Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LS-uhrit facessa!

Vierailija
08.02.2017 |

Eksyin katsomaan ryhmän julkaisuja. Valitettavasti on sanottava, että osa tuolla kirjoittavista ihmisistä vaikuttaa kirjoitustensa perusteella siltä, ettei ole ihmekään että lapset on huostassa.

Vaikkei esim. maahanmuuton vastustaminen sinänsä tee huonoa vanhempaa, mielestäni jotain on vialla jos lastensuojelua koskevissa keskusteluissa aletaan riehua partal*psista ja m*tuista ja huudellaan toisille ryhmäläisille että mee h*ora takas sinne mistä tulitkin. Luulisi vanhempien osaavan hillitä paremmin itseään. Useat ryhmän jäsenet kuuluvat myös näihin Rajat kii yms. ryhmiin. Näyttää siltä että lastensuojelulliset ongelmat ja "kriittisyys" kulkevat käsi kädessä. Miksi? Oletteko muut huomanneet tällaista?

Kirjoitukset ovat hyvin sekavia ja usein kirjoitettu ilman mitään välimerkkejä yms. Vaikuttavat värittyneiltä tarinoita, mitään vikaa ei itsessä nähdä. Koko lastensuojelu on yksi iso salaliitto. Lapset on huostattu kun eteisessä on ollut kaksi roskapussia odottamassa, tai koska joku teki "väärin" makaronilaatikon jne.

Mielestäni ilmiö on kiinnostava, varsinkin kun katselee kirjoittajien ns. yleistä profiilia. Ja erikoista on, että ryhmä on julkinen, ja ihmiset kirjoittavat sinne omista ja lastensa yksityisasioista. Ei kai lasten asioiden julkinen puiminen ole hyvää vanhemmuutta. Mielipiteitä?

LS-uhrit facessa!

Vaihtoehdot

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ukko meni jotain uhoomaan viime assussa iha syystä kyllä kun soosu vaikk on meidän puolella ni ei saanut suuta auki ku sijais perhe jotain kävi sönkkää et me ollaa vaikeutettu lasten sopeutumist, kait me niille kerrotaan miten asiat on."

Oon itse miettinyt samoja juttuja kun olen niitä lukenut. Tossa malliesimerkki näistä sekavista sepustuksista.

Vierailija
2/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli hyvä tämä "Ukko vähän riehui". Ja sitten ihmetellään kun lapset otetaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ironista että näillä rajat kiinni-ihmisillä, jotka sanovat maahanmuuton lisäävän radikaalisti sosiaalisia ongelmia, on niitä itselläänkin hirvittävä määrä.

Lastensuojeluongelmia, pahoinpitelyitä ja muita rikoksia, koulupudokkuutta, työttömyyttä...

Vierailija
4/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että asiat mitkä liittyvät omiin lapsiin herättävät vahvoja tunteita. Tilapäisesti huostattuna on myös tummaihoisia lapsia, ihan suvaitsevien perheiden lapsia, myös sellaisten vanhempien lapsia jotka osaavat kirjoittaa, lastentarhanopettajienkin lapsia on.

Noissa fb ryhmissä heiluu marginaali. Toisaalta on normaalia että eri tilanteisiin haetaan vertaistukea. Joskus liika provosoituminen on vain niin turhaa eikä se silti tarkoita että olisi tossu. Monella asiat ratkeavat ihan onnellisesti kun on avoin ja yhteistyökykyinen.

En silti väitä ettei olisi huonoa tuuria, väärinymmärtämistä, tilanteita joissa tuntuu ettei mikään ole oikeudenmukaista.

Terv, yksi joka itki kesällä Kampin portailla ja hihhulit tulivat kysymään saammeko me rukoilla puolestasi. Minä agnostikkona sanoin että saatte ja tehkää se. Sillä hetkellä tuntui että kuka hyvänsä joka kuuntelee oli tärkeä!

Tällä hetkellä suurin ongelmani on kova hammassärky. Huomisesta ei koskaan tiedä. Hyvä ihminen ja hyvä äiti yritän olla.

