Ihanaa, että tämäkin sossutapaus voi elää leveästi, jep.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005079221.html
Huokaus. Otsikko oli siis sarkasmia.
En tajua, miksi iltapäivälehdet nostavat näitä surkusossutapauksia esiin ikään kuin he olisivat jotain superlahjakkuuksia, joiden esimerkkiä kannattaisi seurata. Tämäkin tapaus ihan itse sössinyt luottotiedot ja lisääntynyt jännämiehen kanssa.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenhan tämä on ihan oikeinlaskettu tuki. Sitä vain mietin, että saako muka äitiyspäivärahan lisäksi täyttä toimeentulotukea? Siis minähän elän silloin pienemmillä rahoilla, koska nyt jäin työttömäksi enkä saa enää yli kolmevuotiaasta mitään kotihoidontukea enkä tietysti mitään äitiyspäivärahaa.
Vastauksia tähän! Saako äiti sekä äitiyspäivärahaa, 500 € perusosaa, 300 € perusosaa lapselle, asumistuki lähes koko vuokraan ja lapsilisän?
Eli saako juuri työttömäksi jäänyt yli 3v lapsen äiti vähemmän tukea vaikka lapsi kuluttaa enemmän?
Molemmissa tapauksissa yh-äiti saa saman verran, olettaen että asunnon vuokra ei ole liian kallis hyväksyttäväksi kokonaisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olisi kiva, jos joskus tehtäisiin juttu köyhästä, joka olisi olosuhteiden uhri. Tässä ihmetyttää: A) Miksi ei ollut työtön työnhakija? B) miksi pitää asua kalliimmin hyvien kulkuyhteyksien varrella, kun ei ole edes työtön? C) ja siis aina ne kulutusluottomaksut
Tässä ehkä painaa se, että oikeasti hädässä olevat eivät kehtaa hakea julkisuutta. Minä olen oman nuoren naiiviuden ja äitini itsekkyyden uhri, mutten koskaan kehtaisi tillittää miten rahaa ei ole ja yhyy kuinka elämä on rankkaa. Elämä on, paskat kortit tuli käteen mutta nyt pitää tehdä töitä kahta kauheammin että pääsee veloistaan ja saa itsensäkin kuntoon. Minun juoppo äiti otti nimissäni pikavippejä, osamaksulla kaikkea, tuhlasi kaikki rahat viinaan jo lapsuudesta asti. En silti mene iltalehteen itkemään, vaan hyväksyn sen että se rikosilmoitus olisi pitänyt tehdä, olin lapsellisen suojelunhaluinen kun en tehnyt ja nyt pitää maksaa oppirahat. Vähitellen elämään kiinni.
Turhauttaa kyllä kun koko ajan on juttua joissa on itse otettu niitä vippejä ja tehty huonoja päätöksiä, sitten itketään julkisesti kun elämä on paskaa. Niin se on jossain määrin kaikille, pitää vaan taistella ja selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vailla virheitä oleva heittäköön ensimmäisen kiven. Kysymyksessä on kuitenkin melko nuori ihminen, jolla on ongelmat kasautuneet kuten tuhansilla muillakin tässä maassa. Ihminen tekee virheitä. Kuinkahan moni nuori (tai ei edes niin nuori) on elänyt yli varojensa? Kuinkahan monella on tullut tällaista mutkaa rakkauselämässä? Kuinka moni on tullut vahingossa raskaaksi? Veikkaan että aika moni.
Täältä tulee, ota koppi! Onko tuo Tiina sinun tyttösi, kasvatatko samanlaista vai mitä lässytät? Ihan turha esittää että noiden tiinojen elämäntyyli ja tapa sössiä elämänsä olisi joku normaali. Ei ole. Ihan liikaa heitä kyllä on, ja miksei olisi kun täydellinen elämänhallinnan menetys näyttää tietyissä piireissä olevan iso meriitti.
Ei ole mun tyttö, mutta en ole menettänyt kykyä tuntea empatiaa ihmisiä ja etenkään sellaisia kohtaan, jotka ovat minua huonommassa asemassa toisin kuin eräät... Kuinka paljon kevyempää elämä on kuin ei tarvitse levittää negatiivisuutta ympäristöönsä ihan turhan takia. Se kun ei auta "Tiinaa" eikä ketään muutakaan... Minulla on myös oikeus olla eri mieltä aloittajan kanssa. Kaikkien ei tarvitse olla kaltaisiasi laumasieluja.
