Korkeakoulu ja ryhmätyöt, en enää oikeasti jaksa
Tammikuussa jaettiin ryhmät eikä vaihtaa saa. Projekti liittyy erään ryhmänjäsenen kehittelemään sovellukseen ja tämä on osoittautunut ihan hirveäksi ihmiseksi.
Joka päivä saa kuulla kehuskelua siitä, miten HÄN on tämän applikaation kehitellyt ja miten hän tulee olemaan seuraava Rovio ja Supercell. Kuulemma kansainvälinen menestys ja nyt jo kovat tuotot kun hänestä tapellaan että kuka saa sponsoroida ja olla kehitysapuna.
Tämä ihminen on itse todella joustamaton ja inhottava. Jos on esimerkiksi sovittu, että torstaina klo 17:00 aletaan tekemään hommia, tyyppi ei vastaa mitään moneen tuntiin. Sitten saattaa joskus kymmenen aikaan illalla laittaa viestin, että nyt alamme tekemään. Jos hänelle vastaa, että sori, pitäisi mennä kohta nukkumaankin kun aamulla on aikainen herätys, suuttuu ja alkaa tuittuilemaan tyyliin "Pitäisi osata tuon verran joustaa!" ja " Etkö muka tajua että korkeakoulussa saattaa joutua tekemään hommia vaikka koko yön?!"
Koko ajan naputtaa, että etkä voi tehdä sitä, tätä ja tuota paremmin, tässä sinun esityksessäsi on vääränlaiset kuvat, tee paremmin.
Olen ahkera opiskelija ja hieman ujo, joten tämä tyyppi käyttää tätä oikeasti hyväkseen. Antaa jonkun inhottavan homman ja kysyy kuka ottaa, kukaan ei luonnollisestikaan sano mitään joten käskee minut sitten tekemään koko homman yksinään.
Tyyppi ei edes ole mikään team leaderi, mutta koska kyse on HÄNEN sovelluksestaan, niin me olemme HÄNEN työntekijöitään.
Aina kun teemme jotain, muistaa nauraa:
"Kiitti jätkät! Mä säästän jotain pari tonnii kun te teette nää mulle ilmatteeksi. :))"
Ja jos ei suostu hyppimään hänen pillinsä mukaan, sanoo:
"No mä oon ehkä teidän tuleva työnantajanne, ettekö te oikeesti halua antaa hyvää kuvaa itsestänne?"
Kommentit (30)
En mä ainakaan tekisi toiselle ilmaista työtä. Työstä omaa projektia äläkä anna työpanostasi ilmaiseksi toiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää projekti loppuun vaikka mikä olisi. Se päättyy tiettynä päivänä. Kokemus on arvokas, sillä myös työelämässä tulee vastaan tuollaisia asiakkaita, pomoja, työkavereita ja alaisia, ja niistä pitää selvitä jotenkin, kunnes tulee sopiva aika vaihtaa työpaikkaa. Työn kesken jättäminen ei ole mikään ratkaisu, eikä siihen pidä opetella opinnoissa. Lopettamalla antaisitte vaikean asiakkaan pilata omat opintonne ja ammattiylpeytenne.
Mulla it-alalta kokemusta kohta parikymmentä vuotta, eikä tuollaista ole tarvinnut sietää koskaan. Onni olla töissä isossa talossa, jossa tarvittaessa voi vaihtaa vaikka tiimiä. Ja pomot on olleet sellaisia, että pitäneet meidän puoliamme jopa maksavia asiakkaita vastaan, jos vaatimukset menee kohtuuttomiksi. Esim. aina sanottu, että kenelläkään ei ole velvollisuutta tehdä ylitöitä, ja varsinkaan laskuttamatonta ilmaista duunia kotona ei pidä tehdä.
Jos luet tarkkaan, en ehdottanut ylitöiden tekoa vaan projektin tekemistä loppuun. Vaikeallekin asiakkaalle toimitetaan sopimuksen ehdot täyttävä tuote, ja se siitä. Opintojen lykkääminen vuodella, mihin kurssin kesken jättäminen johtaisi, on yhtä tyhmää kuin työpaikan vaihtaminen ovia paiskomalla ongelmallisen asiakasprojektin takia.
Karmea tilanne. Itse sulkisin korvat ja tekisin oman osuuteni, mutta en todellakaan yöllä vaan sovittuihin aikoihin. Voisitteko muiden ryhmään kuuluvien kanssa puhua tästä, että ette vaan vastaa hänelle mitään kun sovittu tapaaminen on ohi?
Ajattele niin, että hänellä on vakavia ongelmia eikä pysty parempaan käytökseen, kohtele kuten kohtelisit lasta joka kiukuttelee ja kerskuu.
Oletko teknillisessä korkeakoulussa vai ammattikorkeakoulussa?
Muu ryhmä tekee tälle yhdelle selväksi, että sovittuna aikana tavataan ja jos hän ei pääse paikalle niin voi voi, siinäpä pitää oman palaverinsa myöhemmin yksinään.
Koska kevät on vielä alussa, ja jos projekti on samanlainen mitä kuvittelen, niin ehtisikö työtä vielä vaihtaa? Sanotte tälle yhdelle ja opettajalle että muutitte mielenne ja haluatte tehdä jotain yhdessä eikä niin, että yksi keksii aiheen?
