jolloin heillä on aikaa sosialisoida avokonttorissa paljonkin. Koodareita taas kyrsii kun ei pysty keskittymään kun nämä tiimi-ihmiset hölisee ja häiritsee.

Toi ei oo scrumin vika vaan asiakkaan :-)

Ja ei scrumissa 37,5h/vko olla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä ketjussa tietysti on jokainen ahkera ja reipas etätyöläinen, mutta ette itsekään usko että KAIKKI olisivat samanlaisia?

Siitä se ehkä johtuukin että pomot näitä etäjuttuja vastustaa, he saavat laajan kuvan siitä tuottavuudesta,työntekijät tuskin tietävät mitä kaikki muut tekevät etäpäivinään ja tuleeko tulosta.

Olen hieman samaa mieltä että etätyössä pitääkin olla tuottavampi.

Ei meillä pomo tiedä sen enempää mitä tehdään, vaikka ollaankin toimistolla. Pomo itse on paikalla pari päivää viikossa, muuten kaiketi asiakkailla tai ties vaikka tekis niitä etätöitä. Ei se siellä kulje valvomassa, että jokainen tekee mitä pitää.

Vierailija
24/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa todellinen ongelma on ohjelmat, jotka pitäisi sitten saada kotikoneelle, mutta eiköhän sekin hoituisi.

Mun ainoa työkone on läppäri, joka kulkee mukana niin konttorilla, etänä kuin satunnaisilla työreissuilla. Joskus jopa lomareissuilla, jos näin on sovittu. Konttorilla sentään on näytöt, näppikset ja hiiret erikseen, mutta etänä pelkkä kone + hiiri.

Vierailija
25/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä ketjussa tietysti on jokainen ahkera ja reipas etätyöläinen, mutta ette itsekään usko että KAIKKI olisivat samanlaisia?

Siitä se ehkä johtuukin että pomot näitä etäjuttuja vastustaa, he saavat laajan kuvan siitä tuottavuudesta,työntekijät tuskin tietävät mitä kaikki muut tekevät etäpäivinään ja tuleeko tulosta.

Ei meillä pomo tiedä sen enempää mitä tehdään, vaikka ollaankin toimistolla. Pomo itse on paikalla pari päivää viikossa, muuten kaiketi asiakkailla tai ties vaikka tekis niitä etätöitä. Ei se siellä kulje valvomassa, että jokainen tekee mitä pitää.

Ei meilläkään. Ja pomon palkalla saa hankittua halvempiakin ratkaisuja työntekijöiden tekemisten vahtimiseen, jos vahtimiseen on tarvetta.

Vierailija
26/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta joillekin tämä tuntuu olevan ihan käsittämätön systeemi, eikä suostuta millään uskomaan, että kyllä me molemmat täällä töitä tehdään ja usein myös pidempää päivää kuin toimistolla. 

En muutenkaan ymmärrä miksei etätyö ole sen yleisempää. Siinä voittaa kaikki.

No itse vastasitkin kysymykseesi, mustattuna.

Etäihmisiä ei pääse valvomaan, tekevätkö oikeasti niitä töitä vai eivätkö tee. Ja meneekö niihin oikeasti ilmoitettu 8 tuntia, vai hoitaako etä ne kolmessa tunnissa saaden näin salaa viisi tuntia palkallista "lomaa". On muka töissä, mutta oikeasti siemaileekin skumppaa sängyssä päiväseksin jälkeen.

Siksi toimistoon pitää raahautua, koska isoveli valvoo. Siksi.

Vierailija
27/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään. Ja pomon palkalla saa hankittua halvempiakin ratkaisuja työntekijöiden tekemisten vahtimiseen, jos vahtimiseen on tarvetta.

No, olette kuitenkin jumissa "vangittuna" sinne toimistolle. Teitte siellä mitä hyvänsä.

Ette ainakaan pääse nauttimaan salaa skumppaa sänkyyn. Vapaudenmenetys ja toimistoon sitominen on siis varmempi tapa varmistaa, ettei mahdotonta sluibailua tapahdu.

Etätyöntekijöitä ei voi vahtia eikä voi tietää, kauan meni x työhön.

