Mies kertoi olleensa ihastunut ystävääni
Kuulema nyt tunteet ovat hiipuneet ja tykkää vain minusta ja haluaa olla kanssani. Minua kumminkin vaivaa tämä asia enkä tiedä voinko vain unohtaa. Mies ja ystäväni tulevat kuitenkin näkemään kauttani esim. juhlissa yms. Miten tästä voi jatkaa?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies kertoi ihastumisestaan sinulle?
Parisuhteen pitäisi perusta avoimuuteen, jossa voidaan puhua läpi kipeätkin asiat.
Kyllä, mutta rehellisyys ja tyhmyys pitää osata erottaa toisistaan.
Ei toiseen ihastuminen ole mikään "kipeä asia" (siis edellyttäen, että se jää siihen eikä siirry tekoihin), se on vain luonnollista ja kuuluu elämään. Antaa energiaa ja piristää omaakin parisuhdetta. Miksi ihmeessä sellaisesta pitäisi tehdä ongelma ja mahdollisesti paha mieli toiselle? Olen ihastunut oman avioliittoni aikana useamman kerran, kertaakaan en ole miestäni pettänyt enkä sellaista edes harkinnut. Rakastan miestäni suuresti, hän on kaikin puolin sopiva mies minulle. Silti saatan tuntea ihastumista toisiinkin, eikä se ole pois mieheltäni. En todellakaan ota riskiä, että pahoittaisin hänen mielensä kertomalla tällaisesta. Ja sillä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ettemmekö puhuisi parisuhteessamme avoimesti kipeistäkin asioista.
T. vaimo, joka ollut naimisissa jo yli 20 vuotta, onnellisesti
Ja te olette varmasti puhuneet asian läpi, että on ok ihastua ja olla jakamatta sitä kumppanille. Mutta tälle miehelle ja tälle parisuhteelle se on kipeä asia, joka heidän nyt pitää elää läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteen pitäisi perusta avoimuuteen, jossa voidaan puhua läpi kipeätkin asiat.
Ei toiseen ihastuminen ole mikään "kipeä asia" (siis edellyttäen, että se jää siihen eikä siirry tekoihin), se on vain luonnollista ja kuuluu elämään. Antaa energiaa ja piristää omaakin parisuhdetta. Miksi ihmeessä sellaisesta pitäisi tehdä ongelma ja mahdollisesti paha mieli toiselle? Olen ihastunut oman avioliittoni aikana useamman kerran, kertaakaan en ole miestäni pettänyt enkä sellaista edes harkinnut. Rakastan miestäni suuresti, hän on kaikin puolin sopiva mies minulle. Silti saatan tuntea ihastumista toisiinkin, eikä se ole pois mieheltäni. En todellakaan ota riskiä, että pahoittaisin hänen mielensä kertomalla tällaisesta. Ja sillä asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ettemmekö puhuisi parisuhteessamme avoimesti kipeistäkin asioista.
Se ihastuminen on voinut olla miehelle kriisi, joka hänen on pitänyt käsitellä. Ja kenen pitäisi olla se läheisin ja luotettavin keskustelukumppani? Sen oman rakkaan puolison.
Väistämättä meistä jokainen sanoillaan ja teoillaan loukkaa, satuttaa, pahoittaa toisen mielen, jne eikä toista voi kaikelta suojella. Pitää uskaltaa ottaa myös niitä riskejä.
Eikö salailu ole riski?
T. vaimo, joka ei kuvittele olevansa ainoa joka on ollut onnellisesti avioliitossa yli 20 vuotta, että se pitää ihan erikseen mainita.
Kyllä tietyistä asioista on paljon terveempää jutella vaikka sen parhaan naispuoleisen ystävän kanssa. Ja nämä ihastukset kyllä lukeutuvat niihin.
Minulle rakkaani suojeleminen on tärkeää, enkä halua ehdoin tahdoin loukata, satuttaa tai pahoittaa toisen mieltä. Miksi tekisin niin? Mitä hyvää siitä seuraisi ja kenelle? En ymmärrä tuota riskiasiaa tässä tilanteessa. Miksi olisi "riski" jättää kertomatta ihastuksesta miehelle?
Kyllä meitä on moneksi, pakko taas kerran todeta.
T. Se 20-vuotta onnellisesti naimisissa ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki parisuhteessa ihastuneet eivät ole sinä ja suhtaudu asiaan yhtä kevyesti. Jokin tarve miehellä on ollut asiasta puhua.
Ap, nyt sinun tärkeää puhua miehellesi avoimesti, että et pääse asiasta yli.
Nainen kysellyt asiasta suoraan = miehen tarve puhua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja te olette varmasti puhuneet asian läpi, että on ok ihastua ja olla jakamatta sitä kumppanille. Mutta tälle miehelle ja tälle parisuhteelle se on kipeä asia, joka heidän nyt pitää elää läpi.
Missä luki, että se olisi tälle ap:n miehelle ollut "kipeä" asia? Vaimolle varmasti, sen tajuan, sen takia mielestäni tällaisia luonnollisia, mutta toista satuttavia asioita ei kannata jakaa sen oman puolison kanssa, kun (ja jos) sillä ei ole mitään tekemistä sen oman suhteen kanssa. Ei ihminen voi tunteilleen mitään, eikä niistä pitäisi joutua kokemaan huonoa omaatuntoa ja kokea niitä vääriksi. Jokainen fiksu aikuinen ihminen voi kuitenkin itse päättää, miten toimii (=ei anna ihastuksen johtaa tekoihin vaan antaa sen lakastua omia aikojaan) eikä loukaa sillä muita (=kerro puolisolle).