Mä en rehellisesti ymmärrä tuota "kyllä tähän pitää opetella kun tulevaisuudessakin...'; eiköhän se ole ihan eri asia tehdä koulussa ryhmätyötä jonkun kanssa, joka ei osaa joustaa mistään kuin olla töissä tiimissä, jossa on tasavertaisia työntekijöitä. Kuten joku ylempänä sanoi, jos joku alkaisi työpaikalla hyppiä noin nenille ja ottamaan kunnian muiden tekemästä työstä niin ei sitä kauaa siellä työpaikalla katsottaisi.
Itse aion kieltäytyä ryhmätöistä jos korkeakoulussa joskus olen.
Ryhmätyöt on ihan p***seestä!
Terv. Aikuisopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Mä en rehellisesti ymmärrä tuota "kyllä tähän pitää opetella kun tulevaisuudessakin...'; eiköhän se ole ihan eri asia tehdä koulussa ryhmätyötä jonkun kanssa, joka ei osaa joustaa mistään kuin olla töissä tiimissä, jossa on tasavertaisia työntekijöitä. Kuten joku ylempänä sanoi, jos joku alkaisi työpaikalla hyppiä noin nenille ja ottamaan kunnian muiden tekemästä työstä niin ei sitä kauaa siellä työpaikalla katsottaisi.
Minä ainakin puhuin siitä että työelämässäkin voi tulla tuollaista eteen ja opiskeluaikana "turvallisesti kokeillen" voi harjoitella tilanteessa selviämistä ja ottaa opikseen. En ehdottanut asian sietämistä, vaan kehotin juttelemaan muiden ryhmäläisten kanssa, tekemään selvät säännöt työskentelyn etenemisen suhteen ja ottamaan opettajaan yhteyttä, mikäli omat konstit eivät riitä. Työpaikka ja opiskelupaikka ovat kuitenkin eri asioita. Työpaikalla oletetaan että osataan, opiskellessa oletetaan että tässä vielä harjoitellaan ja otetaan opiksi. Eli: ei ole normaali toimintatapa, ei ole hyvää käytöstä, kannattaa ottaa opintopisteet ja opit mikäli vain mahdollista ja ottaa yhteyttä opettajaan mikäli on ihan mahdotonta.
Työelämässäkin voi toki joutua sietämään ikäviä asioita ja joko ne ratkeavat tai sitten pitää äänestää omilla jaloillaan. Joskus joutuu vain sietämään, esim. meidän työpaikallamme tuli organisaatiouudistus ja ylemmäksi esimieheksi tuli henkilö, joka on ihan selkeästi tuupattu tuohon vain parin vuoden päässä olevaa eläköitymistä odottamaan. Asiat ovat menneet huonoon suuntaan hänen aloitettuaan, ollaan tehty parhaamme ja puhuttu, mutta tiedän ettei mikään muutu ennen kuin ko. henkilö jää pois työelämästä. Voin joko irtisanoutua vakituisesta työpaikasta, jossa kuitenkin periaatteessa viihdyn ja haluan tehdä tätä työtä, tai voin kärvistellä vielä vuoden ja toivoa että seuraajalla on järkeä päässä. Olen valinnut kärvistelyn.
Vierailija kirjoitti:
Oi voi, AP:n tilanne kuulostaa niin tutulta verrattuna omiin kokemuksiini, kun muutama vuosi sitten tein maisterin tutkintoani yliopistossa. Opettajat sanoivat ihan ääneen, että se on pedagoginen prosessi, että joutuu tekemään näissä jatkuvissa (osittain hyvinkin turhissa) ryhmätöissä hommia ihmisten kanssa, joiden kanssa ei tule toimeen ja kaikkien tekeminen on yhtä tervan juontia. Että siinäpähän tappelette ja neuvottelette keskenänne. Joo-on, itselläni kuitenkin jo noita opintoja ennen n. 10 vuotta työkokemusta "oikeasta elämästä", ja voin sanoa, että jos tekeminen jossain firmassa on ylitsepääsemättömän vaikeaa joidenkin hankalien persoonien kukkoilun takia, niin peli pistetään ihan eri tavalla poikki kuin jossain opiskelukuvioissa. Se ei nimittäin ole taloudellisesti kannattavaa toimintaa, työhyvinvoinnista nyt puhumattakaan.
AP, et varmaan ole ryhmässäsi ainoa joka tilanteesta kärsii. Menkää yhdessä puhumaan ongelmastanne opettajalle.
Niinpä. Lähinnä kai tuossa olisi tarkoituksena, että opittaisiin tekemään asiallisten vieraampien ihmisten kanssa töitä eikä aina niiden bestiksien. Ei töissäkään oikeasti täysin mahdottomien ihmisten kanssa tarvitse vääntää ilman ulkopuolisten puuttumista asiaan.
No mua ärsyttää lähtökohtasesti jatkuva ryhmätöiden tekeminen yliopistossa joita saattaa olla tosi monia päällekäin, jos on useita kursseja menossa. Varsinkin jos ei ole hyvää samaa porukkaa niiden tekemiseen. Kerrankin menin ryhmään joka jätti työn tekemättä määräaikaan mennessä. Jotkut on perheellisiä, eikä mikään aika sovi. Sitten on nämä kammottavat ylisuorittajaryhmät, joiden kanssa on mielenterveys koetuksella. Viestejä tulee Whatsappiin klo. 23.30. "Moi. Mä vielä viilaan täällä näitä juttuja huomiselle että voisitteko vielä kattoo ku mä viilasin nää?" Tehdään aivan ylimitoitettu työ kurssin vaatimuksiin nähden. Onneksi opin yliopiston edetessä kenen kanssa kannattaa tehdä :D