Vierailija
28/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, olette kuitenkin jumissa "vangittuna" sinne toimistolle. Teitte siellä mitä hyvänsä.

Ette ainakaan pääse nauttimaan salaa skumppaa sänkyyn. Vapaudenmenetys ja toimistoon sitominen on siis varmempi tapa varmistaa, ettei mahdotonta sluibailua tapahdu.

Etätyöntekijöitä ei voi vahtia eikä voi tietää, kauan meni x työhön.

Olen tuo edellinen kommentoija ja teen kokonaan etätöitä. Mutta ei toimistollakaan pomo kierrä vahtimassa, mitä työntekijät tekevät. 

Vierailija
29/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omissa hommissa mitään mahdollisuuksia etätyöhön, täällä on oltava ihan fyysisesti paikalla, mutta mikä olis sen kivempaa kuin tehdä kotona töitä. Nauttikaa te kenellä siihen mahdollisuus on!

Eli työpaikalta kirjoitat vauvapalstalle?!? Eikö sun pidä tehdä siellä töitä?

Vierailija
30/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin tunnustaa että en ymmärrä, tai etätöitä ymmärrän mutta on hankala ymmärtää näitä työpaikkoja, joissa ei tuottavuutta ja tuloksia seurata oikein mitenkään. Työ on niin *piip* kallista Suomessa, että mun on hankala hahmottaa mitä liikkuu esimiehen päässä joka siitä maksaa kovaa hintaa mutta ei omaa mitään järjestelmää jolla valvoa tuottaako se työ mitään arvoa tai edes tehdäänkö sitä.

Olen työskennellyt aloilla, joissa tehoa ja tuloksia seurataan aktiivisesti ja siksi onkin vaikea ymmärtää kun kuulee ystävän sanovan esim. "ettei torstaina ja perjantaina nyt oikein ole mitään tekemistä töissä, yritän jotain keksiä." Ihan vierasta mulle.

Vierailija
31/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joillekin tämä tuntuu olevan ihan käsittämätön systeemi, eikä suostuta millään uskomaan, että kyllä me molemmat täällä töitä tehdään ja usein myös pidempää päivää kuin toimistolla. 

Etäihmisiä ei pääse valvomaan, tekevätkö oikeasti niitä töitä vai eivätkö tee. Ja meneekö niihin oikeasti ilmoitettu 8 tuntia, vai hoitaako etä ne kolmessa tunnissa saaden näin salaa viisi tuntia palkallista "lomaa". On muka töissä, mutta oikeasti siemaileekin skumppaa sängyssä päiväseksin jälkeen.

No kenen kuvittelet ne työt tekevän jos etätyöläinen ei niitä tee? Minulla on viikkotargetteja ja sitten puolen vuoden välein tsekattavia ja jos laiskottelen päivällä, teen ne työt sitten yöllä.

Vierailija
32/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firma on sulkenut paljon toimistoja ja siirtänyt ihmisiä kokonaan etätyölaisiksi. Minäkin teen nyt siis 100% etätyötä. Yleensä ihmiset suhtautuu nykyään ihan fiksusti asiaan, mutta aina on joku, joka ei voi ymmärtää, etten minä voi lähteä kesken päivää vaikka shoppailemaan "kun kerran olen kotona". Olen juu kotona, mutta mulla on ihan kiinteä työaika.

Vierailija
33/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin tunnustaa että en ymmärrä, tai etätöitä ymmärrän mutta on hankala ymmärtää näitä työpaikkoja, joissa ei tuottavuutta ja tuloksia seurata oikein mitenkään. Työ on niin *piip* kallista Suomessa, että mun on hankala hahmottaa mitä liikkuu esimiehen päässä joka siitä maksaa kovaa hintaa mutta ei omaa mitään järjestelmää jolla valvoa tuottaako se työ mitään arvoa tai edes tehdäänkö sitä.

Olen työskennellyt aloilla, joissa tehoa ja tuloksia seurataan aktiivisesti ja siksi onkin vaikea ymmärtää kun kuulee ystävän sanovan esim. "ettei torstaina ja perjantaina nyt oikein ole mitään tekemistä töissä, yritän jotain keksiä." Ihan vierasta mulle.