Vierailija
5/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ukko meni jotain uhoomaan viime assussa iha syystä kyllä kun soosu vaikk on meidän puolella ni ei saanut suuta auki ku sijais perhe jotain kävi sönkkää et me ollaa vaikeutettu lasten sopeutumist, kait me niille kerrotaan miten asiat on."

Oon itse miettinyt samoja juttuja kun olen niitä lukenut. Tossa malliesimerkki näistä sekavista sepustuksista.

Oli pakko mennä katsomaan tämä ryhmä. Tämä kirjoitus jatkuu kommenteissa:

"näyttivät koti tapaamisille vihreetä valoo kun olin turviksella ku oli ukon kans riitaa ja mietin omaa kämppää. No nyt ukon kanssa asiat selvitetty ja jatketaan niin sijarit ei meinaa sulattaa vaikka mitä se niille kuuluu."

Tyyppi on siis ollut myös turvakodissa miehensä vuoksi ja ihmettelee vielä miksi lapset ei ole kotona. Voi hyvää päivää.

Vierailija
6/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli pakko mennä katsomaan tämä ryhmä. Tämä kirjoitus jatkuu kommenteissa:

"näyttivät koti tapaamisille vihreetä valoo kun olin turviksella ku oli ukon kans riitaa ja mietin omaa kämppää. No nyt ukon kanssa asiat selvitetty ja jatketaan niin sijarit ei meinaa sulattaa vaikka mitä se niille kuuluu."

Tyyppi on siis ollut myös turvakodissa miehensä vuoksi ja ihmettelee vielä miksi lapset ei ole kotona. Voi hyvää päivää.

Tai siis ei siinä turvakodissa mitään, on hyvä hakea apua, mutta että palaa väkivaltaiseen suhteeseen ja luulee että se ei ole lasten kannalta ongelma.

Pakko oli korjata, ettei kukaan ymmärrä väärin.

Vierailija
7/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveetä luettavaa tuo ryhmä on. Ulkopuolisena ei ole kauhean vaikea "tajuta" miksi lapset on huostaanotettu.

Stereotypioita tukevaa on lähes kaikki tuossa ryhmässä - ei osata/viitsitä kirjoittaa oikein ja edes joidenkin sääntöjen mukaan jotta teksti olisi helppolukuista, profiileita kun katsoo niin kuvat ovat aina tietynlaisia (henkilöt epäsiistejä tai nimenomaan white trash -tyylisiä), ja koulutusta ei ainakaan fb-tietojen mukaan kummoista ole.

Tottakai myös niiden lapsia huostaanotetaan jotka ovat koulutettuja ja menestyneitä, mutta ilmeisesti he eivät tule uhriutumaan moisiin ryhmiin, ja ehkä ymmärtävät paremmin sen että syyttä ei huostaanottoja tehdä.

Vierailija
8/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveetä luettavaa tuo ryhmä on. Ulkopuolisena ei ole kauhean vaikea "tajuta" miksi lapset on huostaanotettu.

Stereotypioita tukevaa on lähes kaikki tuossa ryhmässä - ei osata/viitsitä kirjoittaa oikein ja edes joidenkin sääntöjen mukaan jotta teksti olisi helppolukuista, profiileita kun katsoo niin kuvat ovat aina tietynlaisia (henkilöt epäsiistejä tai nimenomaan white trash -tyylisiä), ja koulutusta ei ainakaan fb-tietojen mukaan kummoista ole.

Tottakai myös niiden lapsia huostaanotetaan jotka ovat koulutettuja ja menestyneitä, mutta ilmeisesti he eivät tule uhriutumaan moisiin ryhmiin, ja ehkä ymmärtävät paremmin sen että syyttä ei huostaanottoja tehdä.

Ja yhden pointin unohdit. Eivät kaikki lyhytaikaset toimenpiteet johda huostaanottoon.

