Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta tuntuu, että aika moni täällä palstalla on juuriltaan suoraan Suomen kurjalistoa

Vierailija
07.02.2017 |

Kurjalisto-termi kuvaa hyvin näitä sossupummeille kateellisia muutamia roposia omalla työllään hankkineita palstavalittajia. Kulkutaudit tappoivat valtaosan heidän esi-isiensä sisaruksista, isät joivat urakalla viinaa ja sitten oltiin vielä olevinaan kunniallista väkeä, kun joskus poikettiin kirkossa. Omat juureni sen sijaan ovat Suomen ylhäisössä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastahan täällä oli joku ketju jossa kaikki oli miljonäärejä ja vietti jetset -elämää. Etkö sä usko meitä??

Aika harvoin täällä saa ongelmiinsa todella hyvinvoivilta ihmisiltä vastauksia.

ap

Luuletko, että täällä monikaan "hyvinvoiva" tosissaan palstailee ja neuvojaan jakelee? Itselle tämä on todellinen aivot narikkaan -palsta työstä irtautumiseen.

Vierailija
22/46 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurjalisto-termi kuvaa hyvin näitä sossupummeille kateellisia muutamia roposia omalla työllään hankkineita palstavalittajia. Kulkutaudit tappoivat valtaosan heidän esi-isiensä sisaruksista, isät joivat urakalla viinaa ja sitten oltiin vielä olevinaan kunniallista väkeä, kun joskus poikettiin kirkossa. Omat juureni sen sijaan ovat Suomen ylhäisössä.

Se degeneroitunein sukuhaara näköjään kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen samaa mieltä. Useimpien sukunimi on täällä nen-päätteinen.

Se ei ole merkki kurjalistosta, minunkin sukunimeni on. Henkilö, jolta se periytyy oli diplomaatti.

ap

Kyllä nen-päätteiset ovat kuitenkin aliedustettuina poliitikoissa, urheilijoissa, taiteilijoissa ja tieteilijöissä. Tuossa esimerkiksi Suomen futisjoukkue: https://www.palloliitto.fi/maajoukkueet/miehet/pelaajat

Ööö... millä mittarilla Suomen futisjoukkue on jotenkin maamme aatelia?

ap

Menestyjiä ne on, vaikka eivät aatelia olisikaan, mitä tässä ketjussa ei edes haettu. Mitäs mieltä olet tästä: http://yle.fi/uutiset/3-9258065 

259/1000 on tuossa nenejä. Nenejä on varmaan Suomessa myös enemmän kuin ei-nenejä https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/nimipalvelu_sukunimitop.asp?L=1

Kyllä tilastot vain kertovat totuuden: keskimäärin nenit ovat alaluokkaa.

t: itsekin nen

Eikö nen-päätteiset vielä jotenkin pärjänneet ja kurjalisto oli heistä vielä alempaa porukkaa perujaan? En ole mikään folkloristi.

ap

24/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole merkki kurjalistosta, minunkin sukunimeni on. Henkilö, jolta se periytyy oli diplomaatti.

ap

Ja omat saavutuksesi olivat?

25/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Kurjista kurjinta. Ei oo onneks nälkää tarvinnut vielä nähdä. :)

Vierailija
26/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nen-loppuisuus yleisesti viittaa lähinnä itä-suomalaisuuteen? Kyllähän itä on kautta aikojen ollut kurjempaa, köyhempää ja sairaampaa seutua.

Lisäksi täytyy muistaa, että suomalaisella vanhalla kurjalistolla on vahva asema. Esim. suomalainen alempi keskiluokka muodostuu suurelta osin vanhasta kurjalistosta, samoin monet työväenluokkaiset piirit. Mutta varmasti kurjalistossa oli myös niiden esi-isiä, jotka muodostavat nykyisen perusturvan tai muun yhteiskunnan rahallisen tukiverkon varassa elävien luokan.

Vierailija
27/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukujuuret on kurjalistossa mutta ihan hyvin tulen toimeen ansio- ja pääomatuloillani. Sukunimi on nen-loppuinen.