Kunpa halutessaan ei tarvitsisi myöskään elättää noita tiinoja pesueineen.
"Ilta-Sanomat kertoi Tiinan tilanteesta marraskuun alussa. Tuolloin Tiina oli viimeisillään raskaana ja eli asumistuella ja toimeentulotuella. Ruokaan jäi hänen mukaansa kuukaudessa vain muutama euro."
Paskat. Ihan varmasti jäi yli 300 euroa ruokaan. Minullakin jää, vaikka en ole edes toimeentulotuella vaan pelkästään työmarkkinatuki + asumistuki. Toimeentulotuki + asumistuki on aina isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuollakko pitäisi? Sitten olisi hyvä kun ihanilta veronmaksajilta säästyisi se 0,00001 senttiä per lärvi. Säästöä se on pienikin säästä, kato.
Voisi ainakin jättää lisääntymättä tilanteessa jossa ei pysty edes itseään elättämään, saati lisäsuita ruokkimaan. Ei ole kohtuuton pyyntö, mutta arvaan että artikkelin nainen on kohta taas raskaana.
Todella esimerkillinen tapaus siis. Ei Suomi ainakaan sukupuuttoon kuolemalla suosta nouse.
Vierailija kirjoitti:
"Ilta-Sanomat kertoi Tiinan tilanteesta marraskuun alussa. Tuolloin Tiina oli viimeisillään raskaana ja eli asumistuella ja toimeentulotuella. Ruokaan jäi hänen mukaansa kuukaudessa vain muutama euro."
Paskat. Ihan varmasti jäi yli 300 euroa ruokaan. Minullakin jää, vaikka en ole edes toimeentulotuella vaan pelkästään työmarkkinatuki + asumistuki. Toimeentulotuki + asumistuki on aina isompi.
Hän maksoi parilla sadalla kulutusluottoja kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Paskat. Malttia ja lukemista, kyllä se sitä.
Siis Suomessahan pärjää joko itse töitä tekemällä TAI täysin hommansa sössineenä. Uskallapa olla työtön edes puoli vuotta, mutta muuten asiat kunnossa. No kohta ei ole, kun ei saa tehdä liikaa töitä jos ei kerta kunnon täyspäiväistä työtä saa, sitten odottelet tukia taas aikasi, et haluaisi ottaa lainaa mutta jollainhan tuo muutama viikko on elettävä ym. ym. Jos siis ei ole ketään, jolta lainata.
Niin paljon helpompaa vain olisi ottaa kulutusluottoja ja elellä leveästi, sitten kela tulee ja pelastaa toisten rahoilla. Mutta jos on työtön ja edes vähän yrittää elää ihmisiksi, niin se on se pahin.
Entäs jos sun vanhemmat kuolevat ja jättävät perinnöksi jotain arvokasta, jonka toivoisi säilyvän perheessä. Mutta se ei ole rahaa, vaan esim. maata. No valtio katsoo, että se on rahaa ja siitä on maksettava hirveät verot ja otettava lainaa siihen veroon. Tämän ymmärtäisin, jos kyseessä olisi rikas perhe joka perii, mutta että köyhä saa vihdoin edes _jotain_, niin siitäkin viedään niin paljon, että velkaa on otettava.
Eikö päättäjät tajua, että Suomesta on tulossa USA, on rikkaita ja köyhiä, väliinputoajasta tulee jompi kumpi, mutta sellaisena keskivertona täällä ei pärjää. Tai siihen tämä on menossa, vielä sentään pikkupalkallakin elää.
Ja siis EN puolustele tuota kertomusta, vaan nimenomaan tuo pärjää nyt, kun sössi asiansa. En minä vain saa tukea tähän asuntoon koko vuokran edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenhan tämä on ihan oikeinlaskettu tuki. Sitä vain mietin, että saako muka äitiyspäivärahan lisäksi täyttä toimeentulotukea? Siis minähän elän silloin pienemmillä rahoilla, koska nyt jäin työttömäksi enkä saa enää yli kolmevuotiaasta mitään kotihoidontukea enkä tietysti mitään äitiyspäivärahaa.