Tottakai tuottavuutta mitataan. Projektien pitää valmistua aikataulussa. Työntekijän pitää tuottaa yritykselle enemmän kuin työntekijän palkka sivukuluineen on. 

Kaikki työ ei ole samanlaista. On aivan eri asia, kuuluuko tehtäviisi vääntää mahdollisimman monta ruuvia kiinni minuutissa vai pitääkö sun ratkoa jotain asiakkaan toimintatapojen muutoksiin liittyvää ongelmaa. Myös ihmiset ovat erilaisia. Minä teen töitä etänä ja aika usein, jos jään jumiin johonkin ongelmakohtaan, lähden lounastauolla ulos koiran kanssa kävelemään ja takaisin tultuani juon kupin kahvia ja syön avocadon ja pari pähkinää samalla kun vastailen sähköposteihin. Kollegat toimistolla menevät lounastauolla työpaikkaruokalan buffetpöytään syömään. Arvaapa, kenellä aivot toimivat iltapäivän kirkkaammin?

Vierailija
34/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua ainakaan kukaan valvo konttorillakaan. Olen oman yksikköni ainoa edustaja omalla paikkakunnallani, kaikki kollegat samassa projektissa ovat eri paikkakunnilla ja osa vieläpä asiakkaalla. Meillä mitataan sitä, mitä valmistuu ja valmistuuko työmääräarvion mukaisessa ajassa vai menikö jostain syystä yli.

Näissä asiantuntijaorganisaatioissa on se juttu vielä, että jos vetää lonkkaa kotona 5 tuntia ja väittää tehneensä 8 tuntia töitä, ne tekemättä jääneet työt löytää kyllä edestään seuraavana päivänä. Jos en minä niitä tee, niin ei niitä tee kukaan muukaan ja sittenhän se näkyy kyllä esimiehelle tekemättömyytenä.

-2

Vierailija
35/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinpa minäkin etätyön ilman, että pitäisi olla it-alalla.

Vierailija
36/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa siinä olisi, jos tekisi 3 tunnissa 8 tunnin työt sen sijaan, että viivyttelisi jossain toimistolla sen 8 h. Pääasia kai olisi, että luvattu määrä työtä tulee tehtyä.

Vierailija
37/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa siinä olisi, jos tekisi 3 tunnissa 8 tunnin työt sen sijaan, että viivyttelisi jossain toimistolla sen 8 h. Pääasia kai olisi, että luvattu määrä työtä tulee tehtyä.

Niinpä. Itse olen koodari isossa it-talossa, ja olen sairaan nopea työssäni. Teen yleensä työni noin kolmasosassa siitä ajasta, mikä on projektissa työlle määritetty keskimääräisen työtahdin mukaan. Loppuajat voin hyvällä omallatunnolla velttoilla, eikä se kiinnosta pätkääkään työnantajaani niin kauan kuin jokaisesta tunnista juoksee laskutus.

Vierailija
38/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa todellinen ongelma on ohjelmat, jotka pitäisi sitten saada kotikoneelle, mutta eiköhän sekin hoituisi.

Mun ainoa työkone on läppäri, joka kulkee mukana niin konttorilla, etänä kuin satunnaisilla työreissuilla. Joskus jopa lomareissuilla, jos näin on sovittu. Konttorilla sentään on näytöt, näppikset ja hiiret erikseen, mutta etänä pelkkä kone + hiiri.

Mikään ei estä itse hankkimasta noita erillisiä näppiksiä ja näyttöjä sille etäkoneelle, jos työmukavuutta haluaa etähommiin lisää.

Vierailija
39/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet tasan yhtä typerä kuin se kaupan kassa, joka ei ymmärrä etätyötä. Sinä et ymmärrä, ettei läheskään kaikissa ammateissa voi tehdä etätyötä. 

Minä teen noin puolet työstäni etänä. Ja silloin voi kyllä hoitaa päiväpanotkin siinä raportin kirjoittamisen lomassa.

Vierailija
40/50 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei estä itse hankkimasta noita erillisiä näppiksiä ja näyttöjä sille etäkoneelle, jos työmukavuutta haluaa etähommiin lisää.

Ei tietenkään estä. Mutta en ole katsonut tarpeelliseksi omaa rahaa kuluttaa työvälineisiin, kun hyvin pärjään ilmankin.