Vierailija
28/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellinen aatelinen ellei sukunimi ole von Virtanen/Korhonen/Järvinen.

Yrjö-Koskinen ja Soisalon-Soininen ovat aatelissukuja -nen -päätteellä.

Vierailija
29/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nen-loppuisuus yleisesti viittaa lähinnä itä-suomalaisuuteen? Kyllähän itä on kautta aikojen ollut kurjempaa, köyhempää ja sairaampaa seutua.

Lisäksi täytyy muistaa, että suomalaisella vanhalla kurjalistolla on vahva asema. Esim. suomalainen alempi keskiluokka muodostuu suurelta osin vanhasta kurjalistosta, samoin monet työväenluokkaiset piirit. Mutta varmasti kurjalistossa oli myös niiden esi-isiä, jotka muodostavat nykyisen perusturvan tai muun yhteiskunnan rahallisen tukiverkon varassa elävien luokan.

Itä-Suomi on ollut köyhempää seutua, mutta siellä on ollut pienemmät luokkaerot kuin Länsi-Suomessa. Itä-Suomessa melkein kaikilla oli oma maatila kun niitä saattoi perustaa raivaavalla kaskea. Länsi-Suomessa oli suurtilallisia ja heidän alustalaisia. Tarkoitan nyt aikaa 1800-luvulla ja sitä ennen.

Vierailija
30/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaa hyvin minun juuriani. Se ap:n linkittämä lehtijuttu.

Olen kuitenkin opiskelemalla päässyt itse parempaan elämään ja olen siitä onnellinen.

En näe syytä katkeruuteen.

Juuristani en pääse eroon enkä niille mitään voi tehdä. Voin vaikuttaa vain siihen miten elän omaa elämääni. Siksi en stressaa enkä häpeä juuriani.

Lapsuuskodissani kun käyn niin näen sen katkeruuden ja kateuden mistä täälläkin on puhuttu. Ollaan kateellisia toisten saamasta sosiaaliavusta tai vaikka siitä että joku on hakenut ruokaa leipäjonosta.

On se tavallaan terveellistä nähdä näitä ihmisiä aina välillä ja katsella ulos siitä omasta kuplasta. Se muistuttaa ettei kaikilla ole resursseja pärjätä tässä yhteiskunnassa. Se muistuttaa myös siitä kuinka onnekas itse olen.

Vierailija
31/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun juuret on kurjalistossa, isän lähtökohta oli torppariperhe jossa puolet lapsista kuoli pienenä, loput kävivät vain kiertokoulun, ja kun vanhemmat kuolivat, he lähtivät 14-15- vuotiaina pikku rengeiksi ja piioiksi eri puolelle, pienimmät huutokaupattiin huutolaislapsiksi.

Vanhempani tekivät kouluttamattomina paljon töitä, ja kuolivat nuorina jättäen minut orvoksi.

Nykyisin olen akateemisesti koulutettu hyvässä työssä, kiitos yhteiskunnan koulutusjärjestelmän. Asiakkainani on myös mm. aatelisia useiden kartanoiden omistajia, ulkoisesti et tietäisi että olen kurjalistoa. Totta on että varallisuuteni on melko vaatimaton taustasta johtuen.

Joten kyllä, kurjalisto paikalla.

Vierailija
32/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nämä ovat kaikista pahimpia.

Melkein joka kylältä löytyy suku, joka on "pankinjohtajan sukua" ja ovat siksi parempia ihmisiä.

(pankinjohtajan tilalle voi laittaa presidentin, diplomaatin, aivokirurgin...)

Niissä suvuissa kohtaa sellaista ylemmyyttä ja hienostelua että melkein luulee olevansa jossain komediasarjassa vieraana.

Lapsuuskaverini kodissa oli juuri sellaista hirveän hienoa. Kaverin äiti piti päiväkerhoa pari kertaa viikossa, muuten oli työtön. Kaverin isä korjasi autoja jollakin hikipajalla. He olivat kuitenkin sen pikkukylän hienoimpia ja tärkeimpiä ihmisiä. Melkein aatelisia. Sukunimensäkin päättyi -us mikä kuulosti melkein ulkomaalaiselta. Siitäkin olivat kovin ylpeitä. Sukunsa merkkihenkilö taisi olla joku armeijan Kupiainen. Joku majuri tai joku.

Vierailija
33/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin pikkupaikkakunnalla on ihmisiä, jotka käyttäytyvät kuin olisivat Joku. Muualta tulleelle näyttää erikoiselta, kun kaupungin silmäätekevät eivät olekaan kaupunginjohtaja, suuryrityksen johtaja, ylilääkäri yms. vaan sairaanhoitaja, varastomies, kampaaja, sihteeri. Kunnes kuulee kunnioittavasti selitettävän, että he ovat joitakin tiettyjä sukuja, jotka joskus kaksi sukupolvea sitten ovat olleet Joitakuita. Sen sijaan kaupunginjohtaja, joka on muualta ja työläistaustainen, pitää yksityiselämässä matalaa profiilia ja lähtee viikonloppuna mökille tekemään halkoja. Aika huvittuneesti me muualta tulleet katsellaan tätä hiekkalaatikkoa ja sen "kermaa", joka on ihan ilmeisen vakuuttunut omasta täekeydestään.

Vierailija
34/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoja töitä nuo alussa linkitetyt kuvat ja hieno taiteilija tuo Juho Rissanen.

Koskettava elämäntarina ja vaikeat taustat hänellä lapsuudessaan siis ovat  olleet  tiellään Suomen taiteen eliittiluokkaan.

Kipinä ja halu taiteeseen on hänellä kuitenkin täytynyt olla vahva,kaikista vastoinkäymisistä ja tragedioista huolimatta.

Ei niistä lähtökohdista   varmaan  ole ollut ihan helppoa aluksi selviytyäkään,eikä varsinkaan siihen aikaan, kun mitään kriisiapua ja tukea perheille, eikä yksilöille ollut vielä saatavilla, eikä olemassakaan .

Sen paremmin henkistä,kuin silloin vielä  edes aineellistakaan apua puutteessa eläville esim. yksinhuoltajaperheille.

Esim.niiden tavanomaisten  Mannerheimin   'suitsuttelujen'  ja kaikkien  (yltiö-)isänmaallisten talvisotahymistelyjen ylitarjonnan sijaan  ja  näin Suomen satavuotisjuhliavuonna voisimmekin penkoa  taas esiin kaikille  ja kaikki esim.  noita itsenäisyytemme alkuvuosien taiteilijoita ja silloisen kansanelämän kuvaajia ja tutustua kukin heidän töihinsä.

Se on suomalaista kulttuuria ja sitä sopii kyllä muistella.

Mielummin kiitos minulle sitä ,kuin jotain Raatteen tien,( isänmaallista  itsetuntoa kaiketi näin jälkeenpäin nostattamaan  tarkoitettuja .) kuvia ruumiskasoista.

Siis kuvia nuorina sinne kuolleista  ihmisistä,jotka heidän diktaattorinsa pakotti kuolemantuomion uhalla tänne meidän silloisten  edeltäjiemme tapettaviksi.

Järjetön maailma ja sen  hullu  ihmiskunta . Minussa noin surullisissa asioissa ja  kulttuurin tuhossa ei ole ainakaan mitään mieltä ylentävää katseltavaa tai  muisteltavaa.

Ihmisiä olivat näet kaikki siinäkin sodassa kuolleet-(ei  siis vain suomalaiset.)

Sitäpaitsi niistä suomalaisistakinhan on ollut tapana muistella vain niitä, (lähinnä tietenkin eniten ja ratkaisevasti) vain onnekkaita,niitä  ns. 'sotasankareita' ,jotka siis eivät kuolleet esim. Talvisodan ensimmäisen viikon aikana.

Silloin kun hulluus otti vallan maailmassa.