Vastauksia tähän! Saako äiti sekä äitiyspäivärahaa, 500 € perusosaa, 300 € perusosaa lapselle, asumistuki lähes koko vuokraan ja lapsilisän?
Eli saako juuri työttömäksi jäänyt yli 3v lapsen äiti vähemmän tukea vaikka lapsi kuluttaa enemmän?
Ei. Joitakin kymppejä sitä toimeentulotukea saa, lääkkeisiin, sähköön jne.
Opiskelijat pakotetaan ottamaan lainaa, niin että korvissa soi, kun yrittävät vain aktiivisesti rakentaa itselleen parempaa tulevaisuutta. Sitten tämmöset elämänkoulutiinat, jotka on eläneet yli varojensa kalliissa kämpässä ja tehneet samanlaiselle luuserille vielä lapsen, saavat ilmasta rahaa uuden elämänkouluipanan kasvattamiseen. Ja hän on vielä jotenkin sankari tässä tilanteessa.
Melkein tekisi minunkin mieleni puhua ensimmäisen kiven heittämisestä. Kukaan meistä ei voi tietää, milloin matto vedetään jalkojemme alta ja talous sekä sen mukana elämä romahtaa. Ei ole tuo jutun nuori nainen ensimmäinen eikä viimeinenkään. Ja kuinkahan moni muukin nuori on sortunut ostamaan osamaksulla ja ottanut kulutusluottoja. Ei ole siinäkään kohdassa tämä nainen ensimmäinen eikä viimeinen. Nostan hänelle olematonta hattuani, että hän maksaa pois koko ajan velkojaan. Moni olisi nakannut laskut roskiin kuoria avaamatta ja kasvattaisi korkomäärää. Jotenkin tuntuu, että tyttö on läksynsä oppinut ja kun saa velkansa maksetuksi, voi aloittaa elämän uudelta pohjalta. Toivotaan, että saa aikanaan myös työpaikan eikä enää tarvitse teidän kitkerien ja katkerien eukkojen veroeuroja. Muuten: siinä asunnossahan asuu nyt kaksi ihmistä, äiti ja lapsi. Onko se muka vieläkin Kelan mielestä liian kallis?
En ymmärrä miksi tästä on tehty juttu. Tiina on ilmeisesti saanut tukensa kuten on kuulunut eikä se ole yhteiskunnan vika, että on ottanut vippejä ja lisääntynyt luuserin kanssa. Toki Suomessa voisi olla moni asia paremmin ja jos esimerkiksi nuorten olisi helpompi päästä työelämään ja saada palkkaa, jolla eläisi niin tämäkin tarina voisi olla toisenlainen. Suomessa pärjääminen on todella pärjäämistä vaikka olisi millainen tutkinto ja cv (kokemusta on).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuollakko pitäisi? Sitten olisi hyvä kun ihanilta veronmaksajilta säästyisi se 0,00001 senttiä per lärvi. Säästöä se on pienikin säästä, kato.
Voisi ainakin jättää lisääntymättä tilanteessa jossa ei pysty edes itseään elättämään, saati lisäsuita ruokkimaan. Ei ole kohtuuton pyyntö, mutta arvaan että artikkelin nainen on kohta taas raskaana.
Todella esimerkillinen tapaus siis. Ei Suomi ainakaan sukupuuttoon kuolemalla suosta nouse.
Ei nouse kyllä elämäntapasiipeilijöiden lapsitehtailullakaan, Suomi pikemminikin on ja tulee tulevaisuudessa olemaan vielä syvemmällä suossa tuollaisten takia. Kuka tulevaisuudessa kustantaa elämäntapasiipeilijöiden elämäntapasiipeilyn, kun elämäntapasiipeilijät tuottavat vain uusia elämäntapasiipeilijöitä, eivätkä systeemin rahoittajia?
Liian moni elää harhassa ettei heidän kuluttamaansa rahaa tienaa heidän puolesta kukaan, se vain ilmestyy jostain koska "minulla on oikeus" ja "minulle kuuluu".