Vierailija
9/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastensuojelussa töissä. Asiattomat vanhemmat ovat onneksi vähemmistö, ja suurin osa perheistä selviää avohuollon palveluilla. Valitettavasti on kuitenkin vanhempia, joiden kanssa yhteistyö on vaikeaa, ja jotka eivät hyväksy asiakkuuden alkamista tai näe vanhemmuudessa niitä ongelmia, jotka työntekijä näkee. Tämähän voi olla myös jonkinlainen defenssi. Monesti näillä vanhemmilla on muitakin sosiaalisia ongelmia. Kyllähän esimerkiksi jatkuva turvakotiin johtava riitely on lastensuojelun kannalta ongelmallista.

Kenenkään facebookkeja emme todellakaan katsele, enkä ole käynyt tuossa ryhmässä. Lasten yksityisyyden kannalta näyttää kyllä ongelmalliselta, jos asioita jaetaan julkisessa ryhmässä. Muutenkin kannattaa olla tarkka lasten asioiden ja somen kanssa.

Vertaistuen tarpeen ymmärrän hyvin. Olisi kuitenkin parempi, että tälle löytyisi jokin toinen foorumi, tai että ryhmä olisi vähintäänkin suljettu.

Vierailija
10/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten yksityisyyden kannalta näyttää kyllä ongelmalliselta, jos asioita jaetaan julkisessa ryhmässä.

Jep, tätä olen itse ihmetellyt. Jaetaan kaikenlaisia lasta koskevia papereita joissa on todella henkilökohtaista asiaa, lasten diagnooseja ja muuta, eikä yhtään tajuta sitä, että lapsellakin on oikeus yksityisyyteen. Lasten asioita ei tarvitse netissä kailottaa koko Suomelle, vaikka omat asiansa kailottaisikin.

Vierailija
11/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaistuen tarpeen ymmärrän hyvin. Olisi kuitenkin parempi, että tälle löytyisi jokin toinen foorumi, tai että ryhmä olisi vähintäänkin suljettu.

Tuolla ryhmässä pyörii tosi paljon myös alaikäisiä laitosnuoria jotka tulevat kyselemään "neuvoja" näitä ihmisiltä jotka on oman vanhemmuutensa kanssa hukassa. Siellä nämä vanhemmat sitten neuvovat nuorille ihan puutaheinää, joka on paikoitellen todella haitallista, ja lietsovat viranomaisvihaa entisestään - nuorilla tietty on negatiivinen asenne kaikkiin viranomaisiin, eivätkä ne tajua, että asioita tehdään niiden omaksi parhaaksi vaikkei ne siitä itse tykkääkään. Täysin vastuutonta toimintaa näiltä neuvojilta.

Vierailija
12/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että asiat mitkä liittyvät omiin lapsiin herättävät vahvoja tunteita. Tilapäisesti huostattuna on myös tummaihoisia lapsia, ihan suvaitsevien perheiden lapsia, myös sellaisten vanhempien lapsia jotka osaavat kirjoittaa, lastentarhanopettajienkin lapsia on.

Noissa fb ryhmissä heiluu marginaali. Toisaalta on normaalia että eri tilanteisiin haetaan vertaistukea. Joskus liika provosoituminen on vain niin turhaa eikä se silti tarkoita että olisi tossu. Monella asiat ratkeavat ihan onnellisesti kun on avoin ja yhteistyökykyinen.

En silti väitä ettei olisi huonoa tuuria, väärinymmärtämistä, tilanteita joissa tuntuu ettei mikään ole oikeudenmukaista.

Terv, yksi joka itki kesällä Kampin portailla ja hihhulit tulivat kysymään saammeko me rukoilla puolestasi. Minä agnostikkona sanoin että saatte ja tehkää se. Sillä hetkellä tuntui että kuka hyvänsä joka kuuntelee oli tärkeä!

Tällä hetkellä suurin ongelmani on kova hammassärky. Huomisesta ei koskaan tiedä. Hyvä ihminen ja hyvä äiti yritän olla.

Tulipa surullinen mieli kahdestakin alapeukusta. Tämänkään vuoksi en ole somessa että en kestäisi ruotimista, ihan elämä sinänsä tuo haasteita. (Lapseni asuu luonani).

Vierailija
13/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ryhmässä pyörii tosi paljon myös alaikäisiä laitosnuoria jotka tulevat kyselemään "neuvoja" näitä ihmisiltä jotka on oman vanhemmuutensa kanssa hukassa. Siellä nämä vanhemmat sitten neuvovat nuorille ihan puutaheinää, joka on paikoitellen todella haitallista, ja lietsovat viranomaisvihaa entisestään - nuorilla tietty on negatiivinen asenne kaikkiin viranomaisiin, eivätkä ne tajua, että asioita tehdään niiden omaksi parhaaksi vaikkei ne siitä itse tykkääkään. Täysin vastuutonta toimintaa näiltä neuvojilta.

Nimenomaan. Eräskin aikuinen nainen vastasi "hatkassa" (eli karannut laitoksesta) olevalle tytölle, että toivoo tämän hatkapaikan olevan luotettava ja hyvä piilo. Eli kannustetaan siihen että henkilökunta ja perhe on huolesta soikeina ja lapsi ties missä ties kenen kanssa. Käsittämätöntä.

Vierailija
14/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
15/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle näin sosiaalialan työntekijänä tuosta ryhmästä nousee huolestuttavana esille se, miten huonosti asioita perustellaan asiakkaille. Jos palavereihin joutuu etsimään tukijoukkoja, että ei koe tulleensa täysin työntekijöiden jyräämäksi, ei se ole hyvä asia. Jos tuntuu siltä, että ei ymmärrä, miksi lapset otetaan huostaan tai sijoitetaan, on joku jättänyt tehtävänsä tekemättä.

Toki lastensuojelu on ylikuormitettua ja työntekijät tekevät töitä äärirajoilla, mutta ei se ole syy jättää asiakkaita epätietoisuuteen. Ja on myös todettava, että tietenkin on asiakkaita, jotka uhriutuvat ja laittavat kaiken viranomaisten syyksi, vaikka hyvin tietävät asioiden oikean laidan. Mutta sääliksi käy silti heitä, jotka kokevat, että heitä ei kuunnella.

Vierailija
16/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaaa, joku äänestänyt "kaikki totta" :D taitaa olla itse näitä "uhreja"!

Vierailija
17/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko sen pikku-Laurin,joka vietiin ennen joulua äidiltään perusteetta (väitettiin silloin). Eikö siinäkin sitten lopulta ollut jotain oikesti taustalla?

Vierailija
18/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko sen pikku-Laurin,joka vietiin ennen joulua äidiltään perusteetta (väitettiin silloin). Eikö siinäkin sitten lopulta ollut jotain oikesti taustalla?

En, kerro lisää?

Vierailija
19/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen pakkomielle sinulla on kyseistä ryhmää kohtaan?

Hankkisit itsellesi apua, sillä ei tuo sinunkaan toiminta tervettä ole.

Olisin vastannut tuohon äänestykseenkin, mutta et ollut laittanut sopivaa vaihtoehtoa.

Vierailija
20/24 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen pakkomielle sinulla on kyseistä ryhmää kohtaan?

Hankkisit itsellesi apua, sillä ei tuo sinunkaan toiminta tervettä ole.

Olisin vastannut tuohon äänestykseenkin, mutta et ollut laittanut sopivaa vaihtoehtoa.

Miten niin, tein ensimmäisen aloituksen asiaa koskien. Jos täällä on ollut muuta aloituksia, en ole niitä lukenut. Täällä on aika paljon ihmisiä, varmaan moni on lukenut ryhmän juttuja ja kiinnostunut asiasta, kuten vastauksistakin voi päätellä. Itse tutustuin ryhmään vasta vähän aikaa sitten. Ryhmä kiinnostaa sikäli, että olin juuri eräällä lastensuojeluasioita sivuavalla kurssilla.

Mikä olisi ollut sinulle sopiva vastausvaihtoehto?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi