miksi synnytyksessä
Miksi synnytyksessä tulee melkeinpä poikkeuksetta kakka ja pissa synnytyspöydälle?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla kyllä ole tullut kumpaakaan, kertaakaan. 3 kertaa synnyttänyt.
Kätilöt aina mainitsevat synnyttäjille että nyt syntyi ruskea pökäle. Eiku.
Kätilöt siivoavat sotkut ennen kuin huomaat.
Ensinnäkin, tunnen kyllä kun paskaa tulee perseestä ulos. Toisekseen, mieheni on ollut jokaisessa synnytyksessä mukana, ja on sanonut ettei sieltä muuta kuin vauva ja limaa ja verta ole tullut :D
Kai istukka ja lapsivettä tuli kuitenkii?
Onko pakko kakata synnytyksessä, jos ei halua?
Monelta synnyttäjältä tulee tavaraa molemmista päistä. Miehetkin voisivat yrittää ponnistaa niin, että ponnistus ei osu peräsuoleen, jos pystyvät. Ja tulkoot sitten vasta kommentoimaan muka vitsikkäästi vaimon pökäleitä tai ruikulia. Kätilöllä on muovinen suojaessu, joten ei hänen vaatteensa yleensä likaannu, vaikka varpusparvi lentäisikin syliin.
Kaikista kolmesta 90-luvulla olleista synnytyksistä sai peräruiskeen ja muistan vieläkin, kun sitä tuli ja tuli ja tuli ennen synnytystä, paskaa siis, kun yritin supistusten paukuttaessa koko kehoa pitää istuntoa pytyllä. Ei tarvinnut pariin kolmeen päivään ajatellakaan paskalle menoa..kyllä niin tyhjäksi tuli.
Minulta tuli kakka, pieni pökäle. Kätilöt hyvin huomaamattomasti vain siivosivat tuotoksen ja homma jatkui. Mies ei kuulemma nähnyt koska keskittyi silittämään hiuksiani ja vaikka olisi nähnyt olisi se ollut ihan sama vaikka olisin ämpärillisen kakannut, hänelle terveyteni on pääasia eikä hätkähdä mistään pökäleestä niin rankassa kokemuksessa kuin synnytys on. Kaikkien synnytysten yhteydessä on tullut ja joku aiemmin sanoi, että kätilöt vitsailevat, että tietää kuka mies on kakkosta saanut, mutta meillä ei noi puuhat kuulu seksiin.
Peräruiskeen päätarkoitus ei ole estää kakan tulo synnytyksessä! Tyhjä suoli voi helpottaa kyllä ponnistusvaihetta, mutta iso hyöty tyhjästä suolesta on synnytyksen jälkeen. Monet synnyttäneet varmaan muistaa, että miten kivuliasta sekä kakkaaminen että pissaaminen voi olla synnytyksen jälkeen. On helpottavaa, jos suoli on tyhjä eikä tarvetta kakkaamiseen heti ole.
Minulla tuli kakkaa. Itse en sitä huomannut, mies jälkikäteen kertoi. Kätilö vain korjasi nopeasti kaiken pois, ilman numeroa. Luonnollinen homma, vauvan pää työntää kaiken edestään.
No jos oot syönyt suunnilleen normaalisti ne viimeiset 20 tuntia, jotka olet ollut synnyttämässä kumpaakin tuotosta ja sitten käskystä ponnistat tunnin. Niin kyllä se kakka ihan luontaisesti luulee että sen aika on nyt tullut!
Itse sain peräruiskeen ja oli pitkä synnytys, tietääkseni en kakannut. Aika tehokkaasti tuntui kyllä suoli tyhjenevän tuon ruiskeen jälkeen,kuin olisi 5kg lähtenyt painosta,niin kevyt olo.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla kyllä ole tullut kumpaakaan, kertaakaan. 3 kertaa synnyttänyt.
Ootko ihan varma? Tuskin siitä kukaan sulle erikseen mainitsee että hei sulta tuli kakka. Kätilö vaivihkaa siivoaa sen pois, niin ettet edes huomaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä synnyttäjälle tarjotaan peräruiske ettei ne kakat lennä ihan hallitsemattomasti.
Ei sellaista nykyään enää tarjota, saati anneta edes pyydettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi synnytyksessä tulee melkeinpä poikkeuksetta kakka ja pissa synnytyspöydälle?
Syntyvän vauvan pää painaa virtsarakkoa ja peräsuolta. Ei se ole synnyttäjän vika, että ne on jostain merkillisesti syystä aseteltu niin lähekkäin.
Kätilöille se on arkea ja jos sitä ei kestä, vaihdetaan työpaikkaa synnytyssalista vaikka vanhainkotiin. Siellä p'skaa tosin taitaa lentää vielä enemmän.
Entiseen aikaa synnyttäjille annettiin peräruiske. Ilmeisesti sillä ei ollut toivottua tehoa vaan suolen sisältö pehmeni sopivasti ja ruikulia riitti, koska siitä käytännöstä on luovuttu. Oli muuten ikävää hommaa!
Jep. Itse pyysin peräruiskeen, mutta kyllä sitä ruikulia vaan tuli synnytyksen aikanakin :DD
Ehkä yleisestä peräruiskutuksesta luovuttiin juuri siitä syystä, että kiinteämpi tuotos on helpommin käsiteltävää tavaraa kuin ruikuli.
No mietipä sitä! Varsinainen valopää...
Multa tuli kakka, mies kertoi. En ihmettele, kun lapsi syntyi samoihin aikoihin, kun normaalisti kävisin aamukakalla, eikä ennen ponnistamista vessassa käydessä tullut mitään. Silloin kai niin ponnistutti jo, etten uskaltanut enää kakata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä synnyttäjälle tarjotaan peräruiske ettei ne kakat lennä ihan hallitsemattomasti.
Ei sellaista nykyään enää tarjota, saati anneta edes pyydettäessä.
Kyllä mulle tarjottiin ainakin ja ilomielin otin vastaan. Synnyttänyt joulukuussa 2015.
Ei tullut kumpikaan ennen kuin katetroitiin. Tosi en voi olla aivan varma, tuliko kakkaa. En usko, olisi ex varmaan sanonut siitä.
Tästä suolen spontaanista tyhjenemistä synnytyksen alettua olisi voinut joku etukäteen kertoa!
Miten jotkut jaksaa jauhaa näistä elämäön kuuluvista asioista...
Sam akun ihmettelen, että leuat loksuu kun syö ja ylähuuli nousee, miten se silleen????
Osa vielä tahallaan maiskuttaa isosti syödessään.