Itselläni kyllä kaikenlaista kokeneena ja nähneenä riittää ymmärrystä ja empatiaan hyvinkin pitkälle.
Vuosia sitten olin työtön ja 30k euroa ulosotossa. Nyt siitä suosta on selvitty ja velan olen maksanut täysin itse. Eli en tuomitse.
Mutta ymmärrykseni ja empatiani loppuu tasan siihen pisteeseen, kun kuulen että on täytynyt lapsi väen vängällä hommata tuohon tilanteeseen.
En ymmärrä, en yhtään. Maailman suurin itsekkyyden muoto.
Vierailija kirjoitti:
Melkein tekisi minunkin mieleni puhua ensimmäisen kiven heittämisestä. Kukaan meistä ei voi tietää, milloin matto vedetään jalkojemme alta ja talous sekä sen mukana elämä romahtaa. Ei ole tuo jutun nuori nainen ensimmäinen eikä viimeinenkään. Ja kuinkahan moni muukin nuori on sortunut ostamaan osamaksulla ja ottanut kulutusluottoja. Ei ole siinäkään kohdassa tämä nainen ensimmäinen eikä viimeinen. Nostan hänelle olematonta hattuani, että hän maksaa pois koko ajan velkojaan. Moni olisi nakannut laskut roskiin kuoria avaamatta ja kasvattaisi korkomäärää. Jotenkin tuntuu, että tyttö on läksynsä oppinut ja kun saa velkansa maksetuksi, voi aloittaa elämän uudelta pohjalta. Toivotaan, että saa aikanaan myös työpaikan eikä enää tarvitse teidän kitkerien ja katkerien eukkojen veroeuroja. Muuten: siinä asunnossahan asuu nyt kaksi ihmistä, äiti ja lapsi. Onko se muka vieläkin Kelan mielestä liian kallis?
Luepa täältä kuinka Tiina veti maton jalkojensa alta ihan itse.
Tuo oli nyt viimeinen niitti. Varmaan miljoonan olen tähän asti maksanut veroina, aina tunnollisesti ilman kikkailuja. Töitä olen yrittäjänä tehnyt ainakin 80h viikossa ja iso osa on näköjään ollut sitä varten että joku v-tun laiska äm mä voi elellä leveästi ja pyöräyttää äpärän jollekin varattomalle ku sipäälle. Takuulla on noita samoja jotka lähtee heti "vessaan" jos baarissa erehdyn tulla juttelemaan.
Huomenna on sitten soitto taaleritehtaalle, united bankersiin tai vastaavalle veronkiertokonsultille ja kyselen siitä miten firma ja muut sijoitukseni saadaan siirettyä veroparatiisiin jemman. Antaa muitten kustantaa kyseiset loiset.
vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Joitakin kymppejä sitä toimeentulotukea saa, lääkkeisiin, sähköön jne.
No ok. Olin jo että mitä helv...
Niin, tuet lienevät ihan oikein lasketut, joku sitäkin täällä huolehti.
Ihmettelen tällaista uutisointia - tai eihän kyseessä ole uutisointi, vaan klikkien kerääminen. On kiva lukea ja kauhistella, miten hyvin Suomessa valtio elättää, vaikka itse kuinka tyrisi.
Tässäkin ketjussa on ihmetelty, että mikä tässä nyt on ketjun aloittamisen motiivi, kyseessähän on ihan normikansalaisen normielämä. Niinpä niin, sehän se onkin se ihmetyttävä asia - milloin tällaisesta loisimisesta on tullut normaalia elämää? Ei tukien varassa möllöttäminen ole normiarkea, normiarkea on se, että käydään töissä ja eletään tulojen mukaan.
Samaa ajattelua ("tuet ovat perusoikeus") näkee paljon lapsiperheiden ajattelussa. Kaikki tuet ovat heille oikein, koska a) kasvattavat tulevia veronmaksajia ja vanhustenhoitajia ja b) aina löytyy laskentalogiikka, jonka mukaan töihinmeno ja lapsen tarhaan laittaminen tulee kuitenkin maksamaan yhteiskunnalle enemmän, jep jep....