Mutta kukin tyylillään. Kyllähän jotkut pieksävätkin puolisoitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kysyin suoraan, sillä epäilin että hänellä olisi tunteita. Ap
Oma moka sitten. Olisiko miehen pitänyt valehdella päin naamaa? Toivottavasti mies ei joudu kärsimään.
Sehän valehteli päin naamaa. Varmasti on vielä tunteita, mies ei vaan halunnut suoraan apeelle kertoa totuutta. Ei voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kysyin suoraan, sillä epäilin että hänellä olisi tunteita. Ap
Ei kannata kysyä asioita, joihin ei halua kuulla rehellistä vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä luki, että se olisi tälle ap:n miehelle ollut "kipeä" asia? Vaimolle varmasti, sen tajuan, sen takia mielestäni tällaisia luonnollisia, mutta toista satuttavia asioita ei kannata jakaa sen oman puolison kanssa, kun (ja jos) sillä ei ole mitään tekemistä sen oman suhteen kanssa. Ei ihminen voi tunteilleen mitään, eikä niistä pitäisi joutua kokemaan huonoa omaatuntoa ja kokea niitä vääriksi. Jokainen fiksu aikuinen ihminen voi kuitenkin itse päättää, miten toimii (=ei anna ihastuksen johtaa tekoihin vaan antaa sen lakastua omia aikojaan) eikä loukaa sillä muita (=kerro puolisolle).
Mutta kukin tyylillään. Kyllähän jotkut pieksävätkin puolisoitaan.
Ai tunteilla ei ole mitään tekemistä oman suhteen kanssa? Oikeastiko? Ja ihastua ei johda tekoihin vaan sen vuoksi että apeen ystävä ei pettäisi apeeta. Mies varmaan ryhtyisi tekoihinkin.
Pakko myöntää että jos noin kävisi meille niin en enää tapaisi tätä ystävää mieheni kanssa vaan aina jossain muualla kaksin tai muussa porukassa. Ystävä saisi siis kärsiä viattomana miehen ihastumisesta mutta en ottaisi riskiä että mies yhä enemmän ihastuu. Ystävällä en kertoisi.
been there, done that kirjoitti:
Minä en ainakaan näe tässä mitään ihmeellistä. Sehän on ihan normaalia, että ihastuu muihin ja haikailee aika ajoin vanhojen suhteiden perään. Laittaisin vain hieman rajoitteita kyseisten kahdessaololle. Jos ei ole osviittaa mistään fyysisestä, niin antaisin olla.
Laittaisit rajoitteita? Oletko puolisosi äiti?
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin parhaillaan ihastunut toiseen mieheen. En kuitenkaan kerro siitä miehelleni, koska se vain loukkaisi turhaan. En siis aio mitenkään toimia ihastuksen pohjalta vaan odottaa aikuismaisesti, että se menee ohi. Vähän erikoista, että mies välttämättä halusi kertoa sen. Onko hänellä kuumia kavereita? Voisin antaa kunnon opetuksen ja alkaa kertoilla aamuisin, että näet heistä unia.
Mäkin olen ihastunut yhteen mieheen työpaikallani ja odotan kovasti yhteisiä työvuoroja. En kuitenkaan ikinä tekisi mitään, mistä en miehelleni voisi kertoa huoletta, enkä tosielämässä edes haluaisi. Mutta vähän voi haaveilla... Toisaalta en myöskään näe tarvetta kertoa pienestä ihastumisesta puolisolle. Minusta ihastuminen on aika merkityksetöntä.
Mua kyllä loukkaisi tosi paljon, jos mieheni olisi pitänyt tietämättäni yhteyttä lapseni harrastuskaverin äitiin. Paljon, paljon enemmän kuin se, että olisi tehnyt sen jonkun tuiki tuntemattoman kanssa. Tuo on niin alhaista ja epäkunnioittavaa käytöstä molemmilta ja vielä enemmän mieheltäsi.
Eli on ehdottomasti uskottomuutta ja pettämistä ja suhteen rajojen rikkomista rankalla tavalla. Ja uskon myös, että jos eivät sänkyyn asti ole menneet, niin ainakin suudeltu ja halailtu jo on.
Jutelkaa asia perin pohjin pois ja ilmaise järkytyksesi ja pettymyksesi ja kysy mieheltä miltä häneltä tuntuisi, jos itse tekisit vastaavaa. Tavallaanhan sulla on siihen optio miehesi käytöksen jälkeen. Itse antaisin miehen maistaa omaa lääkettään.
Jos suhde ei ole ollut viime aikoina hyvä ja jos olisin itse jo aikaisemmin miettinyt suhteen tilaa vakavasti, niin voisin tuollaisen tempun jälkeen kyllä ehdottaa eropapereiden kirjoittamista välittömästi.
Kaikki parisuhteessa ihastuneet eivät ole sinä ja suhtaudu asiaan yhtä kevyesti. Jokin tarve miehellä on ollut asiasta puhua.
Ap, nyt sinun tärkeää puhua miehellesi avoimesti, että et pääse asiasta yli.