Vierailija
35/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Melkein joka kylältä löytyy suku, joka on "pankinjohtajan sukua" ja ovat siksi parempia ihmisiä.

Niissä suvuissa kohtaa sellaista ylemmyyttä ja hienostelua että melkein luulee olevansa jossain komediasarjassa vieraana.

Lapsuuskaverini kodissa oli juuri sellaista hirveän hienoa. Kaverin äiti piti päiväkerhoa pari kertaa viikossa, muuten oli työtön. Kaverin isä korjasi autoja jollakin hikipajalla. He olivat kuitenkin sen pikkukylän hienoimpia ja tärkeimpiä ihmisiä. Melkein aatelisia. Sukunimensäkin päättyi -us mikä kuulosti melkein ulkomaalaiselta. Siitäkin olivat kovin ylpeitä. Sukunsa merkkihenkilö taisi olla joku armeijan Kupiainen. Joku majuri tai joku.

" Armeijan Kupiainen" heh,heh...

Tarkoitit varmaan ,että 'kapiainen',eli siis: ' varuskunnan kantahenkilökuntaan kuuluva upseeri'

Vierailija
36/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun juuret on kurjalistossa, isän lähtökohta oli torppariperhe jossa puolet lapsista kuoli pienenä, loput kävivät vain kiertokoulun, ja kun vanhemmat kuolivat, he lähtivät 14-15- vuotiaina pikku rengeiksi ja piioiksi eri puolelle, pienimmät huutokaupattiin huutolaislapsiksi.

Vanhempani tekivät kouluttamattomina paljon töitä, ja kuolivat nuorina jättäen minut orvoksi.

Nykyisin olen akateemisesti koulutettu hyvässä työssä, kiitos yhteiskunnan koulutusjärjestelmän. Asiakkainani on myös mm. aatelisia useiden kartanoiden omistajia, ulkoisesti et tietäisi että olen kurjalistoa. Totta on että varallisuuteni on melko vaatimaton taustasta johtuen.

Porilaisten marssi ja punainen matto nyt siitä sinulle sen kunniaksi ,kun olet ihan  aatelistonkin yläpuolelle orvosta kerjäläislapsesta noussut. Kuulut oikein kunniakurjalistomme eliitin huippuun  ilmeisesti siis...

Vierailija
37/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikaisu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

" Armeijan Kupiainen" heh,heh...

Tarkoitit varmaan ,että 'kapiainen',eli siis: ' varuskunnan kantahenkilökuntaan kuuluva upseeri'

Joo. Autocorrect ei hyväksynyt kapiaista 😀

Vierailija
38/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tadaa....!!! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porilaisten marssi ja punainen matto nyt siitä sinulle sen kunniaksi ,kun olet ihan  aatelistonkin yläpuolelle orvosta kerjäläislapsesta noussut. Kuulut oikein kunniakurjalistomme eliitin huippuun  ilmeisesti siis...

En tiedä miten tuollaisen kuvan sait, lähinnä sitä tarkoitin, ettei ihmisen tausta siitä päälle päin näy, ja että ihmiset arjessa kohtaavat tietämättään kovimmin kovinkin eri luokkaan kuuluvia. Ne aateliset kartanonisännät näkyvät asioivan työtakissa ja saappaissa.

Itse en koe olevani kotonani oikein missään luokassa, koska en ole tarpeeksi hieno ja varakas keskiluokkaan, ja liian akateeminen ja valkokaulustyöläinen työväenluokkaan. Minulle ei siis voi valita väriä.

Vierailija
39/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mun suku ihan v*itun aatelista kun aloin miettiin että laajassa lähisuvussa vaan yksi nen-päätteinen sukunimi ja sekin naimisiinmenon kautta tullut? Vai johtuisko siitä että pohjanmaalla (melki koko suku siellä) vähemmän Virtasia yms.

Vierailija
40/46 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, kuka kissan hännän nostaa ellei kissa itse?

Oikea ylhäistöläinen ei sitä mainosta, että silleen:DDDD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi