onko pussikeittokuurit tehokkaita laihduttaessa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimi mainiosti ja kilot on myös pysyneet pois. Olin viime vuoden tammikuusta elokuulle Cambridge-dieetillä, josta 3 kk pussipirtelöillä pelkästään. Painoa lähti yhteensä 22 kg, ja dieetin jälkeen oli tosi helppo alkaa vähitellen syömään kevyesti, koska mahalaukku oli supistunut ja vanhat ruokariippuvuudet katkenneet.
Ja kun aina sanotaan sitä että "joudut kuitenkin opettelemaan ne kevyemmät elintavat", niin totta kai. Mutta useimmat jo ennestään tietävätkin miten PITÄISI syödä, mutta eivät ole vaan pystyneet siihen koska totutut tavat ja ehkä suoranaiset riippuvuudet tiettyihin herkkuihin pitävät koukussa. Tällaiselle ihmiselle totaalikatko pussikuurilla voi olla juuri oikea tapa päästä syömään niin kuin tietää että pitäisi, mutta ei ole vaan ennen pystynyt.
Totuus on kuitenkin, että useimmat eivät tiedä miten pitäisi syödä.
Ihanko oikeasti? Minusta varsinkin ylipainonsta vähänkään pidempään kärsineet on yleensä lukeneet vaikka kuinka paljon ravitsemuksesta ja kokeilleet usein monia juttuja. Jos virallisterveellinen ei ole toiminut, on koitettu karppausta, jos se ei ole toiminut on koitettu jotain muuta jne. Itse ainakin kokeilin ihan kaikkea mahdollista ja olin lukenut valtavasti ravitsemuksesta.
Lopulta tajusin että monella tavalla syöden voisi laihtua, ellei hitto vie aina menetelmästä riippumatta sortuisi heikkoina hetkinä ahmimiseen ja/tai juopotteluun. Mutta sorruin aina, varsinkin stressikausina, olipa valittu ravitsemusmalli mikä tahansa. Cambridge-kuurin jälkeen olen saanut katkaistua sen että mulla ihan mihin tahansa lääke, olipa stressi, sydänsurut, tympäisy, pitkästyminen, väsymys, oli ruoka ja juoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimi mainiosti ja kilot on myös pysyneet pois. Olin viime vuoden tammikuusta elokuulle Cambridge-dieetillä, josta 3 kk pussipirtelöillä pelkästään. Painoa lähti yhteensä 22 kg, ja dieetin jälkeen oli tosi helppo alkaa vähitellen syömään kevyesti, koska mahalaukku oli supistunut ja vanhat ruokariippuvuudet katkenneet.
Ja kun aina sanotaan sitä että "joudut kuitenkin opettelemaan ne kevyemmät elintavat", niin totta kai. Mutta useimmat jo ennestään tietävätkin miten PITÄISI syödä, mutta eivät ole vaan pystyneet siihen koska totutut tavat ja ehkä suoranaiset riippuvuudet tiettyihin herkkuihin pitävät koukussa. Tällaiselle ihmiselle totaalikatko pussikuurilla voi olla juuri oikea tapa päästä syömään niin kuin tietää että pitäisi, mutta ei ole vaan ennen pystynyt.
Totuus on kuitenkin, että useimmat eivät tiedä miten pitäisi syödä.
Ihanko oikeasti? Minusta varsinkin ylipainonsta vähänkään pidempään kärsineet on yleensä lukeneet vaikka kuinka paljon ravitsemuksesta ja kokeilleet usein monia juttuja. Jos virallisterveellinen ei ole toiminut, on koitettu karppausta, jos se ei ole toiminut on koitettu jotain muuta jne. Itse ainakin kokeilin ihan kaikkea mahdollista ja olin lukenut valtavasti ravitsemuksesta.
Lopulta tajusin että monella tavalla syöden voisi laihtua, ellei hitto vie aina menetelmästä riippumatta sortuisi heikkoina hetkinä ahmimiseen ja/tai juopotteluun. Mutta sorruin aina, varsinkin stressikausina, olipa valittu ravitsemusmalli mikä tahansa. Cambridge-kuurin jälkeen olen saanut katkaistua sen että mulla ihan mihin tahansa lääke, olipa stressi, sydänsurut, tympäisy, pitkästyminen, väsymys, oli ruoka ja juoma.
Se tieto, mitä nämä kaikkea kokeilleet ovat hakeneet, on poikkeuksetta saatu iltapäivä- tai naistenlehtien artikkeleista. Oikeaa tietoa he eivät edes halua saada.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hiustenlähtö olikin minulle uusi tieto ja pitääkin varmaan paikkansa sillä ystävä laihdutti muistaakseni 8vkon pussidietillä rajusti painoa ja hiukset meni todella ohueksi.
Mää laihdutin joskus ihan vain tiukalla muunlaisella (liian rasvattomalla) kuurilla, ja muutaman kuukauden päästä alkoi päälaelta hiukset harventua. Lääkäri katsoi ja sanoi, että joo, ihan tyypillinen nopean laihdutuksen aiheuttama hiusten lähtö.
Jos saa hirveän vähän energiaa ja ravintoaineita, niin elimistö alkaa sieltä turhimmasta päästä, kuten hiuksista, ihosta ja kynsistä kitistää.
Nimeltään tämän tyyppinen hiusten lähtö on Telogen Effluvium, eikä sitä varmaan kaikille kitukuureilla laihduttaville tule, mutta aika yleistä se kuitenkin on.
Kyllä ne hiukset sitten palasivat suunnilleen takaisin, kun rupesin syömään enemmän, niin kuin kilotkin. Täytyy nyt kokeilla tuota hidasta laihtumista. Se vain on pirullista, että se hiustenlähtö tulee viiveellä, niin ei älyä ajoissa ruveta syömään paremmin.
No ehkä mieluummin olen vähän pulska kuin kalju, jos on pakko valita.
Tietysti pussikeittokuurilla paino putoaa, jos jaksaa sitä kuuria. Mutta vielä nopeammin paino tulee takaisin, kun kuurin lopuksi vaihtaa normaaleihin ruokatapoihinsa. Jos tuollainen jojoilu sopii niin siitä vaan!
Fiksumpaa on tietysti opetella sellainen ruokavalio, että ilman mitään kalorien laskemisia paino pysyy sopivana ja olo hyvänä.
Minä en aikoinaan lähtenyt tuohon totaalikieltäytymiseen lainkaan. Otin lähes päivittäin kahvin kanssa yhden palan suklaata ja viikonloppuna saatoin tirpaista kännin, MUTTA kalorit laskin tarkasti ja pidin kiinni päivittäisestä rajasta. Tosin ei se kalorirajakaan nyt mikään kiveen hakattu raja ollut, vaan jos oli juhlat tai käytiin ulkona syömässä, niin se päivä sitten meni kaloreiden osalta yli. En kuitenkaan kompensoinut ylimenopäiviä nipistämällä seuraavista, vaan pidin rajan taas kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Kun söi alle kulutuksensa, niin aika äkkiä sitä oppi siihen että mielummin syö ruisleivän kuin muutaman irtokarkin. Herkuttelu jäi luonnostaan aika vähiin.